Kaikki työt

Brändiuudistus

Arkkitehdit Kontukoski tarvitsi uuden brändi-identiteetin, joka tukee yritystä sen astuessa elinkaaren uuteen vaiheeseen.

Workshoppien kautta löysimme Kontukosken tavan lähestyä arkkitehtuuria ja tehdä näkyväksi yrityksen tavan työskennellä. Syntyi konsepti Kohtaamisia, joka viittaa niin Kontukosken asiakaslähtöiseen työskentelymalliin kuin suunniteltaviin kohteisiin, joissa useimmissa kohtaaminen on tärkeässä roolissa.

Visuaalinen identiteetti perustuu selkeään pääväriin sekä vahvoihin, ajattomiin elementteihin. Yksinkertainen ilme jättää tilan tärkeimmälle eli arkkitehtuurin esittämiselle.

”Sherpan avulla saimme avattua asiaan uusia näkökulmia ja löysimme uudistukseen riittävän monitasoisen, mutta samalla selkeän ratkaisun, jonka uskomme palvelevan meidän tulevaisuudenkin tarpeita pitkäksi ajaksi eteenpäin. Olemme lopputulokseen kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväisiä.

Petri Kontukoski, toimitusjohtaja, arkkitehti SAFA

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

It feels like an utopian daydream. Far-fetched. Absurd. Impossible. Until it isn’t.

Suomella on lähes maailman kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet. Siksi Suomi halusi ottaa inklusiivisen ja ratkaisukeskeisen johtajan roolin globaalina ilmastotoimijana, joka kehittää ratkaisuja  yhdessä muiden maiden kanssa ja tarjoaa osaamistaan muille.

Suunnittelimme ja toteutimme Ulkoministeriölle rohkean viestintäkonseptin, joka kertoo maailmalle Suomen ilmastotoimijuudesta. Konsepti kiteytettiin yhteen englanninkieliseen sanaan: UNTIL.

Konsepti tuotti edustustoille lisäarvoa ja auttoi heitä viestimään Suomesta innovatiivisena ilmastotoimijana, herätti kansainvälistä kiinnostusta ja huomiota sekä tuki Suomen ilmastotarinaa ja vahvisti kansainvälistä profiilia.

Kun Sauli Niinistö piti puheenvuoronsa Glasgown ilmastokokouksessa, hän siteerasi konseptia sanoen: “change may seem inconceivable but only until we act.”

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

Parhaat muistetaan paikasta

Haaste: Järvikylän missio on saada suomalaiset syömään enemmän vihreää.

Kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – lanseerattiin kesällä 2021. Konseptissa rinnastuu maailmanluokan herkut; paras parmesaani ei voi tulla muualta kuin Parmigiano-Reggianosta, parhaat oliivit eivät voi tulla muualta kuin Kalamatasta – ja parhaat yrtit eivät voi tulla muualta kuin Järvikylästä. Rakensimme yksinkertaisen kaavan, joka viestii sekä laatua että inspiroi. Järvikylä rinnastuu maailmanluokan makuihin luonnollisesti. Konseptin kampanjoilla nostetaan maailmanluokan tuotteita, kotimaisia herkkuja ja paikkakuntakohtaisia helmiä Järvikylän rinnalle. Sellaista raaka-ainetta, ruokaa tai reseptiä ei olekaan, johon Järvikylän vihreät eivät sopisi.

"Järvikylä-brändin uusi kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – on yksi myynnin tärkeimmistä työkaluista, jolla kerromme tarinaa Järvikylän tuotteista ja laadusta.”

Kyösti Karhunen, Kaupallinen johtaja, Famifarm Oy

 

 

Tulokset: Järvikylän uusi konseptilanseeraus onnistui erinomaisesti tutkimusten* valossa. Kampanjan huomioarvo oli 75 % (bruttokontakti n. 1,2 M). Joka neljäs mainoksen nähnyt aikoo ostaa tuotteita mainosten perusteella. Konseptin kolmas lähtö medioissa oli kesällä 2022 ja positiivisen mielikuvan rakentaminen jatkuu.

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

Brändiuudistus

Suomalainen it-konsultointitalo Houston Inc. Consulting on uudistumisen ja kasvun tiellä. Brändistrategia oli hiljattain uusittu ja seuraavaksi tarvittiin selkeä strategiaan perustuva täysin uusi visuaalinen identiteetti. Visuaalisen identiteetin lisäksi projekti sisälsi äänensävyn määrittelyn, hissipuheen ja keskeiset viestit, sloganin sekä runsaan ilmeen esimerkityksen, joilla onnistuneesti viestitään yrityksen palveluista ja ainutlaatuisesta osaamisesta kaikissa kosketuspisteissä. www.houston-inc.com

Houston Inc. nimi juontaa juurensa Houstonissa sijaitsevaan avaruusasemaan. Haimme inspiraatiota John F. Kennedyn ikonisesta avaruusajan puheesta: We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard.

Houston Inc. tarjoaa palveluita, joiden avulla päästään ratkaisemaan asiakkaalle vaikeita digitaalisuuteen liittyviä kokonaisuuksia, haasteita tai ongelmakenttiä. Syntyi slogan Because it’s hard.

“Kokosimme huikean brändityöryhmän - meitä oli toistakymmentä halukasta Houstonilaista eri rooleista. Aloitimme evaluoimalla kumppanit ja löysimme kaikkien mielestä parhaan - Sherpan. Alkoi mahtava matka yhdessä Sherpan kannatellessa ja varmistaessa pääsymme perille. Lämmin kiitos, olette huikea gängi”

Minna Ruusuvuori, CSMO, Houston Inc.

Logoon haettiin inspiraatiota koodista, pelkistetyllä tavalla: tyhjät aukot täytettiin pisteillä. Graafiseksi elementiksi tuotiin pikselit, jota käytettiin sekä piristävänä yksityiskohtana, taustamateriaalina että työkaluna, jolla voitiin rajata valokuvia luovasti. Ajatus heijastaa sitä, kuinka Houston Inc. pystyy samanaikaisesti hahmottamaan laajan kokonaiskuvan sekä paneutumaan yksityiskohtiin pikselintarkasti.

 

 

 

Sherpan toimintamallin ytimessä on tiivis yhteistyö asiakkaan kanssa – työskentelemme joukkueena kohti yhteistä päämäärää. Teimme saumatonta yhteistyötä Houston Inc.in brändityöryhmän kanssa. Taustatyön ja briiffien pohjalta moderoimme yhteiset brändityöpajat, joissa suunta kirkastettiin oivaltavien työkalujemme  avulla. Sherpa tuki tiiviisti asiakasta sisäisessä brändilanseerauksessa sekä ilmeen jalkautuksessa.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

GINTL hankkeen brändityö

GINTL on uusi hanke, jossa suomalaiset korkeakoulut yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa kehittävät ratkaisuja maailmanlaajuiseen oppimisen kriisiin. Toiminnan tavoitteena on kehittää uusia ratkaisuja oppimisen, opettamisen ja oppimisympäristöjen kehitykseen yhdistämällä akateemisen tietotaidon ja vuorovaikutteisen kansainvälisen yhteistyön.

Sherpan tehtävänä oli luoda brändi, joka toimii ensisijaisesti kansainvälisessä ympäristössä, etenkin hankkeen keskenään varsin erilaisilla kohdealueilla Afrikassa, Kiinassa ja Intiassa.

Yhteistyö 

Brändityö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä hanketiimin ja kohdealueiden asiantuntijoiden kanssa. Työ aloitettiin taustoituksella, johon osallistettiin hankkeen sidosryhmiä mm. lähtökohtien, tavoitteiden ja aluekohtaisten tarpeiden selvittämiseksi. Brändistrategiaa työstettiin Sherpan toteuttamassa työpajassa, johon osallistui asiantuntijoita Suomen, Kiinan, Afrikan ja Intian yksiköistä. Työpajan löydösten pohjalta brändin strategia ja visuaalisuus suunniteltiin yhteistyössä ja niiden sisältöjä sparrattiin alueittain. Eri kulttuuritaustoja edustavien asiantuntijoiden tietotaidon ja kokemuksen ymmärtäminen ja hyödyntäminen niin osana brändityötä kuin koko hanketta oli avain onnistumiseen. 

Toteutukset 

Kiteytimme brändistrategian sisältäen positioinnin, yhdinkohderyhmät, brändilupauksen, pääviestit sekä bränditarinan. Strategian ytimeen nostettiin hankkeen uniikki vahvuustekijä eli akateemisen tietotaidon ja käytännön oppien yhdistämisestä syntyvä positiivinen palautekierre, jossa tutkimus inspiroi uusia tapoja kehittää opetusta ja käytännön opit eri puolilta maailmaa tuottavat uutta ymmärrystä tutkitun tiedon hyödyntämisestä.

Strategian pohjalta suunnittelimme hankkeelle visuaalisen identiteetin, jossa hyödynnettiin Suomen maaidentiteettiä. Keskeinen haaste brändityössä oli viestiä hankkeen tekemästä pitkäjänteisestä ja monitahoisesta työstä yksinkertaisen houkuttelevalla ja helposti lähestyttävällä mutta akateemisen uskottavalla tapaa. Luonnollisesti myös brändin visuaalisuuden, viestien ja materiaalipohjien tulisi olla helposti käytettävissä hankkeen tiimin toimesta sekä puhutella kohderyhmiä kaikilla hankkeen kohdealueilla. 

Brändin hyödyntämiseksi käytännössä toteutimme hanketiimin käyttöön kuvakonseptin ja -pankin, ikonit, kevyet nettisivut sekä mallipohjat sosiaalisen mediaan, presentaatioille ja tiedotteille.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille

Ihmisoikeusliiton brändi oli vanhentunut eikä vastannut uuteen päivittyneeseen strategiaan. Tarvittiin uusi erottuvampi identiteetti, jonka avulla haluttiin puhua ihmisoikeuksista vaikuttavasti ja oivaltavasti.

Luova ratkaisu

Meillä on kaikilla erilaiset lähtökohdat, eri määrä etuoikeuksia. Toiset tarvitsevat enemmän apua kuin toiset. Ihmisoikeuksissa ei ole kyseessä kaikkien asettamista samalle viivalle, vaan etuoikeuksien tunnistamista ja oikeuksien tasaisesti jakamista. Suunnittelimme yksinkertaisen oivaltavan ja modernin identiteetin, joka ei ole kiinni lyhyen aikavälin trendeissä. Syntyi identiteetti, jossa pisteillä ja viivoilla kerrottiin monta erilaista tarinaa. Symbolit juontavat juurensa ihmisoikeusliiton kirjoitusasuun.

Toteutus

Viivat ja pisteet ovat yksinkertaisia, muistettavia ja läsnä kaikessa ihmisten välisessä kommunikaatiossa. Yksinkertaiset viivat ja pisteet kuvastavat ihmisiä ja tunnuksessa näkyy myös Ihmisoikeusliiton sloganin kaksoismerkitys, eli äänen käyttäminen: ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Siksi viivoja ja pisteitä hyödynnettiin ihmishahmojen lisäksi myös huutomerkkeinä, alleviivauksena ja graafisena symbolina. Saavutettavuus oli ilmeen eri elementtien suunnittelun tärkein lähtökohta. Se näkyi niin typografian valitsemisessa, väriyhdistelmien määrittämisessä kuin lopullisten taittojen elementtien asettelussa. Selkeys oli avainsana, jota kaikessa suunnittelussa tavoiteltiin.

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

Sokos on ollut osa suomalaista arkea ja juhlaa jo 70 vuotta. Juhlavuosi haluttiin tehdä näkyväksi meille jokaiselle ympäri Suomen. Valtakunnallisuus – kotimaisuuden ja vastuullisuuden ohella – on tärkeä arvo Sokokselle ja meille asiakkaille.

Vaikka Sokoksella on arvokas historia, nostalgiaan ei haluttu vajota. Aina ajankohtainen Sokos lanseerasi Tyylin tavaratalo -konseptin, joka näkyy ja kuuluu kaikessa markkinointiviestinnässä juhlavuoden ajan.

Konseptilla ja sen toteutuksilla todennetaan tavarataloketjun valtakunnallisuutta ja vahvistetaan palveluosaamista tyylin asiantuntijoina niin kivijalassa kuin verkkokaupassakin. Sokos, tyylin tavaratalo, esitellään tyylikkäiden asiakkaidensa kautta, joiden kanssa pitkää, menestyksekästä taivalta juhlitaan koko vuosi.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Matka oivaltamisen maailmaan

Oppi&ilo halusi kumppanin rakastetun brändinsä kirkastukseen. Keskeisenä tavoitteena oli viestiä asiakkaille entistä selkeämmin siitä, että Oppi&ilon valikoimasta löytyy sopivia tuotteita kaikenikäisille lapsille, ja parhaimmillaan tuotteet kulkevat mukana läpi koko lapsuuden.

Luova ratkaisu: Toteutimme Oppi&ilolle kokonaisvaltaisen brändi- ja pakkausuudistuksen brändikuvauksineen, huomioiden kaikessa tekemisessä tuotteiden kulkemisen kasvavan lapsen rinnalla. Workshop-työskentelyn avulla tiivistimme yhdessä Oppi&ilon ydinsanoman, pääkohderyhmät ja kilpailuedut, ja työpajan oppien pohjalta päivitimme niin brändin visuaalisuuden, äänensävyn kuin pakkausilmeen.

Brändin uusi slogan, ”Matka oivaltamisen maailmaan”, viestii koko lapsuuden mittaisesta matkasta, jolle Oppi&ilon tuotteet tempaisevat mukaansa aivan elämän ensi hetkistä alkaen. Myös pakkauksiin nostettu ikäpolku konkretisoi tätä taivalta. Uudistus kiteyttää ilosanoman lapsen oivaltamisen riemusta.

Toteutus: Suunnittelemamme pakkausuudistus sai kuluttajatutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat arvosanat ja kirkastetun brändin vastaanotto on ollut todella positiivinen. Uusi brändi jalkautuu tuotteisiin ja mainontaan asteittain vuoden 2021 aikana.

Sherpalle työskentely Oppi&ilon kanssa on ollut erityisen mielekästä jaettujen arvojen vuoksi; meitä yhdistävät uteliaisuus, luottamus sekä halu kehittää ja kehittyä.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Pelillinen johdatus peruskoulun arkeen

Sherpalle tarjoutui huikea mahdollisuus päästä mukaan kehittämään Opetushallituksen rahoittamaa digitaalista verkkokurssia osana #paraskoulu 2.0 -ohjelmaa. Verkkokurssin nimeksi annettiin Koulukoulu ja sen kunnianhimoiseksi tavoitteeksi asetettiin päivittää koululaisten huoltajien tiedot 2020-luvun peruskoulun perusarjesta.

Koulukoulu on maksuton verkkokurssi, joka päivittää tietosi peruskoulun arjesta. Meillä on ollut ilo olla rakentamassa palvelua aina nimestä ja ilmeestä lähtien.

Identiteettiä lähdettiin luomaan ilon ja leikittelyn kautta. Digitaaliseen kurssiin ja jatkuvasti digitalisoituvaan peruskouluun haluttiin yhdistää käsillä tekemisen lämpö ja konkreettisuus. Kuvamaailma on rakennettu käsin leikattujen ja maalattujen, koulumaailmasta muotokielensä lainaavien puuelementtien pohjalle. Samat muodot leikkivät myös animaatioissa. Logossa nimen k-kirjaimet taipuvat ilotellen avoimiksi kirjoiksi. Tonaliteettiin on haettu luotto-opettajan ystävällistä mutkattomuutta.

Koulukoulun toteuttamisen vastuut oli jaettu seuraavasti:

Edita Publishing – kurssin toteutus, päävastuu ja projektin koordinointi yhdessä OPPIVAverkoston kanssa. Innoduel – kumppaneiden osallistaminen. Sherpa – brändi, sisältösparraus ja markkinointi. Into-Digital – käyttöliittymäsuunnittelu ja tekninen toteutus. Innoline – kurssin pedagogisen sisällön suunnittelu. Noon Kollektiivi – viestintä.

Sidosryhmien osallistaminen tehtiin tiiviissä yhteistyössä niin OPPIVA-verkoston, Suomen Vanhempainliiton, Nuorten Suomen ja Suomen lukiolaisten liiton kanssa.

Lapset ja nuoret osallistuivat kurssin suunnitteluun. Koululaisten aidot havainnot ja huolenaiheet puhuttelevat osana identiteettiä. Leikkisän identiteetin taustalla kantaa koko kurssin eetos – Koulukoulu on suunnattu aikuisille, mutta se on olemassa lasten vuoksi.

Kurssi avattiin käyttäjille elokuussa 2020 ja se on sittemmin saanut laajalti tukea ja ylistäviä arvioita eri medioissa. Tutustu kurssiin: koulukoulu.fi

Tiedustelut

Jukka Niittymaa

Myyntijohtaja / New business ja tarjouspyynnöt
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi

Suomen kasvihuonekaasupäästöistä noin viidenneksen aiheuttaa liikenne. Vaikka HSL tekee pitkäjänteistä työtä päästöjen vähentämiseksi, sitä ei silti mielletä erityisen ympäristöystävällisenä toimijana. Muiden julistaessa tulevaisuuden päästötavoitteita, HSL on tehnyt konkreettisia ympäristötekoja – muun muassa vähentänyt joukkoliikenteen hiilidioksipäästöjä 49 % viimeisen 10 vuoden aikana – ihmisten siitä tietämättä.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Viherpesuun ei HSL:n vastuullisuuskampanjan kohdalla ole tarvetta. Teot puhuvat puolestaan, ja ne nostetiinkin merkittävään rooliin kampanjassa. Me emme puhu tulevaisuudesta tai tavoitteista, emmekä kerro olevamme koskaan valmiita. Kestävä kehitys edellyttää konkreettisia tekoja ja ihmisiä, joiden kanssa maailman vastuullisin joukkoliikenne tehdään – nyt ja tulevaisuudessa.

Vastuullisuudella ei ole päätepysäkkiä -kampanja tuo julki HSL:n merkittävät ympäristöteot. Jatkossa konseptin alla tullaan näkemään vastuunkantoa ympäristön ohella myös taloudesta, ihmisten hyvinvoinnista ja ympäröivästä yhteiskunnasta.

Radiomainonta

 

Tiedustelut