Pelillinen johdatus peruskoulun arkeen
Sherpalle tarjoutui huikea mahdollisuus päästä mukaan kehittämään Opetushallituksen rahoittamaa digitaalista verkkokurssia osana #paraskoulu 2.0 -ohjelmaa. Verkkokurssin nimeksi annettiin Koulukoulu ja sen kunnianhimoiseksi tavoitteeksi asetettiin päivittää koululaisten huoltajien tiedot 2020-luvun peruskoulun perusarjesta.
Koulukoulu on maksuton verkkokurssi, joka päivittää tietosi peruskoulun arjesta. Meillä on ollut ilo olla rakentamassa palvelua aina nimestä ja ilmeestä lähtien.
Identiteettiä lähdettiin luomaan ilon ja leikittelyn kautta. Digitaaliseen kurssiin ja jatkuvasti digitalisoituvaan peruskouluun haluttiin yhdistää käsillä tekemisen lämpö ja konkreettisuus. Kuvamaailma on rakennettu käsin leikattujen ja maalattujen, koulumaailmasta muotokielensä lainaavien puuelementtien pohjalle. Samat muodot leikkivät myös animaatioissa. Logossa nimen k-kirjaimet taipuvat ilotellen avoimiksi kirjoiksi. Tonaliteettiin on haettu luotto-opettajan ystävällistä mutkattomuutta.
Koulukoulun toteuttamisen vastuut oli jaettu seuraavasti:
Edita Publishing – kurssin toteutus, päävastuu ja projektin koordinointi yhdessä OPPIVAverkoston kanssa. Innoduel – kumppaneiden osallistaminen. Sherpa – brändi, sisältösparraus ja markkinointi. Into-Digital – käyttöliittymäsuunnittelu ja tekninen toteutus. Innoline – kurssin pedagogisen sisällön suunnittelu. Noon Kollektiivi – viestintä.
Sidosryhmien osallistaminen tehtiin tiiviissä yhteistyössä niin OPPIVA-verkoston, Suomen Vanhempainliiton, Nuorten Suomen ja Suomen lukiolaisten liiton kanssa.
Lapset ja nuoret osallistuivat kurssin suunnitteluun. Koululaisten aidot havainnot ja huolenaiheet puhuttelevat osana identiteettiä. Leikkisän identiteetin taustalla kantaa koko kurssin eetos – Koulukoulu on suunnattu aikuisille, mutta se on olemassa lasten vuoksi.
Kurssi avattiin käyttäjille elokuussa 2020 ja se on sittemmin saanut laajalti tukea ja ylistäviä arvioita eri medioissa. Tutustu kurssiin: koulukoulu.fi
Tiedustelut
Vihreät
Arvolähtöistä vaalikampanjointia 2014-2021
Sherpa teki Vihreiden vaalikampanjointia 2014-2021 ja oli mukana nostamassa puoluetta ennätyksellisiin kannatuslukemiin.
Kampanjointi oli koko yhteistyön ajan vahvasti arvolähtöistä ja käsitteli vaaliteemoja ihmisläheisesti. Elämänmakuinen arki loisti läsnäolollaan mainonnassa läpi yhteistyön sekä mainonnan viesteissä että mainonnan visuaalisissa ratkaisuissa. Kaikki suunnittelu tehtiin tiiviissä yhteistyössä puolueen kanssa.
Vuoden 2017 kuntavaaleissa Vihreät saavutti Ville Niinistön luotsaamana legendaarisen vaalivoiton kasvattamalla ääniosuudekseen 12,4 %. Tuloksella noustiin valtakunnallisesti merkittäväksi puolueeksi.
Sherpa vastasi puolueen mainonnan konseptista myös 2019 eduskuntavaaleissa ja eurovaaleissa. Eduskuntavaalien alla Suomen poliittinen ilmapiiri oli polarisoitunut ja yhteiskunnallinen keskustelu kärjistynyttä. Perinteisen ehdokasvetoisen kampanjoinnin sijaan halusimme saada aikaan arvokeskustelua mm. palkitun dokumentaarisen valokuvaajan Akseli Valmusen kuvilla Suomen nykytilasta. Kuvista muodostui puhutteleva, rehellinen ja toiveikas valokuvaessee, jota hyödynnettiin mainonnassa. Valokuvaessee palkittiin Vuoden huiput 2020 -kilpailussa Hopeahuipulla. Eduskuntavaalien mediamainonnan kampanjan pääkuvan otti Konsta Linkola.
Vihreille vuoden 2019 vaalikevät oli tuloksellinen menestys. Eurovaaleissa puolueen kannatus mm. kasvoi ennätykselliset 6,7 %. Kevään kampanjoille Sherpassa suunniteltu pääviesti oli Näytä luontosi ja äänestä. Äänestäjät käyttäytyivät viestin mukaisesti.
Huomenna Suomi on vihreä.
Vuoden 2021 kuntavaaleihin valmistautuminen aloitettiin muuttuneessa Suomessa. Yhä useampi ilmastonmuutoksen torjuntaan vaikuttava teknologia ja tapa toimia on jo siirtynyt osaksi arkeamme. Puolet omakotitaloa rakentavista valitsee maalämmön, yhä useampi ajaa vähäpäästöisellä autolla tai sähköpyörällä, syrjivästä teosta joutuu aiempaa varmemmin vastuuseen ja erilaiset kasvipohjaiset ruokainnovaatiot ovat ottaneet paikkansa keittiöissämme.
Samaan aikaan myös muu ajan henki osoitti kääntyvänsä Vihreiden puolelle. Taloustutkimuksen tekemässä ja 18–29-vuotiaiden keskuudessa toteutetussa kyselyssä Vihreät olivat jaetulla kärkisijalla kysyttäessä, mitä puoluetta vastaaja äänestäisi.
Käänne parempaan on tapahtunut, mutta työ on suurelta osin kesken. Tähän ajatteluun perustuen vaalien pääviestiksi valikoitui päättäväinen ja tulevaisuuteen uskova Huomenna Suomi on vihreä. Valittu pääviesti on paljon muutakin kuin puoluepoliittinen. Vihreys on sateenvarjotermi kaikelle ekologiselle, ekonomiselle, sosiaaliselle ja kulttuurilliselle kestävälle kehitykselle. Vakaviakin teemoja on mahdollista käsitellä toiveikkaasti.
Radiomainonta
Tiedustelut
Paroc
Sherpa on toiminut eristeteollisuuden uranuurtaja Parocin lead agencynä vuodesta 2015. Paroc ja Sherpa ovat toteuttaneet yhteistyössä useita markkinoinnin ja viestinnän projekteja aina kansainvälisestä ilmeuudistuksesta kohdennettuihin kampanjoihin.
Vuonna 2018 Parocista tuli osa Owens Corningia. Tarvittiin brändiuudistus, jossa Parocin ilmeeseen tuotiin mukaan Owens Corningin visuaaliset elementit. Tiiviissä yhteistyössä Parocin kanssa Sherpa suunnitteli graafisen ohjeistuksen, joka tiivistää brändiuudistuksen toteutumisen eri jalkautuksissa. Brändiuudistuksen yhteydessä toteutettiin myös kuvauksia uuden brändikuvaston luomiseksi.
Sherpa on ollut suunnitellut ja tuottanut Parocille suurempia markkinoinnin konsepteja, kampanjoita, tuotelanseerauksia sekä sisäisen viestinnän materiaaleja. Kaikki markkinoinnin toimenpiteet on suunniteltu niin, että ne toimivat niin painetuissa materiaaleissa kuin digitaalisissa kanavissa, herättävät kohderyhmän huomion sekä saavat aikaan tavoiteltua toimintaa kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla.
Yhteistyö on saavuttanut liiketoiminnallisia, mielikuvallisia ja sisäistä sitoutumista kasvattavia tuloksia. Parocin myynti on kehittynyt positiivisesti yhteistyön ajan; kilpaillulla markkinoilla tämä ei ole itsestäänselvyys. Mielikuva Parocista laadukkaiden kivivillaratkaisujen asiantuntijana on vakiintunut kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla. Parocin tullessa osaksi Owens Corning -konsernia sisäinen sitoutuminen on vahvistunut ja työnantajamielikuva selkeytynyt.
Tiedustelut
Helsingin kaupunki
Vuonna 2017 suunnittelimme liikkuvan kuvan konseptin Helsingin kaupungin uuteen brändi-ilmeeseen. Halusimme tuoda kaupungin omaperäisen ja hieman rosoisenkin tunnelman esille aidoimmillaan, joten kaikki kuvamateriaali tuotettiin no filter -ajatuksella, ilman jälkituotantoa.
Vuoden 2018 aikana järjestetyn kilpailutuksen pohjalta Sherpa on yksi kolmesta Helsingin kaupungin kumppanipooliin valitusta markkkinointitoimistosta. Valinnan ansioista teemme markkinoinnin yhteistyötä useiden Helsingin kaupungin osastojen kanssa: Kaupunginkanslian viestintä, Kaupunkiympäristön toimiala, International House Helsinki, Helsinki Marketing sekä Helsinki-info.
Sherpa valikoitui myös suunnittelemaan Helsingin Kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämää Oodissa sijaitsevaa Brygga-osallisuustilaa. Projekti sisälsi tilasuunnittelun kokonaisuudessaan mukaan lukien opasteet, toiminnalliset elementit, kalustesuunnittelun ja interaktiiviset sisällöt.
Tiedustelut
Ruukki
The Unbelievable Challenge
Teräkseen ja teräsrakentamiseen erikoistuneen Ruukin toimeksianto Sherpalle oli edistää Ruukki Constructionin rakennusmateriaalien ja -ratkaisujen tunnettuutta arkkitehtien keskuudessa kansainvälisesti ja luoda pitkäkestoinen dialogi heidän ja Ruukin välille. Ratkaisumme oli The Unbelievable Challenge, arkkitehdeille suunnattu kansainvälinen ideakilpailu. Tehtävänä oli suunnitella uudenlainen logistiikkakeskus, joka paitsi uudistaa yleensä mitäänsanomattomana pidettyä rakennustyyppiä innovatiivisella idealla, myös palvelee kilpailun uskomatonta asiakasta, Mr. Santa Clausia.
Kilpailun yhteistyökumppaneita olivat Helsinki Design Week, Snøhetta sekä kilpailutontin tarjoava Oulun kaupunki.
Kampanjan kaikki tavoitteet täyttyivät ja se ylitti kaikki odotukset niin kilpailutöiden määrän ja laadun kuin kilpailun saavuttaman laajan kansainvälisen huomionkin osalta. Ansaitun median tavoittavuus oli 5 364 800 henkilöä (Meltwater).
The Unbelievable Challenge järjestettiin toistamiseen vuonna 2017. Mr. Santa Claus tarvitsi apua ylimääräisten lahjojen jakamiseen, joten suunnittelukohteena oli ostoskeskus, josta saneerattiin lahjaoutlet. Kilpailun voitti Yhdysvaltalainen Ben Feicht, jonka työssä ostoskeskuksen julkisivu oli suunniteltu poikkeuksellisen innovatiivisella tavalla. Vuodeksi 2021 on suunnitteilla kolmas kilpailu, joka jatkaa samaa konseptia.
Tiedustelut
#muotikuuluukaikille
Sherpan ja Prisman yhteistyö alkoi vuonna 2015. Prisma on panostanut aktiivisesti pukeutumisen valikoimaansa tuomalla uusia eri kohderyhmille sopivia tuotemerkkejä valikoimaansa. Sherpa on toiminut pukeutumiseen liittyvän markkinoinnin kumppanina suunnitellen ja tuottaen lukuisia kampanjoita eri kohderyhmille.
Määrätietoinen työ on tuottanut tulosta. Muodin markkinointi on ollut yksi osa-aluista, jotka ovat muuttaneet mielikuvaa Prismasta pukeutumisen ostopaikkana. Vuonna 2019 34 prosenttia suomalaisista osti vaatteensa Prismasta, kun vuonna 2018 osuus oli 25 prosenttia.