A-klinikkasäätiö, Ehyt ry, Ensi- ja turvakotien liitto.
Lähtökohta
Suomessa on yli 89 000 lasta, jotka kärsivät vanhemman alkoholinkäytöstä. Heille yhä vahvempien alkoholijuomien tuominen ruokakauppaan ja jopa kotiinkuljetuksen piiriin on pelottava ajatus. Kun hallitus kaavaili mittavia höllennyksiä alkoholilainsäädäntöön, kampanjan tavoitteena oli saada yhä useampi tavallinen suomalainen kääntymään saatavuuden lisäämistä vastaan.


Luova ratkaisu
Halusimme herättää ihmiset tajuamaan ja sisäistämään, että se mikä on kätevää ja kivaa itselle, on painajainen todella monelle muulle. Alkoholin helppo saatavuus lisää kulutusta ja houkutusta ostaa, halusimme tai emme. Ajatuksemme oli laatia kampanja, joka vavahduttaa tavallisen tallaajan alkoholiajattelua ilman saarnaamista tai moralisointia.

Toteutus
Yhdistimme isän tai äidin alkoholinkäytöstä kärsivän lapsen kokemusmaailman sivistyneisyyteen, joka viini- ja olutharrastukseen usein liitetään. Laadimme yksinkertaiset tekstianimaatiot, joissa alkoholijuomien luonnehdintojen jälkeen kuvaan ilmaantuu yllättävä adjektiivi sekä leipäteksti, joka pysäyttää ajattelemaan itseä pidemmälle. Viestit tuntuivat uppoavan, sillä kampanjatoteutuksia ja kampanjasivua jaettiin näkyvästi henkilökohtaisten sometilien kautta.




Tulokset
Kampanjan tavoitteena oli kerätä 10 000 allekirjoitusta vetoomukseen ruokakauppojen väkevämpiä alkoholijuomia ja alkoholin kotiinkuljetusta vastaan. Kampanja jatkuu vielä, mutta tavoite on jo täyttynyt ja koossa on 11 847 vetoomusta. Toteutukset antavat äänen lapsille, jotka eivät voi vaikuttaa aikuisten valintoihin eivätkä päätöksiin, joita yhteiskunnassamme nyt tehdään.
"Näkymättömät lapset -kampanja ei pelkästään ylittänyt odotuksiamme vaan onnistui koskettamaan suurta yleisöä. Tulokset puhuvat puolestaan – vetoomuksen allekirjoitusten määrä nousi lähes 12 000:een. Sherpa ymmärsi yhteiskunnallisen tavoitteemme ja toteutti sen vaikuttavalla tavalla."
Tarja Virolainen, viestintäjohtaja A-klinikkasäätiö

Tiedustelut
Oxygenol Heinävedeltä, moi
Sherpalla on ilo ja kunnia päivittää Oxygenol-brändiä. Tuote itsessään on huolehtinut suomalaisista hampaista ja suista yli vuosisadan ajan ja sisältää silkkaa hyvää: aito, luonnollinen, vegaaninen sekä uusiutuvan energian voimin laadukkaista, puhtaista raaka-aineista tehty. Yhteistyömme ja tehtävämme oli kattava: brändistrategia, uusi ilme ja pakkaukset, markkinointiviestintä.

Suun paras kaveri
Järkevä brändinrakentaja aloittaa perustuksista, joten Oxygenol-päivitys startattiin yhteisellä workshopilla. Oxygenol lukeutuu toisen pitkän linjan kotimaisen eli Bernerin kattavaan portfolioon, joten brändityössä huomioitiin luonnollisesti myös emoyhtiön arvot ja missio.
Asiakkaalta kuullun “tämähän tuntuu kivalta kaverilta” -toteamuksen jälkeen alettiin yhdessä olla vakuuttuneita siitä, että nyt alkaa olla persoona ja tarina kohdillaan. Oxygenolin ihmisvastineeksi muotoutui opettaja, jota muistamme hyvällä: se reilu tyyppi, joka ei tee numeroa itsestään vaan sanoo, miten asiat on. Prosessissa syntynyt ajatus “Suun paras kaveri” solahti luontevasti koko brändin lupaukseksi.

Uusi linja, uusi ilme
Päivittyvä brändi sai myös uudet pakkaukset. Uudistuksen peruspilariksi nousi pystyyn asettunut, myöskin päivittynyt Oxygenol-logo. Logon muodostaman rungon ympärille rakentui gridi, jonka avulla olennaiset asiat asettuivat luontevasti uomiinsa.
Oxygenol-logon X lähti elämään omaa elämäänsä brändi-ilmeessä ja sen sovelluksissa. Logotyypistä erottuva X näkyy eri materiaaleissa graafisena muotona ja elementtinä. Ilme ja brändi näkyvät myös kaupan hyllyissä: “Heinävedeltä, moi” -teksti muistuttaa Oxygenolin kotiseudusta ja kotimaisesta alkuperästä.


Paras kombo pelata hampaat läpi
Yhteistyömme ensimmäinen strategiasta pakkauksiin ja mainontaan suunniteltu kokonaisuus on Oxygenolin uusiutunut 7+ sarja. Kun Oxygenolin logosta inspiraationsa saanut X-hahmo sai itselleen silmät, tiesimme jo, että tästä tulee mitä mainioin hahmo tähdittämään uutuuksien lanseerausta ja pakkauksia. Symppis X sai vielä seurakseen hilpeän hampaan, ja yhdessä tämä parivaljakko allekirjoittaa “Suun paras kaveri” -lupauksen markkinointiviestinnässä.



Uutuuksien pakkaukset noudattavat samaa gridiajattelua muiden Oxygenol-tahnojen kanssa. Oxygenol-X seikkailee myös pakkauksissa, joiden simppelin värikäs, pelimäinen design erottuu edukseen ja istuu brändipersoonaan. Myös tuotteiden maut – jotka valittiin vaativan nuorisoraadin myötävaikutuksella – näkyvät väreinä pakkauksissa. Pelihenkisesti tarjolla on paras mahdollinen kombo pelata hampaat läpi: makutahnat saivat seurakseen Oxygenol Purskuveden (mielellämme ottaisimme kunnian tästä sanasta, mutta se kyllä kuuluu asiakkaallemme). Oxygenol on suun paras kaveri, ja Sherpalla on ilo olla suun parhaan kaverin luottokumppani.


“Ajatuksemme terävöityivät ja sanottuivat upeasti strategisen kumppanimme Sherpan kanssa. Tuloksena kerrassaan upea 7+ tuotesarja, joka totta tosiaan on suun paras kaveri. Matka on ollut hieno – ja seikkailut vasta alussa.”
Heidi Miessmer, Category Manager, Berner


Tiedustelut
Kun on sinun hetkesi loistaa
Elämään kuuluu hetkiä, joissa tyylillä on erityisen merkittävä rooli. Kyse voi olla juhlista tai muista merkkihetkistä, halusta kunnioittaa tilannetta. Joskus tavoitteena on tehdä vaikutus toisiin ihmisiin. Kun on sinun hetkesi loistaa, Sokos auttaa löytämään tyylin, joka korostaa tilanteen tärkeyttä.
Loiston hetket voivat olla myös pieniä ja arkisia. Joskus sitä haluaa olla parhaimmillaan ihan vain itseä varten. Tästä kertoo Sokoksen brändillinen kampanja, jonka päähenkilönä nähdään tanssija Mette Linturi.


Luova ratkaisu ja toteutus
Kampanjassa kerromme tarinaa siitä, miten tyylillä voi alleviivata uutta alkua ja miten suuri vaikutus tyylillä on omaan oloon. Kun on sinun hetkesi loistaa, ota siitä kaikki irti.




Tiedustelut
Ensitreffit alttarilla
Suomen johtava kaupallinen tv-yhtiö MTV Oy haluaa olla edelläkävijä ja näyttää muille suuntaa. Siksi se päätti tutkia ja oppia Sherpan avulla, miten tekoälyä käytetään parhaiten hyödyksi markkinoinnissa. Generatiivinen tekoäly muuttaa nopeasti ja pysyvästi kaikkea liiketoimintaa, ja MTV hyödyntääkin sitä jo monella tavalla. Kun yhtiössä nyt haluttiin testata AI:ta ohjelmamarkkinoinnissa, testikampanjaksi valittiin heti iso prime time -ohjelma, ikoninen ja supersuosittu Ensitreffit alttarilla. Mainontaa nähdään loppukesän ja alkusyksyn aikana TV:ssä, ulkomainonnassa, somessa, digissä ja radiossa.

Uuden Ensitreffit-kauden lanseerauskampanjassa haluttiin testata viimeisimpien AI-ohjelmien tuomaa lisäarvoa markkinointiin – tietysti niin, että kaupalliset tavoitteet täyttyvät. Kampanjan pitää kasvattaa Ensitreffit-ilmiötä ja auttaa maksimoimaan sarjan katselu kaikissa kanavissa, erityisesti VOD:ssa. Mainonnalla halutaan myös herättää nuoremman kohderyhmän kiinnostus ohjelmaa kohtaan. MTV:llä toivottiin markkinointia, jolla on ylipäätään huomioarvoa ja joka saa ihmiset kiinnostumaan uudesta kaudesta – mainontaa, joka vangitsee hälyn keskellä ja herättää tunteita.
Ensitreffit alttarilla on loistava valinta TV-ohjelmaksi, jota markkinoida AI-generoidulla kuvamaailmalla. Ennakkomainonnassa ei haluta vielä paljastaa sarjan pareja, joten heidän aitoja kasvojaan tai ääntään ei voida käyttää. Ohjelmasta on tehty Suomessa peräti kymmenen kautta, joten formaatti sinänsä on jo varsin tuttu eikä sitä tarvitse erityisesti kampanjassa avata. Eteemme avautui siis tyhjä taulu, ja päätimme kuvittaa sen tunteilla – räjähtävillä ihastumisen ja rakastumisen tunteilla. AI oli tähän mitä mahtavin työkalu.
Tekoälyohjelmat kehittyvät hurjaa vauhtia. Liikkuvassa kuvassa niillä on kuitenkin toistaiseksi vielä paljon rajoitteita, jotka käytiin yhdessä läpi ennen varsinaista tuotantoa. MTV:ltä projektiin osallistui oppimismielessä iso joukko alan huippuammattilaisia markkinoinnista, promotiimistä ja viestinnästä. Lopputuloksena syntyi ohjelmabrändiä kunnioittava, tunteikas ja romanttinen kampanja, jossa AI:n kädenjälkeä ei yritetä peitellä, päinvastoin. Trailereista tuli tekoälyn ansiosta hyvällä tavalla vallattomia ja mielikuvituksellisia.




“Olemme erittäin tyytyväisiä kampanjan lopputulokseen. Koska Ensitreffit Alttarilla -formaatissa emme voi paljastaa osallistujia ennakkomarkkinoinnissa, saimme ainutlaatuisen mahdollisuuden hyödyntää ja testata tekoälyä laajemmin konseptin suunnittelussa ja markkinoinnissa. Kampanja onnistui luomaan halutun tunnelman ja välittämään ohjelman fiiliksen upealla uudenlaisella toteutuksella.”
Elina Massa, Brand & Activation Marketing Manager, MTV


Kampanjassa hyödynnettiin tekoälyä niissä kohdin, kun se oli sopivin ratkaisu lopputuloksen kannalta. Jos parempi tulos saatiin aikaan perinteisin keinoin, AI:ta ei käytetty. Vaikka ihmisääntä ja musiikkia pystyy generoimaan tekoälyllä helposti, vaikuttavampi lopputulos saatiin nyt aidoilla ihmisäänillä ja ihmisen säveltämällä musiikilla. Myös trailereissa ja radiossa kuultavat, näyttelijöiden tulkitsemat monologit ovat elävän copywriterin kirjoittamia.

“Yhteistyö Sherpan kanssa sujui erinomaisesti. Heidän ammattitaitoisen ja motivoituneen tiiminsä kanssa työskentely oli todella mukavaa ja inspiroivaa. Yhdessä sparrailu ja suunnittelu avasivat meille uusia näkökulmia ja antoivat arvokkaita oppeja tekoälyn hyödyntämisestä, mikä tarjoaa meille erinomaisen lähtökohdan tulevaisuuden projekteihin.”
Elina Massa, Brand & Activation Marketing Manager, MTV
Tiedustelut
Elina Bono
Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi
Vallankumouksellinen Siili.
“Ihmisen luovuudella, tekoälyn tehokkuudella.” Kun tämä kiteytys oli kirjoitettu sinettinä Siilin ilmoitusleiskaan, tuli vahva tunne siltä, että tämähän me pidetään itse, jos ei asiakas sitä halua. No, halusivathan he.
AI on teknologinen vallankumous, jolta on lupa odottaa moninkertaista tuottavuusloikkaa. Siili on tehnyt vakaan päätöksen kehittää itseään tekoälyavusteisena ohjelmistokehittäjänä, eikä tavoite ole sen nöyrempi kuin tuottavuuden eli nopeuden ja laadun tuplaaminen AI:n avulla.
Edelläkävijyyden haltuunottavaa kampanjaa lähdettiin kehittämään tästä kulmasta. Ymmärsimme, ettei ole olemassa yhtä, universaalisti täydellistä kuvaa, jonka AI voisi ideoida ja sitten toteuttaa. Edelleen tarvitaan idea. Tarvitaan luovuutta. Niinpä ihmiset kelasivat ideoita, joita sitten kuvitettiin tekoälyn ja sen ihmistyökaverien toimesta.
Konseptipoluista löytyi ajatus 48-tuntisesta päivästä, ja historiasta innostuneena Siilin Valtteri nosti esiin Ranskan vallankumouskalenterin, joka oli pyrkinyt lisäämään työtehoa kymmenpäiväisellä viikolla. Kun tähän sitten vielä yhdistyi ajatus julkisesti kaikkien nähtävillä rakennettavasta mestariteoksesta, loppu olikin jo päivänselvää.





Harvoin tulee tilanteita, joissa mainostoimisto voisi itse allekirjoittaa suurimman osan asiakkaan viesteistä. Tässä on sellainen, Siilillä ja Sherpalla on paljon yhteistä. Edelläkävijyyteen pääsee aloittamalla ajoissa ja pysymällä edellä – paras tapa saada työ valmiiksi on aloittaa se. Ja kun Siilin tavoin tekee sitä mistä puhuu, voi huoletta kannustaa tulevia asiakkaita haastamaan tätä osaamista konkretialla.


"Tekoälyavusteisuus muuttaa niin ohjelmistokehitystä kuin markkinointiakin radikaalisti. Sherpa on luovan suunnittelun osalta ylivoimainen edelläkävijä tekoälyn hyödyntämisessä. Uusien työkalujen käyttöönoton lisäksi Sherpa on onnistunut miettimään perinteistä mainostoimistoprosessia uusiksi mahdollistaen huomattavasti nopeamman prototyyppien kehittämisen ja tiiviimmän yhteistyön asiakkaan kanssa."
Valtteri Taube, Marketing & Communications Director, Siili Solutions
Tiedustelut
Elina Bono
Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi
Your partner, Rukka.
Rukan brändimainonnan kirkastus aloitettiin suoraan olympiatasolta. Kun Pariisin kesäkisoihin oli 100 päivää, julkistettiin sekä Suomen olympiajoukkueen kisamallisto että uusi, yhteistyössä Sherpan kanssa syntynyt konsepti: Your partner, Rukka.
Rukka on olympiajoukkueen virallinen vaatettaja ja yli satavuotiaan perheyrityksen Luhta Sportswear Companyn lippulaivabrändejä. Meillä sherpoilla on ilo ja kunnia päästä jatkamaan vahvaa onnistumisen perinnettä.



Valoa, varjoa, suomalaista sisua
Kumppanuusteema istuu urheiluvaatteelle kuin urheiluvaate. Uudessa konseptissa näkyy sama valojen ja varjojen sekä ylä- ja alamäkien yin ja yang, joka inspiroi olympiamalliston suunnittelua. Ammensimme mukaan myös rehtiä suomalaista sisua, joilla erotutaan monikansallisista jättibrändeistä.
Your partner -konseptissa – aivan kuin liikkuvan ihmisen arjessakin – Rukka-vaate on vaatimaton sankari. Se elää käyttäjänsä kanssa voitot ja tappiot, treenin ankaruuden ja vastoinkäymiset, palkitsevat saavutusten hetket. Kun et jaksaisi ottaa askeltakaan ja kun kasvoihin ropisee rakeita vaakasuoraan. Tai kun olet päästä varpaisiin silkkaa endorfiinia ja kun ylität maaliviivan ja kaikki on taas sen arvoista. Rukka on tiivisti mukana joka hetkessä, joka kelissä, joka tunnelmassa, kuten luottokumppanin pitääkin.


“I will be there for you.”
Siinä missä Rukka on liikkujan ja urheilijan kanssa kaikissa hetkissä, konsepti elää kaikilla tasoilla brändifilmeistä POS-materiaaleihin ja vaatetägeihin asti. Kumppanuus kiteytyy Rukka-vaatteen kannustaviin ja rohkaiseviin sitaatteihin sekä allekirjoitukseen. Your partner, Rukka.



“Sherpan ote niin suunnittelussa kuin tuotannossa on olympiatasoa. Strateginen ote, luovuus ja asiakaslähtöisyys ovat tehneet vaikutuksen. Voin varmuudella sanoa tehneemme nappivalinnan.”
Kia Luhtanen, Marketing Director,
Luhta Sportswear Company






Tiedustelut
Oma hetki ja XZ – täydelliset yhdessä
Ihana, ikoninen XZ-brändi täyttää tänä vuonna hulppeat 70 vuotta. On ilo juhlia tuoteperhettä, jota kehitetään ja valmistetaan Suomessa ja joka on meille suomalaisille niin kovin tuttu.
Berner halusi kirkastaa XZ:n brändistrategiaa Sherpan kanssa, ja juhlavuoden kunniaksi uudistettiin myös mainonnan konsepti. Vaikka XZ tarjoaa tuotteita monelle kohderyhmälle, kampanja päätettiin kohdentaa erityisesti naisille. Yhdessä asiakkaan kanssa lähdimme etsimään brändistä jotakin tuoretta ja innostavaa. Halusimme löytää uudenlaisen punaisen langan naisia puhuttelevaan markkinointiviestintään, jossa on tunnetta, rosoa ja aitoa kosketuspintaa.

Luova ratkaisu ja toteutus
Luova idea nojaa laajaan kuluttajatutkimukseen, josta saimme arvokasta tietoa kohderyhmämme elämäntavasta ja tarpeista. Konsepti puhuu suomalaisen naisen ihanasta arjesta, johon kuuluu monia vastuita ja rooleja. Toteutusten keskiöön nostettiin oma hetki. Kampanjamme päähenkilöt rakastavat täyttä elämäänsä ja ottavat kiireisen arjen vastapainoksi kaiken ilon irti omista rentouttavista hetkistä. He varaavat niihin hyväntuoksuisia ja laadukkaita XZ-tuotteita, jotka hemmottelevat hiusten lisäksi myös käyttäjäänsä.

Onnistunut yhteistyö
Olemme asiakkaan kanssa yhtä mieltä siitä, että saimme mainostoteutuksiin vangittua XZ:n brändistä sen tärkeän ja perimmäisen lisäksi jotakin uutta ja erilaista. Olemme iloisia paitsi hienosta kampanjasta myös upeasta yhteistyöstä Bernerin kanssa.
”Sherpan tiimi tuo mukanaan taitoja ja osaamista, joita meiltä ei sisäisesti löydy. Luotamme toistemme ammattitaitoon ja haastamme toisiamme kehitysvaiheissa saavuttaaksemme parhaan mahdollisen lopputuloksen. Sherpan rautaiset ammattilaiset tekevät yhteistyöstä sujuvaa ja miellyttävää, ja heidän kanssaan on ilo työskennellä. Yhdessä kehitämme eteenpäin yhtä Suomen tunnetuimmista hiustenhoitobrändeistä varmistaen, että pysymme suomalaisten suosikkina vielä seuraavatkin 70 vuotta.”
– Katariina Zeitler, Brand Manager, Berner
”Sherpan perusteellisuus, luovuus ja asiantuntemus ovat olleet korvaamattomia brändistrategiamme kirkastamisessa ja mainonnan konseptin uudistamisessa. Uskon vahvasti, että olemme yhdessä onnistuneet luomaan jotain uutta, raikasta ja sykähdyttävää! Erityinen kiitos myös laajemmasta strategisesta kumppanuudesta, joka on sisältänyt muun muassa tekoälyn käytön sparrausta ja uusien työkalujen käyttöönottoa. Tämä kokonaisvaltainen yhteistyö auttaa meitä ottamaan suuria askeleita eteenpäin ja saa toivottavasti aikaan huikeita tuloksia tulevaisuudessa.”
– Heidi Miessmer, Category Manager, Berner
Tiedustelut
Alliance of Two Pioneers: Reima & Sherpa
Reima has always been a pioneer in the design and production of children’s clothing, which is clearly evident in their new product, the Osteri Jacket. The story of this award-winning winter jacket is of marine origin: Discarded oyster shells add warmth to the fabric, and the super warm insulation is made from recycled ocean-bound plastic. Osteri jacket is the winner of both ISPO Award 2023 and Scandinavian Outdoor Award (SOA) for its superior performance. Reima wanted the marketing for this product to be just as groundbreaking and innovative, so they chose to partner with Sherpa.
"We're proud of our product and wanted our marketing campaign to match its caliber. That's why we decided to take a novel and unique approach by integrating artificial intelligence into the campaign's planning and execution with Sherpa."
Katri Sinisalo, Marketing Director, Reima.
AI Design Sprint
Reima has always been among the first to utilize innovations, which is evident in their teams’ desire to constantly improve their work. Reima’s marketing team wanted to explore various AI tools in more detail and understand how they could streamline their daily work and add value to consumer communication. Their choice was Sherpa’s ”AI Design Sprint”, a service tailored for any client challenge. Merging the power of diverse AI programs and Sherpa’s expertise, they embarked on a joint problem-solving journey. At the beginning of the collaboration, Sherpa introduced Reima’s organization to the fascinating world of new AIs, after which they practiced, brainstormed, and implemented together.



Concept, ideas, images, texts and learning
As a result, Reima received an imaginative and distinctive campaign. AI offered a vast number of creative ideas, and the campaign’s outcome was surprisingly insightful. The visual imagery and the playful tagline “Shell Yes” created by AI, featuring jackets made from oyster shells, undoubtedly stands out in marketing channels.
And the learning curve continues; Reima’s in-house team has further honed their skills, preparing them for the challenges and opportunities of the AI-dominated future.

"I think this has already changed the way we do our daily work."
Noora Tavares, Global Content Manager, Reima
Tiedustelut
Elina Bono
Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi
Olis Puuiloo. Tuutko hakeen?
“Jos jossain niin Puuilossa”
Runsaasti tavaraa, jota joko tarvitset tai et vielä ole tajunnut tarvitsevasi – siinä Puuilo ytimekkäästi. Puuilo tykästyi Sherpan ajatteluun, jossa hyväksi havaitusta pidetään kiinni ja muuta tekemistä skarpataan. Vahvassa kasvussa oleva ketju valitsi Sherpan luottokumppaniensa joukkoon.
Tärkeä tavoite on lisätä tietoutta huippulaajasta valikoimasta. Puuilo on se kauppa, josta löydät kaikkea mahdollista ja mahdotonta eli Puuiloa kaikkeen arkeen ja morjensta mihin hintaan.



Näistä lähtökohdista lähdimme yhtenä tiiminä viilaamaan visuaalista ja verbaalista linjaa, jossa yksinkertaista ei lähdetä suotta monimutkaistamaan. Mietitään mitä halutaan sanoa ja sitten sanotaan se niin, että asia tulee selväksi ja sanomisen tapa saattaa jopa hieman hymyilyttää. Ei turhaa kikkailua, vaan sopivan rentoa ja brändin ytimessä olevaa.




Tuutko hakeen? Totta kai tuut.
Puuilo on jo aiemminkin kunnostautunut mainonnallaan. Tästä toimivasta brändiomaisuudesta haluttiin luonnollisesti pitää kiinni. Rempseä “Tuutko hakeen?” -kysymys muotoutuu kätevästi uusiin sovelluksiin ja sen ainoa oikea vastaus “En. Tuun.” puolestaan tarjosi mahdollisuuden herkulliseen, Puuilon oloiseen CTA-namikkaan.

Kauppaketjun nimen taustalta löytyvät yrityksen ensivaiheet, jolloin Puuilo tuotti puisia leluja. Nimi on siis yhä enenevässä määrin harhaanjohtava, mitä pystytään hyödyntämään viesteissäkin: tajuaahan sen, että vaikkapa islantilaisia villalankoja ja aurausviittoja kannattaa hakea juurikin Puuilo-nimisestä kaupasta.



"Löysimme nopeasti Sherpan kanssa yhteisen sävelen ja yhteistyö on ollut alusta asti helppoa”
Perttu Partanen, markkinointijohtaja, Puuilo.

Tiedustelut
Länsiväylä. Espoon puolella.
Tausta ja tavoite
Länsiväylä digiuudistui ja tarvitsi lanseerauksen. Ilmainen paperiversio säilyi, mutta huolella vahvistettu digiversio tekee Länsiväylästä laajemman, ajankohtaisemman ja entistä syvemmälle Espooseen pureutuvan median. Suuri osa uudesta verkkosisällöstä löytyy maksumuurin takaa, joten tavoite oli saada digitilauksia.

Espoon puolella
Espoo on Suomen toiseksi suurin kaupunki ja sillä on oma, selkeä profiilinsa, jossa yhdistyvät luontevasti mm. koulutus, vauraus, luonto ja meri. Espoon ydintä ja espoolaisia luodattiin workshoppaamalla yhdessä Länsiväylän tiimin kanssa, jotta tavoittaisimme olennaisen sekä mediasta että kohderyhmistä.
Lähdimme rakentamaan konseptia sekä näiden havaintojen pohjalle että Länsiväylän tuplamerkitykselle – onhan Länsiväylä sekä media että Espoota halkova pääväylä. Tämä näkyy heti allekirjoituksessa “Espoon puolella”, joka on sekä fakta että lupaus linjasta.



Koska espoolainen ansaitsee enemmän
Verbaliikassa herkuttelimme monimerkityksellisyydellä, jossa geo- ja talouspoliittiset tosiasiat yhdistyvät terveeseen espoolaiseen itseironiaan ja maan toiseksi suurimman kaupungin haastaja-asenteeseen. “Espoolainen ansaitsee enemmän” ja “Miksi Suomen toiseksi suurimmassa kaupungissa pitäisi lukea naapurin lehteä?” ovat kelpo esimerkkejä tästä.
Rohkea, itsetietoinen ja isompaa naapuria nöyristelemätön lanseeraus toimi ja ylitti tavoitteensa. Länsiväylä vie yhä useammat syvemmälle Espooseen, myös diginä.
”Yhteistyö Sherpan kanssa oli sujuvaa, luottamuksellista ja oivalluttavaa. Sherpan toiminta ei ollut ‘virkamiesmäistä kellokorttityötä’, vaan palvelualtista ja yrittäjähenkistä – tuntui, että Sherpa halusi meidän aidosti onnistuvan.”
Karri Kannala, Paikallisjohtaja, Etelän liiketoiminta-alue, Mediakonserni Keskisuomalainen


Tiedustelut
Elina Bono
Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi