Suomen johtava kaupallinen tv-yhtiö MTV Oy haluaa olla edelläkävijä ja näyttää muille suuntaa. Siksi se päätti tutkia ja oppia Sherpan avulla, miten tekoälyä käytetään parhaiten hyödyksi markkinoinnissa. Generatiivinen tekoäly muuttaa nopeasti ja pysyvästi kaikkea liiketoimintaa, ja MTV hyödyntääkin sitä jo monella tavalla. Kun yhtiössä nyt haluttiin testata AI:ta ohjelmamarkkinoinnissa, testikampanjaksi valittiin heti iso prime time -ohjelma, ikoninen ja supersuosittu Ensitreffit alttarilla. Mainontaa nähdään loppukesän ja alkusyksyn aikana TV:ssä, ulkomainonnassa, somessa, digissä ja radiossa.
Uuden Ensitreffit-kauden lanseerauskampanjassa haluttiin testata viimeisimpien AI-ohjelmien tuomaa lisäarvoa markkinointiin – tietysti niin, että kaupalliset tavoitteet täyttyvät. Kampanjan pitää kasvattaa Ensitreffit-ilmiötä ja auttaa maksimoimaan sarjan katselu kaikissa kanavissa, erityisesti VOD:ssa. Mainonnalla halutaan myös herättää nuoremman kohderyhmän kiinnostus ohjelmaa kohtaan. MTV:llä toivottiin markkinointia, jolla on ylipäätään huomioarvoa ja joka saa ihmiset kiinnostumaan uudesta kaudesta – mainontaa, joka vangitsee hälyn keskellä ja herättää tunteita.
Ensitreffit alttarilla on loistava valinta TV-ohjelmaksi, jota markkinoida AI-generoidulla kuvamaailmalla. Ennakkomainonnassa ei haluta vielä paljastaa sarjan pareja, joten heidän aitoja kasvojaan tai ääntään ei voida käyttää. Ohjelmasta on tehty Suomessa peräti kymmenen kautta, joten formaatti sinänsä on jo varsin tuttu eikä sitä tarvitse erityisesti kampanjassa avata. Eteemme avautui siis tyhjä taulu, ja päätimme kuvittaa sen tunteilla – räjähtävillä ihastumisen ja rakastumisen tunteilla. AI oli tähän mitä mahtavin työkalu.
Tekoälyohjelmat kehittyvät hurjaa vauhtia. Liikkuvassa kuvassa niillä on kuitenkin toistaiseksi vielä paljon rajoitteita, jotka käytiin yhdessä läpi ennen varsinaista tuotantoa. MTV:ltä projektiin osallistui oppimismielessä iso joukko alan huippuammattilaisia markkinoinnista, promotiimistä ja viestinnästä. Lopputuloksena syntyi ohjelmabrändiä kunnioittava, tunteikas ja romanttinen kampanja, jossa AI:n kädenjälkeä ei yritetä peitellä, päinvastoin. Trailereista tuli tekoälyn ansiosta hyvällä tavalla vallattomia ja mielikuvituksellisia.
Elina Massa, Brand & Activation Marketing Manager, MTV
Kampanjassa hyödynnettiin tekoälyä niissä kohdin, kun se oli sopivin ratkaisu lopputuloksen kannalta. Jos parempi tulos saatiin aikaan perinteisin keinoin, AI:ta ei käytetty. Vaikka ihmisääntä ja musiikkia pystyy generoimaan tekoälyllä helposti, vaikuttavampi lopputulos saatiin nyt aidoilla ihmisäänillä ja ihmisen säveltämällä musiikilla. Myös trailereissa ja radiossa kuultavat, näyttelijöiden tulkitsemat monologit ovat elävän copywriterin kirjoittamia.
Elina Massa, Brand & Activation Marketing Manager, MTV
Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi