Helsingin kaupunki
Sherpa suunnitteli ja tuotti visuaalisuuden Helsingin kaupungin uuteen brändikonseptiin. Laajaa video- ja still-kuvakokonaisuutta rakennettiin vuoden 2023 mittaan, ja sen idea pohjautuu vuodenaikoihin.
Halusimme ikuistaa kaupungin aidoimmillaan ja tehdä näkyväksi Helsingin brändin ytimen: vapaa, urbaanin villi, ihmeellinen, kestävä, toimiva.
Tiedustelut
Autoklinikka
Tausta ja tavoite
Autoklinikka on vahinkokorjaamo, joka laittaa kuntoon kaikkien merkkien ja mallien pellit ja tuulilasit. Autoklinikka on myös kaikkien vakuutusyhtiöiden kumppani. Kun jotain sattuu, asiakas saa valita korjaamon, johon haluaa autonsa viedä. Tässä tilanteessa tunnettuus on ensisijaisen tärkeää ja top of mind juuri se paikka, missä Autoklinikka haluaa sijaita. Tätä lähdimme varmistamaan uuden konseptin voimin.
Luova ratkaisu
Tyytyväisyys Autoklinikkaan on huikea. Tämä on kova saavutus paikalta, jossa asioidaan vain pakosta, kun autolle on sattunut jotain ikävää. Yli yhdeksän kymmenestä suosittelee Autoklinikkaa, ja tästä faktasta syntyi myös konseptin ydinhahmo Kolari-Jari. Hänellä on kova hinku päästä Autoklinikan asiakkaaksi – kaikki kehuvat, joten houkuttaahan se. Olennaisen muistisäännön summasimme mukavan monimerkityksiseen “Muista vahingossa” -sloganiin ja rallatukseen.
“Erinomainen asiakaspalvelu on Autoklinikan toiminnan ydin ja Sherpa kiteytti sen erinomaisesti. Ihastuimme konseptiin heti kättelyssä ja lopputulos on timanttinen.”
Heli Avikainen, markkinointi ja viestintä, Autoklinikka
Radiomainonta
Tulokset
Uusi konsepti teki ensiesiintymisensä TVssä, radiossa ja somessa loppuvuonna 2022. Se herätti paljon positiivista huomiota ja mielenkiintoa ja vahvisti kaikkia Autoklinikan mielikuvaominaisuuksia.
Tiedustelut
On niin monta joulua kuin on tyyliäkin
Joulu on vähittäiskaupalle vuoden tärkein sesonki, niin myös Sokokselle. Haasteena oli luoda brändin ytimestä ponnistava, kilpailijoista erottuva, ostoon ohjaava konsepti, jolla markkinoimme kaikkia Sokoksen tuotealueita: kauneus, muoti ja koti.
Luova ratkaisu ja toteutus
Suunnittelimme kampanjan, joka suhtautuu jouluun perinteistä poiketen, silti raikkaan kaupallisesti ja brändin mukaisesti. Joulu merkitsee jokaiselle eri asioita. Joskus se voi luoda myös paljon paineita. Viestimme ettei ole yhtä oikeaa tapaa viettää joulua. Sokokselta löytyy kyllä kaikkea: On yhtä monta joulua kuin on tyyliäkin. Perinteistä poikkesimme myös joulufilmissä, jonka tyylilaji on tutumpi sosiaalisen median kanavista kuin lineaarisesta tv:stä. Epätyypillinen tyylivalinta herättää huomion mainosvirrassa ja puhuttelee myös nuorempaa kohderyhmää tavoitteidemme mukaisesti.
Tulokset
Perinteisestä joulumainonnasta poikkeava, värikäs kampanja on otettu riemukkaasti vastaan sekä asiakkaan että kuluttajien puolella. Viesti omannäköisestä joulusta toimii tähän maailmanaikaan armollisella tavalla ohjaten kuitenkin vahvasti ostoon. Värikkäät mainokset säväyttävät synkimpänä vuodenaikana ja erottuvat edukseen. Kokonaisuudessaan monikanavainen kampanja on kuin jouluherkku.
Tiedustelut
It feels like an utopian daydream. Far-fetched. Absurd. Impossible. Until it isn’t.
Suomella on lähes maailman kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet. Siksi Suomi halusi ottaa inklusiivisen ja ratkaisukeskeisen johtajan roolin globaalina ilmastotoimijana, joka kehittää ratkaisuja yhdessä muiden maiden kanssa ja tarjoaa osaamistaan muille.
Suunnittelimme ja toteutimme Ulkoministeriölle rohkean viestintäkonseptin, joka kertoo maailmalle Suomen ilmastotoimijuudesta. Konsepti kiteytettiin yhteen englanninkieliseen sanaan: UNTIL.
Konsepti tuotti edustustoille lisäarvoa ja auttoi heitä viestimään Suomesta innovatiivisena ilmastotoimijana, herätti kansainvälistä kiinnostusta ja huomiota sekä tuki Suomen ilmastotarinaa ja vahvisti kansainvälistä profiilia.
Kun Sauli Niinistö piti puheenvuoronsa Glasgown ilmastokokouksessa, hän siteerasi konseptia sanoen: “change may seem inconceivable but only until we act.”
Tiedustelut
Brändiuudistus
Arkkitehdit Kontukoski tarvitsi uuden brändi-identiteetin, joka tukee yritystä sen astuessa elinkaaren uuteen vaiheeseen.
Workshoppien kautta löysimme Kontukosken tavan lähestyä arkkitehtuuria ja tehdä näkyväksi yrityksen tavan työskennellä. Syntyi konsepti Kohtaamisia, joka viittaa niin Kontukosken asiakaslähtöiseen työskentelymalliin kuin suunniteltaviin kohteisiin, joissa useimmissa kohtaaminen on tärkeässä roolissa.
Visuaalinen identiteetti perustuu selkeään pääväriin sekä vahvoihin, ajattomiin elementteihin. Yksinkertainen ilme jättää tilan tärkeimmälle eli arkkitehtuurin esittämiselle.
”Sherpan avulla saimme avattua asiaan uusia näkökulmia ja löysimme uudistukseen riittävän monitasoisen, mutta samalla selkeän ratkaisun, jonka uskomme palvelevan meidän tulevaisuudenkin tarpeita pitkäksi ajaksi eteenpäin. Olemme lopputulokseen kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväisiä."
Petri Kontukoski, toimitusjohtaja, arkkitehti SAFA
Tiedustelut
Parhaat muistetaan paikasta
Haaste: Järvikylän missio on saada suomalaiset syömään enemmän vihreää.
Kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – lanseerattiin kesällä 2021. Konseptissa rinnastuu maailmanluokan herkut; paras parmesaani ei voi tulla muualta kuin Parmigiano-Reggianosta, parhaat oliivit eivät voi tulla muualta kuin Kalamatasta – ja parhaat yrtit eivät voi tulla muualta kuin Järvikylästä. Rakensimme yksinkertaisen kaavan, joka viestii sekä laatua että inspiroi. Järvikylä rinnastuu maailmanluokan makuihin luonnollisesti. Konseptin kampanjoilla nostetaan maailmanluokan tuotteita, kotimaisia herkkuja ja paikkakuntakohtaisia helmiä Järvikylän rinnalle. Sellaista raaka-ainetta, ruokaa tai reseptiä ei olekaan, johon Järvikylän vihreät eivät sopisi.
"Järvikylä-brändin uusi kattokonsepti – Parhaat muistetaan paikasta – on yksi myynnin tärkeimmistä työkaluista, jolla kerromme tarinaa Järvikylän tuotteista ja laadusta.”
Kyösti Karhunen, Kaupallinen johtaja, Famifarm Oy
Tulokset: Järvikylän uusi konseptilanseeraus onnistui erinomaisesti tutkimusten* valossa. Kampanjan huomioarvo oli 75 % (bruttokontakti n. 1,2 M). Joka neljäs mainoksen nähnyt aikoo ostaa tuotteita mainosten perusteella. Konseptin kolmas lähtö medioissa oli kesällä 2022 ja positiivisen mielikuvan rakentaminen jatkuu.
Tiedustelut
Brändiuudistus
Suomalainen it-konsultointitalo Houston Inc. Consulting on uudistumisen ja kasvun tiellä. Brändistrategia oli hiljattain uusittu ja seuraavaksi tarvittiin selkeä strategiaan perustuva täysin uusi visuaalinen identiteetti. Visuaalisen identiteetin lisäksi projekti sisälsi äänensävyn määrittelyn, hissipuheen ja keskeiset viestit, sloganin sekä runsaan ilmeen esimerkityksen, joilla onnistuneesti viestitään yrityksen palveluista ja ainutlaatuisesta osaamisesta kaikissa kosketuspisteissä. www.houston-inc.com
Luova ratkaisu
Houston Inc. nimi juontaa juurensa Houstonissa sijaitsevasta avaruusasemasta. Haimme inspiraatiota John F. Kennedyn ikonisesta avaruusajan puheesta: ”We choose to go to the Moon in this decade and do the other things, not because they are easy, but because they are hard.” Houston Inc. tarjoaa palveluita, joiden avulla päästään ratkaisemaan asiakkaalle vaikeita digitaalisuuteen liittyviä kokonaisuuksia, haasteita tai ongelmakenttiä. Syntyi slogan Because it’s hard.
Visuaalisuuteen halusimme tuoda avaruusteemaa symbolisella tasolla. Pohdimme avaruusohjelmien sekä ohjelmistokehityksen samankaltaisuuksia – sitä, kuinka onnistuminen vaatii molemmissa asioiden näkemistä monesta perspektiivistä. Pitää hahmottaa skaalaa kosmoksen makro-tasolta mikroskooppisiin yksityiskohtiin.
Toteutus
Skaalaa kuvaamaan luotiin pikselöityvistä elementeistä koostuva visuaalinen maailma. Muoto ei ole monotonisesti toistuva vakio, vaan maailma voi venyä kunkin muokkaajan käsissä omanlaisekseen menettämättä tunnistettavuuttaan. Ajatus heijastaa sitä, kuinka Houston Inc. pystyy samanaikaisesti hahmottamaan laajan kokonaiskuvan sekä paneutumaan yksityiskohtiin pikselintarkasti. Vaikka muodot muuttuvat, symboliikka pysyy ennallaan. Syntyi konsepti, jonka raameissa houstonilaiset voivat myös itse venyttää visuaalista maailmaansa.
Monipuolinen visuaalisuus kaipasi parikseen minimalistista logoa. Pohdimme miten viestiä logotyypillä yrityksen toimialasta mahdollisimman pelkistetyllä, mutta oivaltavalla tavalla. Vastaus löytyi nimen kirjoitusasusta; muutimme Houston Inc. nimen koodin kirjoittajille tuttuun muotoon, jossa sanat erotetaan toisistaan pisteillä. Syntyi .Houston.inc. Näin saimme ehkäpä pelkistetyimmän mahdollisen muodon yrityksen toimialaa viestivälle logolle.
“Kokosimme huikean brändityöryhmän - meitä oli toistakymmentä halukasta Houstonilaista eri rooleista. Aloitimme evaluoimalla kumppanit ja löysimme kaikkien mielestä parhaan - Sherpan. Alkoi mahtava matka yhdessä Sherpan kannatellessa ja varmistaessa pääsymme perille. Lämmin kiitos, olette huikea gängi”
Minna Ruusuvuori, CSMO, Houston Inc.
Tiedustelut
Ihmisoikeudet kuuluvat kaikille
Ihmisoikeusliiton brändi oli vanhentunut eikä vastannut uuteen päivittyneeseen strategiaan. Tarvittiin uusi erottuvampi identiteetti, jonka avulla haluttiin puhua ihmisoikeuksista vaikuttavasti ja oivaltavasti.
Luova ratkaisu
Meillä on kaikilla erilaiset lähtökohdat, eri määrä etuoikeuksia. Toiset tarvitsevat enemmän apua kuin toiset. Ihmisoikeuksissa ei ole kyseessä kaikkien asettamista samalle viivalle, vaan etuoikeuksien tunnistamista ja oikeuksien tasaisesti jakamista. Suunnittelimme yksinkertaisen oivaltavan ja modernin identiteetin, joka ei ole kiinni lyhyen aikavälin trendeissä. Syntyi identiteetti, jossa pisteillä ja viivoilla kerrottiin monta erilaista tarinaa. Symbolit juontavat juurensa ihmisoikeusliiton kirjoitusasuun.
Toteutus
Viivat ja pisteet ovat yksinkertaisia, muistettavia ja läsnä kaikessa ihmisten välisessä kommunikaatiossa. Yksinkertaiset viivat ja pisteet kuvastavat ihmisiä ja tunnuksessa näkyy myös Ihmisoikeusliiton sloganin kaksoismerkitys, eli äänen käyttäminen: ihmisoikeudet kuuluvat kaikille. Siksi viivoja ja pisteitä hyödynnettiin ihmishahmojen lisäksi myös huutomerkkeinä, alleviivauksena ja graafisena symbolina. Saavutettavuus oli ilmeen eri elementtien suunnittelun tärkein lähtökohta. Se näkyi niin typografian valitsemisessa, väriyhdistelmien määrittämisessä kuin lopullisten taittojen elementtien asettelussa. Selkeys oli avainsana, jota kaikessa suunnittelussa tavoiteltiin.
Tiedustelut
GINTL hankkeen brändityö
GINTL on uusi hanke, jossa suomalaiset korkeakoulut yhdessä kansainvälisten kumppaneiden kanssa kehittävät ratkaisuja maailmanlaajuiseen oppimisen kriisiin. Toiminnan tavoitteena on kehittää uusia ratkaisuja oppimisen, opettamisen ja oppimisympäristöjen kehitykseen yhdistämällä akateemisen tietotaidon ja vuorovaikutteisen kansainvälisen yhteistyön.
Sherpan tehtävänä oli luoda brändi, joka toimii ensisijaisesti kansainvälisessä ympäristössä, etenkin hankkeen keskenään varsin erilaisilla kohdealueilla Afrikassa, Kiinassa ja Intiassa.
Yhteistyö
Brändityö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä hanketiimin ja kohdealueiden asiantuntijoiden kanssa. Työ aloitettiin taustoituksella, johon osallistettiin hankkeen sidosryhmiä mm. lähtökohtien, tavoitteiden ja aluekohtaisten tarpeiden selvittämiseksi. Brändistrategiaa työstettiin Sherpan toteuttamassa työpajassa, johon osallistui asiantuntijoita Suomen, Kiinan, Afrikan ja Intian yksiköistä. Työpajan löydösten pohjalta brändin strategia ja visuaalisuus suunniteltiin yhteistyössä ja niiden sisältöjä sparrattiin alueittain. Eri kulttuuritaustoja edustavien asiantuntijoiden tietotaidon ja kokemuksen ymmärtäminen ja hyödyntäminen niin osana brändityötä kuin koko hanketta oli avain onnistumiseen.
Toteutukset
Kiteytimme brändistrategian sisältäen positioinnin, yhdinkohderyhmät, brändilupauksen, pääviestit sekä bränditarinan. Strategian ytimeen nostettiin hankkeen uniikki vahvuustekijä eli akateemisen tietotaidon ja käytännön oppien yhdistämisestä syntyvä positiivinen palautekierre, jossa tutkimus inspiroi uusia tapoja kehittää opetusta ja käytännön opit eri puolilta maailmaa tuottavat uutta ymmärrystä tutkitun tiedon hyödyntämisestä.
Strategian pohjalta suunnittelimme hankkeelle visuaalisen identiteetin, jossa hyödynnettiin Suomen maaidentiteettiä. Keskeinen haaste brändityössä oli viestiä hankkeen tekemästä pitkäjänteisestä ja monitahoisesta työstä yksinkertaisen houkuttelevalla ja helposti lähestyttävällä mutta akateemisen uskottavalla tapaa. Luonnollisesti myös brändin visuaalisuuden, viestien ja materiaalipohjien tulisi olla helposti käytettävissä hankkeen tiimin toimesta sekä puhutella kohderyhmiä kaikilla hankkeen kohdealueilla.
Brändin hyödyntämiseksi käytännössä toteutimme hanketiimin käyttöön kuvakonseptin ja -pankin, ikonit, kevyet nettisivut sekä mallipohjat sosiaalisen mediaan, presentaatioille ja tiedotteille.
Tiedustelut
Brändiuudistus
Voland Partners on uusi teknologiayhtiöihin keskittyvä vähemmistösijoittaja, joka valitsi Sherpan suunnittelemaan itselleen brändi-identiteetin. Tarvittiin pari hedelmällistä keskustelua sekä napakka yhteinen workshop, ja brändi alkoi löytää muotonsa.
Laadimme Volandille hissipuheen ja sloganin Grow stronger. Ne viestivät Volandin positiosta kanssayrittäjänä, joka auttaa tech-yrityksiä uuteen menestykseen. Tone of voice määriteltiin ihmisläheiseksi ja jämäkäksi – sellaiseksi kuin rahasto itsekin.
Teknologiarahaston visuaalinen ilme nojaa tyhjään tilaan, vahvoihin kuviin sekä pelkistettyyn, viileään värimaailmaan. Omalaatuisuutta ja tunnistettavuutta tuotiin erottuvalla typografialla sekä orgaanisilla kuvituskuvilla. Mustavalkoisiin henkilöstöpotretteihin haluttiin samalla sekä lämpöä että uskottavuutta.