Kaikki työt

Only in Lapland, Lapin kansainvälinen markkinointibrändi, tarvitsi päivitystä visuaaliseen ilmaisuunsa, jotta se voisi vastata paremmin tämän päivän kommunikaatiotarpeisiin.

Strategian päivittämisen myötä Only in Lapland alkaa muuntautumaan lifestyle-brändiksi, jonka keskiöön matkailusta tutun maisema- ja aktiviteettikuvaston rinnalle nousevat erityisesti paikallinen elämäntyyli, ilmapiiri ja olemisen positiivinen outous.

Identiteetin keskiössä ovat kuvat, ja niitä tarvitaan paljon – onhan Lapissa kahdeksan vuodenaikaa. Materiaalia on toki runsaasti, mutta se on moneen kertaan nähtyä. Ja vaikka maisema on Lapin ehdottomia supervoimia, kauniskin näkymä voi muuttua geneeriseksi ja tapetiksi.

Only in Lapland halusi panostaa myös vahvemmin tekstipohjaiseen kerrontaan, jotta se ei pelkin valokuvin ja videoin kommunikoisi kilpaa alueensa toimijoiden ja tekijöiden kanssa, vaan löytäisi uuden ja erottuvan tyyliin kertoa Lapin omintakeisesta onnellisuudesta. Tämä mahdollistaa laajemman näkökulman luomisen koko alueen olemukseen.

Weird arctic magic made easy

Päivitetyn identiteetin ydin on yksinkertainen layout-system, joka on rakennettu kuva-albumimaiseen kollaasityyliin. Brändi erottuu kilpailijoista ja identiteetissä on jatkuvuutta, jota on helppo ylläpitää inhouse-tiimin voimin.

Kuvaston suhteen päätimme kääntää kameraa toiseen suuntaan. Muuttaa ihminen katsojasta kokijaksi. Lapin taika ei ole vain maisemassa vaan sen vaikutuksessa. Persoonallisessa, positiivisessa outoudessa, jossa ihmiset kokevat, fiilistelevät sekä toteuttavat omia unelmiaan ja intohimojaan. Emme halunneet tarjota vain sitä, miltä Lappi näyttää vaan sitä, miltä Lappi tuntuu.

Oma kuvatyyli

Loimme generatiivisella tekoälyllä oman kuvatyylin. Tämän Only in Lapland -style tunerin avulla tuotetaan uusia kuvia eri sesonkeihin ja tarpeisiin. 

AI-style tunerin ansiosta asiakas ei saanut vain pientä uutta kuvasettiä vaan sujuvaan inhouse-käyttöön istuvan työkalun, jonka avulla voi tuottaa käytännössä rajattomasti uusia kuvia. Pääsemme kiinni detaljeihin ja mikrohetkiin, jotka koetaan ja aistitaan pikemmin kuin nähdään. Pystymme ilmentämään Lapin outoa taikaa ja vaikkapa sitä tunnetta, kun pakkanen puree poskea tai lumi narskuu kengän alla.

Lopputulema on harmoninen kokonaisuus, jonka tyyli säilyy riippumatta siitä ovatko kuvat uusia vai nykyisestä kuvapankista poimittuja. Luonnollisesti merkitsemme AI-boostatun materiaalin ja kerromme, että sen avulla pyritään korostamaan Lapin mahtavuutta – sitä ei tietenkään pysty korvaamaan millään.

”Pystymme yhdessä Sherpan kanssa luodulla ja hiotulla kuvatyylillä tuottamaan kuvastoa, joka antaa kerronnalle extrakerroksen; se tuo kokonaisuuteen jotain mikä kutkuttelee aisteja ja vahvistaa tunnetta.”

Jussi Laaksonen, Head of Marketing, House of Lapland

Olis Puuiloo. Tuutko hakeen?

“Jos jossain niin Puuilossa”

Runsaasti tavaraa, jota joko tarvitset tai et vielä ole tajunnut tarvitsevasi – siinä Puuilo ytimekkäästi. Puuilo tykästyi Sherpan ajatteluun, jossa hyväksi havaitusta pidetään kiinni ja muuta tekemistä skarpataan. Vahvassa kasvussa oleva ketju valitsi Sherpan luottokumppaniensa joukkoon.

Tärkeä tavoite on lisätä tietoutta huippulaajasta valikoimasta. Puuilo on se kauppa, josta löydät kaikkea mahdollista ja mahdotonta eli Puuiloa kaikkeen arkeen ja morjensta mihin hintaan.

Näistä lähtökohdista lähdimme yhtenä tiiminä viilaamaan visuaalista ja verbaalista linjaa, jossa yksinkertaista ei lähdetä suotta monimutkaistamaan. Mietitään mitä halutaan sanoa ja sitten sanotaan se niin, että asia tulee selväksi ja sanomisen tapa saattaa jopa hieman hymyilyttää. Ei turhaa kikkailua, vaan sopivan rentoa ja brändin ytimessä olevaa.

 

 

Tuutko hakeen? Totta kai tuut.

Puuilo on jo aiemminkin kunnostautunut mainonnallaan. Tästä toimivasta brändiomaisuudesta haluttiin luonnollisesti pitää kiinni. Rempseä “Tuutko hakeen?” -kysymys muotoutuu kätevästi uusiin sovelluksiin ja sen ainoa oikea vastaus “En. Tuun.” puolestaan tarjosi mahdollisuuden herkulliseen, Puuilon oloiseen CTA-namikkaan.

Kauppaketjun nimen taustalta löytyvät yrityksen ensivaiheet, jolloin Puuilo tuotti puisia leluja. Nimi on siis yhä enenevässä määrin harhaanjohtava, mitä pystytään hyödyntämään viesteissäkin: tajuaahan sen, että vaikkapa islantilaisia villalankoja ja aurausviittoja kannattaa hakea juurikin Puuilo-nimisestä kaupasta.

"Löysimme nopeasti Sherpan kanssa yhteisen sävelen ja yhteistyö on ollut alusta asti helppoa”

Perttu Partanen, markkinointijohtaja, Puuilo.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Alliance of Two Pioneers: Reima & Sherpa

Reima has always been a pioneer in the design and production of children’s clothing, which is clearly evident in their new product, the Osteri Jacket. The story of this award-winning winter jacket is of marine origin: Discarded oyster shells add warmth to the fabric, and the super warm insulation is made from recycled ocean-bound plastic. Osteri jacket is the winner of both ISPO Award 2023 and Scandinavian Outdoor Award (SOA) for its superior performance. Reima wanted the marketing for this product to be just as groundbreaking and innovative, so they chose to partner with Sherpa.

"We're proud of our product and wanted our marketing campaign to match its caliber. That's why we decided to take a novel and unique approach by integrating artificial intelligence into the campaign's planning and execution with Sherpa."

Katri Sinisalo, Marketing Director, Reima.

AI Design Sprint

Reima has always been among the first to utilize innovations, which is evident in their teams’ desire to constantly improve their work. Reima’s marketing team wanted to explore various AI tools in more detail and understand how they could streamline their daily work and add value to consumer communication. Their choice was Sherpa’s ”AI Design Sprint”, a service tailored for any client challenge. Merging the power of diverse AI programs and Sherpa’s expertise, they embarked on a joint problem-solving journey.  At the beginning of the collaboration, Sherpa introduced Reima’s organization to the fascinating world of new AIs, after which they practiced, brainstormed, and implemented together.

Concept, ideas, images, texts and learning

As a result, Reima received an imaginative and distinctive campaign. AI offered a vast number of creative ideas, and the campaign’s outcome was surprisingly insightful. The visual imagery and the playful tagline “Shell Yes” created by AI, featuring jackets made from oyster shells, undoubtedly stands out in marketing channels. 

And the learning curve continues; Reima’s in-house team has further honed their skills, preparing them for the challenges and opportunities of the AI-dominated future.

"I think this has already changed the way we do our daily work."

Noora Tavares, Global Content Manager, Reima

Tiedustelut

Elina Bono

Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi

Brändiuudistus

A-klinikkasäätiö toimii parinkymmenen eri hankkeen kautta, joista lähes jokaisella oli ennen uudistusta oma visuaalinen ilmeensä. A-klinikkasäätiön kattava toiminta päihde- ja riippuvuushaittojen vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi näyttäytyi eri hankkeiden kautta eri näköisenä, koska yhteinen visuaalinen ilme puuttui.

Tavoitteena oli muodostaa brändihierarkia nykyisille sekä tuleville hankkeille ja yhdistää toiminta selkeästi yhden kattobrändin alle. Samassa yhteydessä uusittiin A-klinikkasäätiön visuaalinen ilme vastaamaan visiota olla addiktioiden tunnustetuin asiantuntija Suomessa sekä heijastamaan A-klinikkasäätiön strategiaa. Visuaalisessa ilmeessä tuli näkyä vahvasti säätiön visio, missio ja arvot.

Lisäksi tavoitteena oli yhdistää ihmiset säätiön sisällä yhden, vakuuttavan brändin alle – vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kohottaa ylpeyttä A-klinikkasäätiöön kuulumisesta.

Visuaalinen ilme nojaa vahvasti A-klinikkasäätiön perusajatukseen ihmisten aidosta kohtaamisesta, addiktioihin liittyvän stigman poistamisesta ja yhteiskunnan  inhimillistämisestä. Uusi visuaalisuus on yksinkertainen – sen ytimen muodostavat uudistettu liikemerkki, tyhjän tilan käyttö sekä typografia. Persoonallinen Helsinki Type Studion fontti kuvastaa sattumia ja erityisyyksiä, joita ihmiselämään kuuluu.

Pyramidinomainen tunnus viestii säätiöstä monen hankkeen vahvan tukijalkana. Siinä näkyy myös A-kirjain, jolla kaikki toiminta sidotaan A-klinikkasäätiöön. Tunnuksen voi myös nähdä eräänlaisena labyrinttina, joka kuvastaa jokaisen yksilöllistä polkua ja reittiä addiktion äärellä: A-Klinikkasäätiön toimintaan voi tulla mukaan kuka tahansa, mistä “suunnasta” tahansa, missä elämänvaiheessa tai -tilanteessa tahansa – siksi aikaa, kun oma tilanne vaatii. Taustalla on aina positiivinen ajatus siitä, että ulospääsy on olemassa.

Eri hankkeita edustavien työntekijöiden toiveiden, tietotaidon ja kokemuksen ymmärtäminen ja hyödyntäminen niin osana brändityötä kuin visuaalisuuttakin olivat avain onnistumiseen. Brändityö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä A-klinikkasäätiön eri toiminnoista kootun bränditiimin sekä säätiön johtoryhmän kanssa. Lisäksi osallistettiin kriittisissä kohdissa koko henkilökuntaa. Tiiviin osallistamisen, huolella suunnitellun sisäisen viestinnän strategian sekä empaattisen dialogin avulla saimme sitoutettua A-klinikkasäätiön ihmiset hankkeeseen jo prosessin aikana.

"Sherpan tiimi näytti jo tarjousten kilpailutusvaiheessa osaamisensa ajatella A-klinikkasäätiön tarpeita ja toimintamme syvää ydintä. Käytännön työ heidän kanssaan osoitti näytöt todeksi. Sherpa teki hartiavoimin töitä eteemme ja sitoutuminen näkyi projektin kaikissa vaiheissa. Olen todella ylpeä lopputuloksesta, koska ilmeemme on lähestyttävä ja persoonallinen sekä se yhdistää hienolla tavalla yksilöllisyyden osaksi isompaa kokonaisuutta, yhteiskuntaa."

Tarja Virolainen, viestintäjohtaja, A-klinikkasäätiö

 

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Palvelukartta

Palvelukartta on digitaalinen palvelu, joka auttaa paikantamaan Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Kirkkonummen julkiset toimipisteet ja niiden palvelut. Kartta on osa Helsingin kaupungin esteettömyystyötä, ja sen avulla voi tarkistaa helpoimman pääsyn paikkoihin. Tällaisia tietoja tarvitaan, kun ihmisellä on hankaluutta vaikkapa avata raskaita ovia, nousta jyrkkiä mäkiä tai kävellä parkkipaikalta pitkiä matkoja. Ihan vaikka siitä syystä, että kulkee lastenvaunujen tai kyynärsauvojen kanssa. Tai on pyörätuolissa. Tai ei näe. Meistä jokainen on todennäköisesti jossain vaiheessa elämäänsä tällaisessa tilanteessa.

Ratkaisu olikin runo

Projektin johtotiimi ihastui Sherpan ideoihin Palvelukartan markkinoimiseksi. Suunnittelimme mainoksiin karttamuodon visuaalisuudesta inspiroituja kaksivärisiä animaatioita. Niihin copywriterimme kirjoitti pelkistettyjä selkokielisiä runoja kertomaan tunteesta, kun on hankalaa päästä toisten luokse. Halusimme pysäyttää mainosten näkijät runon herättämän empatian äärelle ja saada siten kiinnostumaan Palvelukartasta. Toteutukset täyttivät saavutettavuuden kriteerit, jotta ne aukeavat ihan kaikille.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

EVERY STEP AI-DRIVEN

The Neste app campaign may not have seemed extraordinary for the average Finns who saw the eventual ads. The way the campaign was created, however, was extraordinary.

Neste and Sherpa joined forces with AI to create a campaign in which every single step was AI-driven. From contract to media plan, from concept to visuals, from copywriting to communication.

As far as we know (and yes, we did ask the AI, too), this is the world’s first campaign that is AI-driven from A to Z.

Done with Docue. Even though there was no ready template for exactly this kind of cooperation, the basic contract template was easily modified. Within one hour, the first draft of the contract was ready for client evaluation. No AI is a match for lawyers, so after small modifications made by the Neste legal team, the contract was ready to be signed.

AI greatly reduced the work needed.

Done with ChatGPT. How to make people in Finland download the Neste app?

Apparently we are somewhat stereotypes for AI, as the first suggestions revolved around elements from nature ‘because Finns are known to value nature’. Thanks to our resident AI nerd Jukka, we were familiar with AI tendency to “hallucinate” – to provide false information that appears correct, and we were prepared not to believe everything at face value.

AI wanted to know more about the goals and target groups, and through discussions and evaluation, the focus became clear. The primary incentive to download would be a discount, supported by responsibility, as the app features help drivers to drive more economically, thus helping both their budget and the planet. It became obvious that the ones asking the questions decide the conclusion to a great length, and it is hard to say how much of the final result can be credited to AI and how much to our strategists.

AI could deliver to some extent, but needed human coworkers to guide it.

Done with ChatGPT. How to reach the audience?

AI was more than willing to assist, but the media plan it provided appeared to be vague and unrealistic at best. Given the limited time and budget available, AI struggled to make realistic budget allocations and media suggestions. There are a lot of current limitations but also plenty of future potential – once the info and data can be trusted, AI can make media planning much easier. Eventually, these channels were selected: Facebook, online displays, DOOH (Digital out-of-home).

AI proved risky at best, and a lot of human coworker guidance was required.

Done with ChatGPT and Copy.ai. What kind of concept would convince Finns to download the Neste app?

We asked for a concept including visuals, headlines, and CTAs – we got disclaimers and a promise to provide ideas for a starting point. (This was most human: AI politely telling us our brief was crap.) We also noticed that we needed to specify Neste a bit better. It is most useful to realise we do not know what AI does not know, and a lot of human experience and general knowledge is missing from the equation. As soon as we explained that basically everyone in the target group knows Neste, and that Neste ranks among the most responsible companies in the world, AI adjusted its approach in text and visuals. The language gap was apparent, and we ended up prompting in English while asking for Finnish copy. Styles, moods and registers proved challenging.

Concerning visuals, several AI solutions were not solutions but briefs: AI suggested a visual that would indicate this and that but not actually define what kind of visual would be able to do this. AI is based on a pool of data, so it provided a lot of ideas that could clearly be labelled as advertising – thus, creativity, wit, humour and emotions were not its core strengths. However, it was able to create generic content with given parameters easily and with good variation – in case you are a bulk provider, it is time to get scared.

AI is not yet terribly creative nor good at thinking different, but very efficient with generic content.

Done with Midjourney Pro, Topaz Gigapixel AI and ChatGPT. We created the visuals using Midjourney with prompts provided by Chat GPT, while final versions were enhanced with Gigapixel AI for higher resolution.

First attempts proved that AI has no respect for names or logos, and wants to recreate and combine everything. It turned Neste into Nsta, Jesta and NSSTia. And once we got a symbolic image of a rather cool and artsy phone with Neste colours and asked AI to add Neste logo, it went all Lovecraft on us and combined the elements just like the transporter pod does to Jeff Goldblum and the fly in The Fly.

The key visual we chose based on AI’s suggestions was a car driving along a forest road. To set this up in a traditional way would have required more time and budget than what we had, but AI handled it nicely, with flares and reflections in all the right places. Obviously AI adds democracy to production: very nice pictures can be produced fast, without a major budget. The Midjourney signature style may feel dated already as you are reading this, but the sheer speed of AI evolution means one can apply any imaginable (or AI-imagined) style or approach convincingly very, very soon.

AI provides quality visuals with minimal time and budget but a human coworker is needed for the right prompts and evaluating the end result.

A couple of words from AI’s human coworkers

AI is a tool that will replace some of the things we do today but also create new things to do instead.

AI is a powerful equaliser on visual production, putting the value on production value.

AI is a good coworker but not a great leader.

AI proves, once again, that data does not equal understanding or insight.

AI does not do everything for us but it does a lot of things smoothly with us.

Tiedustelut

Elina Bono

Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi

Tavallisen poikkeuksellinen Meltlake

Tausta ja tavoite

Meltlake on tuore, vahvassa kasvussa oleva Microsoft-teknologioihin keskittynyt konsultointitalo. Yritys tarvitsi työnantajakuvaa ja rekrytointia vahvistavan konseptin alalle, jossa tekijöistä kilpaillaan. Alan osaajat ovat samalla kertaa tavoiteltuja ja vaikeasti tavoitettavia. Moni vaihtaa työpaikkaa kaverin suosituksesta. Siksi oli ensisijaisen tärkeää luoda konsepti, joka resonoi oman henkilökunnan keskuudessa.

Tavallisen poikkeuksellinen firma 

Haastattelut meltlakerien kanssa avasivat ajattelun, jolla pääsimme konseptin ytimeen: kaikki ovat hyvinkin erilaisia yksilöitä ja silti kaikissa on jotain samaa. Konseptiksi kiteytyi “Tavallisen poikkeuksellinen” joka kuvaa oivallisesti sekä tekijöitä että heistä muodostuvaa yritystä.

Tai kuten rekrylähestymisessä asia muotoiltiin:

Jos olet tavallisen poikkeuksellinen, olet juuri sopiva

Tervetuloa moderniin klassikkoon. Meltlake on tiivis tiimi uniikkeja yksilöitä. Yhtenäinen kulttuuri, joka rakastaa yksilöllisyyttä. Olemme samaan aikaan nuori ja vanha. Olemme läsnä sekä paikalla että etänä. Vakaasti dynaaminen. Ekstrovertti-introvertti. Samanlaisia erilaisia. Molempi parempi. Sinä sovit joukkoon, koska olet juuri sinä.

Luova toteutus

Konsepti rakentuu vastinpareille, joita meltlakerien joukosta löytyy. Toteutuksissa nostetaan esiin vastinparin osapuolien intressejä ja vahvuuksia, sekä selkeän ammatillisesta näkökulmasta että henkilökohtaisten preferenssien valossa. Visuaalinen ajatus laadittiin tasapainoisesti yin&yang-asetelmaksi, jonka peruspilariksi solahti luontevasti Meltlaken logosta tuttu astemerkki.

Konseptin vahvuuksia on myös se, että aina ei tarvitse kilauttaa mainostoimistokaverille: tämän sivun esimerkit on tehty tavallisen poikkeuksellisten meltlakerien toimesta inhouse. Meitä sherpoja tietty lämmittää se, millaisella innolla ja taidolla konsepti on lähtenyt lentoon.

"Työntekijämme ovat taustoiltaan monialaisia, erilaisia ja osaamiskirjoltaan hyvin laaja-alaisia. Meissä kaikissa on kuitenkin jotain samaa, ja siksi toimimme hyvin yhteen. Me koemme tämän ehdottomasti rikkautena ja halusimme tuoda tätä esiin työnantajabrändissämme. Sherpa kiteytti tämän asian loistavasti.”

Minna Marttinen, Business Applications Lead, Meltlake

Tulokset

Meltlaken henkilökunta on ollut aktiivisesti ja innokkaasti mukana miettimässä vastinpareja ja esiintymässä konseptisovellusten pääosissa. Pienissä piireissä tuttujen näkyminen yrityksen viesteissä on tehokas väline, koska moni miettii seuraavia urasiirtojaan luotettavien ihmisten suosituksien kannustamana.

Konsepti on sekä sitouttanut että koukuttanut. Uusia meltlakereita on löytynyt, ja myös heidän esittelyissään on sovellettu tavallisen poikkeuksellinen -ajatusmallia.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Lasit päästä -haaste saavutti silmäparit

Kuinka avata silmät Silmäaseman laserleikkaukselle?

Silmäaseman laserleikkauksen kohderyhmä ulottuu nuorista noin nelikymppisiin, joilla ei vielä ikänäkö haittaa. Leikkauksiin ei tietenkään mennä tuosta vain – kampanjan ensisijainen tavoite oli herättää kiinnostus ja ohjata maksuttomaan leikkauskartoitukseen.

Strategia

Laserleikkaus on hyvin taktinen toimenpide, joka vaikuttaisi edellyttävän hyvin taktisia viestejä. Faktoja, mahdollisten pelkojen hälventämistä, maksutapojen avaamista. Toisaalta näitä on jo tarjolla yllin kyllin, ja silti kaikki eivät säntää leikkaukseen.

Siksi menimme asian ytimeen: laserleikkaukseen mennään, kun halutaan lasit päästä. Perehtyminen laserleikkauksen tekniikkaan oli silmiä avaava – itse laserointi on todella nopea toimenpide, ja kestää enintään 30 sekuntia per silmä. Yhdessä näistä havainnoista syntyi kampanjan ydinajatus.

Luova ratkaisu

Lasit päästä -haaste nosti valokeilaan leikkaukseen menon ydinsyyn yllättävällä, kohderyhmään vetoavalla tavalla. Se istui valittuihin kanaviin, joissa erilaiset haasteet kukoistavat.

Perinteisen elämä-ilman-laseja-on-helpompaa -kaavan sijasta toimme kampanjaan uuden näkökulman. Lasit saa päästä monella tapaa, mutta Silmäaseman laserleikkaus hoitaa asian nopeasti ja turvallisesti.

Toteutus

Lasit päästä -haaste on 360 asteen kokemus.

Kuvasimme tilanteita ja lajeja, joissa lasit lähtevät päästä ja kellotimme ne. Kohderyhmät huomioiden otimme mukaan sekä nuorempia tekijöitä että lapsiperheen, mutta ajatus on universaali: lasit päästä extremetavalla vs laserleikkauksella. Extreme voittaa täpärästi ajassa, mutta Silmäaseman laserleikkauskin on huippunopea. Se on myös turvallinen ja lopputulema pysyvämpää laatua. Videot kuvattiin 360-kameralla, jotta niihin saatiin toivottu vauhti ja dynamiikka.

Tämän esittelytekstin lukuaika on noin kaksi minuuttia. Siinä ajassa saisi laseroitua neljä silmää eli kahdet lasit päästä, nopeasti ja turvallisesti.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Mitta täynnä

Keväällä 2022, kun bensan hinta puhutti autoilevaa Suomea, HSL:lle tehtiin täydellisesti ajoitettu kampanja, jolla pyrittiin saamaan yhä useampi autoilija sijoittamaan bensarahat HSL-lippuun. Tarkoitus oli muistuttaa HSL-alueen asukkaita ja erityisesti autoilijoita siitä, että joukkoliikenteellä liikkuminen tulee huomattavasti halvemmaksi kuin yksityisautoilu.

Strategia / Insight
Annetaan tosiasioiden puhua puolestaan

HSL-alueen autoilijat ovat jääräpäistä porukkaa, jonka tapoja on vaikea muuttaa. Keväällä bensan hinta kipusi korkeuksiin hurjaa tahtia, joten oli selvää, että joukkolikennelippu toisi vannoutuneelle yksityisautoilijalle selvää säästöä. Siis siinä tapauksessa, että hän jättää kortin kuivumaan. Päätimme kertoa tämän mahdollisimman suoraviivaisella ja mieleenpainuvalla tavalla.

Luova ratkaisu

Monimerkityksinen mittari

Markkinointikampanjan luova idea kiteytettiin auton bensamittariin, jolla kuvastimme sekä polttoaineen hintaa että autoilijoiden kollektiivista tunnetta. Viisari värähtelee v-käyrän tahdissa kohti joukkoliikennettä polttoaineen hinnan yhä vain noustessa. Luotimme lakoniseen yksinkertaisuuteen, sillä autoilijoihin ei pure saarnaaminen tai omantunnon kutittelu. Hinta puhuu puolestaan.

Toteutus

Karsittu on kaunista

HSL:n brändivärein toteutetut mainokset digitaalisissa pinnoissa näyttivät tosiasiat itsepintaisen mieleenpainuvalla tavalla: bensan hinta kallis, HSL edullisempi. Värisevä viisari toi toteutukseen pientä mutta kutkuttavaa liikettä, ja mainosten vaihtelevat viestit vaihtelua ja oivaltavuutta. Tekstit ovat minimalistiset, mutta mukana on pientä sanaleikkiä, jotta mainokset jäisivät mieleen. Ja nehän jäivät.

Radiomainonta

 

 

”Saadussa palautteessa on kiitetty kekseliästä ja hyvin ajassa kiinni olevaa kampanjaa."

HSL viestintä / Sari Kotikangas

Tulokset

Kampanjatutkimuksesta selvisi, että Mitta täynnä -kampanja sisäistettiin ja muistettiin – viesti meni perille. Vastaajat ymmärsivät, että kampanjan tarkoitus oli kannustaa autoilijoita käyttämään julkista liikennettä. Heistä peräti 63 prosenttia koki, että mainonta antoi hyvän kuvan siitä, että julkisen liikenteen käyttäminen tulee halvemmaksi kuin autoilu. Kampanja myös aktivoi kiitettävästi: 60 prosenttia mainontaa muistaneista kertoi aktivoituneensa jollakin tavoin.

– Dagmar Driven tekemä kampanjatutkimus

 

Saimme kohderyhmämme kiinni ja onnistuimme tavoitteessamme hienosti: herättelimme valtavaa määrää HSL-alueen autoilijoita, mikä on suoranainen läpimurto vaikeaksi havaitussa lajissa. Sanoma valitsi kampanjan kuukauden kampanjaksi.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

It feels like an utopian daydream. Far-fetched. Absurd. Impossible. Until it isn’t.

Suomella on lähes maailman kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet. Siksi Suomi halusi ottaa inklusiivisen ja ratkaisukeskeisen johtajan roolin globaalina ilmastotoimijana, joka kehittää ratkaisuja  yhdessä muiden maiden kanssa ja tarjoaa osaamistaan muille.

Suunnittelimme ja toteutimme Ulkoministeriölle rohkean viestintäkonseptin, joka kertoo maailmalle Suomen ilmastotoimijuudesta. Konsepti kiteytettiin yhteen englanninkieliseen sanaan: UNTIL.

Konsepti tuotti edustustoille lisäarvoa ja auttoi heitä viestimään Suomesta innovatiivisena ilmastotoimijana, herätti kansainvälistä kiinnostusta ja huomiota sekä tuki Suomen ilmastotarinaa ja vahvisti kansainvälistä profiilia.

Kun Sauli Niinistö piti puheenvuoronsa Glasgown ilmastokokouksessa, hän siteerasi konseptia sanoen: “change may seem inconceivable but only until we act.”

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi