A-klinikkasäätiö toimii parinkymmenen eri hankkeen kautta, joista lähes jokaisella oli ennen uudistusta oma visuaalinen ilmeensä. A-klinikkasäätiön kattava toiminta päihde- ja riippuvuushaittojen vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi näyttäytyi eri hankkeiden kautta eri näköisenä, koska yhteinen visuaalinen ilme puuttui.
Tavoitteena oli muodostaa brändihierarkia nykyisille sekä tuleville hankkeille ja yhdistää toiminta selkeästi yhden kattobrändin alle. Samassa yhteydessä uusittiin A-klinikkasäätiön visuaalinen ilme vastaamaan visiota olla addiktioiden tunnustetuin asiantuntija Suomessa sekä heijastamaan A-klinikkasäätiön strategiaa. Visuaalisessa ilmeessä tuli näkyä vahvasti säätiön visio, missio ja arvot.
Lisäksi tavoitteena oli yhdistää ihmiset säätiön sisällä yhden, vakuuttavan brändin alle – vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kohottaa ylpeyttä A-klinikkasäätiöön kuulumisesta.
Visuaalinen ilme nojaa vahvasti A-klinikkasäätiön perusajatukseen ihmisten aidosta kohtaamisesta, addiktioihin liittyvän stigman poistamisesta ja yhteiskunnan inhimillistämisestä. Uusi visuaalisuus on yksinkertainen – sen ytimen muodostavat uudistettu liikemerkki, tyhjän tilan käyttö sekä typografia. Persoonallinen Helsinki Type Studion fontti kuvastaa sattumia ja erityisyyksiä, joita ihmiselämään kuuluu.
Pyramidinomainen tunnus viestii säätiöstä monen hankkeen vahvan tukijalkana. Siinä näkyy myös A-kirjain, jolla kaikki toiminta sidotaan A-klinikkasäätiöön. Tunnuksen voi myös nähdä eräänlaisena labyrinttina, joka kuvastaa jokaisen yksilöllistä polkua ja reittiä addiktion äärellä: A-Klinikkasäätiön toimintaan voi tulla mukaan kuka tahansa, mistä “suunnasta” tahansa, missä elämänvaiheessa tai -tilanteessa tahansa – siksi aikaa, kun oma tilanne vaatii. Taustalla on aina positiivinen ajatus siitä, että ulospääsy on olemassa.
Eri hankkeita edustavien työntekijöiden toiveiden, tietotaidon ja kokemuksen ymmärtäminen ja hyödyntäminen niin osana brändityötä kuin visuaalisuuttakin olivat avain onnistumiseen. Brändityö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä A-klinikkasäätiön eri toiminnoista kootun bränditiimin sekä säätiön johtoryhmän kanssa. Lisäksi osallistettiin kriittisissä kohdissa koko henkilökuntaa. Tiiviin osallistamisen, huolella suunnitellun sisäisen viestinnän strategian sekä empaattisen dialogin avulla saimme sitoutettua A-klinikkasäätiön ihmiset hankkeeseen jo prosessin aikana.
Tarja Virolainen, viestintäjohtaja, A-klinikkasäätiö