Kaikki työt

Brändiuudistus

Suomalainen it-konsultointitalo Houston Inc. Consulting on uudistumisen ja kasvun tiellä. Brändistrategia oli hiljattain uusittu ja seuraavaksi tarvittiin selkeä strategiaan perustuva täysin uusi visuaalinen identiteetti. Visuaalisen identiteetin lisäksi projekti sisälsi äänensävyn määrittelyn, hissipuheen ja keskeiset viestit, sloganin sekä runsaan ilmeen esimerkityksen, joilla onnistuneesti viestitään yrityksen palveluista ja ainutlaatuisesta osaamisesta kaikissa kosketuspisteissä. www.houston-inc.com

Luova ratkaisu

Houston Inc. nimi juontaa juurensa Houstonissa sijaitsevasta avaruusasemasta. Haimme inspiraatiota John F. Kennedyn ikonisesta avaruusajan puheesta: ”We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard.” Houston Inc. tarjoaa palveluita, joiden avulla päästään ratkaisemaan asiakkaalle vaikeita digitaalisuuteen liittyviä kokonaisuuksia, haasteita tai ongelmakenttiä. Syntyi slogan Because it’s hard.

Visuaalisuuteen halusimme tuoda avaruusteemaa symbolisella tasolla. Pohdimme avaruusohjelmien sekä ohjelmistokehityksen samankaltaisuuksia – sitä, kuinka onnistuminen vaatii molemmissa asioiden näkemistä monesta perspektiivistä. Pitää hahmottaa skaalaa kosmoksen makro-tasolta mikroskooppisiin yksityiskohtiin.

Toteutus

Skaalaa kuvaamaan luotiin pikselöityvistä elementeistä koostuva visuaalinen maailma. Muoto ei ole monotonisesti toistuva vakio, vaan maailma voi venyä kunkin muokkaajan käsissä omanlaisekseen menettämättä tunnistettavuuttaan. Ajatus heijastaa sitä, kuinka Houston Inc. pystyy samanaikaisesti hahmottamaan laajan kokonaiskuvan sekä paneutumaan yksityiskohtiin pikselintarkasti. Vaikka muodot muuttuvat, symboliikka pysyy ennallaan. Syntyi konsepti, jonka raameissa houstonilaiset voivat myös itse venyttää visuaalista maailmaansa.

Monipuolinen visuaalisuus kaipasi parikseen minimalistista logoa. Pohdimme miten viestiä logotyypillä yrityksen toimialasta mahdollisimman pelkistetyllä, mutta oivaltavalla tavalla. Vastaus löytyi nimen kirjoitusasusta; muutimme Houston Inc. nimen koodin kirjoittajille tuttuun muotoon, jossa sanat erotetaan toisistaan pisteillä. Syntyi .Houston.inc. Näin saimme ehkäpä pelkistetyimmän mahdollisen muodon yrityksen toimialaa viestivälle logolle.

“Kokosimme huikean brändityöryhmän - meitä oli toistakymmentä halukasta Houstonilaista eri rooleista. Aloitimme evaluoimalla kumppanit ja löysimme kaikkien mielestä parhaan - Sherpan. Alkoi mahtava matka yhdessä Sherpan kannatellessa ja varmistaessa pääsymme perille. Lämmin kiitos, olette huikea gängi”

Minna Ruusuvuori, CSMO, Houston Inc.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille

Ihmisoikeusliiton brändi oli vanhentunut eikä vastannut uuteen päivittyneeseen strategiaan. Tarvittiin uusi erottuvampi identiteetti, jonka avulla haluttiin puhua ihmisoikeuksista vaikuttavasti ja oivaltavasti.

Luova ratkaisu

Meillä on kaikilla erilaiset lähtökohdat, eri määrä etuoikeuksia. Toiset tarvitsevat enemmän apua kuin toiset. Ihmisoikeuksissa ei ole kyseessä kaikkien asettamista samalle viivalle, vaan etuoikeuksien tunnistamista ja oikeuksien tasaisesti jakamista. Suunnittelimme yksinkertaisen oivaltavan ja modernin identiteetin, joka ei ole kiinni lyhyen aikavälin trendeissä. Syntyi identiteetti, jossa pisteillä ja viivoilla kerrottiin monta erilaista tarinaa. Symbolit juontavat juurensa ihmisoikeusliiton kirjoitusasuun.

Toteutus

Viivat ja pisteet ovat yksinkertaisia, muistettavia ja läsnä kaikessa ihmisten välisessä kommunikaatiossa. Yksinkertaiset viivat ja pisteet kuvastavat ihmisiä ja tunnuksessa näkyy myös Ihmisoikeusliiton sloganin kaksoismerkitys, eli äänen käyttäminen: ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Siksi viivoja ja pisteitä hyödynnettiin ihmishahmojen lisäksi myös huutomerkkeinä, alleviivauksena ja graafisena symbolina. Saavutettavuus oli ilmeen eri elementtien suunnittelun tärkein lähtökohta. Se näkyi niin typografian valitsemisessa, väriyhdistelmien määrittämisessä kuin lopullisten taittojen elementtien asettelussa. Selkeys oli avainsana, jota kaikessa suunnittelussa tavoiteltiin.

Tiedustelut

GINTL hankkeen brändityö

GINTL on uusi hanke, jossa suomalaiset korkeakoulut yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa kehittävät ratkaisuja maailmanlaajuiseen oppimisen kriisiin. Toiminnan tavoitteena on kehittää uusia ratkaisuja oppimisen, opettamisen ja oppimisympäristöjen kehitykseen yhdistämällä akateemisen tietotaidon ja vuorovaikutteisen kansainvälisen yhteistyön.

Sherpan tehtävänä oli luoda brändi, joka toimii ensisijaisesti kansainvälisessä ympäristössä, etenkin hankkeen keskenään varsin erilaisilla kohdealueilla Afrikassa, Kiinassa ja Intiassa.

Yhteistyö 

Brändityö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä hanketiimin ja kohdealueiden asiantuntijoiden kanssa. Työ aloitettiin taustoituksella, johon osallistettiin hankkeen sidosryhmiä mm. lähtökohtien, tavoitteiden ja aluekohtaisten tarpeiden selvittämiseksi. Brändistrategiaa työstettiin Sherpan toteuttamassa työpajassa, johon osallistui asiantuntijoita Suomen, Kiinan, Afrikan ja Intian yksiköistä. Työpajan löydösten pohjalta brändin strategia ja visuaalisuus suunniteltiin yhteistyössä ja niiden sisältöjä sparrattiin alueittain. Eri kulttuuritaustoja edustavien asiantuntijoiden tietotaidon ja kokemuksen ymmärtäminen ja hyödyntäminen niin osana brändityötä kuin koko hanketta oli avain onnistumiseen. 

Toteutukset 

Kiteytimme brändistrategian sisältäen positioinnin, yhdinkohderyhmät, brändilupauksen, pääviestit sekä bränditarinan. Strategian ytimeen nostettiin hankkeen uniikki vahvuustekijä eli akateemisen tietotaidon ja käytännön oppien yhdistämisestä syntyvä positiivinen palautekierre, jossa tutkimus inspiroi uusia tapoja kehittää opetusta ja käytännön opit eri puolilta maailmaa tuottavat uutta ymmärrystä tutkitun tiedon hyödyntämisestä.

Strategian pohjalta suunnittelimme hankkeelle visuaalisen identiteetin, jossa hyödynnettiin Suomen maaidentiteettiä. Keskeinen haaste brändityössä oli viestiä hankkeen tekemästä pitkäjänteisestä ja monitahoisesta työstä yksinkertaisen houkuttelevalla ja helposti lähestyttävällä mutta akateemisen uskottavalla tapaa. Luonnollisesti myös brändin visuaalisuuden, viestien ja materiaalipohjien tulisi olla helposti käytettävissä hankkeen tiimin toimesta sekä puhutella kohderyhmiä kaikilla hankkeen kohdealueilla. 

Brändin hyödyntämiseksi käytännössä toteutimme hanketiimin käyttöön kuvakonseptin ja -pankin, ikonit, kevyet nettisivut sekä mallipohjat sosiaalisen mediaan, presentaatioille ja tiedotteille.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Brändiuudistus

Voland Partners on uusi teknologiayhtiöihin keskittyvä vähemmistösijoittaja, joka valitsi Sherpan suunnittelemaan itselleen brändi-identiteetin. Tarvittiin pari hedelmällistä keskustelua sekä napakka yhteinen workshop, ja brändi alkoi löytää muotonsa.

Laadimme Volandille hissipuheen ja sloganin Grow stronger. Ne viestivät Volandin positiosta kanssayrittäjänä, joka auttaa tech-yrityksiä uuteen menestykseen. Tone of voice määriteltiin ihmisläheiseksi ja jämäkäksi – sellaiseksi kuin rahasto itsekin.

Teknologiarahaston visuaalinen ilme nojaa tyhjään tilaan, vahvoihin kuviin sekä pelkistettyyn, viileään värimaailmaan. Omalaatuisuutta ja tunnistettavuutta tuotiin erottuvalla typografialla sekä orgaanisilla kuvituskuvilla. Mustavalkoisiin henkilöstöpotretteihin haluttiin samalla sekä lämpöä että uskottavuutta.

Voland logo ja tunnus: Jouko Paloranta

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Sokos on ollut osa suomalaista arkea ja juhlaa jo 70 vuotta. Juhlavuosi haluttiin tehdä näkyväksi meille jokaiselle ympäri Suomen. Valtakunnallisuus – kotimaisuuden ja vastuullisuuden ohella – on tärkeä arvo Sokokselle ja meille asiakkaille.

Vaikka Sokoksella on arvokas historia, nostalgiaan ei haluttu vajota. Aina ajankohtainen Sokos lanseerasi Tyylin tavaratalo -konseptin, joka näkyy ja kuuluu kaikessa markkinointiviestinnässä juhlavuoden ajan.

Konseptilla ja sen toteutuksilla todennetaan tavarataloketjun valtakunnallisuutta ja vahvistetaan palveluosaamista tyylin asiantuntijoina niin kivijalassa kuin verkkokaupassakin. Sokos, tyylin tavaratalo, esitellään tyylikkäiden asiakkaidensa kautta, joiden kanssa pitkää, menestyksekästä taivalta juhlitaan koko vuosi.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Lasit päästä -haaste saavutti silmäparit

Kuinka avata silmät Silmäaseman laserleikkaukselle?

Silmäaseman laserleikkauksen kohderyhmä ulottuu nuorista noin nelikymppisiin, joilla ei vielä ikänäkö haittaa. Leikkauksiin ei tietenkään mennä tuosta vain – kampanjan ensisijainen tavoite oli herättää kiinnostus ja ohjata maksuttomaan leikkauskartoitukseen.

Strategia

Laserleikkaus on hyvin taktinen toimenpide, joka vaikuttaisi edellyttävän hyvin taktisia viestejä. Faktoja, mahdollisten pelkojen hälventämistä, maksutapojen avaamista. Toisaalta näitä on jo tarjolla yllin kyllin, ja silti kaikki eivät säntää leikkaukseen.

Siksi menimme asian ytimeen: laserleikkaukseen mennään, kun halutaan lasit päästä. Perehtyminen laserleikkauksen tekniikkaan oli silmiä avaava – itse laserointi on todella nopea toimenpide, ja kestää enintään 30 sekuntia per silmä. Yhdessä näistä havainnoista syntyi kampanjan ydinajatus.

Luova ratkaisu

Lasit päästä -haaste nosti valokeilaan leikkaukseen menon ydinsyyn yllättävällä, kohderyhmään vetoavalla tavalla. Se istui valittuihin kanaviin, joissa erilaiset haasteet kukoistavat.

Perinteisen elämä-ilman-laseja-on-helpompaa -kaavan sijasta toimme kampanjaan uuden näkökulman. Lasit saa päästä monella tapaa, mutta Silmäaseman laserleikkaus hoitaa asian nopeasti ja turvallisesti.

Toteutus

Lasit päästä -haaste on 360 asteen kokemus.

Kuvasimme tilanteita ja lajeja, joissa lasit lähtevät päästä ja kellotimme ne. Kohderyhmät huomioiden otimme mukaan sekä nuorempia tekijöitä että lapsiperheen, mutta ajatus on universaali: lasit päästä extremetavalla vs laserleikkauksella. Extreme voittaa täpärästi ajassa, mutta Silmäaseman laserleikkauskin on huippunopea. Se on myös turvallinen ja lopputulema pysyvämpää laatua. Videot kuvattiin 360-kameralla, jotta niihin saatiin toivottu vauhti ja dynamiikka.

Tämän esittelytekstin lukuaika on noin kaksi minuuttia. Siinä ajassa saisi laseroitua neljä silmää eli kahdet lasit päästä, nopeasti ja turvallisesti.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Matka oivaltamisen maailmaan

Oppi&ilo halusi kumppanin rakastetun brändinsä kirkastukseen. Keskeisenä tavoitteena oli viestiä asiakkaille entistä selkeämmin siitä, että Oppi&ilon valikoimasta löytyy sopivia tuotteita kaikenikäisille lapsille, ja parhaimmillaan tuotteet kulkevat mukana läpi koko lapsuuden.

Luova ratkaisu: Toteutimme Oppi&ilolle kokonaisvaltaisen brändi- ja pakkausuudistuksen brändikuvauksineen, huomioiden kaikessa tekemisessä tuotteiden kulkemisen kasvavan lapsen rinnalla. Workshop-työskentelyn avulla tiivistimme yhdessä Oppi&ilon ydinsanoman, pääkohderyhmät ja kilpailuedut, ja työpajan oppien pohjalta päivitimme niin brändin visuaalisuuden, äänensävyn kuin pakkausilmeen.

Brändin uusi slogan, ”Matka oivaltamisen maailmaan”, viestii koko lapsuuden mittaisesta matkasta, jolle Oppi&ilon tuotteet tempaisevat mukaansa aivan elämän ensi hetkistä alkaen. Myös pakkauksiin nostettu ikäpolku konkretisoi tätä taivalta. Uudistus kiteyttää ilosanoman lapsen oivaltamisen riemusta.

Toteutus: Suunnittelemamme pakkausuudistus sai kuluttajatutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat arvosanat ja kirkastetun brändin vastaanotto on ollut todella positiivinen. Uusi brändi jalkautuu tuotteisiin ja mainontaan asteittain vuoden 2021 aikana.

Sherpalle työskentely Oppi&ilon kanssa on ollut erityisen mielekästä jaettujen arvojen vuoksi; meitä yhdistävät uteliaisuus, luottamus sekä halu kehittää ja kehittyä.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Pelillinen johdatus peruskoulun arkeen

Sherpalle tarjoutui huikea mahdollisuus päästä mukaan kehittämään Opetushallituksen rahoittamaa digitaalista verkkokurssia osana #paraskoulu 2.0 -ohjelmaa. Verkkokurssin nimeksi annettiin Koulukoulu ja sen kunnianhimoiseksi tavoitteeksi asetettiin päivittää koululaisten huoltajien tiedot 2020-luvun peruskoulun perusarjesta.

Koulukoulu on maksuton verkkokurssi, joka päivittää tietosi peruskoulun arjesta. Meillä on ollut ilo olla rakentamassa palvelua aina nimestä ja ilmeestä lähtien.

Identiteettiä lähdettiin luomaan ilon ja leikittelyn kautta. Digitaaliseen kurssiin ja jatkuvasti digitalisoituvaan peruskouluun haluttiin yhdistää käsillä tekemisen lämpö ja konkreettisuus. Kuvamaailma on rakennettu käsin leikattujen ja maalattujen, koulumaailmasta muotokielensä lainaavien puuelementtien pohjalle. Samat muodot leikkivät myös animaatioissa. Logossa nimen k-kirjaimet taipuvat ilotellen avoimiksi kirjoiksi. Tonaliteettiin on haettu luotto-opettajan ystävällistä mutkattomuutta.

Koulukoulun toteuttamisen vastuut oli jaettu seuraavasti:

Edita Publishing – kurssin toteutus, päävastuu ja projektin koordinointi yhdessä OPPIVAverkoston kanssa. Innoduel – kumppaneiden osallistaminen. Sherpa – brändi, sisältösparraus ja markkinointi. Into-Digital – käyttöliittymäsuunnittelu ja tekninen toteutus. Innoline – kurssin pedagogisen sisällön suunnittelu. Noon Kollektiivi – viestintä.

Sidosryhmien osallistaminen tehtiin tiiviissä yhteistyössä niin OPPIVA-verkoston, Suomen Vanhempainliiton, Nuorten Suomen ja Suomen lukiolaisten liiton kanssa.

Lapset ja nuoret osallistuivat kurssin suunnitteluun. Koululaisten aidot havainnot ja huolenaiheet puhuttelevat osana identiteettiä. Leikkisän identiteetin taustalla kantaa koko kurssin eetos – Koulukoulu on suunnattu aikuisille, mutta se on olemassa lasten vuoksi.

Kurssi avattiin käyttäjille elokuussa 2020 ja se on sittemmin saanut laajalti tukea ja ylistäviä arvioita eri medioissa. Tutustu kurssiin: koulukoulu.fi

Tiedustelut

Jukka Niittymaa

Head of AI & Innovations
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi

Suomen kasvihuonekaasupäästöistä noin viidenneksen aiheuttaa liikenne. Vaikka HSL tekee pitkäjänteistä työtä päästöjen vähentämiseksi, sitä ei silti mielletä erityisen ympäristöystävällisenä toimijana. Muiden julistaessa tulevaisuuden päästötavoitteita, HSL on tehnyt konkreettisia ympäristötekoja – muun muassa vähentänyt joukkoliikenteen hiilidioksipäästöjä 49 % viimeisen 10 vuoden aikana – ihmisten siitä tietämättä.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Viherpesuun ei HSL:n vastuullisuuskampanjan kohdalla ole tarvetta. Teot puhuvat puolestaan, ja ne nostetiinkin merkittävään rooliin kampanjassa. Me emme puhu tulevaisuudesta tai tavoitteista, emmekä kerro olevamme koskaan valmiita. Kestävä kehitys edellyttää konkreettisia tekoja ja ihmisiä, joiden kanssa maailman vastuullisin joukkoliikenne tehdään – nyt ja tulevaisuudessa.

Vastuullisuudella ei ole päätepysäkkiä -kampanja tuo julki HSL:n merkittävät ympäristöteot. Jatkossa konseptin alla tullaan näkemään vastuunkantoa ympäristön ohella myös taloudesta, ihmisten hyvinvoinnista ja ympäröivästä yhteiskunnasta.

Radiomainonta

 

Tiedustelut

Haaste / lähtötilanne

HSL:n matkustajamäärät olivat laskeneet merkittävästi koronan seurauksena. Palvelujen turvaamiseksi kaupunkilaiset oli houkuteltava takaisin joukkoliikenteen pariin tuntuvan alennuksen avulla. Samalla haluttiin vauhdittaa matkustajien siirtymää HSL-sovelluksen käyttäjiksi. Tavoite asetettiin korkealle. Nykyisen noin 60 000 kausilipputilauksen päälle haluttiin saada 40 000 lisää, ja myös vannoutuneet matkakortin käyttäjät haluttiin saada ostamaan lippunsa HSL-sovelluksen kautta.

Insight

Koronan vuoksi arkisetkin asiat tuntuvat erityisiltä, kun niitä ei ole päässyt tekemään. Kukapa olisi odottanut toimistopalavereja tai kouluaamuja yhtä innolla kuin nyt? Joukkoliikenteeseen paluusta oli tehtävä suurenmoista, suorastaan ihmeellistä.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Comeback, paluu joukkoliikenteeseen. Se oli saatava tapahtumaan. Rinnastimme paluun arkisille työ- ja vapaa-ajan matkoille artistien odotettuihin comback-keikkoihin. Näin luotiin valtavaa, kutkuttavaa jännitystä ja odotusta itse koitokseen eli matkaan, mikä räjäytti potin. Teaser-vaihe nostatti pulssia ja nostatti odotuksia. Kampanjavaihe otti kaupungin ilmaherruuden haltuun näyttävin toteutuksin, eikä 50% alennus jäänyt keltään huomaamatta.

“Ison kampanjan toteutumiseen tarvittiin iso joukko alansa taitajia, jotka pelasivat loistavasti yhteen. Comeback oli Sherpalta oivaltava ja hieno konsepti, joka auttoi ylittämään haastavat tavoitteemme.

HSL:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sari Kotikangas.

Tulokset 

Monivaiheinen kampanjakokonaisuus ylitti asetetut tavoitteet kirkkaasti ja siitä tuli HSL:n kaikkien aikojen menestyksekkäin kampanja. Kausilippuja myytiin kampanja-aikana reippaasti yli tavoitteen, jopa 162 000, ja myös HSL-sovelluksen osalta ylitettiin kaikki odotukset ja ennätykset. Onnistuimme yhdessä nostamaan kausilippujen myynnin ennätyslukuihin ja samalla madaltamaan kynnystä palata pandemian jälkeiseen arkeen ja vastuullisempaan liikkumisen tapaan.

Tiedustelut