Kaikki työt

Haaste / lähtötilanne

HSL:n matkustajamäärät olivat laskeneet merkittävästi koronan seurauksena. Palvelujen turvaamiseksi kaupunkilaiset oli houkuteltava takaisin joukkoliikenteen pariin tuntuvan alennuksen avulla. Samalla haluttiin vauhdittaa matkustajien siirtymää HSL-sovelluksen käyttäjiksi. Tavoite asetettiin korkealle. Nykyisen noin 60 000 kausilipputilauksen päälle haluttiin saada 40 000 lisää, ja myös vannoutuneet matkakortin käyttäjät haluttiin saada ostamaan lippunsa HSL-sovelluksen kautta.

Insight

Koronan vuoksi arkisetkin asiat tuntuvat erityisiltä, kun niitä ei ole päässyt tekemään. Kukapa olisi odottanut toimistopalavereja tai kouluaamuja yhtä innolla kuin nyt? Joukkoliikenteeseen paluusta oli tehtävä suurenmoista, suorastaan ihmeellistä.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Comeback, paluu joukkoliikenteeseen. Se oli saatava tapahtumaan. Rinnastimme paluun arkisille työ- ja vapaa-ajan matkoille artistien odotettuihin comback-keikkoihin. Näin luotiin valtavaa, kutkuttavaa jännitystä ja odotusta itse koitokseen eli matkaan, mikä räjäytti potin. Teaser-vaihe nostatti pulssia ja nostatti odotuksia. Kampanjavaihe otti kaupungin ilmaherruuden haltuun näyttävin toteutuksin, eikä 50% alennus jäänyt keltään huomaamatta.

“Ison kampanjan toteutumiseen tarvittiin iso joukko alansa taitajia, jotka pelasivat loistavasti yhteen. Comeback oli Sherpalta oivaltava ja hieno konsepti, joka auttoi ylittämään haastavat tavoitteemme.

HSL:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sari Kotikangas.

Tulokset 

Monivaiheinen kampanjakokonaisuus ylitti asetetut tavoitteet kirkkaasti ja siitä tuli HSL:n kaikkien aikojen menestyksekkäin kampanja. Kausilippuja myytiin kampanja-aikana reippaasti yli tavoitteen, jopa 162 000, ja myös HSL-sovelluksen osalta ylitettiin kaikki odotukset ja ennätykset. Onnistuimme yhdessä nostamaan kausilippujen myynnin ennätyslukuihin ja samalla madaltamaan kynnystä palata pandemian jälkeiseen arkeen ja vastuullisempaan liikkumisen tapaan.

Tiedustelut

Yksi kaikkien ja kaikki turvallisen joukkoliikenteen puolesta

Vaikka maailma on myllerryksessä, yksi asia ei muutu. Joukkoliikenne palvelee myös näinä poikkeuksellisina aikoina, vaikka HSL:n matkustajamäärät ovatkin koronan seurauksena laskeneet merkittävästi. Joukkoliikenne on kuitenkin edelleen turvallinen tapa matkustaa, kun noudattaa ohjeita ja käyttää maskia.

Jo vuoden kestäneen poikkeustilan jatkuvat säännöt ja rajoitukset puuduttavat ihmisiä. Siitä syystä teimme informatiivisen turvallisuuskampanjan toisin. Yksi kaikkien ja kaikki turvallisen joukkoliikenteen puolesta -konsepti kuvaa tilannetta paitsi matkustajien myös HSL:n työntekijöiden silmin, koska kaikilla meillä on yhteinen tavoite: liikkua mahdollisimman sujuvasti ja turvallisesti.

Parhaat matkat tehdään vastuullisesti yhdessä.

Tiedustelut

HSL-kortin nettilataus

Vihdoinkin, vuosien kehitystyön jälkeen, HSL-kortin voi ladata netissä. Myöhässä ollaan – onhan toimiva sovelluskin jo tehty – mutta rohkea brief ei lähtenyt sitä piilottelemaan. Pilkettä silmäkulmaan ja ilosanomaa julistamaan! Suunnittelimme gif-kampanjan, joka osaa nauraa itselleen tuoden viestin vahvasti esiin. Kaikille tutut giffit tehtiin uudelleen omin voimin. Kampanjan tähtinä loistavat Sherpan työntekijät. Koronakevät teki tuotannoista lähes mahdottomia, mutta me käärimme porukalla hihat ja tuotimme tämän värikkään kampanjan kaikesta huolimatta.

Tiedustelut

Vihreät

Arvolähtöistä vaalikampanjointia 2014-2021

Sherpa teki Vihreiden vaalikampanjointia 2014-2021 ja oli mukana nostamassa puoluetta ennätyksellisiin kannatuslukemiin. 

Kampanjointi oli koko yhteistyön ajan vahvasti arvolähtöistä ja käsitteli vaaliteemoja ihmisläheisesti. Elämänmakuinen arki loisti läsnäolollaan mainonnassa läpi yhteistyön sekä mainonnan viesteissä että mainonnan visuaalisissa ratkaisuissa. Kaikki suunnittelu tehtiin tiiviissä yhteistyössä puolueen kanssa.

 

Vuoden 2017 kuntavaaleissa Vihreät saavutti Ville Niinistön luotsaamana legendaarisen vaalivoiton kasvattamalla ääniosuudekseen 12,4 %. Tuloksella noustiin valtakunnallisesti merkittäväksi puolueeksi.

Sherpa vastasi puolueen mainonnan konseptista myös 2019 eduskuntavaaleissa ja eurovaaleissa. Eduskuntavaalien alla Suomen poliittinen ilmapiiri oli polarisoitunut ja yhteiskunnallinen keskustelu kärjistynyttä. Perinteisen ehdokasvetoisen kampanjoinnin sijaan halusimme saada aikaan arvokeskustelua mm. palkitun dokumentaarisen valokuvaajan Akseli Valmusen kuvilla Suomen nykytilasta. Kuvista muodostui puhutteleva, rehellinen ja toiveikas valokuvaessee, jota hyödynnettiin mainonnassa. Valokuvaessee palkittiin Vuoden huiput  2020 -kilpailussa Hopeahuipulla. Eduskuntavaalien mediamainonnan kampanjan pääkuvan otti Konsta Linkola.

Vihreille vuoden 2019 vaalikevät oli tuloksellinen menestys. Eurovaaleissa puolueen kannatus mm. kasvoi ennätykselliset 6,7 %. Kevään kampanjoille Sherpassa suunniteltu pääviesti oli Näytä luontosi ja äänestä. Äänestäjät käyttäytyivät viestin mukaisesti.

Huomenna Suomi on vihreä.

Vuoden 2021 kuntavaaleihin valmistautuminen aloitettiin muuttuneessa Suomessa. Yhä useampi ilmastonmuutoksen torjuntaan vaikuttava teknologia ja tapa toimia on jo siirtynyt osaksi arkeamme. Puolet omakotitaloa rakentavista valitsee maalämmön, yhä useampi ajaa vähäpäästöisellä autolla tai sähköpyörällä, syrjivästä teosta joutuu aiempaa varmemmin vastuuseen ja erilaiset kasvipohjaiset ruokainnovaatiot ovat ottaneet paikkansa keittiöissämme.

Samaan aikaan myös muu ajan henki osoitti kääntyvänsä Vihreiden puolelle. Taloustutkimuksen tekemässä ja 18–29-vuotiaiden keskuudessa toteutetussa kyselyssä Vihreät olivat jaetulla kärkisijalla kysyttäessä, mitä puoluetta vastaaja äänestäisi.

Käänne parempaan on tapahtunut, mutta työ on suurelta osin kesken. Tähän ajatteluun perustuen vaalien pääviestiksi valikoitui päättäväinen ja tulevaisuuteen uskova Huomenna Suomi on vihreä. Valittu pääviesti on paljon muutakin kuin puoluepoliittinen. Vihreys on sateenvarjotermi kaikelle ekologiselle, ekonomiselle, sosiaaliselle ja kulttuurilliselle kestävälle kehitykselle. Vakaviakin teemoja on mahdollista käsitellä toiveikkaasti.

Radiomainonta

 

 

 

 

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Paulig Cold Brew Sparkling

Kylmäuutetun kahvin ja teen trendi kasvaa maailmalla. Kahvijuomien edelläkävijänä Paulig halusi luoda oman tuotteen vastaamaan kehittyviin kuluttajatarpeisiin ja valitsi kumppanikseen Sherpan. Kehitimme yhdessä kokonaan uuden juomakonseptin ja sen lanseerauksen. Tavoitteemme oli luoda nuorelle kohderyhmälle uskottava tuote, joka istuu perinteisen brändin arvomaailmaan. Samalla koko kansaa oli puhuteltava suomalaisille uudella tuotteella erittäin kilpaillussa kategoriassa.

Suunnittelemamme pakkausdesign ja markkointiviestinnän konsepti keskittyvät juoman raikkauteen ja yllättäviin makuyhdistelmiin, jotka ovat enemmän kuin osiensa summa. The New Fresh ei ole vain konsepti, se on luova tapa nähdä ja tehdä toisin. Markkinointikampanjassa haluttiin tarjota uskottavaa sisältöä kohderyhmälle ja saada heidät viettämään mahdollisimman paljon aikaa uuden brändin parissa.

RARE x The New Fresh

Vaikuttajayhteistyö toteutettiin RARE x The New Fresh -klubikiertueen muodossa. Kampanjan keskiöön nostettiin kohderyhmän edelläkävijöitä kiinnostavat levy- ja tuotantoyhtiö Skorpionin artistit, sisällöntuottajat ja RARE-klubikonsepti. Vaikuttajiksi valittiin siis tekijöitä ja taiteilijoita, joita ei vaikuttaja­markkinointitoimistojen listoilta löydy. Kiertuetta dokumentointiin monipuolisesti niin artistien omiin kuin RARE-klubin sosiaalisen median kanaviin. Kampanjasisältöjen toteutukseen annettiin artisteille vapaat kädet. Tuloksena syntyi laadukasta ja persoonallista sisältöä.

Uuden brändin lanseerauksessa onnistuttiin yli odotusten. Kiertueen aikana tuote sai orgaanista näkyvyyttä luonnollisessa ympäristössä. Yhteistyölle asetettujen laadullisten tavoitteiden vuoksi keskityimme kohderyhmän sitoutumisen ja brändimielikuvan kehityksen seuraamiseen. Raren Instragram-tilillä julkaisujen sitoutumisaste oli jopa 30 % ja videosisältöjä katseltiin yli 4,1 miljoonaa kertaa. Kuluttajatutkimuksissa brändi koettiin visuaalisesti mielenkiintoiseksi, tyylikkääksi, trendikkääksi ja ostoon houkuttelevaksi.

Tiedustelut

Helsingin kaupunki

Vuonna 2017 suunnittelimme liikkuvan kuvan konseptin Helsingin kaupungin uuteen brändi-ilmeeseen. Halusimme tuoda kaupungin omaperäisen ja hieman rosoisenkin tunnelman esille aidoimmillaan, joten kaikki kuvamateriaali tuotettiin no filter -ajatuksella, ilman jälkituotantoa.

 

Vuoden 2018 aikana järjestetyn kilpailutuksen pohjalta Sherpa on yksi kolmesta Helsingin kaupungin kumppanipooliin valitusta markkkinointitoimistosta. Valinnan ansioista teemme markkinoinnin yhteistyötä useiden Helsingin kaupungin osastojen kanssa: Kaupunginkanslian viestintä, Kaupunkiympäristön toimiala, International House Helsinki, Helsinki Marketing sekä Helsinki-info.

Sherpa valikoitui myös suunnittelemaan Helsingin Kaupunkiympäristön toimialan ylläpitämää Oodissa sijaitsevaa Brygga-osallisuustilaa. Projekti sisälsi tilasuunnittelun kokonaisuudessaan mukaan lukien opasteet, toiminnalliset elementit, kalustesuunnittelun ja interaktiiviset sisällöt.

Tiedustelut

Jukka Niittymaa

Head of AI & Innovations
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi

Imagokampanja

HSL:n toiminnan tavoitteena ei ole pelkästään sujuvin, vaan paras arki maailman toimivimmalla kaupunkiseudulla. Sherpa on HSL:n markkinointiviestinnän pääkumppani. Suunnittelutyössämme korostuvat joukkoliikennematkustamisen ekologinen kestävyys ja matkustuskokemuksen yksilöllisyys. Matka kaupungin ytimeen tai sieltä luonnon ääriin tehdään joukkoliikenteen luonteen mukaisesti kestävästi yhdessä ja samanaikaisesti jokainen matka on tekijänsä näköinen.

Tiedustelut

Muotia oikeaan elämään

Sherpa on toiminut Sokoksen strategisena markkinointiviestinnän kumppanina vuodesta 2016. Yhteistyö on pitänyt sisällään niin brändäävien kuin taktisten toimenpiteiden suunnittelua ja tuotantoa: konsepteja, kampanjoita, still-kuvauksia, liikkuvaa kuvaa, kampanjailmeitä, tavaratalomateriaaleja sekä kampanjan jalkautusta myymälöihin.

Yhteistyö tulokset ovat huikeita: siinä missä muodin kivijalkamyynti on yleisellä tasolla laskenut, on Sokoksen myynti kasvanut koko yhteistyön ajan.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Mallaskoski

Toteutimme pakkausuudistuksen Mallaskosken Panimon MK Series -vakiotuotelinjalle. Uudistuksen tavoitteena oli luoda pienpanimo-oluiden kentällä uskottava ja erottuva pakkausilme, joka toimii brändin tärkeimpänä markkinointikanavana kuluttajalle viestien samalla brändin tarinaa.

MK series

 

Suunnittelun lähtökohtana oli luoda craft beer helppoja erikoisoluita etsivälle tavalliselle kansalle, nostaa esiin panimon pitkää historiaa välttäen vanhanaikaisuutta ja retroa, sekä kunnioittaa panimon pohjalaisia juuria eli sarkastista synkkyyttä ja vähäpuheisuutta modernilla tavalla. Tältä pohjalta toteutimme tummanpuhuvan pakkausilmeen olematta kuitenkaan liian synkkiä.

Ilmettä rikastamaan suunnittelimme Mallaskoski Slab -fontin, jonka muotokieleen haimme inspiraatiota Mallaskosken Panimon vanhoista etiketeistä sekä lasinalusista löytyneistä kirjasintyypeistä.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Saariston kasvatti

Taffel Kartanon on suomalaisten premium-perunalastujen kirkkain tähti, mutta brändinä pysynyt lähes muuttumattomana koko 2000-luvun. Tavoitteena oli päivittää brändin pakkaukset makuvariaatioineen vastaamaan tätä päivää ja myös tulevaisuuden tarpeita. Tehtävämme oli lisäksi uusia tuoteperheen koko kommunikaatiokonsepti.

 

Sherpa vastasi pakkausten graafisesta ilmeestä, niissä käytettyjen kuvitusten ja tuotekuvausten hankinnasta sekä valvonnasta, mainonnan luovasta ideasta, TV-filmien käsikirjoituksesta ja tuotannon valvonnasta sekä mm. POS-materiaalien suunnittelusta ja tuotannosta.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi