Kaikki työt

Autoklinikka

Tausta ja tavoite

Autoklinikka on vahinkokorjaamo, joka laittaa kuntoon kaikkien merkkien ja mallien pellit ja tuulilasit. Autoklinikka on myös kaikkien vakuutusyhtiöiden kumppani. Kun jotain sattuu, asiakas saa valita korjaamon, johon haluaa autonsa viedä. Tässä tilanteessa tunnettuus on ensisijaisen tärkeää ja top of mind juuri se paikka, missä Autoklinikka haluaa sijaita. Tätä lähdimme varmistamaan uuden konseptin voimin.

Luova ratkaisu

Tyytyväisyys Autoklinikkaan on huikea. Tämä on kova saavutus paikalta, jossa asioidaan vain pakosta, kun autolle on sattunut jotain ikävää. Yli yhdeksän kymmenestä suosittelee Autoklinikkaa, ja tästä faktasta syntyi myös konseptin ydinhahmo Kolari-Jari. Hänellä on kova hinku päästä Autoklinikan asiakkaaksi – kaikki kehuvat, joten houkuttaahan se. Olennaisen muistisäännön summasimme mukavan monimerkityksiseen “Muista vahingossa” -sloganiin ja rallatukseen.

“Erinomainen asiakaspalvelu on Autoklinikan toiminnan ydin ja Sherpa kiteytti sen erinomaisesti. Ihastuimme konseptiin heti kättelyssä ja lopputulos on timanttinen.”

Heli Avikainen, markkinointi ja viestintä, Autoklinikka

Radiomainonta

 

 

 

Tulokset

Uusi konsepti teki ensiesiintymisensä TVssä, radiossa ja somessa loppuvuonna 2022. Se herätti paljon positiivista huomiota ja mielenkiintoa ja vahvisti kaikkia Autoklinikan mielikuvaominaisuuksia.

Tiedustelut

Mitta täynnä

Keväällä 2022, kun bensan hinta puhutti autoilevaa Suomea, HSL:lle tehtiin täydellisesti ajoitettu kampanja, jolla pyrittiin saamaan yhä useampi autoilija sijoittamaan bensarahat HSL-lippuun. Tarkoitus oli muistuttaa HSL-alueen asukkaita ja erityisesti autoilijoita siitä, että joukkoliikenteellä liikkuminen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin yksityisautoilu.

Strategia / Insight
Annetaan tosiasioiden puhua puolestaan

HSL-alueen autoilijat ovat jääräpäistä porukkaa, jonka tapoja on vaikea muuttaa. Keväällä bensan hinta kipusi korkeuksiin hurjaa tahtia, joten oli selvää, että joukkolikennelippu toisi vannoutuneelle yksityisautoilijalle selvää säästöä. Siis siinä tapauksessa, että hän jättää kortin kuivumaan. Päätimme kertoa tämän mahdollisimman suoraviivaisella ja mieleenpainuvalla tavalla.

Luova ratkaisu

Monimerkityksinen mittari

Markkinointikampanjan luova idea kiteytettiin auton bensamittariin, jolla kuvastimme sekä polttoaineen hintaa että autoilijoiden kollektiivista tunnetta. Viisari värähtelee v-käyrän tahdissa kohti joukkoliikennettä polttoaineen hinnan yhä vain noustessa. Luotimme lakoniseen yksinkertaisuuteen, sillä autoilijoihin ei pure saarnaaminen tai omantunnon kutittelu. Hinta puhuu puolestaan.

Toteutus

Karsittu on kaunista

HSL:n brändivärein toteutetut mainokset digitaalisissa pinnoissa näyttivät tosiasiat itsepintaisen mieleenpainuvalla tavalla: bensan hinta kallis, HSL edullisempi. Värisevä viisari toi toteutukseen pientä mutta kutkuttavaa liikettä, ja mainosten vaihtelevat viestit vaihtelua ja oivaltavuutta. Tekstit ovat minimalistiset, mutta mukana on pientä sanaleikkiä, jotta mainokset jäisivät mieleen. Ja nehän jäivät.

Radiomainonta

 

 

”Saadussa palautteessa on kiitetty kekseliästä ja hyvin ajassa kiinni olevaa kampanjaa."

HSL viestintä / Sari Kotikangas

Tulokset

Kampanjatutkimuksesta selvisi, että Mitta täynnä -kampanja sisäistettiin ja muistettiin – viesti meni perille. Vastaajat ymmärsivät, että kampanjan tarkoitus oli kannustaa autoilijoita käyttämään julkista liikennettä. Heistä peräti 63 prosenttia koki, että mainonta antoi hyvän kuvan siitä, että julkisen liikenteen käyttäminen tulee halvemmaksi kuin autoilu. Kampanja myös aktivoi kiitettävästi: 60 prosenttia mainontaa muistaneista kertoi aktivoituneensa jollakin tavoin.

– Dagmar Driven tekemä kampanjatutkimus

 

Saimme kohderyhmämme kiinni ja onnistuimme tavoitteessamme hienosti: herättelimme valtavaa määrää HSL-alueen autoilijoita, mikä on suoranainen läpimurto vaikeaksi havaitussa lajissa. Sanoma valitsi kampanjan kuukauden kampanjaksi.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

On niin monta joulua kuin on tyyliäkin

Joulu on vähittäiskaupalle vuoden tärkein sesonki, niin myös Sokokselle. Haasteena oli luoda brändin ytimestä ponnistava, kilpailijoista erottuva, ostoon ohjaava konsepti, jolla markkinoimme kaikkia Sokoksen tuotealueita: kauneus, muoti ja koti.

Luova ratkaisu ja toteutus

Suunnittelimme kampanjan, joka suhtautuu jouluun perinteistä poiketen, silti raikkaan kaupallisesti ja brändin mukaisesti. Joulu merkitsee jokaiselle eri asioita. Joskus se voi luoda myös paljon paineita. Viestimme ettei ole yhtä oikeaa tapaa viettää joulua. Sokokselta löytyy kyllä kaikkea: On yhtä monta joulua kuin on tyyliäkin. Perinteistä poikkesimme myös joulufilmissä, jonka tyylilaji on tutumpi sosiaalisen median kanavista kuin lineaarisesta tv:stä. Epätyypillinen tyylivalinta herättää huomion mainosvirrassa ja puhuttelee myös nuorempaa kohderyhmää tavoitteidemme mukaisesti.

Tulokset

Perinteisestä joulumainonnasta poikkeava, värikäs kampanja on otettu riemukkaasti vastaan sekä asiakkaan että kuluttajien puolella. Viesti omannäköisestä joulusta toimii tähän maailmanaikaan armollisella tavalla ohjaten kuitenkin vahvasti ostoon. Värikkäät mainokset säväyttävät synkimpänä vuodenaikana ja erottuvat edukseen. Kokonaisuudessaan monikanavainen kampanja on kuin jouluherkku.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Parhaat muistetaan paikasta

Haaste: Järvikylän missio on saada suomalaiset syömään enemmän vihreää.

Kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – lanseerattiin kesällä 2021. Konseptissa rinnastuu maailmanluokan herkut; paras parmesaani ei voi tulla muualta kuin Parmigiano-Reggianosta, parhaat oliivit eivät voi tulla muualta kuin Kalamatasta – ja parhaat yrtit eivät voi tulla muualta kuin Järvikylästä. Rakensimme yksinkertaisen kaavan, joka viestii sekä laatua että inspiroi. Järvikylä rinnastuu maailmanluokan makuihin luonnollisesti. Konseptin kampanjoilla nostetaan maailmanluokan tuotteita, kotimaisia herkkuja ja paikkakuntakohtaisia helmiä Järvikylän rinnalle. Sellaista raaka-ainetta, ruokaa tai reseptiä ei olekaan, johon Järvikylän vihreät eivät sopisi.

"Järvikylä-brändin uusi kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – on yksi myynnin tärkeimmistä työkaluista, jolla kerromme tarinaa Järvikylän tuotteista ja laadusta.”

Kyösti Karhunen, Kaupallinen johtaja, Famifarm Oy

 

 

Tulokset: Järvikylän uusi konseptilanseeraus onnistui erinomaisesti tutkimusten* valossa. Kampanjan huomioarvo oli 75 % (bruttokontakti n. 1,2 M). Joka neljäs mainoksen nähnyt aikoo ostaa tuotteita mainosten perusteella. Konseptin kolmas lähtö medioissa oli kesällä 2022 ja positiivisen mielikuvan rakentaminen jatkuu.

Tiedustelut

Lähentykää ja löytäkää toisenne

Lähtötilanne

TE-live on maksuton palvelu, joka yhdistää työnantajat ja työnhakijat uudella tavalla. Livelähetyksissä työnantaja kertoo yrityksestä ja tarjolla olevista työpaikoista. Työnhakijat pääsevät anonyymisti esittämään kysymyksiä yritykselle. Lähetykset ovat myöhemmin nähtävissä tallenteina.Tehtävämme oli lanseerata palvelu valtakunnallisesti keväällä 2022.

Luova ratkaisu ja toteutus

TE-live lähentää työnhakijoita sekä työnantajia – heitä erottaa vain näytön lasi. Halusimme nostaa tämän havainnon keskiöön ja leikkiä sillä huomiota herättävästi. Viesti- ja mediavalinnoilla puhuttelemme molempia kohderyhmiämme, sekä työnhakijoita että työnantajia.

"Sherpa teki tuplavaikutuksen. Ensiksikin konsepti oli oivaltava, kypsästi rohkea ja kaikessa yksinkertaisessa kauneudessaan toimiva kuin ikkunalasiin painautuneet huulet. Toiseksi sherpalaisista välittyi aito kiinnostus ja halu ratkaista meidän luova haaste. Tuo asiakkaasta välittävä tunne säilyi ja näkyi koko yhteisen asiakasmatkamme ajan."

Tuomas Moilanen, johtava asiantuntija, TE-live

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Salaa rakas.

Kotimaan matkailun ollessa megatrendi ja kilpailun kovetessa Visit Pori ja Sherpa halusivat lähestyä matkailumarkkinointia tuoreella tavalla.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Maltillisesta budjetista syntyi Porin markkinoinnin rakkausteemasta ammentava Salaa rakas -kampanja, jossa Poria ja Yyteriä näytettiin uudesta näkökulmasta. Meillä jokaisella on paikka, joka on itselle rakas, mutta ei vielä kaikkien tuntema. Yyteri on juuri tällainen, monelle salaa rakas.

 

Kampanjan valokuvaajaksi valikoitui katuvalokuvillaan ihastuttanut valokuvaaja Kasperi Kropsu, jonka tunnistettavalla tyylillä haluttiin erottua perinteisestä matkailukuvastosta. Kuvat tuotiin sosiaaliseen mediaan sekä ulkomainoksiin, minkä lisäksi kuvista koottiin myös valokuvanäyttely, Kropsun ensimmäinen.

Näkyvyyttä yllättävillä keinoilla

Kuvien lisäksi Visit Pori lähestyi pikkutunneilla ihmisiä sarjalla personoituja Instagramin yksityisviesteillä, hieman liian henkilökohtaisella ja rakkaudenkaipuun täyteisellä kirjoitusasulla. Viesteihin vastattiin innokkaasti, myös vaikuttajien osalta.

Tulokset

Erottuva kampanja otettiin hyvin vastaan ja Yyteri sai ansaitsemaansa huomiota ennen lomakautta ja sen aikana. Valokuvanäyttely pysäytti ihmisiä pitkiksi ajoiksi ihastelemaan Yyteriä Helsingistä käsin ja Instagram-viestit puhuttelivat kohderyhmää, jota on tavallisesti vaikea tavoittaa.

Yyterin matkailuvuosi 2021 oli ennätysvilkas. Kävijöitä oli koko vuonna yli 386 000. Kasvua edelliseen vuoteen oli jopa 42 prosenttia. Kesäkuukausista heinäkuu oli aikoihin ylivoimaisesti vilkkain, kun Yyterissä vieraili yli 180 000 ihmistä. Päiväkohtainen kävijäennätys saatiin tiistaina 27.7., jolloin Yyterissä kävijöitä oli yli 12 000. Koko kesän kävijämäärä oli noin 312 000. Heinäkuussa myös Porin hotellien käyttöasteessa tehtiin uusi ennätys: hurjat 96 prosenttia.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Sokos on ollut osa suomalaista arkea ja juhlaa jo 70 vuotta. Juhlavuosi haluttiin tehdä näkyväksi meille jokaiselle ympäri Suomen. Valtakunnallisuus – kotimaisuuden ja vastuullisuuden ohella – on tärkeä arvo Sokokselle ja meille asiakkaille.

Vaikka Sokoksella on arvokas historia, nostalgiaan ei haluttu vajota. Aina ajankohtainen Sokos lanseerasi Tyylin tavaratalo -konseptin, joka näkyy ja kuuluu kaikessa markkinointiviestinnässä juhlavuoden ajan.

Konseptilla ja sen toteutuksilla todennetaan tavarataloketjun valtakunnallisuutta ja vahvistetaan palveluosaamista tyylin asiantuntijoina niin kivijalassa kuin verkkokaupassakin. Sokos, tyylin tavaratalo, esitellään tyylikkäiden asiakkaidensa kautta, joiden kanssa pitkää, menestyksekästä taivalta juhlitaan koko vuosi.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Lasit päästä -haaste saavutti silmäparit

Kuinka avata silmät Silmäaseman laserleikkaukselle?

Silmäaseman laserleikkauksen kohderyhmä ulottuu nuorista noin nelikymppisiin, joilla ei vielä ikänäkö haittaa. Leikkauksiin ei tietenkään mennä tuosta vain – kampanjan ensisijainen tavoite oli herättää kiinnostus ja ohjata maksuttomaan leikkauskartoitukseen.

Strategia

Laserleikkaus on hyvin taktinen toimenpide, joka vaikuttaisi edellyttävän hyvin taktisia viestejä. Faktoja, mahdollisten pelkojen hälventämistä, maksutapojen avaamista. Toisaalta näitä on jo tarjolla yllin kyllin, ja silti kaikki eivät säntää leikkaukseen.

Siksi menimme asian ytimeen: laserleikkaukseen mennään, kun halutaan lasit päästä. Perehtyminen laserleikkauksen tekniikkaan oli silmiä avaava – itse laserointi on todella nopea toimenpide, ja kestää enintään 30 sekuntia per silmä. Yhdessä näistä havainnoista syntyi kampanjan ydinajatus.

Luova ratkaisu

Lasit päästä -haaste nosti valokeilaan leikkaukseen menon ydinsyyn yllättävällä, kohderyhmään vetoavalla tavalla. Se istui valittuihin kanaviin, joissa erilaiset haasteet kukoistavat.

Perinteisen elämä-ilman-laseja-on-helpompaa -kaavan sijasta toimme kampanjaan uuden näkökulman. Lasit saa päästä monella tapaa, mutta Silmäaseman laserleikkaus hoitaa asian nopeasti ja turvallisesti.

Toteutus

Lasit päästä -haaste on 360 asteen kokemus.

Kuvasimme tilanteita ja lajeja, joissa lasit lähtevät päästä ja kellotimme ne. Kohderyhmät huomioiden otimme mukaan sekä nuorempia tekijöitä että lapsiperheen, mutta ajatus on universaali: lasit päästä extremetavalla vs laserleikkauksella. Extreme voittaa täpärästi ajassa, mutta Silmäaseman laserleikkauskin on huippunopea. Se on myös turvallinen ja lopputulema pysyvämpää laatua. Videot kuvattiin 360-kameralla, jotta niihin saatiin toivottu vauhti ja dynamiikka.

Tämän esittelytekstin lukuaika on noin kaksi minuuttia. Siinä ajassa saisi laseroitua neljä silmää eli kahdet lasit päästä, nopeasti ja turvallisesti.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Robert Paulig Roastery

Asiakkaamme Robert Paulig Roasteryn arvojen ytimessä on yhteistyö ja kahvialan vanhojen käytäntöjen rikkominen. Arvoilleen uskollisesti Robert Paulig Roastery lyöttäytyi yhteen kilpailijansa Artisan Cafén kanssa luodakseen tyylikkään neljännen aallon kahvin. Neljättä trendiaaltoa määrittävät tieteellinen ajattelu, yksityiskohdat ja kokemuksellisuus kahvimaailmaan tuotuina.

Erityislaatuiselle kahville haluttiin erityislaatuinen pakkaus, jolla on myös muu funktio pakkauskäytön lisäksi. Pakkauksella haluttiin viestiä sekä uuden aallon syvästä kahviymmärryksestä että Robert Paulig Roasteryn luonnonläheisestä brändistä.

Projektin alusta lähtien tavoitteet olivat selkeät. Tällä kahvilla haluttiin ravistella kahviyhteisöä ja loistaa alan kilpailuissa.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Neljännen aallon hengessä pakkausratkaisu haluttiin viedä askelta pidemmälle. Tavoitteena oli yhdistää premium-kahvin laatu ja tyylikkyys, neljännen aallon tieteellinen pieteetti, sekä Robert Paulig Roasteryn luonnon kiertokulkua kunnioittava henki. Pakkausta lähestyttiin konkreettisena osana kahvipavun matkaa.

Pakkauksen muoto ja graafinen tyyli viittaavat laboratoriomaailmaan nyökkäyksenä neljättä aaltoa määrittävään tieteelliseen ajatteluun. Kliinisyyttä torjuu lämmin, maatuva materiaalivalinta.

Jokaiseen kahvikupilliseen on käytetty suuri määrä aikaa, vaivaa ja energiaa. Siksi suunnittelussa koettiin tärkeänä, että kahvipavun elinkaari ei pääty pakkaukseen. Pakkauksen sisäpohjaan on istutettu douglaskuusen siemeniä, jotka menestyvät käytettyjen kahvinpurujen pH-arvossa, ja joiden itämisalustana kahvi saa uuden elämän.

Tulokset

Pakkaus on ollut eniten huomiota saanut projekti Robert Paulig Roasteryn historiassa. Konseptilla päästiin asetettuihin tavoitteisiin: itse kahvi valittiin vuoden 2020 Suomen parhaiden suodatinkahvien kolmen parhaan joukkoon ja pakkaus palkittiin Hopeahuipulla Vuoden Huippujen 2020 pakkaussarjassa.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Matka oivaltamisen maailmaan

Oppi&ilo halusi kumppanin rakastetun brändinsä kirkastukseen. Keskeisenä tavoitteena oli viestiä asiakkaille entistä selkeämmin siitä, että Oppi&ilon valikoimasta löytyy sopivia tuotteita kaikenikäisille lapsille, ja parhaimmillaan tuotteet kulkevat mukana läpi koko lapsuuden.

Luova ratkaisu: Toteutimme Oppi&ilolle kokonaisvaltaisen brändi- ja pakkausuudistuksen brändikuvauksineen, huomioiden kaikessa tekemisessä tuotteiden kulkemisen kasvavan lapsen rinnalla. Workshop-työskentelyn avulla tiivistimme yhdessä Oppi&ilon ydinsanoman, pääkohderyhmät ja kilpailuedut, ja työpajan oppien pohjalta päivitimme niin brändin visuaalisuuden, äänensävyn kuin pakkausilmeen.

Brändin uusi slogan, ”Matka oivaltamisen maailmaan”, viestii koko lapsuuden mittaisesta matkasta, jolle Oppi&ilon tuotteet tempaisevat mukaansa aivan elämän ensi hetkistä alkaen. Myös pakkauksiin nostettu ikäpolku konkretisoi tätä taivalta. Uudistus kiteyttää ilosanoman lapsen oivaltamisen riemusta.

Toteutus: Suunnittelemamme pakkausuudistus sai kuluttajatutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat arvosanat ja kirkastetun brändin vastaanotto on ollut todella positiivinen. Uusi brändi jalkautuu tuotteisiin ja mainontaan asteittain vuoden 2021 aikana.

Sherpalle työskentely Oppi&ilon kanssa on ollut erityisen mielekästä jaettujen arvojen vuoksi; meitä yhdistävät uteliaisuus, luottamus sekä halu kehittää ja kehittyä.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi