Sokos on ollut osa suomalaista arkea ja juhlaa jo 70 vuotta. Juhlavuosi haluttiin tehdä näkyväksi meille jokaiselle ympäri Suomen. Valtakunnallisuus – kotimaisuuden ja vastuullisuuden ohella – on tärkeä arvo Sokokselle ja meille asiakkaille.
Vaikka Sokoksella on arvokas historia, nostalgiaan ei haluttu vajota. Aina ajankohtainen Sokos lanseerasi Tyylin tavaratalo -konseptin, joka näkyy ja kuuluu kaikessa markkinointiviestinnässä juhlavuoden ajan.
Konseptilla ja sen toteutuksilla todennetaan tavarataloketjun valtakunnallisuutta ja vahvistetaan palveluosaamista tyylin asiantuntijoina niin kivijalassa kuin verkkokaupassakin. Sokos, tyylin tavaratalo, esitellään tyylikkäiden asiakkaidensa kautta, joiden kanssa pitkää, menestyksekästä taivalta juhlitaan koko vuosi.
Tiedustelut
Lasit päästä -haaste saavutti silmäparit
Kuinka avata silmät Silmäaseman laserleikkaukselle?
Silmäaseman laserleikkauksen kohderyhmä ulottuu nuorista noin nelikymppisiin, joilla ei vielä ikänäkö haittaa. Leikkauksiin ei tietenkään mennä tuosta vain – kampanjan ensisijainen tavoite oli herättää kiinnostus ja ohjata maksuttomaan leikkauskartoitukseen.
Strategia
Laserleikkaus on hyvin taktinen toimenpide, joka vaikuttaisi edellyttävän hyvin taktisia viestejä. Faktoja, mahdollisten pelkojen hälventämistä, maksutapojen avaamista. Toisaalta näitä on jo tarjolla yllin kyllin, ja silti kaikki eivät säntää leikkaukseen.
Siksi menimme asian ytimeen: laserleikkaukseen mennään, kun halutaan lasit päästä. Perehtyminen laserleikkauksen tekniikkaan oli silmiä avaava – itse laserointi on todella nopea toimenpide, ja kestää enintään 30 sekuntia per silmä. Yhdessä näistä havainnoista syntyi kampanjan ydinajatus.
Luova ratkaisu
Lasit päästä -haaste nosti valokeilaan leikkaukseen menon ydinsyyn yllättävällä, kohderyhmään vetoavalla tavalla. Se istui valittuihin kanaviin, joissa erilaiset haasteet kukoistavat.
Perinteisen elämä-ilman-laseja-on-helpompaa -kaavan sijasta toimme kampanjaan uuden näkökulman. Lasit saa päästä monella tapaa, mutta Silmäaseman laserleikkaus hoitaa asian nopeasti ja turvallisesti.
Toteutus
Lasit päästä -haaste on 360 asteen kokemus.
Kuvasimme tilanteita ja lajeja, joissa lasit lähtevät päästä ja kellotimme ne. Kohderyhmät huomioiden otimme mukaan sekä nuorempia tekijöitä että lapsiperheen, mutta ajatus on universaali: lasit päästä extremetavalla vs laserleikkauksella. Extreme voittaa täpärästi ajassa, mutta Silmäaseman laserleikkauskin on huippunopea. Se on myös turvallinen ja lopputulema pysyvämpää laatua. Videot kuvattiin 360-kameralla, jotta niihin saatiin toivottu vauhti ja dynamiikka.
Tämän esittelytekstin lukuaika on noin kaksi minuuttia. Siinä ajassa saisi laseroitua neljä silmää eli kahdet lasit päästä, nopeasti ja turvallisesti.
Tiedustelut
Robert Paulig Roastery
Asiakkaamme Robert Paulig Roasteryn arvojen ytimessä on yhteistyö ja kahvialan vanhojen käytäntöjen rikkominen. Arvoilleen uskollisesti Robert Paulig Roastery lyöttäytyi yhteen kilpailijansa Artisan Cafén kanssa luodakseen tyylikkään neljännen aallon kahvin. Neljättä trendiaaltoa määrittävät tieteellinen ajattelu, yksityiskohdat ja kokemuksellisuus kahvimaailmaan tuotuina.
Erityislaatuiselle kahville haluttiin erityislaatuinen pakkaus, jolla on myös muu funktio pakkauskäytön lisäksi. Pakkauksella haluttiin viestiä sekä uuden aallon syvästä kahviymmärryksestä että Robert Paulig Roasteryn luonnonläheisestä brändistä.
Projektin alusta lähtien tavoitteet olivat selkeät. Tällä kahvilla haluttiin ravistella kahviyhteisöä ja loistaa alan kilpailuissa.
Luova ratkaisu ja toteutukset
Neljännen aallon hengessä pakkausratkaisu haluttiin viedä askelta pidemmälle. Tavoitteena oli yhdistää premium-kahvin laatu ja tyylikkyys, neljännen aallon tieteellinen pieteetti, sekä Robert Paulig Roasteryn luonnon kiertokulkua kunnioittava henki. Pakkausta lähestyttiin konkreettisena osana kahvipavun matkaa.
Pakkauksen muoto ja graafinen tyyli viittaavat laboratoriomaailmaan nyökkäyksenä neljättä aaltoa määrittävään tieteelliseen ajatteluun. Kliinisyyttä torjuu lämmin, maatuva materiaalivalinta.
Jokaiseen kahvikupilliseen on käytetty suuri määrä aikaa, vaivaa ja energiaa. Siksi suunnittelussa koettiin tärkeänä, että kahvipavun elinkaari ei pääty pakkaukseen. Pakkauksen sisäpohjaan on istutettu douglaskuusen siemeniä, jotka menestyvät käytettyjen kahvinpurujen pH-arvossa, ja joiden itämisalustana kahvi saa uuden elämän.
Tulokset
Pakkaus on ollut eniten huomiota saanut projekti Robert Paulig Roasteryn historiassa. Konseptilla päästiin asetettuihin tavoitteisiin: itse kahvi valittiin vuoden 2020 Suomen parhaiden suodatinkahvien kolmen parhaan joukkoon ja pakkaus palkittiin Hopeahuipulla Vuoden Huippujen 2020 pakkaussarjassa.
Tiedustelut
Matka oivaltamisen maailmaan
Oppi&ilo halusi kumppanin rakastetun brändinsä kirkastukseen. Keskeisenä tavoitteena oli viestiä asiakkaille entistä selkeämmin siitä, että Oppi&ilon valikoimasta löytyy sopivia tuotteita kaikenikäisille lapsille, ja parhaimmillaan tuotteet kulkevat mukana läpi koko lapsuuden.
Luova ratkaisu: Toteutimme Oppi&ilolle kokonaisvaltaisen brändi- ja pakkausuudistuksen brändikuvauksineen, huomioiden kaikessa tekemisessä tuotteiden kulkemisen kasvavan lapsen rinnalla. Workshop-työskentelyn avulla tiivistimme yhdessä Oppi&ilon ydinsanoman, pääkohderyhmät ja kilpailuedut, ja työpajan oppien pohjalta päivitimme niin brändin visuaalisuuden, äänensävyn kuin pakkausilmeen.
Brändin uusi slogan, ”Matka oivaltamisen maailmaan”, viestii koko lapsuuden mittaisesta matkasta, jolle Oppi&ilon tuotteet tempaisevat mukaansa aivan elämän ensi hetkistä alkaen. Myös pakkauksiin nostettu ikäpolku konkretisoi tätä taivalta. Uudistus kiteyttää ilosanoman lapsen oivaltamisen riemusta.
Toteutus: Suunnittelemamme pakkausuudistus sai kuluttajatutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat arvosanat ja kirkastetun brändin vastaanotto on ollut todella positiivinen. Uusi brändi jalkautuu tuotteisiin ja mainontaan asteittain vuoden 2021 aikana.
Sherpalle työskentely Oppi&ilon kanssa on ollut erityisen mielekästä jaettujen arvojen vuoksi; meitä yhdistävät uteliaisuus, luottamus sekä halu kehittää ja kehittyä.
Tiedustelut
Ei kotiintuloaikoja
HSL lanseerasi uuden lipputyypin yli 70-vuotiaille joukkoliikkujille, joka poikkeaa edellisestä seniorilipusta siten, että alennuslippu on voimassa kellon ympäri. Aiemmin alennuksella sai liikkua vain päiväsaikaan. Me pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan kampanjan tälle mielenkiintoiselle kohderyhmälle, joka kulkee julkisilla siinä missä muutkin.
Vapaus on tärkeä arvo meille jokaiselle – myös ikäihmisille. Tämän insightin pohjalta loimme konseptin, joka esittää seniorit aktiivisina kansalaisina mahdollisimman tyylikkäässä valossa raflaavan otsikoinnin ja tekstin kera.
Ei kotiintuloaikoja -konsepti onkin herättänyt laajalti keskustelua, pääasiallisesti puolesta mutta myös vastaan. Me seisomme rinta rottingilla näiden toteutusten takana. Aina kun mainonta herättää tunteita, me olemme onnistuneet.
Tämä kampanja on tehty niille, jotka liikkuvat omien aikataulujensa mukaan.
Tiedustelut
Four Reasons Original
Unohdetaan korkealentoiset manifestit siitä, mitä kauneus on tai mitä ihmisten tulisi siitä ajatella – aivan kuten Four Reasons Originalin brändi, jonka uutta tulemista pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan ajatuksella less preaching, more winning.
Briefin ydin muodostui rohkeuden ympärille, mikä on uskaliasta, koska kohderyhmä on laaja ja rohkeus perin subjektiivinen käsite. Konsepti ei mukaile nykyisen kosmetiikkateollisuuden markkinoinnin tematiikkaa naisten voimaannuttamisesta. Se osoittaa teoilla ja tarinoilla, että on ihan ok pitää kauneudenhoitoa hauskana ja huolettomana, sukupuolesta riippumatta.
Stay weird, gorgeous.
Tiedustelut
Haaste
HSL-työmatkaetu on työnantajan työntekijälleen tarjoaman matkalippu joukkoliikenteeseen. Samanlaisia työsuhde-etuja tarjoaa useampi muu toimija, joten HSL:n edusta oli tehtävä mielenkiintoisempi.
Luova ratkaisu ja toteutus
Tutkimusten mukaan työntekijät arvostavat päivittäisiä tekoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja lisäämiseksi. Tänä päivänä päättäjät pohtivatkin paljon erilaisia tapoja kasvattaa työyhteisön hyvinvointia, tyytyväisyyttä ja sitoutuneisuutta – välillä aika epätoivoisinkin keinoin. Tämän insightin pohjalta työmatkaetua verrattiin muihin työsuhde-etuihin, jotka saatetaan usein kokea hieman kiusallisinakin.
Rohkea toteutus sai maksimaalisen huomion päättäjäkohderyhmien kanavissa, joissa tällaista mainontaa ei ole totuttu näkemään. Kampanja esittää asian inhimillisen hauskasti niin, että kohderyhmä pystyy samaistumaan siihen hymy huulilla.
Tiedustelut
Suomen kasvihuonekaasupäästöistä noin viidenneksen aiheuttaa liikenne. Vaikka HSL tekee pitkäjänteistä työtä päästöjen vähentämiseksi, sitä ei silti mielletä erityisen ympäristöystävällisenä toimijana. Muiden julistaessa tulevaisuuden päästötavoitteita, HSL on tehnyt konkreettisia ympäristötekoja – muun muassa vähentänyt joukkoliikenteen hiilidioksipäästöjä 49 % viimeisen 10 vuoden aikana – ihmisten siitä tietämättä.
Luova ratkaisu ja toteutukset
Viherpesuun ei HSL:n vastuullisuuskampanjan kohdalla ole tarvetta. Teot puhuvat puolestaan, ja ne nostetiinkin merkittävään rooliin kampanjassa. Me emme puhu tulevaisuudesta tai tavoitteista, emmekä kerro olevamme koskaan valmiita. Kestävä kehitys edellyttää konkreettisia tekoja ja ihmisiä, joiden kanssa maailman vastuullisin joukkoliikenne tehdään – nyt ja tulevaisuudessa.
Vastuullisuudella ei ole päätepysäkkiä -kampanja tuo julki HSL:n merkittävät ympäristöteot. Jatkossa konseptin alla tullaan näkemään vastuunkantoa ympäristön ohella myös taloudesta, ihmisten hyvinvoinnista ja ympäröivästä yhteiskunnasta.
Radiomainonta
Tiedustelut
Haaste / lähtötilanne
HSL:n matkustajamäärät olivat laskeneet merkittävästi koronan seurauksena. Palvelujen turvaamiseksi kaupunkilaiset oli houkuteltava takaisin joukkoliikenteen pariin tuntuvan alennuksen avulla. Samalla haluttiin vauhdittaa matkustajien siirtymää HSL-sovelluksen käyttäjiksi. Tavoite asetettiin korkealle. Nykyisen noin 60 000 kausilipputilauksen päälle haluttiin saada 40 000 lisää, ja myös vannoutuneet matkakortin käyttäjät haluttiin saada ostamaan lippunsa HSL-sovelluksen kautta.
Insight
Koronan vuoksi arkisetkin asiat tuntuvat erityisiltä, kun niitä ei ole päässyt tekemään. Kukapa olisi odottanut toimistopalavereja tai kouluaamuja yhtä innolla kuin nyt? Joukkoliikenteeseen paluusta oli tehtävä suurenmoista, suorastaan ihmeellistä.
Luova ratkaisu ja toteutukset
Comeback, paluu joukkoliikenteeseen. Se oli saatava tapahtumaan. Rinnastimme paluun arkisille työ- ja vapaa-ajan matkoille artistien odotettuihin comback-keikkoihin. Näin luotiin valtavaa, kutkuttavaa jännitystä ja odotusta itse koitokseen eli matkaan, mikä räjäytti potin. Teaser-vaihe nostatti pulssia ja nostatti odotuksia. Kampanjavaihe otti kaupungin ilmaherruuden haltuun näyttävin toteutuksin, eikä 50% alennus jäänyt keltään huomaamatta.
“Ison kampanjan toteutumiseen tarvittiin iso joukko alansa taitajia, jotka pelasivat loistavasti yhteen. Comeback oli Sherpalta oivaltava ja hieno konsepti, joka auttoi ylittämään haastavat tavoitteemme.
HSL:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sari Kotikangas.
Tulokset
Monivaiheinen kampanjakokonaisuus ylitti asetetut tavoitteet kirkkaasti ja siitä tuli HSL:n kaikkien aikojen menestyksekkäin kampanja. Kausilippuja myytiin kampanja-aikana reippaasti yli tavoitteen, jopa 162 000, ja myös HSL-sovelluksen osalta ylitettiin kaikki odotukset ja ennätykset. Onnistuimme yhdessä nostamaan kausilippujen myynnin ennätyslukuihin ja samalla madaltamaan kynnystä palata pandemian jälkeiseen arkeen ja vastuullisempaan liikkumisen tapaan.
Tiedustelut
Yksi kaikkien ja kaikki turvallisen joukkoliikenteen puolesta
Vaikka maailma on myllerryksessä, yksi asia ei muutu. Joukkoliikenne palvelee myös näinä poikkeuksellisina aikoina, vaikka HSL:n matkustajamäärät ovatkin koronan seurauksena laskeneet merkittävästi. Joukkoliikenne on kuitenkin edelleen turvallinen tapa matkustaa, kun noudattaa ohjeita ja käyttää maskia.
Jo vuoden kestäneen poikkeustilan jatkuvat säännöt ja rajoitukset puuduttavat ihmisiä. Siitä syystä teimme informatiivisen turvallisuuskampanjan toisin. Yksi kaikkien ja kaikki turvallisen joukkoliikenteen puolesta -konsepti kuvaa tilannetta paitsi matkustajien myös HSL:n työntekijöiden silmin, koska kaikilla meillä on yhteinen tavoite: liikkua mahdollisimman sujuvasti ja turvallisesti.
Parhaat matkat tehdään vastuullisesti yhdessä.