Kaikki työt

Sokos on ollut osa suomalaista arkea ja juhlaa jo 70 vuotta. Juhlavuosi haluttiin tehdä näkyväksi meille jokaiselle ympäri Suomen. Valtakunnallisuus – kotimaisuuden ja vastuullisuuden ohella – on tärkeä arvo Sokokselle ja meille asiakkaille.

Vaikka Sokoksella on arvokas historia, nostalgiaan ei haluttu vajota. Aina ajankohtainen Sokos lanseerasi Tyylin tavaratalo -konseptin, joka näkyy ja kuuluu kaikessa markkinointiviestinnässä juhlavuoden ajan.

Konseptilla ja sen toteutuksilla todennetaan tavarataloketjun valtakunnallisuutta ja vahvistetaan palveluosaamista tyylin asiantuntijoina niin kivijalassa kuin verkkokaupassakin. Sokos, tyylin tavaratalo, esitellään tyylikkäiden asiakkaidensa kautta, joiden kanssa pitkää, menestyksekästä taivalta juhlitaan koko vuosi.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Lasit päästä -haaste saavutti silmäparit

Kuinka avata silmät Silmäaseman laserleikkaukselle?

Silmäaseman laserleikkauksen kohderyhmä ulottuu nuorista noin nelikymppisiin, joilla ei vielä ikänäkö haittaa. Leikkauksiin ei tietenkään mennä tuosta vain – kampanjan ensisijainen tavoite oli herättää kiinnostus ja ohjata maksuttomaan leikkauskartoitukseen.

Strategia

Laserleikkaus on hyvin taktinen toimenpide, joka vaikuttaisi edellyttävän hyvin taktisia viestejä. Faktoja, mahdollisten pelkojen hälventämistä, maksutapojen avaamista. Toisaalta näitä on jo tarjolla yllin kyllin, ja silti kaikki eivät säntää leikkaukseen.

Siksi menimme asian ytimeen: laserleikkaukseen mennään, kun halutaan lasit päästä. Perehtyminen laserleikkauksen tekniikkaan oli silmiä avaava – itse laserointi on todella nopea toimenpide, ja kestää enintään 30 sekuntia per silmä. Yhdessä näistä havainnoista syntyi kampanjan ydinajatus.

Luova ratkaisu

Lasit päästä -haaste nosti valokeilaan leikkaukseen menon ydinsyyn yllättävällä, kohderyhmään vetoavalla tavalla. Se istui valittuihin kanaviin, joissa erilaiset haasteet kukoistavat.

Perinteisen elämä-ilman-laseja-on-helpompaa -kaavan sijasta toimme kampanjaan uuden näkökulman. Lasit saa päästä monella tapaa, mutta Silmäaseman laserleikkaus hoitaa asian nopeasti ja turvallisesti.

Toteutus

Lasit päästä -haaste on 360 asteen kokemus.

Kuvasimme tilanteita ja lajeja, joissa lasit lähtevät päästä ja kellotimme ne. Kohderyhmät huomioiden otimme mukaan sekä nuorempia tekijöitä että lapsiperheen, mutta ajatus on universaali: lasit päästä extremetavalla vs laserleikkauksella. Extreme voittaa täpärästi ajassa, mutta Silmäaseman laserleikkauskin on huippunopea. Se on myös turvallinen ja lopputulema pysyvämpää laatua. Videot kuvattiin 360-kameralla, jotta niihin saatiin toivottu vauhti ja dynamiikka.

Tämän esittelytekstin lukuaika on noin kaksi minuuttia. Siinä ajassa saisi laseroitua neljä silmää eli kahdet lasit päästä, nopeasti ja turvallisesti.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Robert Paulig Roastery

Asiakkaamme Robert Paulig Roasteryn arvojen ytimessä on yhteistyö ja kahvialan vanhojen käytäntöjen rikkominen. Arvoilleen uskollisesti Robert Paulig Roastery lyöttäytyi yhteen kilpailijansa Artisan Cafén kanssa luodakseen tyylikkään neljännen aallon kahvin. Neljättä trendiaaltoa määrittävät tieteellinen ajattelu, yksityiskohdat ja kokemuksellisuus kahvimaailmaan tuotuina.

Erityislaatuiselle kahville haluttiin erityislaatuinen pakkaus, jolla on myös muu funktio pakkauskäytön lisäksi. Pakkauksella haluttiin viestiä sekä uuden aallon syvästä kahviymmärryksestä että Robert Paulig Roasteryn luonnonläheisestä brändistä.

Projektin alusta lähtien tavoitteet olivat selkeät. Tällä kahvilla haluttiin ravistella kahviyhteisöä ja loistaa alan kilpailuissa.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Neljännen aallon hengessä pakkausratkaisu haluttiin viedä askelta pidemmälle. Tavoitteena oli yhdistää premium-kahvin laatu ja tyylikkyys, neljännen aallon tieteellinen pieteetti, sekä Robert Paulig Roasteryn luonnon kiertokulkua kunnioittava henki. Pakkausta lähestyttiin konkreettisena osana kahvipavun matkaa.

Pakkauksen muoto ja graafinen tyyli viittaavat laboratoriomaailmaan nyökkäyksenä neljättä aaltoa määrittävään tieteelliseen ajatteluun. Kliinisyyttä torjuu lämmin, maatuva materiaalivalinta.

Jokaiseen kahvikupilliseen on käytetty suuri määrä aikaa, vaivaa ja energiaa. Siksi suunnittelussa koettiin tärkeänä, että kahvipavun elinkaari ei pääty pakkaukseen. Pakkauksen sisäpohjaan on istutettu douglaskuusen siemeniä, jotka menestyvät käytettyjen kahvinpurujen pH-arvossa, ja joiden itämisalustana kahvi saa uuden elämän.

Tulokset

Pakkaus on ollut eniten huomiota saanut projekti Robert Paulig Roasteryn historiassa. Konseptilla päästiin asetettuihin tavoitteisiin: itse kahvi valittiin vuoden 2020 Suomen parhaiden suodatinkahvien kolmen parhaan joukkoon ja pakkaus palkittiin Hopeahuipulla Vuoden Huippujen 2020 pakkaussarjassa.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Matka oivaltamisen maailmaan

Oppi&ilo halusi kumppanin rakastetun brändinsä kirkastukseen. Keskeisenä tavoitteena oli viestiä asiakkaille entistä selkeämmin siitä, että Oppi&ilon valikoimasta löytyy sopivia tuotteita kaikenikäisille lapsille, ja parhaimmillaan tuotteet kulkevat mukana läpi koko lapsuuden.

Luova ratkaisu: Toteutimme Oppi&ilolle kokonaisvaltaisen brändi- ja pakkausuudistuksen brändikuvauksineen, huomioiden kaikessa tekemisessä tuotteiden kulkemisen kasvavan lapsen rinnalla. Workshop-työskentelyn avulla tiivistimme yhdessä Oppi&ilon ydinsanoman, pääkohderyhmät ja kilpailuedut, ja työpajan oppien pohjalta päivitimme niin brändin visuaalisuuden, äänensävyn kuin pakkausilmeen.

Brändin uusi slogan, ”Matka oivaltamisen maailmaan”, viestii koko lapsuuden mittaisesta matkasta, jolle Oppi&ilon tuotteet tempaisevat mukaansa aivan elämän ensi hetkistä alkaen. Myös pakkauksiin nostettu ikäpolku konkretisoi tätä taivalta. Uudistus kiteyttää ilosanoman lapsen oivaltamisen riemusta.

Toteutus: Suunnittelemamme pakkausuudistus sai kuluttajatutkimuksessa poikkeuksellisen korkeat arvosanat ja kirkastetun brändin vastaanotto on ollut todella positiivinen. Uusi brändi jalkautuu tuotteisiin ja mainontaan asteittain vuoden 2021 aikana.

Sherpalle työskentely Oppi&ilon kanssa on ollut erityisen mielekästä jaettujen arvojen vuoksi; meitä yhdistävät uteliaisuus, luottamus sekä halu kehittää ja kehittyä.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Ei kotiintuloaikoja

HSL lanseerasi uuden lipputyypin yli 70-vuotiaille joukkoliikkujille, joka poikkeaa edellisestä seniorilipusta siten, että alennuslippu on voimassa kellon ympäri. Aiemmin alennuksella sai liikkua vain päiväsaikaan. Me pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan kampanjan tälle mielenkiintoiselle kohderyhmälle, joka kulkee julkisilla siinä missä muutkin.

Vapaus on tärkeä arvo meille jokaiselle – myös ikäihmisille. Tämän insightin pohjalta loimme konseptin, joka esittää seniorit aktiivisina kansalaisina mahdollisimman tyylikkäässä valossa raflaavan otsikoinnin ja tekstin kera.

Ei kotiintuloaikoja -konsepti onkin herättänyt laajalti keskustelua, pääasiallisesti puolesta mutta myös vastaan. Me seisomme rinta rottingilla näiden toteutusten takana. Aina kun mainonta herättää tunteita, me olemme onnistuneet.

Tämä kampanja on tehty niille, jotka liikkuvat omien aikataulujensa mukaan.

Tiedustelut

Four Reasons Original

Unohdetaan korkealentoiset manifestit siitä, mitä kauneus on tai mitä ihmisten tulisi siitä ajatella – aivan kuten Four Reasons Originalin brändi, jonka uutta tulemista pääsimme suunnittelemaan ja toteuttamaan ajatuksella less preaching, more winning.

Briefin ydin muodostui rohkeuden ympärille, mikä on uskaliasta, koska kohderyhmä on laaja ja rohkeus perin subjektiivinen käsite. Konsepti ei mukaile nykyisen kosmetiikkateollisuuden markkinoinnin tematiikkaa naisten voimaannuttamisesta. Se osoittaa teoilla ja tarinoilla, että on ihan ok pitää kauneudenhoitoa hauskana ja huolettomana, sukupuolesta riippumatta.

Stay weird, gorgeous.

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Pelillinen johdatus peruskoulun arkeen

Sherpalle tarjoutui huikea mahdollisuus päästä mukaan kehittämään Opetushallituksen rahoittamaa digitaalista verkkokurssia osana #paraskoulu 2.0 -ohjelmaa. Verkkokurssin nimeksi annettiin Koulukoulu ja sen kunnianhimoiseksi tavoitteeksi asetettiin päivittää koululaisten huoltajien tiedot 2020-luvun peruskoulun perusarjesta.

Koulukoulu on maksuton verkkokurssi, joka päivittää tietosi peruskoulun arjesta. Meillä on ollut ilo olla rakentamassa palvelua aina nimestä ja ilmeestä lähtien.

Identiteettiä lähdettiin luomaan ilon ja leikittelyn kautta. Digitaaliseen kurssiin ja jatkuvasti digitalisoituvaan peruskouluun haluttiin yhdistää käsillä tekemisen lämpö ja konkreettisuus. Kuvamaailma on rakennettu käsin leikattujen ja maalattujen, koulumaailmasta muotokielensä lainaavien puuelementtien pohjalle. Samat muodot leikkivät myös animaatioissa. Logossa nimen k-kirjaimet taipuvat ilotellen avoimiksi kirjoiksi. Tonaliteettiin on haettu luotto-opettajan ystävällistä mutkattomuutta.

Koulukoulun toteuttamisen vastuut oli jaettu seuraavasti:

Edita Publishing – kurssin toteutus, päävastuu ja projektin koordinointi yhdessä OPPIVAverkoston kanssa. Innoduel – kumppaneiden osallistaminen. Sherpa – brändi, sisältösparraus ja markkinointi. Into-Digital – käyttöliittymäsuunnittelu ja tekninen toteutus. Innoline – kurssin pedagogisen sisällön suunnittelu. Noon Kollektiivi – viestintä.

Sidosryhmien osallistaminen tehtiin tiiviissä yhteistyössä niin OPPIVA-verkoston, Suomen Vanhempainliiton, Nuorten Suomen ja Suomen lukiolaisten liiton kanssa.

Lapset ja nuoret osallistuivat kurssin suunnitteluun. Koululaisten aidot havainnot ja huolenaiheet puhuttelevat osana identiteettiä. Leikkisän identiteetin taustalla kantaa koko kurssin eetos – Koulukoulu on suunnattu aikuisille, mutta se on olemassa lasten vuoksi.

Kurssi avattiin käyttäjille elokuussa 2020 ja se on sittemmin saanut laajalti tukea ja ylistäviä arvioita eri medioissa. Tutustu kurssiin: koulukoulu.fi

Tiedustelut

Jukka Niittymaa

Head of AI & Innovations
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi

Haaste
HSL-työmatkaetu on työnantajan työntekijälleen tarjoaman matkalippu joukkoliikenteeseen. Samanlaisia työsuhde-etuja tarjoaa useampi muu toimija, joten HSL:n edusta oli tehtävä mielenkiintoisempi.

Luova ratkaisu ja toteutus

Tutkimusten mukaan työntekijät arvostavat päivittäisiä tekoja työhyvinvoinnin ylläpitämiseksi ja lisäämiseksi. Tänä päivänä päättäjät pohtivatkin paljon erilaisia tapoja kasvattaa työyhteisön hyvinvointia, tyytyväisyyttä ja sitoutuneisuutta – välillä aika epätoivoisinkin keinoin. Tämän insightin pohjalta työmatkaetua verrattiin muihin työsuhde-etuihin, jotka saatetaan usein kokea hieman kiusallisinakin.

Rohkea toteutus sai maksimaalisen huomion päättäjäkohderyhmien kanavissa, joissa tällaista mainontaa ei ole totuttu näkemään. Kampanja esittää asian inhimillisen hauskasti niin, että kohderyhmä pystyy samaistumaan siihen hymy huulilla.

Tiedustelut

Suomen kasvihuonekaasupäästöistä noin viidenneksen aiheuttaa liikenne. Vaikka HSL tekee pitkäjänteistä työtä päästöjen vähentämiseksi, sitä ei silti mielletä erityisen ympäristöystävällisenä toimijana. Muiden julistaessa tulevaisuuden päästötavoitteita, HSL on tehnyt konkreettisia ympäristötekoja – muun muassa vähentänyt joukkoliikenteen hiilidioksipäästöjä 49 % viimeisen 10 vuoden aikana – ihmisten siitä tietämättä.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Viherpesuun ei HSL:n vastuullisuuskampanjan kohdalla ole tarvetta. Teot puhuvat puolestaan, ja ne nostetiinkin merkittävään rooliin kampanjassa. Me emme puhu tulevaisuudesta tai tavoitteista, emmekä kerro olevamme koskaan valmiita. Kestävä kehitys edellyttää konkreettisia tekoja ja ihmisiä, joiden kanssa maailman vastuullisin joukkoliikenne tehdään – nyt ja tulevaisuudessa.

Vastuullisuudella ei ole päätepysäkkiä -kampanja tuo julki HSL:n merkittävät ympäristöteot. Jatkossa konseptin alla tullaan näkemään vastuunkantoa ympäristön ohella myös taloudesta, ihmisten hyvinvoinnista ja ympäröivästä yhteiskunnasta.

Radiomainonta

 

Tiedustelut

Haaste / lähtötilanne

HSL:n matkustajamäärät olivat laskeneet merkittävästi koronan seurauksena. Palvelujen turvaamiseksi kaupunkilaiset oli houkuteltava takaisin joukkoliikenteen pariin tuntuvan alennuksen avulla. Samalla haluttiin vauhdittaa matkustajien siirtymää HSL-sovelluksen käyttäjiksi. Tavoite asetettiin korkealle. Nykyisen noin 60 000 kausilipputilauksen päälle haluttiin saada 40 000 lisää, ja myös vannoutuneet matkakortin käyttäjät haluttiin saada ostamaan lippunsa HSL-sovelluksen kautta.

Insight

Koronan vuoksi arkisetkin asiat tuntuvat erityisiltä, kun niitä ei ole päässyt tekemään. Kukapa olisi odottanut toimistopalavereja tai kouluaamuja yhtä innolla kuin nyt? Joukkoliikenteeseen paluusta oli tehtävä suurenmoista, suorastaan ihmeellistä.

Luova ratkaisu ja toteutukset

Comeback, paluu joukkoliikenteeseen. Se oli saatava tapahtumaan. Rinnastimme paluun arkisille työ- ja vapaa-ajan matkoille artistien odotettuihin comback-keikkoihin. Näin luotiin valtavaa, kutkuttavaa jännitystä ja odotusta itse koitokseen eli matkaan, mikä räjäytti potin. Teaser-vaihe nostatti pulssia ja nostatti odotuksia. Kampanjavaihe otti kaupungin ilmaherruuden haltuun näyttävin toteutuksin, eikä 50% alennus jäänyt keltään huomaamatta.

“Ison kampanjan toteutumiseen tarvittiin iso joukko alansa taitajia, jotka pelasivat loistavasti yhteen. Comeback oli Sherpalta oivaltava ja hieno konsepti, joka auttoi ylittämään haastavat tavoitteemme.

HSL:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sari Kotikangas.

Tulokset 

Monivaiheinen kampanjakokonaisuus ylitti asetetut tavoitteet kirkkaasti ja siitä tuli HSL:n kaikkien aikojen menestyksekkäin kampanja. Kausilippuja myytiin kampanja-aikana reippaasti yli tavoitteen, jopa 162 000, ja myös HSL-sovelluksen osalta ylitettiin kaikki odotukset ja ennätykset. Onnistuimme yhdessä nostamaan kausilippujen myynnin ennätyslukuihin ja samalla madaltamaan kynnystä palata pandemian jälkeiseen arkeen ja vastuullisempaan liikkumisen tapaan.

Tiedustelut