Brändiuudistus
A-klinikkasäätiö toimii parinkymmenen eri hankkeen kautta, joista lähes jokaisella oli ennen uudistusta oma visuaalinen ilmeensä. A-klinikkasäätiön kattava toiminta päihde- ja riippuvuushaittojen vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi näyttäytyi eri hankkeiden kautta eri näköisenä, koska yhteinen visuaalinen ilme puuttui.
Tavoitteena oli muodostaa brändihierarkia nykyisille sekä tuleville hankkeille ja yhdistää toiminta selkeästi yhden kattobrändin alle. Samassa yhteydessä uusittiin A-klinikkasäätiönvisuaalinen ilme vastaamaan visiota olla addiktioiden tunnustetuin asiantuntija Suomessa sekä heijastamaan A-klinikkasäätiön strategiaa. Visuaalisessa ilmeessä tuli näkyä vahvasti säätiön visio, missio ja arvot.
Lisäksi tavoitteena oli yhdistää ihmiset säätiön sisällä yhden, vakuuttavan brändin alle – vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kohottaa ylpeyttä A-klinikkasäätiöön kuulumisesta.

Visuaalinen ilme nojaa vahvasti A-klinikkasäätiön perusajatukseen ihmisten aidosta kohtaamisesta, addiktioihin liittyvän stigman poistamisesta ja yhteiskunnan inhimillistämisestä. Uusi visuaalisuus on yksinkertainen – sen ytimen muodostavat uudistettu liikemerkki, tyhjän tilan käyttö sekä typografia. Persoonallinen Helsinki Type Studion fontti kuvastaa sattumia ja erityisyyksiä, joita ihmiselämään kuuluu.

Pyramidinomainen tunnus viestii säätiöstä monen hankkeen vahvan tukijalkana. Siinä näkyy myös A-kirjain, jolla kaikki toiminta sidotaan A-klinikkasäätiöön. Tunnuksen voi myös nähdä eräänlaisena labyrinttina, joka kuvastaa jokaisen yksilöllistä polkua ja reittiä addiktion äärellä: A-Klinikkasäätiön toimintaan voi tulla mukaan kuka tahansa, mistä “suunnasta” tahansa, missä elämänvaiheessa tai -tilanteessa tahansa – siksi aikaa, kun oma tilanne vaatii. Taustalla on aina positiivinen ajatus siitä, että ulospääsy on olemassa.








Eri hankkeita edustavien työntekijöiden toiveiden, tietotaidon ja kokemuksen ymmärtäminen ja hyödyntäminen niin osana brändityötä kuin visuaalisuuttakin olivat avain onnistumiseen. Brändityö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä A-klinikkasäätiön eri toiminnoista kootun bränditiimin sekä säätiön johtoryhmän kanssa. Lisäksi osallistettiin kriittisissä kohdissa koko henkilökuntaa. Tiiviin osallistamisen, huolella suunnitellun sisäisen viestinnän strategian sekä empaattisen dialogin avulla saimme sitoutettua A-klinikkasäätiön ihmiset hankkeeseen jo prosessin aikana.




"Sherpan tiimi näytti jo tarjousten kilpailutusvaiheessa osaamisensa ajatella A-klinikkasäätiön tarpeita ja toimintamme syvää ydintä. Käytännön työ heidän kanssaan osoitti näytöt todeksi. Sherpa teki hartiavoimin töitä eteemme ja sitoutuminen näkyi projektin kaikissa vaiheissa. Olen todella ylpeä lopputuloksesta, koska ilmeemme on lähestyttävä ja persoonallinen sekä se yhdistää hienolla tavalla yksilöllisyyden osaksi isompaa kokonaisuutta, yhteiskuntaa."
Tarja Virolainen, viestintäjohtaja, A-klinikkasäätiö




Tiedustelut
Olis Puuiloo. Tuutko hakeen?
“Jos jossain niin Puuilossa”
Runsaasti tavaraa, jota joko tarvitset tai et vielä ole tajunnut tarvitsevasi – siinä Puuilo ytimekkäästi. Puuilo tykästyi Sherpan ajatteluun, jossa hyväksi havaitusta pidetään kiinni ja muuta tekemistä skarpataan. Vahvassa kasvussa oleva ketju valitsi Sherpan luottokumppaniensa joukkoon.
Tärkeä tavoite on lisätä tietoutta huippulaajasta valikoimasta. Puuilo on se kauppa, josta löydät kaikkea mahdollista ja mahdotonta eli Puuiloa kaikkeen arkeen ja morjensta mihin hintaan.



Näistä lähtökohdista lähdimme yhtenä tiiminä viilaamaan visuaalista ja verbaalista linjaa, jossa yksinkertaista ei lähdetä suotta monimutkaistamaan. Mietitään mitä halutaan sanoa ja sitten sanotaan se niin, että asia tulee selväksi ja sanomisen tapa saattaa jopa hieman hymyilyttää. Ei turhaa kikkailua, vaan sopivan rentoa ja brändin ytimessä olevaa.




Tuutko hakeen? Totta kai tuut.
Puuilo on jo aiemminkin kunnostautunut mainonnallaan. Tästä toimivasta brändiomaisuudesta haluttiin luonnollisesti pitää kiinni. Rempseä “Tuutko hakeen?” -kysymys muotoutuu kätevästi uusiin sovelluksiin ja sen ainoa oikea vastaus “En. Tuun.” puolestaan tarjosi mahdollisuuden herkulliseen, Puuilon oloiseen CTA-namikkaan.

Kauppaketjun nimen taustalta löytyvät yrityksen ensivaiheet, jolloin Puuilo tuotti puisia leluja. Nimi on siis yhä enenevässä määrin harhaanjohtava, mitä pystytään hyödyntämään viesteissäkin: tajuaahan sen, että vaikkapa islantilaisia villalankoja ja aurausviittoja kannattaa hakea juurikin Puuilo-nimisestä kaupasta.



"Löysimme nopeasti Sherpan kanssa yhteisen sävelen ja yhteistyö on ollut alusta asti helppoa”
Perttu Partanen, markkinointijohtaja, Puuilo.

Tiedustelut
Alliance of Two Pioneers: Reima & Sherpa
Reima has always been a pioneer in the design and production of children’s clothing, which is clearly evident in their new product, the Osteri Jacket. The story of this award-winning winter jacket is of marine origin: Discarded oyster shells add warmth to the fabric, and the super warm insulation is made from recycled ocean-bound plastic. Osteri jacket is the winner of both ISPO Award 2023 and Scandinavian Outdoor Award (SOA) for its superior performance. Reima wanted the marketing for this product to be just as groundbreaking and innovative, so they chose to partner with Sherpa.
"We're proud of our product and wanted our marketing campaign to match its caliber. That's why we decided to take a novel and unique approach by integrating artificial intelligence into the campaign's planning and execution with Sherpa."
Katri Sinisalo, Marketing Director, Reima.
AI Design Sprint
Reima has always been among the first to utilize innovations, which is evident in their teams’ desire to constantly improve their work. Reima’s marketing team wanted to explore various AI tools in more detail and understand how they could streamline their daily work and add value to consumer communication. Their choice was Sherpa’s ”AI Design Sprint”, a service tailored for any client challenge. Merging the power of diverse AI programs and Sherpa’s expertise, they embarked on a joint problem-solving journey. At the beginning of the collaboration, Sherpa introduced Reima’s organization to the fascinating world of new AIs, after which they practiced, brainstormed, and implemented together.



Concept, ideas, images, texts and learning
As a result, Reima received an imaginative and distinctive campaign. AI offered a vast number of creative ideas, and the campaign’s outcome was surprisingly insightful. The visual imagery and the playful tagline “Shell Yes” created by AI, featuring jackets made from oyster shells, undoubtedly stands out in marketing channels.
And the learning curve continues; Reima’s in-house team has further honed their skills, preparing them for the challenges and opportunities of the AI-dominated future.

"I think this has already changed the way we do our daily work."
Noora Tavares, Global Content Manager, Reima
Tiedustelut
Elina Bono
Toimitusjohtaja / New business ja tarjouspyynnöt
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi
Palvelukartta
Palvelukartta on digitaalinen palvelu, joka auttaa paikantamaan Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Kirkkonummen julkiset toimipisteet ja niiden palvelut. Kartta on osa Helsingin kaupungin esteettömyystyötä, ja sen avulla voi tarkistaa helpoimman pääsyn paikkoihin. Tällaisia tietoja tarvitaan, kun ihmisellä on hankaluutta vaikkapa avata raskaita ovia, nousta jyrkkiä mäkiä tai kävellä parkkipaikalta pitkiä matkoja. Ihan vaikka siitä syystä, että kulkee lastenvaunujen tai kyynärsauvojen kanssa. Tai on pyörätuolissa. Tai ei näe. Meistä jokainen on todennäköisesti jossain vaiheessa elämäänsä tällaisessa tilanteessa.

Ratkaisu olikin runo
Projektin johtotiimi ihastui Sherpan ideoihin Palvelukartan markkinoimiseksi. Suunnittelimme mainoksiin karttamuodon visuaalisuudesta inspiroituja kaksivärisiä animaatioita. Niihin copywriterimme kirjoitti pelkistettyjä selkokielisiä runoja kertomaan tunteesta, kun on hankalaa päästä toisten luokse. Halusimme pysäyttää mainosten näkijät runon herättämän empatian äärelle ja saada siten kiinnostumaan Palvelukartasta. Toteutukset täyttivät saavutettavuuden kriteerit, jotta ne aukeavat ihan kaikille.







Tiedustelut
EVERY STEP AI-DRIVEN
The Neste app campaign may not have seemed extraordinary for the average Finns who saw the eventual ads. The way the campaign was created, however, was extraordinary.
Neste and Sherpa joined forces with AI to create a campaign in which every single step was AI-driven. From contract to media plan, from concept to visuals, from copywriting to communication.
As far as we know (and yes, we did ask the AI, too), this is the world’s first campaign that is AI-driven from A to Z.



Done with Docue. Even though there was no ready template for exactly this kind of cooperation, the basic contract template was easily modified. Within one hour, the first draft of the contract was ready for client evaluation. No AI is a match for lawyers, so after small modifications made by the Neste legal team, the contract was ready to be signed.

AI greatly reduced the work needed.



Done with ChatGPT. How to make people in Finland download the Neste app?
Apparently we are somewhat stereotypes for AI, as the first suggestions revolved around elements from nature ‘because Finns are known to value nature’. Thanks to our resident AI nerd Jukka, we were familiar with AI tendency to “hallucinate” – to provide false information that appears correct, and we were prepared not to believe everything at face value.
AI wanted to know more about the goals and target groups, and through discussions and evaluation, the focus became clear. The primary incentive to download would be a discount, supported by responsibility, as the app features help drivers to drive more economically, thus helping both their budget and the planet. It became obvious that the ones asking the questions decide the conclusion to a great length, and it is hard to say how much of the final result can be credited to AI and how much to our strategists.

AI could deliver to some extent, but needed human coworkers to guide it.


Done with ChatGPT. How to reach the audience?
AI was more than willing to assist, but the media plan it provided appeared to be vague and unrealistic at best. Given the limited time and budget available, AI struggled to make realistic budget allocations and media suggestions. There are a lot of current limitations but also plenty of future potential – once the info and data can be trusted, AI can make media planning much easier. Eventually, these channels were selected: Facebook, online displays, DOOH (Digital out-of-home).

AI proved risky at best, and a lot of human coworker guidance was required.

Done with ChatGPT and Copy.ai. What kind of concept would convince Finns to download the Neste app?
We asked for a concept including visuals, headlines, and CTAs – we got disclaimers and a promise to provide ideas for a starting point. (This was most human: AI politely telling us our brief was crap.) We also noticed that we needed to specify Neste a bit better. It is most useful to realise we do not know what AI does not know, and a lot of human experience and general knowledge is missing from the equation. As soon as we explained that basically everyone in the target group knows Neste, and that Neste ranks among the most responsible companies in the world, AI adjusted its approach in text and visuals. The language gap was apparent, and we ended up prompting in English while asking for Finnish copy. Styles, moods and registers proved challenging.
Concerning visuals, several AI solutions were not solutions but briefs: AI suggested a visual that would indicate this and that but not actually define what kind of visual would be able to do this. AI is based on a pool of data, so it provided a lot of ideas that could clearly be labelled as advertising – thus, creativity, wit, humour and emotions were not its core strengths. However, it was able to create generic content with given parameters easily and with good variation – in case you are a bulk provider, it is time to get scared.



AI is not yet terribly creative nor good at thinking different, but very efficient with generic content.

Done with Midjourney Pro, Topaz Gigapixel AI and ChatGPT. We created the visuals using Midjourney with prompts provided by Chat GPT, while final versions were enhanced with Gigapixel AI for higher resolution.
First attempts proved that AI has no respect for names or logos, and wants to recreate and combine everything. It turned Neste into Nsta, Jesta and NSSTia. And once we got a symbolic image of a rather cool and artsy phone with Neste colours and asked AI to add Neste logo, it went all Lovecraft on us and combined the elements just like the transporter pod does to Jeff Goldblum and the fly in The Fly.

The key visual we chose based on AI’s suggestions was a car driving along a forest road. To set this up in a traditional way would have required more time and budget than what we had, but AI handled it nicely, with flares and reflections in all the right places. Obviously AI adds democracy to production: very nice pictures can be produced fast, without a major budget. The Midjourney signature style may feel dated already as you are reading this, but the sheer speed of AI evolution means one can apply any imaginable (or AI-imagined) style or approach convincingly very, very soon.






AI provides quality visuals with minimal time and budget but a human coworker is needed for the right prompts and evaluating the end result.

A couple of words from AI’s human coworkers
AI is a tool that will replace some of the things we do today but also create new things to do instead.
AI is a powerful equaliser on visual production, putting the value on production value.
AI is a good coworker but not a great leader.
AI proves, once again, that data does not equal understanding or insight.
AI does not do everything for us but it does a lot of things smoothly with us.
Tiedustelut
Elina Bono
Toimitusjohtaja / New business ja tarjouspyynnöt
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi
Lasit päästä -haaste saavutti silmäparit
Kuinka avata silmät Silmäaseman laserleikkaukselle?
Silmäaseman laserleikkauksen kohderyhmä ulottuu nuorista noin nelikymppisiin, joilla ei vielä ikänäkö haittaa. Leikkauksiin ei tietenkään mennä tuosta vain – kampanjan ensisijainen tavoite oli herättää kiinnostus ja ohjata maksuttomaan leikkauskartoitukseen.
Strategia
Laserleikkaus on hyvin taktinen toimenpide, joka vaikuttaisi edellyttävän hyvin taktisia viestejä. Faktoja, mahdollisten pelkojen hälventämistä, maksutapojen avaamista. Toisaalta näitä on jo tarjolla yllin kyllin, ja silti kaikki eivät säntää leikkaukseen.
Siksi menimme asian ytimeen: laserleikkaukseen mennään, kun halutaan lasit päästä. Perehtyminen laserleikkauksen tekniikkaan oli silmiä avaava – itse laserointi on todella nopea toimenpide, ja kestää enintään 30 sekuntia per silmä. Yhdessä näistä havainnoista syntyi kampanjan ydinajatus.

Luova ratkaisu
Lasit päästä -haaste nosti valokeilaan leikkaukseen menon ydinsyyn yllättävällä, kohderyhmään vetoavalla tavalla. Se istui valittuihin kanaviin, joissa erilaiset haasteet kukoistavat.
Perinteisen elämä-ilman-laseja-on-helpompaa -kaavan sijasta toimme kampanjaan uuden näkökulman. Lasit saa päästä monella tapaa, mutta Silmäaseman laserleikkaus hoitaa asian nopeasti ja turvallisesti.



Toteutus
Lasit päästä -haaste on 360 asteen kokemus.
Kuvasimme tilanteita ja lajeja, joissa lasit lähtevät päästä ja kellotimme ne. Kohderyhmät huomioiden otimme mukaan sekä nuorempia tekijöitä että lapsiperheen, mutta ajatus on universaali: lasit päästä extremetavalla vs laserleikkauksella. Extreme voittaa täpärästi ajassa, mutta Silmäaseman laserleikkauskin on huippunopea. Se on myös turvallinen ja lopputulema pysyvämpää laatua. Videot kuvattiin 360-kameralla, jotta niihin saatiin toivottu vauhti ja dynamiikka.




Tämän esittelytekstin lukuaika on noin kaksi minuuttia. Siinä ajassa saisi laseroitua neljä silmää eli kahdet lasit päästä, nopeasti ja turvallisesti.
Tiedustelut
Mitta täynnä
Keväällä 2022, kun bensan hinta puhutti autoilevaa Suomea, HSL:lle tehtiin täydellisesti ajoitettu kampanja, jolla pyrittiin saamaan yhä useampi autoilija sijoittamaan bensarahat HSL-lippuun. Tarkoitus oli muistuttaa HSL-alueen asukkaita ja erityisesti autoilijoita siitä, että joukkoliikenteellä liikkuminen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin yksityisautoilu.
Strategia / Insight
Annetaan tosiasioiden puhua puolestaan
HSL-alueen autoilijat ovat jääräpäistä porukkaa, jonka tapoja on vaikea muuttaa. Keväällä bensan hinta kipusi korkeuksiin hurjaa tahtia, joten oli selvää, että joukkolikennelippu toisi vannoutuneelle yksityisautoilijalle selvää säästöä. Siis siinä tapauksessa, että hän jättää kortin kuivumaan. Päätimme kertoa tämän mahdollisimman suoraviivaisella ja mieleenpainuvalla tavalla.

Luova ratkaisu
Monimerkityksinen mittari
Markkinointikampanjan luova idea kiteytettiin auton bensamittariin, jolla kuvastimme sekä polttoaineen hintaa että autoilijoiden kollektiivista tunnetta. Viisari värähtelee v-käyrän tahdissa kohti joukkoliikennettä polttoaineen hinnan yhä vain noustessa. Luotimme lakoniseen yksinkertaisuuteen, sillä autoilijoihin ei pure saarnaaminen tai omantunnon kutittelu. Hinta puhuu puolestaan.




Toteutus
Karsittu on kaunista
HSL:n brändivärein toteutetut mainokset digitaalisissa pinnoissa näyttivät tosiasiat itsepintaisen mieleenpainuvalla tavalla: bensan hinta kallis, HSL edullisempi. Värisevä viisari toi toteutukseen pientä mutta kutkuttavaa liikettä, ja mainosten vaihtelevat viestit vaihtelua ja oivaltavuutta. Tekstit ovat minimalistiset, mutta mukana on pientä sanaleikkiä, jotta mainokset jäisivät mieleen. Ja nehän jäivät.

Radiomainonta
”Saadussa palautteessa on kiitetty kekseliästä ja hyvin ajassa kiinni olevaa kampanjaa."
HSL viestintä / Sari Kotikangas

Tulokset
Kampanjatutkimuksesta selvisi, että Mitta täynnä -kampanja sisäistettiin ja muistettiin – viesti meni perille. Vastaajat ymmärsivät, että kampanjan tarkoitus oli kannustaa autoilijoita käyttämään julkista liikennettä. Heistä peräti 63 prosenttia koki, että mainonta antoi hyvän kuvan siitä, että julkisen liikenteen käyttäminen tulee halvemmaksi kuin autoilu. Kampanja myös aktivoi kiitettävästi: 60 prosenttia mainontaa muistaneista kertoi aktivoituneensa jollakin tavoin.
– Dagmar Driven tekemä kampanjatutkimus
Saimme kohderyhmämme kiinni ja onnistuimme tavoitteessamme hienosti: herättelimme valtavaa määrää HSL-alueen autoilijoita, mikä on suoranainen läpimurto vaikeaksi havaitussa lajissa. Sanoma valitsi kampanjan kuukauden kampanjaksi.
Tiedustelut
It feels like an utopian daydream. Far-fetched. Absurd. Impossible. Until it isn’t.
Suomella on lähes maailman kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet. Siksi Suomi halusi ottaa inklusiivisen ja ratkaisukeskeisen johtajan roolin globaalina ilmastotoimijana, joka kehittää ratkaisuja yhdessä muiden maiden kanssa ja tarjoaa osaamistaan muille.
Suunnittelimme ja toteutimme Ulkoministeriölle rohkean viestintäkonseptin, joka kertoo maailmalle Suomen ilmastotoimijuudesta. Konsepti kiteytettiin yhteen englanninkieliseen sanaan: UNTIL.






Konsepti tuotti edustustoille lisäarvoa ja auttoi heitä viestimään Suomesta innovatiivisena ilmastotoimijana, herätti kansainvälistä kiinnostusta ja huomiota sekä tuki Suomen ilmastotarinaa ja vahvisti kansainvälistä profiilia.
Kun Sauli Niinistö piti puheenvuoronsa Glasgown ilmastokokouksessa, hän siteerasi konseptia sanoen: “change may seem inconceivable but only until we act.”


Tiedustelut
Brändiuudistus
Arkkitehdit Kontukoski tarvitsi uuden brändi-identiteetin, joka tukee yritystä sen astuessa elinkaaren uuteen vaiheeseen.
Workshoppien kautta löysimme Kontukosken tavan lähestyä arkkitehtuuria ja tehdä näkyväksi yrityksen tavan työskennellä. Syntyi konsepti Kohtaamisia, joka viittaa niin Kontukosken asiakaslähtöiseen työskentelymalliin kuin suunniteltaviin kohteisiin, joissa useimmissa kohtaaminen on tärkeässä roolissa.





Visuaalinen identiteetti perustuu selkeään pääväriin sekä vahvoihin, ajattomiin elementteihin. Yksinkertainen ilme jättää tilan tärkeimmälle eli arkkitehtuurin esittämiselle.



”Sherpan avulla saimme avattua asiaan uusia näkökulmia ja löysimme uudistukseen riittävän monitasoisen, mutta samalla selkeän ratkaisun, jonka uskomme palvelevan meidän tulevaisuudenkin tarpeita pitkäksi ajaksi eteenpäin. Olemme lopputulokseen kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväisiä."
Petri Kontukoski, toimitusjohtaja, arkkitehti SAFA



Tiedustelut
Parhaat muistetaan paikasta
Haaste: Järvikylän missio on saada suomalaiset syömään enemmän vihreää.


Kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – lanseerattiin kesällä 2021. Konseptissa rinnastuu maailmanluokan herkut; paras parmesaani ei voi tulla muualta kuin Parmigiano-Reggianosta, parhaat oliivit eivät voi tulla muualta kuin Kalamatasta – ja parhaat yrtit eivät voi tulla muualta kuin Järvikylästä. Rakensimme yksinkertaisen kaavan, joka viestii sekä laatua että inspiroi. Järvikylä rinnastuu maailmanluokan makuihin luonnollisesti. Konseptin kampanjoilla nostetaan maailmanluokan tuotteita, kotimaisia herkkuja ja paikkakuntakohtaisia helmiä Järvikylän rinnalle. Sellaista raaka-ainetta, ruokaa tai reseptiä ei olekaan, johon Järvikylän vihreät eivät sopisi.

"Järvikylä-brändin uusi kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – on yksi myynnin tärkeimmistä työkaluista, jolla kerromme tarinaa Järvikylän tuotteista ja laadusta.”
Kyösti Karhunen, Kaupallinen johtaja, Famifarm Oy




Tulokset: Järvikylän uusi konseptilanseeraus onnistui erinomaisesti tutkimusten* valossa. Kampanjan huomioarvo oli 75 % (bruttokontakti n. 1,2 M). Joka neljäs mainoksen nähnyt aikoo ostaa tuotteita mainosten perusteella. Konseptin kolmas lähtö medioissa oli kesällä 2022 ja positiivisen mielikuvan rakentaminen jatkuu.