Kaikki työt

Oma hetki ja XZ – täydelliset yhdessä

Ihana, ikoninen XZ-brändi täyttää tänä vuonna hulppeat 70 vuotta. On ilo juhlia tuoteperhettä, jota kehitetään ja valmistetaan Suomessa ja joka on meille suomalaisille niin kovin tuttu.

Berner halusi kirkastaa XZ:n brändistrategiaa Sherpan kanssa, ja juhlavuoden kunniaksi uudistettiin myös mainonnan konsepti. Vaikka XZ tarjoaa tuotteita monelle kohderyhmälle, kampanja päätettiin kohdentaa erityisesti naisille. Yhdessä asiakkaan kanssa lähdimme etsimään brändistä jotakin tuoretta ja innostavaa. Halusimme löytää uudenlaisen punaisen langan naisia puhuttelevaan markkinointiviestintään, jossa on tunnetta, rosoa ja aitoa kosketuspintaa.

Luova ratkaisu ja toteutus

Luova idea nojaa laajaan kuluttajatutkimukseen, josta saimme arvokasta tietoa kohderyhmämme elämäntavasta ja tarpeista. Konsepti puhuu suomalaisen naisen ihanasta arjesta, johon kuuluu monia vastuita ja rooleja. Toteutusten keskiöön nostettiin oma hetki. Kampanjamme päähenkilöt rakastavat täyttä elämäänsä ja ottavat kiireisen arjen vastapainoksi kaiken ilon irti omista rentouttavista hetkistä. He varaavat niihin hyväntuoksuisia ja laadukkaita XZ-tuotteita, jotka hemmottelevat hiusten lisäksi myös käyttäjäänsä.

Onnistunut yhteistyö

Olemme asiakkaan kanssa yhtä mieltä siitä, että saimme mainostoteutuksiin vangittua XZ:n brändistä sen tärkeän ja perimmäisen lisäksi jotakin uutta ja erilaista. Olemme iloisia paitsi hienosta kampanjasta myös upeasta yhteistyöstä Bernerin kanssa.

”Sherpan tiimi tuo mukanaan taitoja ja osaamista, joita meiltä ei sisäisesti löydy. Luotamme toistemme ammattitaitoon ja haastamme toisiamme kehitysvaiheissa saavuttaaksemme parhaan mahdollisen lopputuloksen. Sherpan rautaiset ammattilaiset tekevät yhteistyöstä sujuvaa ja miellyttävää, ja heidän kanssaan on ilo työskennellä. Yhdessä kehitämme eteenpäin yhtä Suomen tunnetuimmista hiustenhoitobrändeistä varmistaen, että pysymme suomalaisten suosikkina vielä seuraavatkin 70 vuotta.”

– Katariina Zeitler, Brand Manager, Berner

”Sherpan perusteellisuus, luovuus ja asiantuntemus ovat olleet korvaamattomia brändistrategiamme kirkastamisessa ja mainonnan konseptin uudistamisessa. Uskon vahvasti, että olemme yhdessä onnistuneet luomaan jotain uutta, raikasta ja sykähdyttävää! Erityinen kiitos myös laajemmasta strategisesta kumppanuudesta, joka on sisältänyt muun muassa tekoälyn käytön sparrausta ja uusien työkalujen käyttöönottoa. Tämä kokonaisvaltainen yhteistyö auttaa meitä ottamaan suuria askeleita eteenpäin ja saa toivottavasti aikaan huikeita tuloksia tulevaisuudessa.”

– Heidi Miessmer, Head of Brands, Berner

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Löydä joulusi

Kun saimme Sokokselta suuntaviivat joulun brändillisen kampanjan suunnitteluun, alkoi avautua jännittäviä ovia ja näkökulmia. Tapahtui hyviä juttuja.

Asiakkaamme toivoi, että joulusesongin markkinointi olisi rohkeaa ja uudenlaista. Lähtökohta kutkutti: nyt saa todellakin antaa kaikkensa. Ryhdyimme pöyhimään joulua tavalla, joka lopulta liikautti koko tiimin joulusuhdetta. Puhuimme joulusta kuin perheenjäsenestä, johon meillä on rakas mutta hieman kitkainen suhde. Palavereissa sanoimme asioita hiljaisella äänellä. Nauroimme paljon.

Luova ratkaisu ja toteutus

Oivalsimme, että me suomalaiset rakastamme joulua mutta vietämme sitä tavalla, jossa on aimo annos järjettömyyttä. Kuulostaako tutulta? Sokos-tiimissämme moni laittaa kaikki laatikot ja päälle vielä yhden ylimääräisen. Useampi ajelee yli maakuntarajojen joulukukat takapenkillä. Yksi lähtee joka vuosi mahdollisimman kauas karkuun. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Workshopien myötä meissä heräsi halu sanoa joululle, että sori, it’s not you, it’s me – suhteemme on hieman complicated. Avautuessamme tulimme keksineeksi kampanjan ytimen: kirjeen joululle. Filmissä kuulemme päähenkilön monologin, hänen puheenvuoronsa joululle. Myös Sokoksen vaikuttajamarkkinoinnissa influencerit lähestyvät juhlapyhää kirjeen kautta.

Kampanjan tavoite on saada suomalaiset pohtimaan omaa jouluaan ja löytämään sitä kautta oman tyylin, oman joulun – sellaisen joka tekee mahdollisimman onnelliseksi. Kannustusviestit näkyvät loppuvuoden aikana kaikissa kanavissa. Myös Sokos-tavarataloissa ja kadun varsilla törmää kysymykseen: Millainen on sinun näköisesi joulu?

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Olis Puuiloo. Tuutko hakeen?

“Jos jossain niin Puuilossa”

Runsaasti tavaraa, jota joko tarvitset tai et vielä ole tajunnut tarvitsevasi – siinä Puuilo ytimekkäästi. Puuilo tykästyi Sherpan ajatteluun, jossa hyväksi havaitusta pidetään kiinni ja muuta tekemistä skarpataan. Vahvassa kasvussa oleva ketju valitsi Sherpan luottokumppaniensa joukkoon.

Tärkeä tavoite on lisätä tietoutta huippulaajasta valikoimasta. Puuilo on se kauppa, josta löydät kaikkea mahdollista ja mahdotonta eli Puuiloa kaikkeen arkeen ja morjensta mihin hintaan.

Näistä lähtökohdista lähdimme yhtenä tiiminä viilaamaan visuaalista ja verbaalista linjaa, jossa yksinkertaista ei lähdetä suotta monimutkaistamaan. Mietitään mitä halutaan sanoa ja sitten sanotaan se niin, että asia tulee selväksi ja sanomisen tapa saattaa jopa hieman hymyilyttää. Ei turhaa kikkailua, vaan sopivan rentoa ja brändin ytimessä olevaa.

 

 

Tuutko hakeen? Totta kai tuut.

Puuilo on jo aiemminkin kunnostautunut mainonnallaan. Tästä toimivasta brändiomaisuudesta haluttiin luonnollisesti pitää kiinni. Rempseä “Tuutko hakeen?” -kysymys muotoutuu kätevästi uusiin sovelluksiin ja sen ainoa oikea vastaus “En. Tuun.” puolestaan tarjosi mahdollisuuden herkulliseen, Puuilon oloiseen CTA-namikkaan.

Kauppaketjun nimen taustalta löytyvät yrityksen ensivaiheet, jolloin Puuilo tuotti puisia leluja. Nimi on siis yhä enenevässä määrin harhaanjohtava, mitä pystytään hyödyntämään viesteissäkin: tajuaahan sen, että vaikkapa islantilaisia villalankoja ja aurausviittoja kannattaa hakea juurikin Puuilo-nimisestä kaupasta.

"Löysimme nopeasti Sherpan kanssa yhteisen sävelen ja yhteistyö on ollut alusta asti helppoa”

Perttu Partanen, markkinointijohtaja, Puuilo.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Palvelukartta

Palvelukartta on digitaalinen palvelu, joka auttaa paikantamaan Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Kirkkonummen julkiset toimipisteet ja niiden palvelut. Kartta on osa Helsingin kaupungin esteettömyystyötä, ja sen avulla voi tarkistaa helpoimman pääsyn paikkoihin. Tällaisia tietoja tarvitaan, kun ihmisellä on hankaluutta vaikkapa avata raskaita ovia, nousta jyrkkiä mäkiä tai kävellä parkkipaikalta pitkiä matkoja. Ihan vaikka siitä syystä, että kulkee lastenvaunujen tai kyynärsauvojen kanssa. Tai on pyörätuolissa. Tai ei näe. Meistä jokainen on todennäköisesti jossain vaiheessa elämäänsä tällaisessa tilanteessa.

Ratkaisu olikin runo

Projektin johtotiimi ihastui Sherpan ideoihin Palvelukartan markkinoimiseksi. Suunnittelimme mainoksiin karttamuodon visuaalisuudesta inspiroituja kaksivärisiä animaatioita. Niihin copywriterimme kirjoitti pelkistettyjä selkokielisiä runoja kertomaan tunteesta, kun on hankalaa päästä toisten luokse. Halusimme pysäyttää mainosten näkijät runon herättämän empatian äärelle ja saada siten kiinnostumaan Palvelukartasta. Toteutukset täyttivät saavutettavuuden kriteerit, jotta ne aukeavat ihan kaikille.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

EVERY STEP AI-DRIVEN

The Neste app campaign may not have seemed extraordinary for the average Finns who saw the eventual ads. The way the campaign was created, however, was extraordinary.

Neste and Sherpa joined forces with AI to create a campaign in which every single step was AI-driven. From contract to media plan, from concept to visuals, from copywriting to communication.

As far as we know (and yes, we did ask the AI, too), this is the world’s first campaign that is AI-driven from A to Z.

Done with Docue. Even though there was no ready template for exactly this kind of cooperation, the basic contract template was easily modified. Within one hour, the first draft of the contract was ready for client evaluation. No AI is a match for lawyers, so after small modifications made by the Neste legal team, the contract was ready to be signed.

AI greatly reduced the work needed.

Done with ChatGPT. How to make people in Finland download the Neste app?

Apparently we are somewhat stereotypes for AI, as the first suggestions revolved around elements from nature ‘because Finns are known to value nature’. Thanks to our resident AI nerd Jukka, we were familiar with AI tendency to “hallucinate” – to provide false information that appears correct, and we were prepared not to believe everything at face value.

AI wanted to know more about the goals and target groups, and through discussions and evaluation, the focus became clear. The primary incentive to download would be a discount, supported by responsibility, as the app features help drivers to drive more economically, thus helping both their budget and the planet. It became obvious that the ones asking the questions decide the conclusion to a great length, and it is hard to say how much of the final result can be credited to AI and how much to our strategists.

AI could deliver to some extent, but needed human coworkers to guide it.

Done with ChatGPT. How to reach the audience?

AI was more than willing to assist, but the media plan it provided appeared to be vague and unrealistic at best. Given the limited time and budget available, AI struggled to make realistic budget allocations and media suggestions. There are a lot of current limitations but also plenty of future potential – once the info and data can be trusted, AI can make media planning much easier. Eventually, these channels were selected: Facebook, online displays, DOOH (Digital out-of-home).

AI proved risky at best, and a lot of human coworker guidance was required.

Done with ChatGPT and Copy.ai. What kind of concept would convince Finns to download the Neste app?

We asked for a concept including visuals, headlines, and CTAs – we got disclaimers and a promise to provide ideas for a starting point. (This was most human: AI politely telling us our brief was crap.) We also noticed that we needed to specify Neste a bit better. It is most useful to realise we do not know what AI does not know, and a lot of human experience and general knowledge is missing from the equation. As soon as we explained that basically everyone in the target group knows Neste, and that Neste ranks among the most responsible companies in the world, AI adjusted its approach in text and visuals. The language gap was apparent, and we ended up prompting in English while asking for Finnish copy. Styles, moods and registers proved challenging.

Concerning visuals, several AI solutions were not solutions but briefs: AI suggested a visual that would indicate this and that but not actually define what kind of visual would be able to do this. AI is based on a pool of data, so it provided a lot of ideas that could clearly be labelled as advertising – thus, creativity, wit, humour and emotions were not its core strengths. However, it was able to create generic content with given parameters easily and with good variation – in case you are a bulk provider, it is time to get scared.

AI is not yet terribly creative nor good at thinking different, but very efficient with generic content.

Done with Midjourney Pro, Topaz Gigapixel AI and ChatGPT. We created the visuals using Midjourney with prompts provided by Chat GPT, while final versions were enhanced with Gigapixel AI for higher resolution.

First attempts proved that AI has no respect for names or logos, and wants to recreate and combine everything. It turned Neste into Nsta, Jesta and NSSTia. And once we got a symbolic image of a rather cool and artsy phone with Neste colours and asked AI to add Neste logo, it went all Lovecraft on us and combined the elements just like the transporter pod does to Jeff Goldblum and the fly in The Fly.

The key visual we chose based on AI’s suggestions was a car driving along a forest road. To set this up in a traditional way would have required more time and budget than what we had, but AI handled it nicely, with flares and reflections in all the right places. Obviously AI adds democracy to production: very nice pictures can be produced fast, without a major budget. The Midjourney signature style may feel dated already as you are reading this, but the sheer speed of AI evolution means one can apply any imaginable (or AI-imagined) style or approach convincingly very, very soon.

AI provides quality visuals with minimal time and budget but a human coworker is needed for the right prompts and evaluating the end result.

A couple of words from AI’s human coworkers

AI is a tool that will replace some of the things we do today but also create new things to do instead.

AI is a powerful equaliser on visual production, putting the value on production value.

AI is a good coworker but not a great leader.

AI proves, once again, that data does not equal understanding or insight.

AI does not do everything for us but it does a lot of things smoothly with us.

Tiedustelut

Elina Bono

Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi

Oulun yliopisto X Sherpa

Oulun yliopiston ja Sherpan kesken vallitsee vahva ja lämmin strateginen kumppanuus. Yhdessä olemme kiteyttäneet ja tuoneet esille sekä yliopiston että sen kotikaupungin vahvuuksia aktiivisena ja houkuttelevana akateemisena yhteisönä ja ympäristönä.

“Ajattelen, siis Oulu” on tähdittänyt hakijamarkkinointia jo useamman vuoden ajan. Kansainvälistä tutkijarekrytointia ja mielikuvaa puolestaan on edistetty “Good Life” -teeman merkeissä.

Hakijamarkkinoinnin konsepti

Ajattelen, siis Oulu.

Lähtökohtana oli kohderyhmän elämäntilanteen ymmärtäminen. Pohdimme nuorten paineita nykyisessä epävarmassa maailmassa. Tämä konsepti kannustaa miettimään opiskelijaelämää kokonaisvaltaisesti – sitä mitä kaikkea Oulussa on tarjolla: monialaiset opinnot, edullisemmat vuokrat, arktinen luonto ja kansainvälisyys. Ajattelu nousi nopeasti konseptimme keskiöön, ja kukapa ajattelisi enemmän kuin yliopisto-opiskelija? Teimme opiskelijoista staroja, minkä tuloksena aito, elämänmakuinen kampanja näyttää Oulun yliopiston houkuttelevana vaihtoehtona kohderyhmälle.

"Sherpan luoma lämminhenkinen yhteishakukampanja on otettu hienosti vastaan. Tästä kertoo opintonsa aloittaneiden palaute sekä opiskelijoiden ja alumnien ylpeinä julkaisemat some-kuvat kampanjan ulkomainoksista.”

Ari-Matti Rytilahti, Marketing planner, Oulun yliopisto

Kansainvälinen työnantajamielikuva

Oulu life. Good life.

Hyvää elämää, mitäpä sitä ihminen muuta kaipaa? Oululla on tarjota kaikki ne elementit, mistä itse kukin voi rakentaa omansa. Inspiroiva, kannustava työ- ja opiskeluyhteisö. Monipuolinen, kiinnostava ja kaunis rannikkokaupunki turvallisessa, vakaassa maassa. On luontoa, on aktiviteettejä, ja kaikki lähellä. Helppo tulla itse tai tuoda perhe mukanaan. Ja totta kai lahjakkaita kollegoita, huippuluokan tutkimusta ja osaamista huippukiinnostavilla tieteenaloilla.

Näistä summautui lyhyt ja ytimekäs kiteytys “Good Life.” Meille jokaiselle hyvä elämä koostuu eri asioista, ja Oulusta ne löytyvät. Ja kun Oulun yliopistossa tutkitaan ja opiskellaan, syntyy asioita, jotka luovat hyvää elämää koko planeetalle ja meille kaikille.

Uuden konseptin ensimmäinen ulostulo oli kansainväliseen tutkijarekytointiin suunnattu “Researcher Life” -video, jota tähdittää neljä Oulun yliopistoon tutkijaa tarinoineen ja hyvän elämän rakennuspalikoineen. Seuraavaksi tarjosimme yliopiston väelle My Good Life -työkalun, jolla itse kukin pystyy kertomaan, mistä oman hyvän elämän resepti koostuu. 

"Haimme kansainvälisen työnantajakuvamme rakentamiseen tukea, ja Sherpa vastasi haasteeseen raikkaalla kokonaisidealla. Olemme saaneet kampanjalla näkyviä tuloksia, ja videon tunnelmaa on haluttu tuoda myös seuraaviin tuotantoihin.”

Marja Jokinen, Director, Communications, Marketing and Community Relations, Oulun yliopisto

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

Länsiväylä. Espoon puolella.

Tausta ja tavoite

Länsiväylä digiuudistui ja tarvitsi lanseerauksen. Ilmainen paperiversio säilyi, mutta huolella vahvistettu digiversio tekee Länsiväylästä laajemman, ajankohtaisemman ja entistä syvemmälle Espooseen pureutuvan median. Suuri osa uudesta verkkosisällöstä löytyy maksumuurin takaa, joten tavoite oli saada digitilauksia.

Espoon puolella

Espoo on Suomen toiseksi suurin kaupunki ja sillä on oma, selkeä profiilinsa, jossa yhdistyvät luontevasti mm. koulutus, vauraus, luonto ja meri. Espoon ydintä ja espoolaisia luodattiin workshoppaamalla yhdessä Länsiväylän tiimin kanssa, jotta tavoittaisimme olennaisen sekä mediasta että kohderyhmistä.

Lähdimme rakentamaan konseptia sekä näiden havaintojen pohjalle että Länsiväylän tuplamerkitykselle – onhan Länsiväylä sekä media että Espoota halkova pääväylä. Tämä näkyy heti allekirjoituksessa “Espoon puolella”, joka on sekä fakta että lupaus linjasta.

Koska espoolainen ansaitsee enemmän

Verbaliikassa herkuttelimme monimerkityksellisyydellä, jossa geo- ja talouspoliittiset tosiasiat yhdistyvät terveeseen espoolaiseen itseironiaan ja maan toiseksi suurimman kaupungin haastaja-asenteeseen. “Espoolainen ansaitsee enemmän” ja “Miksi Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa pitäisi lukea naapurin lehteä?” ovat kelpo esimerkkejä tästä.

Rohkea, itsetietoinen ja isompaa naapuria nöyristelemätön lanseeraus toimi ja ylitti tavoitteensa. Länsiväylä vie yhä useammat syvemmälle Espooseen, myös diginä.

”Yhteistyö Sherpan kanssa oli sujuvaa, luottamuksellista ja oivalluttavaa. Sherpan toiminta ei ollut ‘virkamiesmäistä kellokorttityötä’, vaan palvelualtista ja yrittäjähenkistä – tuntui, että Sherpa halusi meidän aidosti onnistuvan.”

Karri Kannala, Paikallisjohtaja, Etelän liiketoiminta-alue, Mediakonserni Keskisuomalainen

Tiedustelut

Elina Bono

Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi

Tavallisen poikkeuksellinen Meltlake

Tausta ja tavoite

Meltlake on tuore, vahvassa kasvussa oleva Microsoft-teknologioihin keskittynyt konsultointitalo. Yritys tarvitsi työnantajakuvaa ja rekrytointia vahvistavan konseptin alalle, jossa tekijöistä kilpaillaan. Alan osaajat ovat samalla kertaa tavoiteltuja ja vaikeasti tavoitettavia. Moni vaihtaa työpaikkaa kaverin suosituksesta. Siksi oli ensisijaisen tärkeää luoda konsepti, joka resonoi oman henkilökunnan keskuudessa.

Tavallisen poikkeuksellinen firma 

Haastattelut meltlakerien kanssa avasivat ajattelun, jolla pääsimme konseptin ytimeen: kaikki ovat hyvinkin erilaisia yksilöitä ja silti kaikissa on jotain samaa. Konseptiksi kiteytyi “Tavallisen poikkeuksellinen” joka kuvaa oivallisesti sekä tekijöitä että heistä muodostuvaa yritystä.

Tai kuten rekrylähestymisessä asia muotoiltiin:

Jos olet tavallisen poikkeuksellinen, olet juuri sopiva

Tervetuloa moderniin klassikkoon. Meltlake on tiivis tiimi uniikkeja yksilöitä. Yhtenäinen kulttuuri, joka rakastaa yksilöllisyyttä. Olemme samaan aikaan nuori ja vanha. Olemme läsnä sekä paikalla että etänä. Vakaasti dynaaminen. Ekstrovertti-introvertti. Samanlaisia erilaisia. Molempi parempi. Sinä sovit joukkoon, koska olet juuri sinä.

Luova toteutus

Konsepti rakentuu vastinpareille, joita meltlakerien joukosta löytyy. Toteutuksissa nostetaan esiin vastinparin osapuolien intressejä ja vahvuuksia, sekä selkeän ammatillisesta näkökulmasta että henkilökohtaisten preferenssien valossa. Visuaalinen ajatus laadittiin tasapainoisesti yin&yang-asetelmaksi, jonka peruspilariksi solahti luontevasti Meltlaken logosta tuttu astemerkki.

Konseptin vahvuuksia on myös se, että aina ei tarvitse kilauttaa mainostoimistokaverille: tämän sivun esimerkit on tehty tavallisen poikkeuksellisten meltlakerien toimesta inhouse. Meitä sherpoja tietty lämmittää se, millaisella innolla ja taidolla konsepti on lähtenyt lentoon.

"Työntekijämme ovat taustoiltaan monialaisia, erilaisia ja osaamiskirjoltaan hyvin laaja-alaisia. Meissä kaikissa on kuitenkin jotain samaa, ja siksi toimimme hyvin yhteen. Me koemme tämän ehdottomasti rikkautena ja halusimme tuoda tätä esiin työnantajabrändissämme. Sherpa kiteytti tämän asian loistavasti.”

Minna Marttinen, Business Applications Lead, Meltlake

Tulokset

Meltlaken henkilökunta on ollut aktiivisesti ja innokkaasti mukana miettimässä vastinpareja ja esiintymässä konseptisovellusten pääosissa. Pienissä piireissä tuttujen näkyminen yrityksen viesteissä on tehokas väline, koska moni miettii seuraavia urasiirtojaan luotettavien ihmisten suosituksien kannustamana.

Konsepti on sekä sitouttanut että koukuttanut. Uusia meltlakereita on löytynyt, ja myös heidän esittelyissään on sovellettu tavallisen poikkeuksellinen -ajatusmallia.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Autoklinikka

Tausta ja tavoite

Autoklinikka on vahinkokorjaamo, joka laittaa kuntoon kaikkien merkkien ja mallien pellit ja tuulilasit. Autoklinikka on myös kaikkien vakuutusyhtiöiden kumppani. Kun jotain sattuu, asiakas saa valita korjaamon, johon haluaa autonsa viedä. Tässä tilanteessa tunnettuus on ensisijaisen tärkeää ja top of mind juuri se paikka, missä Autoklinikka haluaa sijaita. Tätä lähdimme varmistamaan uuden konseptin voimin.

Luova ratkaisu

Tyytyväisyys Autoklinikkaan on huikea. Tämä on kova saavutus paikalta, jossa asioidaan vain pakosta, kun autolle on sattunut jotain ikävää. Yli yhdeksän kymmenestä suosittelee Autoklinikkaa, ja tästä faktasta syntyi myös konseptin ydinhahmo Kolari-Jari. Hänellä on kova hinku päästä Autoklinikan asiakkaaksi – kaikki kehuvat, joten houkuttaahan se. Olennaisen muistisäännön summasimme mukavan monimerkityksiseen “Muista vahingossa” -sloganiin ja rallatukseen.

“Erinomainen asiakaspalvelu on Autoklinikan toiminnan ydin ja Sherpa kiteytti sen erinomaisesti. Ihastuimme konseptiin heti kättelyssä ja lopputulos on timanttinen.”

Heli Avikainen, markkinointi ja viestintä, Autoklinikka

Radiomainonta

 

 

 

Tulokset

Uusi konsepti teki ensiesiintymisensä TVssä, radiossa ja somessa loppuvuonna 2022. Se herätti paljon positiivista huomiota ja mielenkiintoa ja vahvisti kaikkia Autoklinikan mielikuvaominaisuuksia.

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

Lasit päästä -haaste saavutti silmäparit

Kuinka avata silmät Silmäaseman laserleikkaukselle?

Silmäaseman laserleikkauksen kohderyhmä ulottuu nuorista noin nelikymppisiin, joilla ei vielä ikänäkö haittaa. Leikkauksiin ei tietenkään mennä tuosta vain – kampanjan ensisijainen tavoite oli herättää kiinnostus ja ohjata maksuttomaan leikkauskartoitukseen.

Strategia

Laserleikkaus on hyvin taktinen toimenpide, joka vaikuttaisi edellyttävän hyvin taktisia viestejä. Faktoja, mahdollisten pelkojen hälventämistä, maksutapojen avaamista. Toisaalta näitä on jo tarjolla yllin kyllin, ja silti kaikki eivät säntää leikkaukseen.

Siksi menimme asian ytimeen: laserleikkaukseen mennään, kun halutaan lasit päästä. Perehtyminen laserleikkauksen tekniikkaan oli silmiä avaava – itse laserointi on todella nopea toimenpide, ja kestää enintään 30 sekuntia per silmä. Yhdessä näistä havainnoista syntyi kampanjan ydinajatus.

Luova ratkaisu

Lasit päästä -haaste nosti valokeilaan leikkaukseen menon ydinsyyn yllättävällä, kohderyhmään vetoavalla tavalla. Se istui valittuihin kanaviin, joissa erilaiset haasteet kukoistavat.

Perinteisen elämä-ilman-laseja-on-helpompaa -kaavan sijasta toimme kampanjaan uuden näkökulman. Lasit saa päästä monella tapaa, mutta Silmäaseman laserleikkaus hoitaa asian nopeasti ja turvallisesti.

Toteutus

Lasit päästä -haaste on 360 asteen kokemus.

Kuvasimme tilanteita ja lajeja, joissa lasit lähtevät päästä ja kellotimme ne. Kohderyhmät huomioiden otimme mukaan sekä nuorempia tekijöitä että lapsiperheen, mutta ajatus on universaali: lasit päästä extremetavalla vs laserleikkauksella. Extreme voittaa täpärästi ajassa, mutta Silmäaseman laserleikkauskin on huippunopea. Se on myös turvallinen ja lopputulema pysyvämpää laatua. Videot kuvattiin 360-kameralla, jotta niihin saatiin toivottu vauhti ja dynamiikka.

Tämän esittelytekstin lukuaika on noin kaksi minuuttia. Siinä ajassa saisi laseroitua neljä silmää eli kahdet lasit päästä, nopeasti ja turvallisesti.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi