Kaikki työt

It feels like an utopian daydream. Far-fetched. Absurd. Impossible. Until it isn’t.

Suomella on lähes maailman kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet. Siksi Suomi halusi ottaa inklusiivisen ja ratkaisukeskeisen johtajan roolin globaalina ilmastotoimijana, joka kehittää ratkaisuja  yhdessä muiden maiden kanssa ja tarjoaa osaamistaan muille.

Suunnittelimme ja toteutimme Ulkoministeriölle rohkean viestintäkonseptin, joka kertoo maailmalle Suomen ilmastotoimijuudesta. Konsepti kiteytettiin yhteen englanninkieliseen sanaan: UNTIL.

Konsepti tuotti edustustoille lisäarvoa ja auttoi heitä viestimään Suomesta innovatiivisena ilmastotoimijana, herätti kansainvälistä kiinnostusta ja huomiota sekä tuki Suomen ilmastotarinaa ja vahvisti kansainvälistä profiilia.

Kun Sauli Niinistö piti puheenvuoronsa Glasgown ilmastokokouksessa, hän siteerasi konseptia sanoen: “change may seem inconceivable but only until we act.”

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

Salaa rakas.

Kotimaan matkailun ollessa megatrendi ja kilpailun kovetessa Visit Pori ja Sherpa halusivat lähestyä matkailumarkkinointia tuoreella tavalla.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Maltillisesta budjetista syntyi Porin markkinoinnin rakkausteemasta ammentava Salaa rakas -kampanja, jossa Poria ja Yyteriä näytettiin uudesta näkökulmasta. Meillä jokaisella on paikka, joka on itselle rakas, mutta ei vielä kaikkien tuntema. Yyteri on juuri tällainen, monelle salaa rakas.

 

Kampanjan valokuvaajaksi valikoitui katuvalokuvillaan ihastuttanut valokuvaaja Kasperi Kropsu, jonka tunnistettavalla tyylillä haluttiin erottua perinteisestä matkailukuvastosta. Kuvat tuotiin sosiaaliseen mediaan sekä ulkomainoksiin, minkä lisäksi kuvista koottiin myös valokuvanäyttely, Kropsun ensimmäinen.

Näkyvyyttä yllättävillä keinoilla

Kuvien lisäksi Visit Pori lähestyi pikkutunneilla ihmisiä sarjalla personoituja Instagramin yksityisviesteillä, hieman liian henkilökohtaisella ja rakkaudenkaipuun täyteisellä kirjoitusasulla. Viesteihin vastattiin innokkaasti, myös vaikuttajien osalta.

Tulokset

Erottuva kampanja otettiin hyvin vastaan ja Yyteri sai ansaitsemaansa huomiota ennen lomakautta ja sen aikana. Valokuvanäyttely pysäytti ihmisiä pitkiksi ajoiksi ihastelemaan Yyteriä Helsingistä käsin ja Instagram-viestit puhuttelivat kohderyhmää, jota on tavallisesti vaikea tavoittaa.

Yyterin matkailuvuosi 2021 oli ennätysvilkas. Kävijöitä oli koko vuonna yli 386 000. Kasvua edelliseen vuoteen oli jopa 42 prosenttia. Kesäkuukausista heinäkuu oli aikoihin ylivoimaisesti vilkkain, kun Yyterissä vieraili yli 180 000 ihmistä. Päiväkohtainen kävijäennätys saatiin tiistaina 27.7., jolloin Yyterissä kävijöitä oli yli 12 000. Koko kesän kävijämäärä oli noin 312 000. Heinäkuussa myös Porin hotellien käyttöasteessa tehtiin uusi ennätys: hurjat 96 prosenttia.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Sokos on ollut osa suomalaista arkea ja juhlaa jo 70 vuotta. Juhlavuosi haluttiin tehdä näkyväksi meille jokaiselle ympäri Suomen. Valtakunnallisuus – kotimaisuuden ja vastuullisuuden ohella – on tärkeä arvo Sokokselle ja meille asiakkaille.

Vaikka Sokoksella on arvokas historia, nostalgiaan ei haluttu vajota. Aina ajankohtainen Sokos lanseerasi Tyylin tavaratalo -konseptin, joka näkyy ja kuuluu kaikessa markkinointiviestinnässä juhlavuoden ajan.

Konseptilla ja sen toteutuksilla todennetaan tavarataloketjun valtakunnallisuutta ja vahvistetaan palveluosaamista tyylin asiantuntijoina niin kivijalassa kuin verkkokaupassakin. Sokos, tyylin tavaratalo, esitellään tyylikkäiden asiakkaidensa kautta, joiden kanssa pitkää, menestyksekästä taivalta juhlitaan koko vuosi.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Huomenna Suomi on vihreä.

Vuoden 2021 kuntavaaleihin valmistautuminen aloitettiin muuttuneessa Suomessa. Yhä useampi ilmastonmuutoksen torjuntaan vaikuttava teknologia ja tapa toimia on jo siirtynyt osaksi arkeamme. Puolet omakotitaloa rakentavista valitsee maalämmön, yhä useampi ajaa vähäpäästöisellä autolla tai sähköpyörällä, syrjivästä teosta joutuu aiempaa varmemmin vastuuseen ja erilaiset kasvipohjaiset ruokainnovaatiot ovat ottaneet paikkansa keittiöissämme.

Samaan aikaan myös muu ajan henki osoitti kääntyvänsä Vihreiden puolelle. Taloustutkimuksen tekemässä ja 18–29-vuotiaiden keskuudessa toteutetussa kyselyssä Vihreät olivat jaetulla kärkisijalla kysyttäessä, mitä puoluetta vastaaja äänestäisi.

Käänne parempaan on tapahtunut, mutta työ on suurelta osin kesken. Tähän ajatteluun perustuen vaalien pääviestiksi valikoitui päättäväinen ja tulevaisuuteen uskova Huomenna Suomi on vihreä. Valittu pääviesti on paljon muutakin kuin puoluepoliittinen. Vihreys on sateenvarjotermi kaikelle ekologiselle, ekonomiselle, sosiaaliselle ja kulttuurilliselle kestävälle kehitykselle. Vakaviakin teemoja on mahdollista käsitellä toiveikkaasti.

Kampanjan sisältöjen tehtäväksi asetettiin kertoa ymmärrettävästi ja mukaansa tempaavasti, millainen on se vihreä huominen, jota kohden puolue lähtee kuntia kuljettamaan äänestäjiensä tuella. Kohderyhmän mediakäytön ja COVID-19-pandemian johdosta kampanjan sisällöt suunniteltiin digitaalisten kanavien ehdoilla. Kampanjan pääkanaviksi valikoituivat online-TV, radio, sosiaalinen media ja ehdokkaiden kampanjamateriaalit.

Radiomainonta

 

 

 

 

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Vihreät

Arvolähtöistä vaalikampanjointia vuodesta 2014

Sherpa on tehnyt Vihreiden vaalikampanjointia 2014 lähtien ja ollut mukana nostamassa puoluetta ennätyksellisiin kannatuslukemiin. 

Kampanjointi on koko yhteistyön ajan ollut vahvasti arvolähtöistä ja käsitellyt vaaliteemoja ihmisläheisesti. Elämänmakuinen arki on loistanut läsnäolollaan mainonnassa läpi yhteistyön sekä mainonnan viesteissä että mainonnan visuaalisissa ratkaisuissa. Kaikki suunnittelu on tehty tiiviissä yhteistyössä keskustellen puolueen kanssa.

 

Vuoden 2017 kuntavaaleissa Vihreät saavutti Ville Niinistön luotsaamana legendaarisen vaalivoiton kasvattamalla ääniosuudekseen 12,4 %. Tuloksella noustiin valtakunnallisesti merkittäväksi puolueeksi.

Sherpa vastasi puolueen mainonnan konseptista myös 2019 eduskuntavaaleissa ja eurovaaleissa. Eduskuntavaalien alla Suomen poliittinen ilmapiiri oli polarisoitunut ja yhteiskunnallinen keskustelu kärjistynyttä. Perinteisen ehdokasvetoisen kampanjoinnin sijaan halusimme saada aikaan arvokeskustelua mm. palkitun dokumentaarisen valokuvaajan Akseli Valmusen kuvilla Suomen nykytilasta. Kuvista muodostui puhutteleva, rehellinen ja toiveikas valokuvaessee, jota hyödynnettiin mainonnassa. Valokuvaessee palkittiin Vuoden huiput  2020 -kilpailussa Hopeahuipulla. Eduskuntavaalien mediamainonnan kampanjan pääkuvan otti Konsta Linkola.

Vihreille vuoden 2019 vaalikevät oli tuloksellinen menestys. Eurovaaleissa puolueen kannatus mm. kasvoi ennätykselliset 6,7 %. Kevään kampanjoille Sherpassa suunniteltu pääviesti oli Näytä luontosi ja äänestä. Äänestäjät käyttäytyivät viestin mukaisesti.

Huomenna Suomi on vihreä.

Vuoden 2021 kuntavaaleihin valmistautuminen aloitettiin muuttuneessa Suomessa. Yhä useampi ilmastonmuutoksen torjuntaan vaikuttava teknologia ja tapa toimia on jo siirtynyt osaksi arkeamme. Puolet omakotitaloa rakentavista valitsee maalämmön, yhä useampi ajaa vähäpäästöisellä autolla tai sähköpyörällä, syrjivästä teosta joutuu aiempaa varmemmin vastuuseen ja erilaiset kasvipohjaiset ruokainnovaatiot ovat ottaneet paikkansa keittiöissämme.

Samaan aikaan myös muu ajan henki osoitti kääntyvänsä Vihreiden puolelle. Taloustutkimuksen tekemässä ja 18–29-vuotiaiden keskuudessa toteutetussa kyselyssä Vihreät olivat jaetulla kärkisijalla kysyttäessä, mitä puoluetta vastaaja äänestäisi.

Käänne parempaan on tapahtunut, mutta työ on suurelta osin kesken. Tähän ajatteluun perustuen vaalien pääviestiksi valikoitui päättäväinen ja tulevaisuuteen uskova Huomenna Suomi on vihreä. Valittu pääviesti on paljon muutakin kuin puoluepoliittinen. Vihreys on sateenvarjotermi kaikelle ekologiselle, ekonomiselle, sosiaaliselle ja kulttuurilliselle kestävälle kehitykselle. Vakaviakin teemoja on mahdollista käsitellä toiveikkaasti.

Radiomainonta

 

 

 

 

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Helsingin kaupunki

Vuonna 2017 suunnittelimme liikkuvan kuvan konseptin Helsingin kaupungin uuteen brändi-ilmeeseen. Halusimme tuoda kaupungin omaperäisen ja hieman rosoisenkin tunnelman esille aidoimmillaan, joten kaikki kuvamateriaali tuotettiin no filter -ajatuksella, ilman jälkituotantoa.

 

Vuoden 2018 aikana järjestetyn kilpailutuksen pohjalta Sherpa on yksi kolmesta Helsingin kaupungin kumppanipooliin valitusta markkkinointitoimistosta. Valinnan ansioista teemme markkinoinnin yhteistyötä useiden Helsingin kaupungin osastojen kanssa: Kaupunginkanslian viestintä, Kaupunkiympäristön toimiala, International House Helsinki, Helsinki Marketing sekä Helsinki-info.

Sherpa valikoitui myös suunnittelemaan Helsingin Kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämää Oodissa sijaitsevaa Brygga-osallisuustilaa. Projekti sisälsi tilasuunnittelun kokonaisuudessaan mukaan lukien opasteet, toiminnalliset elementit, kalustesuunnittelun ja interaktiiviset sisällöt.

Tiedustelut

Jukka Niittymaa

Myyntijohtaja / New business ja tarjouspyynnöt
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi

Ruukki

The Unbelievable Challenge

Teräkseen ja teräsrakentamiseen erikoistuneen Ruukin toimeksianto Sherpalle oli edistää Ruukki Constructionin rakennusmateriaalien ja -ratkaisujen tunnettuutta arkkitehtien keskuudessa kansainvälisesti ja luoda pitkäkestoinen dialogi heidän ja Ruukin välille. Ratkaisumme oli The Unbelievable Challenge, arkkitehdeille suunnattu kansainvälinen ideakilpailu. Tehtävänä oli suunnitella uudenlainen logistiikkakeskus, joka paitsi uudistaa yleensä mitäänsanomattomana pidettyä rakennustyyppiä innovatiivisella idealla, myös palvelee kilpailun uskomatonta asiakasta, Mr. Santa Clausia.

Kilpailun yhteistyökumppaneita olivat Helsinki Design WeekSnøhetta sekä kilpailutontin tarjoava Oulun kaupunki.

Kampanjan kaikki tavoitteet täyttyivät ja se ylitti kaikki odotukset niin kilpailutöiden määrän ja laadun kuin kilpailun saavuttaman laajan kansainvälisen huomionkin osalta. Ansaitun median tavoittavuus oli 5 364 800 henkilöä (Meltwater).

The Unbelievable Challenge järjestettiin toistamiseen vuonna 2017. Mr. Santa Claus tarvitsi apua ylimääräisten lahjojen jakamiseen, joten suunnittelukohteena oli ostoskeskus, josta saneerattiin lahjaoutlet. Kilpailun voitti Yhdysvaltalainen Ben Feicht, jonka työssä ostoskeskuksen julkisivu oli suunniteltu poikkeuksellisen innovatiivisella tavalla. Vuodeksi 2021 on suunnitteilla kolmas kilpailu, joka jatkaa samaa konseptia.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Miten markkinointitoimiston omasta kampanjasta tehdään mediaa kiinnostava ilmiö?

10-vuotissyntymäpäivä juhlistaakseen me Sherpassa saimme idean pyytää TBWA\Helsinkiä suunnittelemaan meille Kauppalehden etusivun ilmoituksen ilman, että osallistuisimme huolellisen briiffauksen jälkeen suunnitteluun. Vääntääksemme rohkeusruuvin äärimmilleen annoimme kilpailijalle täysin vapaat kädet: emme halunneet kuulla ideaa tai nähdä toteutusta etukäteen, vaan vasta kun se oli mediassa.

Luottamus rohkeaan ideaan palkittiin. Teimme perinteisestä printti-ilmoituksesta puheenaiheen kansallisessa ja kansainvälisessa mediassa jo ennen ilmoituksen julkaisua. Lisäksi julkaistu mainos synnytti toimialalle jotain isompaa kuin vain myrskyn ilmoituspinnan reunaehtojen sisällä. Ilmoituksen suunnittelun lisäksi TBWA\Helsinki perusti muiden suomen eturivin toimistojen kanssa lahjaksi Sherpalle toimistoyhteistyöhön perustavan Vastuunkantavat-ryhmän, joka tekee Sherpan johdolla töitä valitsemilleen järjestöille ja yhteiskunnallisille tahoille. sherpa.fi/vastuunkantavat/

Kampanja tavoitti mediassa reilusti yli miljoona silmäparia.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Saaren hallinnointi ja markkinointi

Lonna – sympaattinen pieni saari Kauppatorin ja Suomenlinnan välissä, vain 10 minuutin merimatkan päässä mantereelta. Fregatti Oy ja Sherpa hallinnoi sekä kehittää Lonnan saaresta merellisen Helsingin hyväntuulenkeidasta. Saaren toimintaa ohjaa rakkaus merelliseen Helsinkiin, ammentaminen sen hyvää tekevästä historiasta ja ajatus kaupunkilaisten saattamisesta yhteen rennoissa merkeissä.

Hylätystä miinanraivaussaaresta kaupunkikulttuurin helmeksi

Ennen työmme alkamista Lonna oli ollut suljettu sotilassaari, joka loistavasta sijainnistaan huolimatta tunnettiin huonosti. Nykyään Lonnassa on ravintola, sauna, kahvila sekä Miinamakasiinit yritystilaisuuksia varten. Olemme saaren ja tilojen konseptoinnilla, digitaalisen markkinointiviestinnän, mediasuunnittelun sekä graafisen suunnittelun keinoin johdonmukaisesti ja määrätietoisesti rakentaneet mielikuvaa kaupunkilaisten avoimesta hengähdyspaikasta.

Tänä päivänä Lonnan saari tunnetaan laajalti ja sen ravintolasta sekä saunasta on tullut ”juttu” kaupunkilaisten keskuudessa. Kaudella 2019 toukokuusta syyskuuhun pienellä saarella vieraili yli 50000 kävijää.

 

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi