Kaikki työt

Matka oivaltamisen maailmaan

Oppi&ilo halusi kumppanin rakastetun brändinsä kirkastukseen. Keskeisenä tavoitteena oli viestiä asiakkaille entistä selkeämmin siitä, että Oppi&ilon valikoimasta löytyy sopivia tuotteita kaikenikäisille lapsille, ja parhaimmillaan tuotteet kulkevat mukana läpi koko lapsuuden.

Luova ratkaisu: Toteutimme Oppi&ilolle kokonaisvaltaisen brändi- ja pakkausuudistuksen brändikuvauksineen, huomioiden kaikessa tekemisessä tuotteiden kulkemisen kasvavan lapsen rinnalla. Workshop-työskentelyn avulla tiivistimme yhdessä Oppi&ilon ydinsanoman, pääkohderyhmät ja kilpailuedut, ja työpajan oppien pohjalta päivitimme niin brändin visuaalisuuden, äänensävyn kuin pakkausilmeen.

Brändin uusi slogan, ”Matka oivaltamisen maailmaan”, viestii koko lapsuuden mittaisesta matkasta, jolle Oppi&ilon tuotteet tempaisevat mukaansa aivan elämän ensi hetkistä alkaen. Myös pakkauksiin nostettu ikäpolku konkretisoi tätä taivalta. Uudistus kiteyttää ilosanoman lapsen oivaltamisen riemusta.

Toteutus: Suunnittelemamme pakkausuudistus sai kuluttajatutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat arvosanat ja kirkastetun brändin vastaanotto on ollut todella positiivinen. Uusi brändi jalkautuu tuotteisiin ja mainontaan asteittain vuoden 2021 aikana.

Sherpalle työskentely Oppi&ilon kanssa on ollut erityisen mielekästä jaettujen arvojen vuoksi; meitä yhdistävät uteliaisuus, luottamus sekä halu kehittää ja kehittyä.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Pelillinen johdatus peruskoulun arkeen

Sherpalle tarjoutui huikea mahdollisuus päästä mukaan kehittämään Opetushallituksen rahoittamaa digitaalista verkkokurssia osana #paraskoulu 2.0 -ohjelmaa. Verkkokurssin nimeksi annettiin Koulukoulu ja sen kunnianhimoiseksi tavoitteeksi asetettiin päivittää koululaisten huoltajien tiedot 2020-luvun peruskoulun perusarjesta.

Koulukoulu on maksuton verkkokurssi, joka päivittää tietosi peruskoulun arjesta. Meillä on ollut ilo olla rakentamassa palvelua aina nimestä ja ilmeestä lähtien.

Identiteettiä lähdettiin luomaan ilon ja leikittelyn kautta. Digitaaliseen kurssiin ja jatkuvasti digitalisoituvaan peruskouluun haluttiin yhdistää käsillä tekemisen lämpö ja konkreettisuus. Kuvamaailma on rakennettu käsin leikattujen ja maalattujen, koulumaailmasta muotokielensä lainaavien puuelementtien pohjalle. Samat muodot leikkivät myös animaatioissa. Logossa nimen k-kirjaimet taipuvat ilotellen avoimiksi kirjoiksi. Tonaliteettiin on haettu luotto-opettajan ystävällistä mutkattomuutta.

Koulukoulun toteuttamisen vastuut oli jaettu seuraavasti:

Edita Publishing – kurssin toteutus, päävastuu ja projektin koordinointi yhdessä OPPIVAverkoston kanssa. Innoduel – kumppaneiden osallistaminen. Sherpa – brändi, sisältösparraus ja markkinointi. Into-Digital – käyttöliittymäsuunnittelu ja tekninen toteutus. Innoline – kurssin pedagogisen sisällön suunnittelu. Noon Kollektiivi – viestintä.

Sidosryhmien osallistaminen tehtiin tiiviissä yhteistyössä niin OPPIVA-verkoston, Suomen Vanhempainliiton, Nuorten Suomen ja Suomen lukiolaisten liiton kanssa.

Lapset ja nuoret osallistuivat kurssin suunnitteluun. Koululaisten aidot havainnot ja huolenaiheet puhuttelevat osana identiteettiä. Leikkisän identiteetin taustalla kantaa koko kurssin eetos – Koulukoulu on suunnattu aikuisille, mutta se on olemassa lasten vuoksi.

Kurssi avattiin käyttäjille elokuussa 2020 ja se on sittemmin saanut laajalti tukea ja ylistäviä arvioita eri medioissa. Tutustu kurssiin: koulukoulu.fi

Tiedustelut

Jukka Niittymaa

Head of AI & Innovations
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi

Petäjäveden kunta

Petäjäveden strategiassa korostuu rohkeus, ja he tilasivat meiltä brändi-identiteetin, joka heijastaisi tätä rohkeutta. Kunnalla oli käytössään pelkästään vaakuna, mitään muita graafisia elementtejä ei ollut määritelty. Suunnittelimme Petäjävedelle identiteetin, joka erottuu rohkeudellaan positiivisesti muiden kuntien ilmeistä. Vältimme konventioita ja rakensimme ilmeen Petäjäveden tunnusmerkkien ympärille.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Vihreät

Arvolähtöistä vaalikampanjointia 2014-2021

Sherpa teki Vihreiden vaalikampanjointia 2014-2021 ja oli mukana nostamassa puoluetta ennätyksellisiin kannatuslukemiin. 

Kampanjointi oli koko yhteistyön ajan vahvasti arvolähtöistä ja käsitteli vaaliteemoja ihmisläheisesti. Elämänmakuinen arki loisti läsnäolollaan mainonnassa läpi yhteistyön sekä mainonnan viesteissä että mainonnan visuaalisissa ratkaisuissa. Kaikki suunnittelu tehtiin tiiviissä yhteistyössä puolueen kanssa.

 

Vuoden 2017 kuntavaaleissa Vihreät saavutti Ville Niinistön luotsaamana legendaarisen vaalivoiton kasvattamalla ääniosuudekseen 12,4 %. Tuloksella noustiin valtakunnallisesti merkittäväksi puolueeksi.

Sherpa vastasi puolueen mainonnan konseptista myös 2019 eduskuntavaaleissa ja eurovaaleissa. Eduskuntavaalien alla Suomen poliittinen ilmapiiri oli polarisoitunut ja yhteiskunnallinen keskustelu kärjistynyttä. Perinteisen ehdokasvetoisen kampanjoinnin sijaan halusimme saada aikaan arvokeskustelua mm. palkitun dokumentaarisen valokuvaajan Akseli Valmusen kuvilla Suomen nykytilasta. Kuvista muodostui puhutteleva, rehellinen ja toiveikas valokuvaessee, jota hyödynnettiin mainonnassa. Valokuvaessee palkittiin Vuoden huiput  2020 -kilpailussa Hopeahuipulla. Eduskuntavaalien mediamainonnan kampanjan pääkuvan otti Konsta Linkola.

Vihreille vuoden 2019 vaalikevät oli tuloksellinen menestys. Eurovaaleissa puolueen kannatus mm. kasvoi ennätykselliset 6,7 %. Kevään kampanjoille Sherpassa suunniteltu pääviesti oli Näytä luontosi ja äänestä. Äänestäjät käyttäytyivät viestin mukaisesti.

Huomenna Suomi on vihreä.

Vuoden 2021 kuntavaaleihin valmistautuminen aloitettiin muuttuneessa Suomessa. Yhä useampi ilmastonmuutoksen torjuntaan vaikuttava teknologia ja tapa toimia on jo siirtynyt osaksi arkeamme. Puolet omakotitaloa rakentavista valitsee maalämmön, yhä useampi ajaa vähäpäästöisellä autolla tai sähköpyörällä, syrjivästä teosta joutuu aiempaa varmemmin vastuuseen ja erilaiset kasvipohjaiset ruokainnovaatiot ovat ottaneet paikkansa keittiöissämme.

Samaan aikaan myös muu ajan henki osoitti kääntyvänsä Vihreiden puolelle. Taloustutkimuksen tekemässä ja 18–29-vuotiaiden keskuudessa toteutetussa kyselyssä Vihreät olivat jaetulla kärkisijalla kysyttäessä, mitä puoluetta vastaaja äänestäisi.

Käänne parempaan on tapahtunut, mutta työ on suurelta osin kesken. Tähän ajatteluun perustuen vaalien pääviestiksi valikoitui päättäväinen ja tulevaisuuteen uskova Huomenna Suomi on vihreä. Valittu pääviesti on paljon muutakin kuin puoluepoliittinen. Vihreys on sateenvarjotermi kaikelle ekologiselle, ekonomiselle, sosiaaliselle ja kulttuurilliselle kestävälle kehitykselle. Vakaviakin teemoja on mahdollista käsitellä toiveikkaasti.

Radiomainonta

 

 

 

 

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Paulig Cold Brew Sparkling

Kylmäuutetun kahvin ja teen trendi kasvaa maailmalla. Kahvijuomien edelläkävijänä Paulig halusi luoda oman tuotteen vastaamaan kehittyviin kuluttajatarpeisiin ja valitsi kumppanikseen Sherpan. Kehitimme yhdessä kokonaan uuden juomakonseptin ja sen lanseerauksen. Tavoitteemme oli luoda nuorelle kohderyhmälle uskottava tuote, joka istuu perinteisen brändin arvomaailmaan. Samalla koko kansaa oli puhuteltava suomalaisille uudella tuotteella erittäin kilpaillussa kategoriassa.

Suunnittelemamme pakkausdesign ja markkointiviestinnän konsepti keskittyvät juoman raikkauteen ja yllättäviin makuyhdistelmiin, jotka ovat enemmän kuin osiensa summa. The New Fresh ei ole vain konsepti, se on luova tapa nähdä ja tehdä toisin. Markkinointikampanjassa haluttiin tarjota uskottavaa sisältöä kohderyhmälle ja saada heidät viettämään mahdollisimman paljon aikaa uuden brändin parissa.

RARE x The New Fresh

Vaikuttajayhteistyö toteutettiin RARE x The New Fresh -klubikiertueen muodossa. Kampanjan keskiöön nostettiin kohderyhmän edelläkävijöitä kiinnostavat levy- ja tuotantoyhtiö Skorpionin artistit, sisällöntuottajat ja RARE-klubikonsepti. Vaikuttajiksi valittiin siis tekijöitä ja taiteilijoita, joita ei vaikuttaja­markkinointitoimistojen listoilta löydy. Kiertuetta dokumentointiin monipuolisesti niin artistien omiin kuin RARE-klubin sosiaalisen median kanaviin. Kampanjasisältöjen toteutukseen annettiin artisteille vapaat kädet. Tuloksena syntyi laadukasta ja persoonallista sisältöä.

Uuden brändin lanseerauksessa onnistuttiin yli odotusten. Kiertueen aikana tuote sai orgaanista näkyvyyttä luonnollisessa ympäristössä. Yhteistyölle asetettujen laadullisten tavoitteiden vuoksi keskityimme kohderyhmän sitoutumisen ja brändimielikuvan kehityksen seuraamiseen. Raren Instragram-tilillä julkaisujen sitoutumisaste oli jopa 30 % ja videosisältöjä katseltiin yli 4,1 miljoonaa kertaa. Kuluttajatutkimuksissa brändi koettiin visuaalisesti mielenkiintoiseksi, tyylikkääksi, trendikkääksi ja ostoon houkuttelevaksi.

Tiedustelut

Paroc

Sherpa on toiminut eristeteollisuuden uranuurtaja Parocin lead agencynä vuodesta 2015. Paroc ja Sherpa ovat toteuttaneet yhteistyössä useita markkinoinnin ja viestinnän projekteja aina kansainvälisestä ilmeuudistuksesta kohdennettuihin kampanjoihin.

Vuonna 2018 Parocista tuli osa Owens Corningia. Tarvittiin brändiuudistus, jossa Parocin ilmeeseen tuotiin mukaan Owens Corningin visuaaliset elementit. Tiiviissä yhteistyössä Parocin kanssa Sherpa suunnitteli graafisen ohjeistuksen, joka tiivistää brändiuudistuksen toteutumisen eri jalkautuksissa. Brändiuudistuksen yhteydessä toteutettiin myös kuvauksia uuden brändikuvaston luomiseksi.

Sherpa on ollut suunnitellut ja tuottanut Parocille suurempia markkinoinnin konsepteja, kampanjoita, tuotelanseerauksia sekä sisäisen viestinnän materiaaleja. Kaikki markkinoinnin toimenpiteet on suunniteltu niin, että ne toimivat niin painetuissa materiaaleissa kuin digitaalisissa kanavissa, herättävät kohderyhmän huomion sekä saavat aikaan tavoiteltua toimintaa kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla.

Yhteistyö on saavuttanut liiketoiminnallisia, mielikuvallisia ja sisäistä sitoutumista kasvattavia tuloksia. Parocin myynti on kehittynyt positiivisesti yhteistyön ajan; kilpaillulla markkinoilla tämä ei ole itsestäänselvyys. Mielikuva Parocista laadukkaiden kivivillaratkaisujen asiantuntijana on vakiintunut kotimaisilla ja kansainvälisillä markkinoilla. Parocin tullessa osaksi Owens Corning -konsernia sisäinen sitoutuminen on vahvistunut ja työnantajamielikuva selkeytynyt.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Helsingin kaupunki

Vuonna 2017 suunnittelimme liikkuvan kuvan konseptin Helsingin kaupungin uuteen brändi-ilmeeseen. Halusimme tuoda kaupungin omaperäisen ja hieman rosoisenkin tunnelman esille aidoimmillaan, joten kaikki kuvamateriaali tuotettiin no filter -ajatuksella, ilman jälkituotantoa.

 

Vuoden 2018 aikana järjestetyn kilpailutuksen pohjalta Sherpa on yksi kolmesta Helsingin kaupungin kumppanipooliin valitusta markkkinointitoimistosta. Valinnan ansioista teemme markkinoinnin yhteistyötä useiden Helsingin kaupungin osastojen kanssa: Kaupunginkanslian viestintä, Kaupunkiympäristön toimiala, International House Helsinki, Helsinki Marketing sekä Helsinki-info.

Sherpa valikoitui myös suunnittelemaan Helsingin Kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämää Oodissa sijaitsevaa Brygga-osallisuustilaa. Projekti sisälsi tilasuunnittelun kokonaisuudessaan mukaan lukien opasteet, toiminnalliset elementit, kalustesuunnittelun ja interaktiiviset sisällöt.

Tiedustelut

Jukka Niittymaa

Head of AI & Innovations
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi

Muotia oikeaan elämään

Sherpa on toiminut Sokoksen strategisena markkinointiviestinnän kumppanina vuodesta 2016. Yhteistyö on pitänyt sisällään niin brändäävien kuin taktisten toimenpiteiden suunnittelua ja tuotantoa: konsepteja, kampanjoita, still-kuvauksia, liikkuvaa kuvaa, kampanjailmeitä, tavaratalomateriaaleja sekä kampanjan jalkautusta myymälöihin.

Yhteistyö tulokset ovat huikeita: siinä missä muodin kivijalkamyynti on yleisellä tasolla laskenut, on Sokoksen myynti kasvanut koko yhteistyön ajan.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Ruukki

The Unbelievable Challenge

Teräkseen ja teräsrakentamiseen erikoistuneen Ruukin toimeksianto Sherpalle oli edistää Ruukki Constructionin rakennusmateriaalien ja -ratkaisujen tunnettuutta arkkitehtien keskuudessa kansainvälisesti ja luoda pitkäkestoinen dialogi heidän ja Ruukin välille. Ratkaisumme oli The Unbelievable Challenge, arkkitehdeille suunnattu kansainvälinen ideakilpailu. Tehtävänä oli suunnitella uudenlainen logistiikkakeskus, joka paitsi uudistaa yleensä mitäänsanomattomana pidettyä rakennustyyppiä innovatiivisella idealla, myös palvelee kilpailun uskomatonta asiakasta, Mr. Santa Clausia.

Kilpailun yhteistyökumppaneita olivat Helsinki Design WeekSnøhetta sekä kilpailutontin tarjoava Oulun kaupunki.

Kampanjan kaikki tavoitteet täyttyivät ja se ylitti kaikki odotukset niin kilpailutöiden määrän ja laadun kuin kilpailun saavuttaman laajan kansainvälisen huomionkin osalta. Ansaitun median tavoittavuus oli 5 364 800 henkilöä (Meltwater).

The Unbelievable Challenge järjestettiin toistamiseen vuonna 2017. Mr. Santa Claus tarvitsi apua ylimääräisten lahjojen jakamiseen, joten suunnittelukohteena oli ostoskeskus, josta saneerattiin lahjaoutlet. Kilpailun voitti Yhdysvaltalainen Ben Feicht, jonka työssä ostoskeskuksen julkisivu oli suunniteltu poikkeuksellisen innovatiivisella tavalla. Vuodeksi 2021 on suunnitteilla kolmas kilpailu, joka jatkaa samaa konseptia.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Saariston kasvatti

Taffel Kartanon on suomalaisten premium-perunalastujen kirkkain tähti, mutta brändinä pysynyt lähes muuttumattomana koko 2000-luvun. Tavoitteena oli päivittää brändin pakkaukset makuvariaatioineen vastaamaan tätä päivää ja myös tulevaisuuden tarpeita. Tehtävämme oli lisäksi uusia tuoteperheen koko kommunikaatiokonsepti.

 

Sherpa vastasi pakkausten graafisesta ilmeestä, niissä käytettyjen kuvitusten ja tuotekuvausten hankinnasta sekä valvonnasta, mainonnan luovasta ideasta, TV-filmien käsikirjoituksesta ja tuotannon valvonnasta sekä mm. POS-materiaalien suunnittelusta ja tuotannosta.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi