Kaikki työt

Only in Lapland, Lapin kansainvälinen markkinointibrändi, tarvitsi päivitystä visuaaliseen ilmaisuunsa, jotta se voisi vastata paremmin tämän päivän kommunikaatiotarpeisiin.

Strategian päivittämisen myötä Only in Lapland alkaa muuntautumaan lifestyle-brändiksi, jonka keskiöön matkailusta tutun maisema- ja aktiviteettikuvaston rinnalle nousevat erityisesti paikallinen elämäntyyli, ilmapiiri ja olemisen positiivinen outous.

Identiteetin keskiössä ovat kuvat, ja niitä tarvitaan paljon – onhan Lapissa kahdeksan vuodenaikaa. Materiaalia on toki runsaasti, mutta se on moneen kertaan nähtyä. Ja vaikka maisema on Lapin ehdottomia supervoimia, kauniskin näkymä voi muuttua geneeriseksi ja tapetiksi.

Only in Lapland halusi panostaa myös vahvemmin tekstipohjaiseen kerrontaan, jotta se ei pelkin valokuvin ja videoin kommunikoisi kilpaa alueensa toimijoiden ja tekijöiden kanssa, vaan löytäisi uuden ja erottuvan tyyliin kertoa Lapin omintakeisesta onnellisuudesta. Tämä mahdollistaa laajemman näkökulman luomisen koko alueen olemukseen.

Weird arctic magic made easy

Päivitetyn identiteetin ydin on yksinkertainen layout-system, joka on rakennettu kuva-albumimaiseen kollaasityyliin. Brändi erottuu kilpailijoista ja identiteetissä on jatkuvuutta, jota on helppo ylläpitää inhouse-tiimin voimin.

Kuvaston suhteen päätimme kääntää kameraa toiseen suuntaan. Muuttaa ihminen katsojasta kokijaksi. Lapin taika ei ole vain maisemassa vaan sen vaikutuksessa. Persoonallisessa, positiivisessa outoudessa, jossa ihmiset kokevat, fiilistelevät sekä toteuttavat omia unelmiaan ja intohimojaan. Emme halunneet tarjota vain sitä, miltä Lappi näyttää vaan sitä, miltä Lappi tuntuu.

Oma kuvatyyli

Loimme generatiivisella tekoälyllä oman kuvatyylin. Tämän Only in Lapland -style tunerin avulla tuotetaan uusia kuvia eri sesonkeihin ja tarpeisiin. 

AI-style tunerin ansiosta asiakas ei saanut vain pientä uutta kuvasettiä vaan sujuvaan inhouse-käyttöön istuvan työkalun, jonka avulla voi tuottaa käytännössä rajattomasti uusia kuvia. Pääsemme kiinni detaljeihin ja mikrohetkiin, jotka koetaan ja aistitaan pikemmin kuin nähdään. Pystymme ilmentämään Lapin outoa taikaa ja vaikkapa sitä tunnetta, kun pakkanen puree poskea tai lumi narskuu kengän alla.

Lopputulema on harmoninen kokonaisuus, jonka tyyli säilyy riippumatta siitä ovatko kuvat uusia vai nykyisestä kuvapankista poimittuja. Luonnollisesti merkitsemme AI-boostatun materiaalin ja kerromme, että sen avulla pyritään korostamaan Lapin mahtavuutta – sitä ei tietenkään pysty korvaamaan millään.

”Pystymme yhdessä Sherpan kanssa luodulla ja hiotulla kuvatyylillä tuottamaan kuvastoa, joka antaa kerronnalle extrakerroksen; se tuo kokonaisuuteen jotain mikä kutkuttelee aisteja ja vahvistaa tunnetta.”

Jussi Laaksonen, Head of Marketing, House of Lapland

Löydä joulusi

Kun saimme Sokokselta suuntaviivat joulun brändillisen kampanjan suunnitteluun, alkoi avautua jännittäviä ovia ja näkökulmia. Tapahtui hyviä juttuja.

Asiakkaamme toivoi, että joulusesongin markkinointi olisi rohkeaa ja uudenlaista. Lähtökohta kutkutti: nyt saa todellakin antaa kaikkensa. Ryhdyimme pöyhimään joulua tavalla, joka lopulta liikautti koko tiimin joulusuhdetta. Puhuimme joulusta kuin perheenjäsenestä, johon meillä on rakas mutta hieman kitkainen suhde. Palavereissa sanoimme asioita hiljaisella äänellä. Nauroimme paljon.

Luova ratkaisu ja toteutus

Oivalsimme, että me suomalaiset rakastamme joulua mutta vietämme sitä tavalla, jossa on aimo annos järjettömyyttä. Kuulostaako tutulta? Sokos-tiimissämme moni laittaa kaikki laatikot ja päälle vielä yhden ylimääräisen. Useampi ajelee yli maakuntarajojen joulukukat takapenkillä. Yksi lähtee joka vuosi mahdollisimman kauas karkuun. Poissa silmistä, poissa mielestä.

Workshopien myötä meissä heräsi halu sanoa joululle, että sori, it’s not you, it’s me – suhteemme on hieman complicated. Avautuessamme tulimme keksineeksi kampanjan ytimen: kirjeen joululle. Filmissä kuulemme päähenkilön monologin, hänen puheenvuoronsa joululle. Myös Sokoksen vaikuttajamarkkinoinnissa influencerit lähestyvät juhlapyhää kirjeen kautta.

Kampanjan tavoite on saada suomalaiset pohtimaan omaa jouluaan ja löytämään sitä kautta oman tyylin, oman joulun – sellaisen joka tekee mahdollisimman onnelliseksi. Kannustusviestit näkyvät loppuvuoden aikana kaikissa kanavissa. Myös Sokos-tavarataloissa ja kadun varsilla törmää kysymykseen: Millainen on sinun näköisesi joulu?

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Olis Puuiloo. Tuutko hakeen?

“Jos jossain niin Puuilossa”

Runsaasti tavaraa, jota joko tarvitset tai et vielä ole tajunnut tarvitsevasi – siinä Puuilo ytimekkäästi. Puuilo tykästyi Sherpan ajatteluun, jossa hyväksi havaitusta pidetään kiinni ja muuta tekemistä skarpataan. Vahvassa kasvussa oleva ketju valitsi Sherpan luottokumppaniensa joukkoon.

Tärkeä tavoite on lisätä tietoutta huippulaajasta valikoimasta. Puuilo on se kauppa, josta löydät kaikkea mahdollista ja mahdotonta eli Puuiloa kaikkeen arkeen ja morjensta mihin hintaan.

Näistä lähtökohdista lähdimme yhtenä tiiminä viilaamaan visuaalista ja verbaalista linjaa, jossa yksinkertaista ei lähdetä suotta monimutkaistamaan. Mietitään mitä halutaan sanoa ja sitten sanotaan se niin, että asia tulee selväksi ja sanomisen tapa saattaa jopa hieman hymyilyttää. Ei turhaa kikkailua, vaan sopivan rentoa ja brändin ytimessä olevaa.

 

 

Tuutko hakeen? Totta kai tuut.

Puuilo on jo aiemminkin kunnostautunut mainonnallaan. Tästä toimivasta brändiomaisuudesta haluttiin luonnollisesti pitää kiinni. Rempseä “Tuutko hakeen?” -kysymys muotoutuu kätevästi uusiin sovelluksiin ja sen ainoa oikea vastaus “En. Tuun.” puolestaan tarjosi mahdollisuuden herkulliseen, Puuilon oloiseen CTA-namikkaan.

Kauppaketjun nimen taustalta löytyvät yrityksen ensivaiheet, jolloin Puuilo tuotti puisia leluja. Nimi on siis yhä enenevässä määrin harhaanjohtava, mitä pystytään hyödyntämään viesteissäkin: tajuaahan sen, että vaikkapa islantilaisia villalankoja ja aurausviittoja kannattaa hakea juurikin Puuilo-nimisestä kaupasta.

"Löysimme nopeasti Sherpan kanssa yhteisen sävelen ja yhteistyö on ollut alusta asti helppoa”

Perttu Partanen, markkinointijohtaja, Puuilo.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Brändiuudistus

A-klinikkasäätiö toimii parinkymmenen eri hankkeen kautta, joista lähes jokaisella oli ennen uudistusta oma visuaalinen ilmeensä. A-klinikkasäätiön kattava toiminta päihde- ja riippuvuushaittojen vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi näyttäytyi eri hankkeiden kautta eri näköisenä, koska yhteinen visuaalinen ilme puuttui.

Tavoitteena oli muodostaa brändihierarkia nykyisille sekä tuleville hankkeille ja yhdistää toiminta selkeästi yhden kattobrändin alle. Samassa yhteydessä uusittiin A-klinikkasäätiön visuaalinen ilme vastaamaan visiota olla addiktioiden tunnustetuin asiantuntija Suomessa sekä heijastamaan A-klinikkasäätiön strategiaa. Visuaalisessa ilmeessä tuli näkyä vahvasti säätiön visio, missio ja arvot.

Lisäksi tavoitteena oli yhdistää ihmiset säätiön sisällä yhden, vakuuttavan brändin alle – vahvistaa yhteenkuuluvuuden tunnetta ja kohottaa ylpeyttä A-klinikkasäätiöön kuulumisesta.

Visuaalinen ilme nojaa vahvasti A-klinikkasäätiön perusajatukseen ihmisten aidosta kohtaamisesta, addiktioihin liittyvän stigman poistamisesta ja yhteiskunnan  inhimillistämisestä. Uusi visuaalisuus on yksinkertainen – sen ytimen muodostavat uudistettu liikemerkki, tyhjän tilan käyttö sekä typografia. Persoonallinen Helsinki Type Studion fontti kuvastaa sattumia ja erityisyyksiä, joita ihmiselämään kuuluu.

Pyramidinomainen tunnus viestii säätiöstä monen hankkeen vahvan tukijalkana. Siinä näkyy myös A-kirjain, jolla kaikki toiminta sidotaan A-klinikkasäätiöön. Tunnuksen voi myös nähdä eräänlaisena labyrinttina, joka kuvastaa jokaisen yksilöllistä polkua ja reittiä addiktion äärellä: A-Klinikkasäätiön toimintaan voi tulla mukaan kuka tahansa, mistä “suunnasta” tahansa, missä elämänvaiheessa tai -tilanteessa tahansa – siksi aikaa, kun oma tilanne vaatii. Taustalla on aina positiivinen ajatus siitä, että ulospääsy on olemassa.

Eri hankkeita edustavien työntekijöiden toiveiden, tietotaidon ja kokemuksen ymmärtäminen ja hyödyntäminen niin osana brändityötä kuin visuaalisuuttakin olivat avain onnistumiseen. Brändityö toteutettiin tiiviissä yhteistyössä A-klinikkasäätiön eri toiminnoista kootun bränditiimin sekä säätiön johtoryhmän kanssa. Lisäksi osallistettiin kriittisissä kohdissa koko henkilökuntaa. Tiiviin osallistamisen, huolella suunnitellun sisäisen viestinnän strategian sekä empaattisen dialogin avulla saimme sitoutettua A-klinikkasäätiön ihmiset hankkeeseen jo prosessin aikana.

"Sherpan tiimi näytti jo tarjousten kilpailutusvaiheessa osaamisensa ajatella A-klinikkasäätiön tarpeita ja toimintamme syvää ydintä. Käytännön työ heidän kanssaan osoitti näytöt todeksi. Sherpa teki hartiavoimin töitä eteemme ja sitoutuminen näkyi projektin kaikissa vaiheissa. Olen todella ylpeä lopputuloksesta, koska ilmeemme on lähestyttävä ja persoonallinen sekä se yhdistää hienolla tavalla yksilöllisyyden osaksi isompaa kokonaisuutta, yhteiskuntaa."

Tarja Virolainen, viestintäjohtaja, A-klinikkasäätiö

 

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Palvelukartta

Palvelukartta on digitaalinen palvelu, joka auttaa paikantamaan Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan ja Kirkkonummen julkiset toimipisteet ja niiden palvelut. Kartta on osa Helsingin kaupungin esteettömyystyötä, ja sen avulla voi tarkistaa helpoimman pääsyn paikkoihin. Tällaisia tietoja tarvitaan, kun ihmisellä on hankaluutta vaikkapa avata raskaita ovia, nousta jyrkkiä mäkiä tai kävellä parkkipaikalta pitkiä matkoja. Ihan vaikka siitä syystä, että kulkee lastenvaunujen tai kyynärsauvojen kanssa. Tai on pyörätuolissa. Tai ei näe. Meistä jokainen on todennäköisesti jossain vaiheessa elämäänsä tällaisessa tilanteessa.

Ratkaisu olikin runo

Projektin johtotiimi ihastui Sherpan ideoihin Palvelukartan markkinoimiseksi. Suunnittelimme mainoksiin karttamuodon visuaalisuudesta inspiroituja kaksivärisiä animaatioita. Niihin copywriterimme kirjoitti pelkistettyjä selkokielisiä runoja kertomaan tunteesta, kun on hankalaa päästä toisten luokse. Halusimme pysäyttää mainosten näkijät runon herättämän empatian äärelle ja saada siten kiinnostumaan Palvelukartasta. Toteutukset täyttivät saavutettavuuden kriteerit, jotta ne aukeavat ihan kaikille.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Helsingin kaupunki

Sherpa suunnitteli ja tuotti visuaalisuuden Helsingin kaupungin uuteen brändikonseptiin. Laajaa video- ja still-kuvakokonaisuutta rakennettiin vuoden 2023 mittaan, ja sen idea pohjautuu vuodenaikoihin.

Halusimme ikuistaa kaupungin aidoimmillaan ja tehdä näkyväksi Helsingin brändin ytimen: vapaa, urbaanin villi, ihmeellinen, kestävä, toimiva.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Autoklinikka

Tausta ja tavoite

Autoklinikka on vahinkokorjaamo, joka laittaa kuntoon kaikkien merkkien ja mallien pellit ja tuulilasit. Autoklinikka on myös kaikkien vakuutusyhtiöiden kumppani. Kun jotain sattuu, asiakas saa valita korjaamon, johon haluaa autonsa viedä. Tässä tilanteessa tunnettuus on ensisijaisen tärkeää ja top of mind juuri se paikka, missä Autoklinikka haluaa sijaita. Tätä lähdimme varmistamaan uuden konseptin voimin.

Luova ratkaisu

Tyytyväisyys Autoklinikkaan on huikea. Tämä on kova saavutus paikalta, jossa asioidaan vain pakosta, kun autolle on sattunut jotain ikävää. Yli yhdeksän kymmenestä suosittelee Autoklinikkaa, ja tästä faktasta syntyi myös konseptin ydinhahmo Kolari-Jari. Hänellä on kova hinku päästä Autoklinikan asiakkaaksi – kaikki kehuvat, joten houkuttaahan se. Olennaisen muistisäännön summasimme mukavan monimerkityksiseen “Muista vahingossa” -sloganiin ja rallatukseen.

“Erinomainen asiakaspalvelu on Autoklinikan toiminnan ydin ja Sherpa kiteytti sen erinomaisesti. Ihastuimme konseptiin heti kättelyssä ja lopputulos on timanttinen.”

Heli Avikainen, markkinointi ja viestintä, Autoklinikka

Radiomainonta

 

 

 

Tulokset

Uusi konsepti teki ensiesiintymisensä TVssä, radiossa ja somessa loppuvuonna 2022. Se herätti paljon positiivista huomiota ja mielenkiintoa ja vahvisti kaikkia Autoklinikan mielikuvaominaisuuksia.

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

On niin monta joulua kuin on tyyliäkin

Joulu on vähittäiskaupalle vuoden tärkein sesonki, niin myös Sokokselle. Haasteena oli luoda brändin ytimestä ponnistava, kilpailijoista erottuva, ostoon ohjaava konsepti, jolla markkinoimme kaikkia Sokoksen tuotealueita: kauneus, muoti ja koti.

Luova ratkaisu ja toteutus

Suunnittelimme kampanjan, joka suhtautuu jouluun perinteistä poiketen, silti raikkaan kaupallisesti ja brändin mukaisesti. Joulu merkitsee jokaiselle eri asioita. Joskus se voi luoda myös paljon paineita. Viestimme ettei ole yhtä oikeaa tapaa viettää joulua. Sokokselta löytyy kyllä kaikkea: On yhtä monta joulua kuin on tyyliäkin. Perinteistä poikkesimme myös joulufilmissä, jonka tyylilaji on tutumpi sosiaalisen median kanavista kuin lineaarisesta tv:stä. Epätyypillinen tyylivalinta herättää huomion mainosvirrassa ja puhuttelee myös nuorempaa kohderyhmää tavoitteidemme mukaisesti.

Tulokset

Perinteisestä joulumainonnasta poikkeava, värikäs kampanja on otettu riemukkaasti vastaan sekä asiakkaan että kuluttajien puolella. Viesti omannäköisestä joulusta toimii tähän maailmanaikaan armollisella tavalla ohjaten kuitenkin vahvasti ostoon. Värikkäät mainokset säväyttävät synkimpänä vuodenaikana ja erottuvat edukseen. Kokonaisuudessaan monikanavainen kampanja on kuin jouluherkku.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

It feels like an utopian daydream. Far-fetched. Absurd. Impossible. Until it isn’t.

Suomella on lähes maailman kunnianhimoisimmat ilmastotavoitteet. Siksi Suomi halusi ottaa inklusiivisen ja ratkaisukeskeisen johtajan roolin globaalina ilmastotoimijana, joka kehittää ratkaisuja  yhdessä muiden maiden kanssa ja tarjoaa osaamistaan muille.

Suunnittelimme ja toteutimme Ulkoministeriölle rohkean viestintäkonseptin, joka kertoo maailmalle Suomen ilmastotoimijuudesta. Konsepti kiteytettiin yhteen englanninkieliseen sanaan: UNTIL.

Konsepti tuotti edustustoille lisäarvoa ja auttoi heitä viestimään Suomesta innovatiivisena ilmastotoimijana, herätti kansainvälistä kiinnostusta ja huomiota sekä tuki Suomen ilmastotarinaa ja vahvisti kansainvälistä profiilia.

Kun Sauli Niinistö piti puheenvuoronsa Glasgown ilmastokokouksessa, hän siteerasi konseptia sanoen: “change may seem inconceivable but only until we act.”

Tiedustelut

Lea von Fieandt

Asiakkuusjohtaja
+358 40 834 8896
lea@sherpa.fi

Brändiuudistus

Arkkitehdit Kontukoski tarvitsi uuden brändi-identiteetin, joka tukee yritystä sen astuessa elinkaaren uuteen vaiheeseen.

Workshoppien kautta löysimme Kontukosken tavan lähestyä arkkitehtuuria ja tehdä näkyväksi yrityksen tavan työskennellä. Syntyi konsepti Kohtaamisia, joka viittaa niin Kontukosken asiakaslähtöiseen työskentelymalliin kuin suunniteltaviin kohteisiin, joissa useimmissa kohtaaminen on tärkeässä roolissa.

Visuaalinen identiteetti perustuu selkeään pääväriin sekä vahvoihin, ajattomiin elementteihin. Yksinkertainen ilme jättää tilan tärkeimmälle eli arkkitehtuurin esittämiselle.

”Sherpan avulla saimme avattua asiaan uusia näkökulmia ja löysimme uudistukseen riittävän monitasoisen, mutta samalla selkeän ratkaisun, jonka uskomme palvelevan meidän tulevaisuudenkin tarpeita pitkäksi ajaksi eteenpäin. Olemme lopputulokseen kaiken kaikkiaan erittäin tyytyväisiä."

Petri Kontukoski, toimitusjohtaja, arkkitehti SAFA

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi