Kaikki työt

Ei kotiintuloaikoja

HSL lanseerasi uuden lipputyypin yli 70-vuotiaille joukkoliikkujille, joka poikkeaa edellisestä seniorilipusta siten, että alennuslippu on voimassa kellon ympäri. Aiemmin alennuksella sai liikkua vain päiväsaikaan. Me pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan kampanjan tälle mielenkiintoiselle kohderyhmälle, joka kulkee julkisilla siinä missä muutkin.

Vapaus on tärkeä arvo meille jokaiselle – myös ikäihmisille. Tämän insightin pohjalta loimme konseptin, joka esittää seniorit aktiivisina kansalaisina mahdollisimman tyylikkäässä valossa raflaavan otsikoinnin ja tekstin kera.

Ei kotiintuloaikoja -konsepti onkin herättänyt laajalti keskustelua, pääasiallisesti puolesta mutta myös vastaan. Me seisomme rinta rottingilla näiden toteutusten takana. Aina kun mainonta herättää tunteita, me olemme onnistuneet.

Tämä kampanja on tehty niille, jotka liikkuvat omien aikataulujensa mukaan.

Tiedustelut

Four Reasons Original

Unohdetaan korkealentoiset manifestit siitä, mitä kauneus on tai mitä ihmisten tulisi siitä ajatella – aivan kuten Four Reasons Originalin brändi, jonka uutta tulemista pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan ajatuksella less preaching, more winning.

Briefin ydin muodostui rohkeuden ympärille, mikä on uskaliasta, koska kohderyhmä on laaja ja rohkeus perin subjektiivinen käsite. Konsepti ei mukaile nykyisen kosmetiikkateollisuuden markkinoinnin tematiikkaa naisten voimaannuttamisesta. Se osoittaa teoilla ja tarinoilla, että on ihan ok pitää kauneudenhoitoa hauskana ja huolettomana, sukupuolesta riippumatta.

Stay weird, gorgeous.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Haaste
HSL-työmatkaetu on työnantajan työntekijälleen tarjoaman matkalippu joukkoliikenteeseen. Samanlaisia työsuhde-etuja tarjoaa useampi muu toimija, joten HSL:n edusta oli tehtävä mielenkiintoisempi.

Luova ratkaisu ja toteutus

Tutkimusten mukaan työntekijät arvostavat päivittäisiä tekoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja lisäämiseksi. Tänä päivänä päättäjät pohtivatkin paljon erilaisia tapoja kasvattaa työyhteisön hyvinvointia, tyytyväisyyttä ja sitoutuneisuutta – välillä aika epätoivoisinkin keinoin. Tämän insightin pohjalta työmatkaetua verrattiin muihin työsuhde-etuihin, jotka saatetaan usein kokea hieman kiusallisinakin.

Rohkea toteutus sai maksimaalisen huomion päättäjäkohderyhmien kanavissa, joissa tällaista mainontaa ei ole totuttu näkemään. Kampanja esittää asian inhimillisen hauskasti niin, että kohderyhmä pystyy samaistumaan siihen hymy huulilla.

Tiedustelut

Suomen kasvihuonekaasupäästöistä noin viidenneksen aiheuttaa liikenne. Vaikka HSL tekee pitkäjänteistä työtä päästöjen vähentämiseksi, sitä ei silti mielletä erityisen ympäristöystävällisenä toimijana. Muiden julistaessa tulevaisuuden päästötavoitteita, HSL on tehnyt konkreettisia ympäristötekoja – muun muassa vähentänyt joukkoliikenteen hiilidioksipäästöjä 49 % viimeisen 10 vuoden aikana – ihmisten siitä tietämättä.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Viherpesuun ei HSL:n vastuullisuuskampanjan kohdalla ole tarvetta. Teot puhuvat puolestaan, ja ne nostetiinkin merkittävään rooliin kampanjassa. Me emme puhu tulevaisuudesta tai tavoitteista, emmekä kerro olevamme koskaan valmiita. Kestävä kehitys edellyttää konkreettisia tekoja ja ihmisiä, joiden kanssa maailman vastuullisin joukkoliikenne tehdään – nyt ja tulevaisuudessa.

Vastuullisuudella ei ole päätepysäkkiä -kampanja tuo julki HSL:n merkittävät ympäristöteot. Jatkossa konseptin alla tullaan näkemään vastuunkantoa ympäristön ohella myös taloudesta, ihmisten hyvinvoinnista ja ympäröivästä yhteiskunnasta.

Radiomainonta

 

Tiedustelut

Haaste / lähtötilanne

HSL:n matkustajamäärät olivat laskeneet merkittävästi koronan seurauksena. Palvelujen turvaamiseksi kaupunkilaiset oli houkuteltava takaisin joukkoliikenteen pariin tuntuvan alennuksen avulla. Samalla haluttiin vauhdittaa matkustajien siirtymää HSL-sovelluksen käyttäjiksi. Tavoite asetettiin korkealle. Nykyisen noin 60 000 kausilipputilauksen päälle haluttiin saada 40 000 lisää, ja myös vannoutuneet matkakortin käyttäjät haluttiin saada ostamaan lippunsa HSL-sovelluksen kautta.

Insight

Koronan vuoksi arkisetkin asiat tuntuvat erityisiltä, kun niitä ei ole päässyt tekemään. Kukapa olisi odottanut toimistopalavereja tai kouluaamuja yhtä innolla kuin nyt? Joukkoliikenteeseen paluusta oli tehtävä suurenmoista, suorastaan ihmeellistä.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Comeback, paluu joukkoliikenteeseen. Se oli saatava tapahtumaan. Rinnastimme paluun arkisille työ- ja vapaa-ajan matkoille artistien odotettuihin comback-keikkoihin. Näin luotiin valtavaa, kutkuttavaa jännitystä ja odotusta itse koitokseen eli matkaan, mikä räjäytti potin. Teaser-vaihe nostatti pulssia ja nostatti odotuksia. Kampanjavaihe otti kaupungin ilmaherruuden haltuun näyttävin toteutuksin, eikä 50% alennus jäänyt keltään huomaamatta.

“Ison kampanjan toteutumiseen tarvittiin iso joukko alansa taitajia, jotka pelasivat loistavasti yhteen. Comeback oli Sherpalta oivaltava ja hieno konsepti, joka auttoi ylittämään haastavat tavoitteemme.

HSL:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sari Kotikangas.

Tulokset 

Monivaiheinen kampanjakokonaisuus ylitti asetetut tavoitteet kirkkaasti ja siitä tuli HSL:n kaikkien aikojen menestyksekkäin kampanja. Kausilippuja myytiin kampanja-aikana reippaasti yli tavoitteen, jopa 162 000, ja myös HSL-sovelluksen osalta ylitettiin kaikki odotukset ja ennätykset. Onnistuimme yhdessä nostamaan kausilippujen myynnin ennätyslukuihin ja samalla madaltamaan kynnystä palata pandemian jälkeiseen arkeen ja vastuullisempaan liikkumisen tapaan.

Tiedustelut

Yksi kaikkien ja kaikki turvallisen joukkoliikenteen puolesta

Vaikka maailma on myllerryksessä, yksi asia ei muutu. Joukkoliikenne palvelee myös näinä poikkeuksellisina aikoina, vaikka HSL:n matkustajamäärät ovatkin koronan seurauksena laskeneet merkittävästi. Joukkoliikenne on kuitenkin edelleen turvallinen tapa matkustaa, kun noudattaa ohjeita ja käyttää maskia.

Jo vuoden kestäneen poikkeustilan jatkuvat säännöt ja rajoitukset puuduttavat ihmisiä. Siitä syystä teimme informatiivisen turvallisuuskampanjan toisin. Yksi kaikkien ja kaikki turvallisen joukkoliikenteen puolesta -konsepti kuvaa tilannetta paitsi matkustajien myös HSL:n työntekijöiden silmin, koska kaikilla meillä on yhteinen tavoite: liikkua mahdollisimman sujuvasti ja turvallisesti.

Parhaat matkat tehdään vastuullisesti yhdessä.

Tiedustelut

HSL-kortin nettilataus

Vihdoinkin, vuosien kehitystyön jälkeen, HSL-kortin voi ladata netissä. Myöhässä ollaan – onhan toimiva sovelluskin jo tehty – mutta rohkea brief ei lähtenyt sitä piilottelemaan. Pilkettä silmäkulmaan ja ilosanomaa julistamaan! Suunnittelimme gif-kampanjan, joka osaa nauraa itselleen tuoden viestin vahvasti esiin. Kaikille tutut giffit tehtiin uudelleen omin voimin. Kampanjan tähtinä loistavat Sherpan työntekijät. Koronakevät teki tuotannoista lähes mahdottomia, mutta me käärimme porukalla hihat ja tuotimme tämän värikkään kampanjan kaikesta huolimatta.

Tiedustelut

Vihreät

Arvolähtöistä vaalikampanjointia 2014-2021

Sherpa teki Vihreiden vaalikampanjointia 2014-2021 ja oli mukana nostamassa puoluetta ennätyksellisiin kannatuslukemiin. 

Kampanjointi oli koko yhteistyön ajan vahvasti arvolähtöistä ja käsitteli vaaliteemoja ihmisläheisesti. Elämänmakuinen arki loisti läsnäolollaan mainonnassa läpi yhteistyön sekä mainonnan viesteissä että mainonnan visuaalisissa ratkaisuissa. Kaikki suunnittelu tehtiin tiiviissä yhteistyössä puolueen kanssa.

 

Vuoden 2017 kuntavaaleissa Vihreät saavutti Ville Niinistön luotsaamana legendaarisen vaalivoiton kasvattamalla ääniosuudekseen 12,4 %. Tuloksella noustiin valtakunnallisesti merkittäväksi puolueeksi.

Sherpa vastasi puolueen mainonnan konseptista myös 2019 eduskuntavaaleissa ja eurovaaleissa. Eduskuntavaalien alla Suomen poliittinen ilmapiiri oli polarisoitunut ja yhteiskunnallinen keskustelu kärjistynyttä. Perinteisen ehdokasvetoisen kampanjoinnin sijaan halusimme saada aikaan arvokeskustelua mm. palkitun dokumentaarisen valokuvaajan Akseli Valmusen kuvilla Suomen nykytilasta. Kuvista muodostui puhutteleva, rehellinen ja toiveikas valokuvaessee, jota hyödynnettiin mainonnassa. Valokuvaessee palkittiin Vuoden huiput  2020 -kilpailussa Hopeahuipulla. Eduskuntavaalien mediamainonnan kampanjan pääkuvan otti Konsta Linkola.

Vihreille vuoden 2019 vaalikevät oli tuloksellinen menestys. Eurovaaleissa puolueen kannatus mm. kasvoi ennätykselliset 6,7 %. Kevään kampanjoille Sherpassa suunniteltu pääviesti oli Näytä luontosi ja äänestä. Äänestäjät käyttäytyivät viestin mukaisesti.

Huomenna Suomi on vihreä.

Vuoden 2021 kuntavaaleihin valmistautuminen aloitettiin muuttuneessa Suomessa. Yhä useampi ilmastonmuutoksen torjuntaan vaikuttava teknologia ja tapa toimia on jo siirtynyt osaksi arkeamme. Puolet omakotitaloa rakentavista valitsee maalämmön, yhä useampi ajaa vähäpäästöisellä autolla tai sähköpyörällä, syrjivästä teosta joutuu aiempaa varmemmin vastuuseen ja erilaiset kasvipohjaiset ruokainnovaatiot ovat ottaneet paikkansa keittiöissämme.

Samaan aikaan myös muu ajan henki osoitti kääntyvänsä Vihreiden puolelle. Taloustutkimuksen tekemässä ja 18–29-vuotiaiden keskuudessa toteutetussa kyselyssä Vihreät olivat jaetulla kärkisijalla kysyttäessä, mitä puoluetta vastaaja äänestäisi.

Käänne parempaan on tapahtunut, mutta työ on suurelta osin kesken. Tähän ajatteluun perustuen vaalien pääviestiksi valikoitui päättäväinen ja tulevaisuuteen uskova Huomenna Suomi on vihreä. Valittu pääviesti on paljon muutakin kuin puoluepoliittinen. Vihreys on sateenvarjotermi kaikelle ekologiselle, ekonomiselle, sosiaaliselle ja kulttuurilliselle kestävälle kehitykselle. Vakaviakin teemoja on mahdollista käsitellä toiveikkaasti.

Radiomainonta

 

 

 

 

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Paulig Cold Brew Sparkling

Kylmäuutetun kahvin ja teen trendi kasvaa maailmalla. Kahvijuomien edelläkävijänä Paulig halusi luoda oman tuotteen vastaamaan kehittyviin kuluttajatarpeisiin ja valitsi kumppanikseen Sherpan. Kehitimme yhdessä kokonaan uuden juomakonseptin ja sen lanseerauksen. Tavoitteemme oli luoda nuorelle kohderyhmälle uskottava tuote, joka istuu perinteisen brändin arvomaailmaan. Samalla koko kansaa oli puhuteltava suomalaisille uudella tuotteella erittäin kilpaillussa kategoriassa.

Suunnittelemamme pakkausdesign ja markkointiviestinnän konsepti keskittyvät juoman raikkauteen ja yllättäviin makuyhdistelmiin, jotka ovat enemmän kuin osiensa summa. The New Fresh ei ole vain konsepti, se on luova tapa nähdä ja tehdä toisin. Markkinointikampanjassa haluttiin tarjota uskottavaa sisältöä kohderyhmälle ja saada heidät viettämään mahdollisimman paljon aikaa uuden brändin parissa.

RARE x The New Fresh

Vaikuttajayhteistyö toteutettiin RARE x The New Fresh -klubikiertueen muodossa. Kampanjan keskiöön nostettiin kohderyhmän edelläkävijöitä kiinnostavat levy- ja tuotantoyhtiö Skorpionin artistit, sisällöntuottajat ja RARE-klubikonsepti. Vaikuttajiksi valittiin siis tekijöitä ja taiteilijoita, joita ei vaikuttaja­markkinointitoimistojen listoilta löydy. Kiertuetta dokumentointiin monipuolisesti niin artistien omiin kuin RARE-klubin sosiaalisen median kanaviin. Kampanjasisältöjen toteutukseen annettiin artisteille vapaat kädet. Tuloksena syntyi laadukasta ja persoonallista sisältöä.

Uuden brändin lanseerauksessa onnistuttiin yli odotusten. Kiertueen aikana tuote sai orgaanista näkyvyyttä luonnollisessa ympäristössä. Yhteistyölle asetettujen laadullisten tavoitteiden vuoksi keskityimme kohderyhmän sitoutumisen ja brändimielikuvan kehityksen seuraamiseen. Raren Instragram-tilillä julkaisujen sitoutumisaste oli jopa 30 % ja videosisältöjä katseltiin yli 4,1 miljoonaa kertaa. Kuluttajatutkimuksissa brändi koettiin visuaalisesti mielenkiintoiseksi, tyylikkääksi, trendikkääksi ja ostoon houkuttelevaksi.

Tiedustelut

Paroc

Sherpa on toiminut eristeteollisuuden uranuurtaja Parocin lead agencynä vuodesta 2015. Paroc ja Sherpa ovat toteuttaneet yhteistyössä useita markkinoinnin ja viestinnän projekteja aina kansainvälisestä ilmeuudistuksesta kohdennettuihin kampanjoihin.

Vuonna 2018 Parocista tuli osa Owens Corningia. Tarvittiin brändiuudistus, jossa Parocin ilmeeseen tuotiin mukaan Owens Corningin visuaaliset elementit. Tiiviissä yhteistyössä Parocin kanssa Sherpa suunnitteli graafisen ohjeistuksen, joka tiivistää brändiuudistuksen toteutumisen eri jalkautuksissa. Brändiuudistuksen yhteydessä toteutettiin myös kuvauksia uuden brändikuvaston luomiseksi.

Sherpa on ollut suunnitellut ja tuottanut Parocille suurempia markkinoinnin konsepteja, kampanjoita, tuotelanseerauksia sekä sisäisen viestinnän materiaaleja. Kaikki markkinoinnin toimenpiteet on suunniteltu niin, että ne toimivat niin painetuissa materiaaleissa kuin digitaalisissa kanavissa, herättävät kohderyhmän huomion sekä saavat aikaan tavoiteltua toimintaa kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla.

Yhteistyö on saavuttanut liiketoiminnallisia, mielikuvallisia ja sisäistä sitoutumista kasvattavia tuloksia. Parocin myynti on kehittynyt positiivisesti yhteistyön ajan; kilpaillulla markkinoilla tämä ei ole itsestäänselvyys. Mielikuva Parocista laadukkaiden kivivillaratkaisujen asiantuntijana on vakiintunut kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla. Parocin tullessa osaksi Owens Corning -konsernia sisäinen sitoutuminen on vahvistunut ja työnantajamielikuva selkeytynyt.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi