Kaikki työt

Brändiuudistus

Arkkitehdit Kontukoski tarvitsi uuden brändi-identiteetin, joka tukee yritystä sen astuessa elinkaaren uuteen vaiheeseen.

Workshoppien kautta löysimme Kontukosken tavan lähestyä arkkitehtuuria ja tehdä näkyväksi yrityksen tavan työskennellä. Syntyi konsepti Kohtaamisia, joka viittaa niin Kontukosken asiakaslähtöiseen työskentelymalliin kuin suunniteltaviin kohteisiin, joissa useimmissa kohtaaminen on tärkeässä roolissa.

Visuaalinen identiteetti perustuu selkeään pääväriin sekä vahvoihin, ajattomiin elementteihin. Yksinkertainen ilme jättää tilan tärkeimmälle eli arkkitehtuurin esittämiselle.

”Sherpan avulla saimme avattua asiaan uusia näkökulmia ja löysimme uudistukseen riittävän monitasoisen, mutta samalla selkeän ratkaisun, jonka uskomme palvelevan meidän tulevaisuudenkin tarpeita pitkäksi ajaksi eteenpäin. Olemme lopputulokseen kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväisiä.

Petri Kontukoski, toimitusjohtaja, arkkitehti SAFA

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

It feels like an utopian daydream. Far-fetched. Absurd. Impossible. Until it isn’t.

Suomella on lähes maailman kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet. Siksi Suomi halusi ottaa inklusiivisen ja ratkaisukeskeisen johtajan roolin globaalina ilmastotoimijana, joka kehittää ratkaisuja  yhdessä muiden maiden kanssa ja tarjoaa osaamistaan muille.

Suunnittelimme ja toteutimme Ulkoministeriölle rohkean viestintäkonseptin, joka kertoo maailmalle Suomen ilmastotoimijuudesta. Konsepti kiteytettiin yhteen englanninkieliseen sanaan: UNTIL.

Konsepti tuotti edustustoille lisäarvoa ja auttoi heitä viestimään Suomesta innovatiivisena ilmastotoimijana, herätti kansainvälistä kiinnostusta ja huomiota sekä tuki Suomen ilmastotarinaa ja vahvisti kansainvälistä profiilia.

Kun Sauli Niinistö piti puheenvuoronsa Glasgown ilmastokokouksessa, hän siteerasi konseptia sanoen: “change may seem inconceivable but only until we act.”

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

Parhaat muistetaan paikasta

Haaste: Järvikylän missio on saada suomalaiset syömään enemmän vihreää.

Kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – lanseerattiin kesällä 2021. Konseptissa rinnastuu maailmanluokan herkut; paras parmesaani ei voi tulla muualta kuin Parmigiano-Reggianosta, parhaat oliivit eivät voi tulla muualta kuin Kalamatasta – ja parhaat yrtit eivät voi tulla muualta kuin Järvikylästä. Rakensimme yksinkertaisen kaavan, joka viestii sekä laatua että inspiroi. Järvikylä rinnastuu maailmanluokan makuihin luonnollisesti. Konseptin kampanjoilla nostetaan maailmanluokan tuotteita, kotimaisia herkkuja ja paikkakuntakohtaisia helmiä Järvikylän rinnalle. Sellaista raaka-ainetta, ruokaa tai reseptiä ei olekaan, johon Järvikylän vihreät eivät sopisi.

"Järvikylä-brändin uusi kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – on yksi myynnin tärkeimmistä työkaluista, jolla kerromme tarinaa Järvikylän tuotteista ja laadusta.”

Kyösti Karhunen, Kaupallinen johtaja, Famifarm Oy

 

 

Tulokset: Järvikylän uusi konseptilanseeraus onnistui erinomaisesti tutkimusten* valossa. Kampanjan huomioarvo oli 75 % (bruttokontakti n. 1,2 M). Joka neljäs mainoksen nähnyt aikoo ostaa tuotteita mainosten perusteella. Konseptin kolmas lähtö medioissa oli kesällä 2022 ja positiivisen mielikuvan rakentaminen jatkuu.

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

Lähentykää ja löytäkää toisenne

Lähtötilanne

TE-live on maksuton palvelu, joka yhdistää työnantajat ja työnhakijat uudella tavalla. Livelähetyksissä työnantaja kertoo yrityksestä ja tarjolla olevista työpaikoista. Työnhakijat pääsevät anonyymisti esittämään kysymyksiä yritykselle. Lähetykset ovat myöhemmin nähtävissä tallenteina.Tehtävämme oli lanseerata palvelu valtakunnallisesti keväällä 2022.

Luova ratkaisu ja toteutus

TE-live lähentää työnhakijoita sekä työnantajia – heitä erottaa vain näytön lasi. Halusimme nostaa tämän havainnon keskiöön ja leikkiä sillä huomiota herättävästi. Viesti- ja mediavalinnoilla puhuttelemme molempia kohderyhmiämme, sekä työnhakijoita että työnantajia.

 

 

Tavoitteet ja tulokset

Päätavoite on nostaa palvelun tunnettuus valtakunnallisesti kaikkien tietoon. Vuonna 2022 tavoitteena on tuottaa 1500 TE-live -lähetystä.

Kampanja on juuri startannut, joten odotamme vielä tuloksia. Asiakas on ollut konseptiin erittäin tyytyväinen, ja TE-liven oma tiimi on aktiivisesti jakanut materiaalia kaikissa kanavissaan.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Brändiuudistus

Suomalainen it-konsultointitalo Houston Inc. Consulting on uudistumisen ja kasvun tiellä. Brändistrategia oli hiljattain uusittu ja seuraavaksi tarvittiin selkeä strategiaan perustuva täysin uusi visuaalinen identiteetti. Visuaalisen identiteetin lisäksi projekti sisälsi äänensävyn määrittelyn, hissipuheen ja keskeiset viestit, sloganin sekä runsaan ilmeen esimerkityksen, joilla onnistuneesti viestitään yrityksen palveluista ja ainutlaatuisesta osaamisesta kaikissa kosketuspisteissä. www.houston-inc.com

Houston Inc. nimi juontaa juurensa Houstonissa sijaitsevaan avaruusasemaan. Haimme inspiraatiota John F. Kennedyn ikonisesta avaruusajan puheesta: We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard.

Houston Inc. tarjoaa palveluita, joiden avulla päästään ratkaisemaan asiakkaalle vaikeita digitaalisuuteen liittyviä kokonaisuuksia, haasteita tai ongelmakenttiä. Syntyi slogan Because it’s hard.

“Kokosimme huikean brändityöryhmän - meitä oli toistakymmentä halukasta Houstonilaista eri rooleista. Aloitimme evaluoimalla kumppanit ja löysimme kaikkien mielestä parhaan - Sherpan. Alkoi mahtava matka yhdessä Sherpan kannatellessa ja varmistaessa pääsymme perille. Lämmin kiitos, olette huikea gängi”

Minna Ruusuvuori, CSMO, Houston Inc.

Logoon haettiin inspiraatiota koodista, pelkistetyllä tavalla: tyhjät aukot täytettiin pisteillä. Graafiseksi elementiksi tuotiin pikselit, jota käytettiin sekä piristävänä yksityiskohtana, taustamateriaalina että työkaluna, jolla voitiin rajata valokuvia luovasti. Ajatus heijastaa sitä, kuinka Houston Inc. pystyy samanaikaisesti hahmottamaan laajan kokonaiskuvan sekä paneutumaan yksityiskohtiin pikselintarkasti.

 

 

 

Sherpan toimintamallin ytimessä on tiivis yhteistyö asiakkaan kanssa – työskentelemme joukkueena kohti yhteistä päämäärää. Teimme saumatonta yhteistyötä Houston Inc.in brändityöryhmän kanssa. Taustatyön ja briiffien pohjalta moderoimme yhteiset brändityöpajat, joissa suunta kirkastettiin oivaltavien työkalujemme  avulla. Sherpa tuki tiiviisti asiakasta sisäisessä brändilanseerauksessa sekä ilmeen jalkautuksessa.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Mitta täynnä

Keväällä 2022 kauhisteltiin maailman tilannetta ja sen myötä kohoavaa polttoaineen hintaa. Sherpa tarttui debattiin ja toteutti HSL:lle Mitta täynnä -kampanjan. Se houkutteli autoilijoita joukkoliikenteen pariin näyttämällä selvästi, että julkinen liikenne on päivittäiseen autoiluun nähden edullinen vaihtoehto. Idea luovaan toteutukseen lähti mittarin värähtelevästä viisarista. Se indikoi sekä bensan hintaa että autoilijan tunnetta ja asennetta.

Mainokset pyrkivät saamaan autoilijan ajattelemaan: Kauan siedän kohoavaa polttoaineen hintaa? Olisiko sittenkin kestävämpää suosia julkista liikennettä? Mainoksissa luotettiin yksinkertaisuuteen, HSL:n brändiväreihin ja iskeviin viesteihin. Laadukkaat animaatiot silasivat kokonaisuuden silmäkarkiksi.

”Saadussa palautteessa on kiitetty kekseliästä ja hyvin ajassa kiinni olevaa kampanjaa."

HSL viestintä / Sari Kotikangas

Sanoma valitsi kampanjan kuukauden kampanjaksi ja perusteli päätöstään näin:

Radiomainonta

 

 

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Salaa rakas.

Kotimaan matkailun ollessa megatrendi ja kilpailun kovetessa Visit Pori ja Sherpa halusivat lähestyä matkailumarkkinointia tuoreella tavalla.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Maltillisesta budjetista syntyi Porin markkinoinnin rakkausteemasta ammentava Salaa rakas -kampanja, jossa Poria ja Yyteriä näytettiin uudesta näkökulmasta. Meillä jokaisella on paikka, joka on itselle rakas, mutta ei vielä kaikkien tuntema. Yyteri on juuri tällainen, monelle salaa rakas.

 

Kampanjan valokuvaajaksi valikoitui katuvalokuvillaan ihastuttanut valokuvaaja Kasperi Kropsu, jonka tunnistettavalla tyylillä haluttiin erottua perinteisestä matkailukuvastosta. Kuvat tuotiin sosiaaliseen mediaan sekä ulkomainoksiin, minkä lisäksi kuvista koottiin myös valokuvanäyttely, Kropsun ensimmäinen.

Näkyvyyttä yllättävillä keinoilla

Kuvien lisäksi Visit Pori lähestyi pikkutunneilla ihmisiä sarjalla personoituja Instagramin yksityisviesteillä, hieman liian henkilökohtaisella ja rakkaudenkaipuun täyteisellä kirjoitusasulla. Viesteihin vastattiin innokkaasti, myös vaikuttajien osalta.

Tulokset

Erottuva kampanja otettiin hyvin vastaan ja Yyteri sai ansaitsemaansa huomiota ennen lomakautta ja sen aikana. Valokuvanäyttely pysäytti ihmisiä pitkiksi ajoiksi ihastelemaan Yyteriä Helsingistä käsin ja Instagram-viestit puhuttelivat kohderyhmää, jota on tavallisesti vaikea tavoittaa.

Yyterin matkailuvuosi 2021 oli ennätysvilkas. Kävijöitä oli koko vuonna yli 386 000. Kasvua edelliseen vuoteen oli jopa 42 prosenttia. Kesäkuukausista heinäkuu oli aikoihin ylivoimaisesti vilkkain, kun Yyterissä vieraili yli 180 000 ihmistä. Päiväkohtainen kävijäennätys saatiin tiistaina 27.7., jolloin Yyterissä kävijöitä oli yli 12 000. Koko kesän kävijämäärä oli noin 312 000. Heinäkuussa myös Porin hotellien käyttöasteessa tehtiin uusi ennätys: hurjat 96 prosenttia.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Pelillinen johdatus peruskoulun arkeen

Sherpalle tarjoutui huikea mahdollisuus päästä mukaan kehittämään Opetushallituksen rahoittamaa digitaalista verkkokurssia osana #paraskoulu 2.0 -ohjelmaa. Verkkokurssin nimeksi annettiin Koulukoulu ja sen kunnianhimoiseksi tavoitteeksi asetettiin päivittää koululaisten huoltajien tiedot 2020-luvun peruskoulun perusarjesta.

Koulukoulu on maksuton verkkokurssi, joka päivittää tietosi peruskoulun arjesta. Meillä on ollut ilo olla rakentamassa palvelua aina nimestä ja ilmeestä lähtien.

Identiteettiä lähdettiin luomaan ilon ja leikittelyn kautta. Digitaaliseen kurssiin ja jatkuvasti digitalisoituvaan peruskouluun haluttiin yhdistää käsillä tekemisen lämpö ja konkreettisuus. Kuvamaailma on rakennettu käsin leikattujen ja maalattujen, koulumaailmasta muotokielensä lainaavien puuelementtien pohjalle. Samat muodot leikkivät myös animaatioissa. Logossa nimen k-kirjaimet taipuvat ilotellen avoimiksi kirjoiksi. Tonaliteettiin on haettu luotto-opettajan ystävällistä mutkattomuutta.

Koulukoulun toteuttamisen vastuut oli jaettu seuraavasti:

Edita Publishing – kurssin toteutus, päävastuu ja projektin koordinointi yhdessä OPPIVAverkoston kanssa. Innoduel – kumppaneiden osallistaminen. Sherpa – brändi, sisältösparraus ja markkinointi. Into-Digital – käyttöliittymäsuunnittelu ja tekninen toteutus. Innoline – kurssin pedagogisen sisällön suunnittelu. Noon Kollektiivi – viestintä.

Sidosryhmien osallistaminen tehtiin tiiviissä yhteistyössä niin OPPIVA-verkoston, Suomen Vanhempainliiton, Nuorten Suomen ja Suomen lukiolaisten liiton kanssa.

Lapset ja nuoret osallistuivat kurssin suunnitteluun. Koululaisten aidot havainnot ja huolenaiheet puhuttelevat osana identiteettiä. Leikkisän identiteetin taustalla kantaa koko kurssin eetos – Koulukoulu on suunnattu aikuisille, mutta se on olemassa lasten vuoksi.

Kurssi avattiin käyttäjille elokuussa 2020 ja se on sittemmin saanut laajalti tukea ja ylistäviä arvioita eri medioissa. Tutustu kurssiin: koulukoulu.fi

Tiedustelut

Jukka Niittymaa

Myyntijohtaja / New business ja tarjouspyynnöt
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi

Vihreät

Arvolähtöistä vaalikampanjointia vuodesta 2014

Sherpa on tehnyt Vihreiden vaalikampanjointia 2014 lähtien ja ollut mukana nostamassa puoluetta ennätyksellisiin kannatuslukemiin. 

Kampanjointi on koko yhteistyön ajan ollut vahvasti arvolähtöistä ja käsitellyt vaaliteemoja ihmisläheisesti. Elämänmakuinen arki on loistanut läsnäolollaan mainonnassa läpi yhteistyön sekä mainonnan viesteissä että mainonnan visuaalisissa ratkaisuissa. Kaikki suunnittelu on tehty tiiviissä yhteistyössä keskustellen puolueen kanssa.

 

Vuoden 2017 kuntavaaleissa Vihreät saavutti Ville Niinistön luotsaamana legendaarisen vaalivoiton kasvattamalla ääniosuudekseen 12,4 %. Tuloksella noustiin valtakunnallisesti merkittäväksi puolueeksi.

Sherpa vastasi puolueen mainonnan konseptista myös 2019 eduskuntavaaleissa ja eurovaaleissa. Eduskuntavaalien alla Suomen poliittinen ilmapiiri oli polarisoitunut ja yhteiskunnallinen keskustelu kärjistynyttä. Perinteisen ehdokasvetoisen kampanjoinnin sijaan halusimme saada aikaan arvokeskustelua mm. palkitun dokumentaarisen valokuvaajan Akseli Valmusen kuvilla Suomen nykytilasta. Kuvista muodostui puhutteleva, rehellinen ja toiveikas valokuvaessee, jota hyödynnettiin mainonnassa. Valokuvaessee palkittiin Vuoden huiput  2020 -kilpailussa Hopeahuipulla. Eduskuntavaalien mediamainonnan kampanjan pääkuvan otti Konsta Linkola.

Vihreille vuoden 2019 vaalikevät oli tuloksellinen menestys. Eurovaaleissa puolueen kannatus mm. kasvoi ennätykselliset 6,7 %. Kevään kampanjoille Sherpassa suunniteltu pääviesti oli Näytä luontosi ja äänestä. Äänestäjät käyttäytyivät viestin mukaisesti.

Huomenna Suomi on vihreä.

Vuoden 2021 kuntavaaleihin valmistautuminen aloitettiin muuttuneessa Suomessa. Yhä useampi ilmastonmuutoksen torjuntaan vaikuttava teknologia ja tapa toimia on jo siirtynyt osaksi arkeamme. Puolet omakotitaloa rakentavista valitsee maalämmön, yhä useampi ajaa vähäpäästöisellä autolla tai sähköpyörällä, syrjivästä teosta joutuu aiempaa varmemmin vastuuseen ja erilaiset kasvipohjaiset ruokainnovaatiot ovat ottaneet paikkansa keittiöissämme.

Samaan aikaan myös muu ajan henki osoitti kääntyvänsä Vihreiden puolelle. Taloustutkimuksen tekemässä ja 18–29-vuotiaiden keskuudessa toteutetussa kyselyssä Vihreät olivat jaetulla kärkisijalla kysyttäessä, mitä puoluetta vastaaja äänestäisi.

Käänne parempaan on tapahtunut, mutta työ on suurelta osin kesken. Tähän ajatteluun perustuen vaalien pääviestiksi valikoitui päättäväinen ja tulevaisuuteen uskova Huomenna Suomi on vihreä. Valittu pääviesti on paljon muutakin kuin puoluepoliittinen. Vihreys on sateenvarjotermi kaikelle ekologiselle, ekonomiselle, sosiaaliselle ja kulttuurilliselle kestävälle kehitykselle. Vakaviakin teemoja on mahdollista käsitellä toiveikkaasti.

Radiomainonta

 

 

 

 

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Paroc

Sherpa on toiminut eristeteollisuuden uranuurtaja Parocin lead agencynä vuodesta 2015. Paroc ja Sherpa ovat toteuttaneet yhteistyössä useita markkinoinnin ja viestinnän projekteja aina kansainvälisestä ilmeuudistuksesta kohdennettuihin kampanjoihin.

Vuonna 2018 Parocista tuli osa Owens Corningia. Tarvittiin brändiuudistus, jossa Parocin ilmeeseen tuotiin mukaan Owens Corningin visuaaliset elementit. Tiiviissä yhteistyössä Parocin kanssa Sherpa suunnitteli graafisen ohjeistuksen, joka tiivistää brändiuudistuksen toteutumisen eri jalkautuksissa. Brändiuudistuksen yhteydessä toteutettiin myös kuvauksia uuden brändikuvaston luomiseksi.

Sherpa on ollut suunnitellut ja tuottanut Parocille suurempia markkinoinnin konsepteja, kampanjoita, tuotelanseerauksia sekä sisäisen viestinnän materiaaleja. Kaikki markkinoinnin toimenpiteet on suunniteltu niin, että ne toimivat niin painetuissa materiaaleissa kuin digitaalisissa kanavissa, herättävät kohderyhmän huomion sekä saavat aikaan tavoiteltua toimintaa kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla.

Yhteistyö on saavuttanut liiketoiminnallisia, mielikuvallisia ja sisäistä sitoutumista kasvattavia tuloksia. Parocin myynti on kehittynyt positiivisesti yhteistyön ajan; kilpaillulla markkinoilla tämä ei ole itsestäänselvyys. Mielikuva Parocista laadukkaiden kivivillaratkaisujen asiantuntijana on vakiintunut kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla. Parocin tullessa osaksi Owens Corning -konsernia sisäinen sitoutuminen on vahvistunut ja työnantajamielikuva selkeytynyt.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi