Kaikki työt

Kaikkien aikojen hakijaennätys opiskelijoiden kanssa toteutetulla markkinoinnilla.

Korkeakoulujen kilpailu profiililtaan oikeista opiskelijoista on kovaa, mutta hakijamarkkinointi on usein hyvin geneeristä. Tämä vaikeuttaa erottumista kilpaillussa markkinassa. Myös kohderyhmien moninaisuus haastaa sekä luovan toteutuksen että mediavalikon optimoinnin.

Sherpan johtaman työpajatyöskentelyn pohjalta kiteytimme markkinoinnin strategisen ydinajatuksen – vapauden. Yhteiskehittämisen tuloksena syntyi Aalto-yliopiston hakijamarkkinoinnin kirkastettu markkinointistrategia, joka tukee brändin ja markkinoinnin kehittämistä sisäisille ja ulkoisille kohderyhmille. Tavoitteena ei vähempää kuin asettaa kokonaan uusi standardi hakijamarkkinointiin.

Luova ratkaisu

Kehitimme hakijamarkkinoinnin konseptin, joka istuu strategiseen ydinajatukseen ja jonka tehtävä on houkutella niin suomalaiset kuin kansainväliset opiskelijat hakemaan Aaltoon. Nostimme mainonnan tunnelman tempoa, ja opiskelijaelämän vapauden ajatus tuotiin näkyväksi viestintään. Halusimme luoda uudenlaista korkeakoulumarkkinointia, ilman historian painolastia ja perinteisen koulutusmarkkinoinnin rajoitteita.

Aitouden ja rehdin tunnelman luomisen ytimessä oli student generated content – käytimme mainonnassa vain Aallon opiskelijoiden itse tuottamaa video- ja stillkuvamateriaalia. Näitä hankittiin jakamalla opiskelijoille kertakäyttökameroita opintojensa ja kampuselämän tallentamiseen. Videot ovat opiskelijoiden puhelimillaan kuvaamaa materiaalia, jonka Sherpa kuratoi, editoi ja viimeisteli markkinointikäyttöön. Viestit optimoitiin tarkasti eri vaiheisiin ja eri kohderyhmille.

Toteutus

Rohkeilla kuvavalinnoilla sekä yllättävillä ja humoristisilla kuvan ja tekstin yhdistelmillä loimme näyttävän ja erottuvan kampanjan. Materiaaleista luotiin teemoitetut formaatit, joista tuotettiin materiaalia moniin eri kanaviin. Kansainväliset materiaalit suunnattiin mm. Kiinaan, Intiaan, Vietnamiin ja Turkkiin.

Versioinnin määrä oli valtava sillä eri kohderyhmiä kiinnostavien teemojen lisäksi versiot optimoitiin eri kanavien sekuntimääriin ja turva-alueisiin. Kohderyhmille oli myös suunniteltu eri viestit tavoittamis- ja aktivointivaiheisiin. Viestejä jatkavat sisällöt retargetointiin. Versioiden määrä ja viestien sovittaminen kiinnostaviksi olikin avain siihen, että eri digitaaliset toteutukset performoivat niin hyvin.

Ennätykselliset tulokset

Lyhyesti summattuna: mainonta toimi. Persoonallinen ja erottuva mainonta huomattiin, siitä pidettiin, ja se aktivoi. Videomainonnassa saatiin selkeästi keskimääräisiä ja Aallon benchmark-kampanjoita pidempiä katseluaikoja. Luovan sisällön toimivuudesta kertoi se, että CPM-luvut ja reachistä ja klikeistä maksetut hinnat olivat selkeästi mediatoimiston keskiarvojen alapuolella.

Mikä tärkeintä, Aalto-yliopiston kandidaattiohjelmat saivat yli 28 000 hakemusta kevään hauissa. Luku on ennätyksellinen koko Aallon historiassa.

Luova konsepti ja sen tuore lähestyminen hakijamarkkinointiin ovat herättäneet kiinnostusta myös ulkomailla.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Rosso on osa kansallista identiteettiämme. Jopa DNA:ta. Sinäkin olet vähän rossolainen.

Kaikki rakastavat Rossoa. Siitä ajatuksesta lähdettiin, kun aloimme suunnitella klassikkoravintolalle markkinointiviestintää. Rosso on kuin 50-luvun italoiskelmän suomalainen versio – muualta tullut mutta täydellisesti sydämeemme istahtanut. Herkullinen, rakastettava, osa meitä. On aika alkaa tunnustaa väriä!

Rakastettava on myös Rosso-vaikuttajamme Seksikäs-Suklaa. Kun bongasimme Vikin fanittavan aidosti Rossoa, halusimme hänet heti mukaan. Mies liputtaa Rosso-rakkauttaan paitsi digitaalisesti myös sonnustautumalla suunnittelija Mauro Severinon loihtimaan punaiseen, järkyttävän hienoon Rosso-takkiin. Match made in heaven.

Brändin visuaaliseen ytimeen nostettiin punainen väri – tarkoittaahan rosso italiaksi juuri punaista. Punaisesta tehtiin tunnus, jonka ympärille rakentui vahva, helposti tunnistettava maailma. Somevideoissa arjen punaiset hetket – huulten punaaminen, lapsen liehuva sankarin viitta, ruuhkassa syttyvät jarruvalot – muuttuivat mielleyhtymiksi Rossosta. Yhtäkkiä punainen alkoi näkyä kaikkialla, ja Rosso löysi jälleen paikkansa suomalaisen arjen keskellä. Uudistuksen yhteydessä loimme myös uudet menut ja merchin. Ne jatkavat rohkeaa rossolaista linjaa ja tekevät Rossosta entistä tunnistettavamman.

Jatkossa, viimeistään kun näemme Rosson punaista, muistamme Rossoon liittyvät lämpimät tunteet ja meidän alkaa välittömästi tehdä mieli Rosson pizzaa, pastaa tai muita rossolaisia herkkuja. Suomalaiset ovat aina rakastaneet Rossoa, mutta rakkautta piti raaputella esiin erottuvan, mukaansatempaavan ja rossolaisen markkinointiviestinnän avulla.

"Sherpan rohkea ja näkemyksellinen brändiosaaminen auttoi luomaan Rossolle emotionaalisesti vahvan ja erottuvan identiteetin sekä nykyaikaisen mutta silti tunnistettavan tarinan ja visuaalisuuden. Niiden kautta Rosso on saanut uutta nostetta suomalaisten ja erityisesti lapsiperheiden elämässä. ”Olen rossolainen” -ideologia on luonut vankan perustan pitkäjänteiselle ja vaikuttavalle brändityölle, joka on helppo jalkauttaa eri kanaviin."

Marileea Järnefelt, markkinointipäällikkö, SOK matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Sokoksen hetki loistaa

Kevään 2025 brändikampanjassa Kun on sinun hetkesi loistaa -konseptia toteutettiin pelkistetysti ja maksimaalisen tyylikkäästi.

Sokos on suomalaisen tyylin ikoni, jonka logon tuntevat kaikki. Otimme innoitusta muotilehtien kansista ja nostimme Sokos-logon arvoiselleen paikalle.

Tyylin tuoma itsevarmuus on läsnä jokaisessa toteutuksessa. Logon lisäksi kampanjassa loistavat valovoimaiset mallit, jotka nähdään paitsi parrasvaloissa myös valmistautumassa kuvauksiin.

Luova ratkaisu ja toteutus

Kampanjassa näytämme, miten tyyli tuo itsevarmuutta – ihanan tunteen siitä, että loistaa omana itsenään. Värimaailma on pelkistetty, set design riisuttu. Myös filmit ovat suoraviivaisia. Päätimme nostaa framille vain tunteen ja tyylin.

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Työnantajamielikuva ja strategia, joka nostaa työntekijät jalustalle ja muistuttaa mikä kaupungin töissä oikeasti kestää.

Mietitkö että mikä niissä kaupungin hommissa oikein kestää? Autoimme Lahtea vastaamaan tähän sinnikkääseen myyttiin. Se mitä tehdään kaupungin töissä ihmisten hyväksi ja miten se heissä vaikuttaa, kantaa vuosien ja jopa vuosikymmenien päähän. Kaikki lähti strategiasta, workshoppien kautta. Loimme työnantajalupauksen organisaatiota kuunnellen ja ihmisiä haastatellen. Lopputuloksena valmistui koko organisaatiota palveleva one pager, jonne on määritelty työnantajalupauksen tavoitepositio, tarina, identiteetti, äänensävy ja viestinnän teemat.

Strategian ydin kiteytyi muotoon “Palkitsevia töitä kestävässä kaupungissa.” Kun tulet kaupungille töihin, se tarkoittaa esimerkiksi päiväkotia, koulua, liikuntapaikkaa tai kirjastoa. Merkityksellistä työtä kaikkien hyväksi. Lahden kaupunki on luotettava työnantaja, joka ymmärtää, että elämään kuuluu muutakin kuin työ. Nämä ovat töitä mihin päästään eikä jouduta. Kaupungin työntekijät ovat välttämätön hyvä.

Kestävyys ja työntekijät jalustalle

Uuden strategian ensimmäinen ulostulo on “Mikä kestää?” -konsepti. Se konkretisoi kestävyyden ja nostaa sen arvostuksen eeppiselle tasolle. Kuvasimme kaupungin työntekijöitä ja muunsimme heidät antiikin tyyliä ja tätä päivää yhdistäviksi patsaiksi. Otsikko on sopivan provosoiva, kun puhe on kaupungin töistä – jos mietit moista, niin Lahti kyllä kertoo auliisti.

Nostamme kaupungin työntekijät kirjaimellisesti jalustalle ja autamme Lahtea houkuttelemaan lisää hyviä ihmisiä toisten hyvien ihmisten työkaveriksi.

"Yhteistyömme on ollut mutkatonta. Lopputulos on laadukas, erottuva ja monivuotinen konsepti, joka tukee ehdottomasti Lahden kaupungin brändiä."

Veera Hämäläinen, Viestintäjohtaja, Lahden kaupunki

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

A-klinikkasäätiö, Ehyt ry, Ensi- ja turvakotien liitto.

Lähtökohta

Suomessa on yli 89 000 lasta, jotka kärsivät vanhemman alkoholinkäytöstä. Heille yhä vahvempien alkoholijuomien tuominen ruokakauppaan ja jopa kotiinkuljetuksen piiriin on pelottava ajatus. Kun hallitus kaavaili mittavia höllennyksiä alkoholilainsäädäntöön, kampanjan tavoitteena oli saada yhä useampi tavallinen suomalainen kääntymään saatavuuden lisäämistä vastaan.

Luova ratkaisu

Halusimme herättää ihmiset tajuamaan ja sisäistämään, että se mikä on kätevää ja kivaa itselle, on painajainen todella monelle muulle. Alkoholin helppo saatavuus lisää kulutusta ja houkutusta ostaa, halusimme tai emme. Ajatuksemme oli laatia kampanja, joka vavahduttaa tavallisen tallaajan alkoholiajattelua ilman saarnaamista tai moralisointia.

Toteutus

Yhdistimme isän tai äidin alkoholinkäytöstä kärsivän lapsen kokemusmaailman sivistyneisyyteen, joka viini- ja olutharrastukseen usein liitetään. Laadimme yksinkertaiset tekstianimaatiot, joissa alkoholijuomien luonnehdintojen jälkeen kuvaan ilmaantuu yllättävä adjektiivi sekä leipäteksti, joka pysäyttää ajattelemaan itseä pidemmälle. Viestit tuntuivat uppoavan, sillä kampanjatoteutuksia ja kampanjasivua jaettiin näkyvästi henkilökohtaisten sometilien kautta.

Tulokset

Kampanjan tavoitteena oli kerätä 10 000 allekirjoitusta vetoomukseen ruokakauppojen väkevämpiä alkoholijuomia ja alkoholin kotiinkuljetusta vastaan. Kampanja jatkuu vielä, mutta tavoite on jo täyttynyt ja koossa on 11 847 vetoomusta. Toteutukset antavat äänen lapsille, jotka eivät voi vaikuttaa aikuisten valintoihin eivätkä päätöksiin, joita yhteiskunnassamme nyt tehdään.

"Näkymättömät lapset -kampanja ei pelkästään ylittänyt odotuksiamme vaan onnistui koskettamaan suurta yleisöä. Tulokset puhuvat puolestaan – vetoomuksen allekirjoitusten määrä nousi lähes 12 000:een. Sherpa ymmärsi yhteiskunnallisen tavoitteemme ja toteutti sen vaikuttavalla tavalla."

Tarja Virolainen, viestintäjohtaja A-klinikkasäätiö

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Oxygenol Heinävedeltä, moi

Sherpalla on ilo ja kunnia päivittää Oxygenol-brändiä. Tuote itsessään on huolehtinut suomalaisista hampaista ja suista yli vuosisadan ajan ja sisältää silkkaa hyvää: aito, luonnollinen, vegaaninen sekä uusiutuvan energian voimin laadukkaista, puhtaista raaka-aineista tehty. Yhteistyömme ja tehtävämme oli kattava: brändistrategia, uusi ilme ja pakkaukset, markkinointiviestintä.

Suun paras kaveri

Järkevä brändinrakentaja aloittaa perustuksista, joten Oxygenol-päivitys startattiin yhteisellä workshopilla. Oxygenol lukeutuu toisen pitkän linjan kotimaisen eli Bernerin kattavaan portfolioon, joten brändityössä huomioitiin luonnollisesti myös emoyhtiön arvot ja missio.

Asiakkaalta kuullun “tämähän tuntuu kivalta kaverilta” -toteamuksen jälkeen alettiin yhdessä olla vakuuttuneita siitä, että nyt alkaa olla persoona ja tarina kohdillaan. Oxygenolin ihmisvastineeksi muotoutui opettaja, jota muistamme hyvällä: se reilu tyyppi, joka ei tee numeroa itsestään vaan sanoo, miten asiat on. Prosessissa syntynyt ajatus “Suun paras kaveri” solahti luontevasti koko brändin lupaukseksi.

Uusi linja, uusi ilme

Päivittyvä brändi sai myös uudet pakkaukset. Uudistuksen peruspilariksi nousi pystyyn asettunut, myöskin päivittynyt Oxygenol-logo. Logon muodostaman rungon ympärille rakentui gridi, jonka avulla olennaiset asiat asettuivat luontevasti uomiinsa.

Oxygenol-logon X lähti elämään omaa elämäänsä brändi-ilmeessä ja sen sovelluksissa. Logotyypistä erottuva X näkyy eri materiaaleissa graafisena muotona ja elementtinä. Ilme ja brändi näkyvät myös kaupan hyllyissä: “Heinävedeltä, moi” -teksti muistuttaa Oxygenolin kotiseudusta ja kotimaisesta alkuperästä.

Paras kombo pelata hampaat läpi

Yhteistyömme ensimmäinen strategiasta pakkauksiin ja mainontaan suunniteltu kokonaisuus on Oxygenolin uusiutunut 7+ sarja. Kun Oxygenolin logosta inspiraationsa saanut X-hahmo sai itselleen silmät, tiesimme jo, että tästä tulee mitä mainioin hahmo tähdittämään uutuuksien lanseerausta ja pakkauksia. Symppis X sai vielä seurakseen hilpeän hampaan, ja yhdessä tämä parivaljakko allekirjoittaa “Suun paras kaveri” -lupauksen markkinointiviestinnässä.

Uutuuksien pakkaukset noudattavat samaa gridiajattelua muiden Oxygenol-tahnojen kanssa. Oxygenol-X seikkailee myös pakkauksissa, joiden simppelin värikäs, pelimäinen design erottuu edukseen ja istuu brändipersoonaan. Myös tuotteiden maut – jotka valittiin vaativan nuorisoraadin myötävaikutuksella – näkyvät väreinä pakkauksissa. Pelihenkisesti tarjolla on paras mahdollinen kombo pelata hampaat läpi: makutahnat saivat seurakseen Oxygenol Purskuveden (mielellämme ottaisimme kunnian tästä sanasta, mutta se kyllä kuuluu asiakkaallemme). Oxygenol on suun paras kaveri, ja Sherpalla on ilo olla suun parhaan kaverin luottokumppani.

“Ajatuksemme terävöityivät ja sanottuivat upeasti strategisen kumppanimme Sherpan kanssa. Tuloksena kerrassaan upea 7+ tuotesarja, joka totta tosiaan on suun paras kaveri. Matka on ollut hieno – ja seikkailut vasta alussa.”

Heidi Miessmer, Category Manager, Berner

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi

Ensitreffit alttarilla

Suomen johtava kaupallinen tv-yhtiö MTV Oy haluaa olla edelläkävijä ja näyttää muille suuntaa. Siksi se päätti tutkia ja oppia Sherpan avulla, miten tekoälyä käytetään parhaiten hyödyksi markkinoinnissa. Generatiivinen tekoäly muuttaa nopeasti ja pysyvästi kaikkea liiketoimintaa, ja MTV hyödyntääkin sitä jo monella tavalla. Kun yhtiössä nyt haluttiin testata AI:ta ohjelmamarkkinoinnissa, testikampanjaksi valittiin heti iso prime time -ohjelma, ikoninen ja supersuosittu Ensitreffit alttarilla. Mainontaa nähdään loppukesän ja alkusyksyn aikana TV:ssä, ulkomainonnassa, somessa, digissä ja radiossa.

Uuden Ensitreffit-kauden lanseerauskampanjassa haluttiin testata viimeisimpien AI-ohjelmien tuomaa lisäarvoa markkinointiin – tietysti niin, että kaupalliset tavoitteet täyttyvät. Kampanjan pitää kasvattaa Ensitreffit-ilmiötä ja auttaa maksimoimaan sarjan katselu kaikissa kanavissa, erityisesti VOD:ssa. Mainonnalla halutaan myös herättää nuoremman kohderyhmän kiinnostus ohjelmaa kohtaan. MTV:llä toivottiin markkinointia, jolla on ylipäätään huomioarvoa ja joka saa ihmiset kiinnostumaan uudesta kaudesta – mainontaa, joka vangitsee hälyn keskellä ja herättää tunteita.

Ensitreffit alttarilla on loistava valinta TV-ohjelmaksi, jota markkinoida AI-generoidulla kuvamaailmalla. Ennakkomainonnassa ei haluta vielä paljastaa sarjan pareja, joten heidän aitoja kasvojaan tai ääntään ei voida käyttää. Ohjelmasta on tehty Suomessa peräti kymmenen kautta, joten formaatti sinänsä on jo varsin tuttu eikä sitä tarvitse erityisesti kampanjassa avata. Eteemme avautui siis tyhjä taulu, ja päätimme kuvittaa sen tunteilla – räjähtävillä ihastumisen ja rakastumisen tunteilla. AI oli tähän mitä mahtavin työkalu.

Tekoälyohjelmat kehittyvät hurjaa vauhtia. Liikkuvassa kuvassa niillä on kuitenkin toistaiseksi vielä paljon rajoitteita, jotka käytiin yhdessä läpi ennen varsinaista tuotantoa. MTV:ltä projektiin osallistui oppimismielessä iso joukko alan huippuammattilaisia markkinoinnista, promotiimistä ja viestinnästä. Lopputuloksena syntyi ohjelmabrändiä kunnioittava, tunteikas ja romanttinen kampanja, jossa AI:n kädenjälkeä ei yritetä peitellä, päinvastoin. Trailereista tuli tekoälyn ansiosta hyvällä tavalla vallattomia ja mielikuvituksellisia.

“Olemme erittäin tyytyväisiä kampanjan lopputulokseen. Koska Ensitreffit Alttarilla -formaatissa emme voi paljastaa osallistujia ennakkomarkkinoinnissa, saimme ainutlaatuisen mahdollisuuden hyödyntää ja testata tekoälyä laajemmin konseptin suunnittelussa ja markkinoinnissa. Kampanja onnistui luomaan halutun tunnelman ja välittämään ohjelman fiiliksen upealla uudenlaisella toteutuksella.”

Elina Massa, Brand & Activation Marketing Manager, MTV

Kampanjassa hyödynnettiin tekoälyä niissä kohdin, kun se oli sopivin ratkaisu lopputuloksen kannalta. Jos parempi tulos saatiin aikaan perinteisin keinoin, AI:ta ei käytetty. Vaikka ihmisääntä ja musiikkia pystyy generoimaan tekoälyllä helposti, vaikuttavampi lopputulos saatiin nyt aidoilla ihmisäänillä ja ihmisen säveltämällä musiikilla. Myös trailereissa ja radiossa kuultavat, näyttelijöiden tulkitsemat monologit ovat elävän copywriterin kirjoittamia.

“Yhteistyö Sherpan kanssa sujui erinomaisesti. Heidän ammattitaitoisen ja motivoituneen tiiminsä kanssa työskentely oli todella mukavaa ja inspiroivaa. Yhdessä sparrailu ja suunnittelu avasivat meille uusia näkökulmia ja antoivat arvokkaita oppeja tekoälyn hyödyntämisestä, mikä tarjoaa meille erinomaisen lähtökohdan tulevaisuuden projekteihin.”

Elina Massa, Brand & Activation Marketing Manager, MTV

Tiedustelut

Elina Bono

Strategi
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi

Vallankumouksellinen Siili.

“Ihmisen luovuudella, tekoälyn tehokkuudella.” Kun tämä kiteytys oli kirjoitettu sinettinä Siilin ilmoitusleiskaan, tuli vahva tunne siltä, että tämähän me pidetään itse, jos ei asiakas sitä halua. No, halusivathan he.

AI on teknologinen vallankumous, jolta on lupa odottaa moninkertaista tuottavuusloikkaa. Siili on tehnyt vakaan päätöksen kehittää itseään tekoälyavusteisena ohjelmistokehittäjänä, eikä tavoite ole sen nöyrempi kuin tuottavuuden eli nopeuden ja laadun tuplaaminen AI:n avulla.

Edelläkävijyyden haltuunottavaa kampanjaa lähdettiin kehittämään tästä kulmasta. Ymmärsimme, ettei ole olemassa yhtä, universaalisti täydellistä kuvaa, jonka AI voisi ideoida ja sitten toteuttaa. Edelleen tarvitaan idea. Tarvitaan luovuutta. Niinpä ihmiset kelasivat ideoita, joita sitten kuvitettiin tekoälyn ja sen ihmistyökaverien toimesta.

Konseptipoluista löytyi ajatus 48-tuntisesta päivästä, ja historiasta innostuneena Siilin Valtteri nosti esiin Ranskan vallankumouskalenterin, joka oli pyrkinyt lisäämään työtehoa kymmenpäiväisellä viikolla. Kun tähän sitten vielä yhdistyi ajatus julkisesti kaikkien nähtävillä rakennettavasta mestariteoksesta, loppu olikin jo päivänselvää.

Harvoin tulee tilanteita, joissa mainostoimisto voisi itse allekirjoittaa suurimman osan asiakkaan viesteistä. Tässä on sellainen, Siilillä ja Sherpalla on paljon yhteistä. Edelläkävijyyteen pääsee aloittamalla ajoissa ja pysymällä edellä – paras tapa saada työ valmiiksi on aloittaa se. Ja kun Siilin tavoin tekee sitä mistä puhuu, voi huoletta kannustaa tulevia asiakkaita haastamaan tätä osaamista konkretialla.

"Tekoälyavusteisuus muuttaa niin ohjelmistokehitystä kuin markkinointiakin radikaalisti. Sherpa on luovan suunnittelun osalta ylivoimainen edelläkävijä tekoälyn hyödyntämisessä. Uusien työkalujen käyttöönoton lisäksi Sherpa on onnistunut miettimään perinteistä mainostoimistoprosessia uusiksi mahdollistaen huomattavasti nopeamman prototyyppien kehittämisen ja tiiviimmän yhteistyön asiakkaan kanssa."

Valtteri Taube, Marketing & Communications Director, Siili Solutions

Tiedustelut

Elina Bono

Strategi
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi

Your partner, Rukka.

Rukan brändimainonnan kirkastus aloitettiin suoraan olympiatasolta. Kun Pariisin kesäkisoihin oli 100 päivää, julkistettiin sekä Suomen olympiajoukkueen kisamallisto että uusi, yhteistyössä Sherpan kanssa syntynyt konsepti: Your partner, Rukka.

Rukka on olympiajoukkueen virallinen vaatettaja ja yli satavuotiaan perheyrityksen Luhta Sportswear Companyn lippulaivabrändejä. Meillä sherpoilla on ilo ja kunnia päästä jatkamaan vahvaa onnistumisen perinnettä.

Valoa, varjoa, suomalaista sisua

Kumppanuusteema istuu urheiluvaatteelle kuin urheiluvaate. Uudessa konseptissa näkyy sama valojen ja varjojen sekä ylä- ja alamäkien yin ja yang, joka inspiroi olympiamalliston suunnittelua. Ammensimme mukaan myös rehtiä suomalaista sisua, joilla erotutaan monikansallisista jättibrändeistä.

Your partner -konseptissa – aivan kuin liikkuvan ihmisen arjessakin – Rukka-vaate on vaatimaton sankari. Se elää käyttäjänsä kanssa voitot ja tappiot, treenin ankaruuden ja vastoinkäymiset, palkitsevat saavutusten hetket. Kun et jaksaisi ottaa askeltakaan ja kun kasvoihin ropisee rakeita vaakasuoraan. Tai kun olet päästä varpaisiin silkkaa endorfiinia ja kun ylität maaliviivan ja kaikki on taas sen arvoista. Rukka on tiivisti mukana joka hetkessä, joka kelissä, joka tunnelmassa, kuten luottokumppanin pitääkin.

“I will be there for you.”


Siinä missä Rukka on liikkujan ja urheilijan kanssa kaikissa hetkissä, konsepti elää kaikilla tasoilla brändifilmeistä POS-materiaaleihin ja vaatetägeihin asti. Kumppanuus kiteytyy Rukka-vaatteen kannustaviin ja rohkaiseviin sitaatteihin sekä allekirjoitukseen. Your partner, Rukka.

“Sherpan ote niin suunnittelussa kuin tuotannossa on olympiatasoa. Strateginen ote, luovuus ja asiakaslähtöisyys ovat tehneet vaikutuksen. Voin varmuudella sanoa tehneemme nappivalinnan.”

Kia Luhtanen, Marketing Director,
Luhta Sportswear Company

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Oma hetki ja XZ – täydelliset yhdessä

Ihana, ikoninen XZ-brändi täyttää tänä vuonna hulppeat 70 vuotta. On ilo juhlia tuoteperhettä, jota kehitetään ja valmistetaan Suomessa ja joka on meille suomalaisille niin kovin tuttu.

Berner halusi kirkastaa XZ:n brändistrategiaa Sherpan kanssa, ja juhlavuoden kunniaksi uudistettiin myös mainonnan konsepti. Vaikka XZ tarjoaa tuotteita monelle kohderyhmälle, kampanja päätettiin kohdentaa erityisesti naisille. Yhdessä asiakkaan kanssa lähdimme etsimään brändistä jotakin tuoretta ja innostavaa. Halusimme löytää uudenlaisen punaisen langan naisia puhuttelevaan markkinointiviestintään, jossa on tunnetta, rosoa ja aitoa kosketuspintaa.

Luova ratkaisu ja toteutus

Luova idea nojaa laajaan kuluttajatutkimukseen, josta saimme arvokasta tietoa kohderyhmämme elämäntavasta ja tarpeista. Konsepti puhuu suomalaisen naisen ihanasta arjesta, johon kuuluu monia vastuita ja rooleja. Toteutusten keskiöön nostettiin oma hetki. Kampanjamme päähenkilöt rakastavat täyttä elämäänsä ja ottavat kiireisen arjen vastapainoksi kaiken ilon irti omista rentouttavista hetkistä. He varaavat niihin hyväntuoksuisia ja laadukkaita XZ-tuotteita, jotka hemmottelevat hiusten lisäksi myös käyttäjäänsä.

Onnistunut yhteistyö

Olemme asiakkaan kanssa yhtä mieltä siitä, että saimme mainostoteutuksiin vangittua XZ:n brändistä sen tärkeän ja perimmäisen lisäksi jotakin uutta ja erilaista. Olemme iloisia paitsi hienosta kampanjasta myös upeasta yhteistyöstä Bernerin kanssa.

”Sherpan tiimi tuo mukanaan taitoja ja osaamista, joita meiltä ei sisäisesti löydy. Luotamme toistemme ammattitaitoon ja haastamme toisiamme kehitysvaiheissa saavuttaaksemme parhaan mahdollisen lopputuloksen. Sherpan rautaiset ammattilaiset tekevät yhteistyöstä sujuvaa ja miellyttävää, ja heidän kanssaan on ilo työskennellä. Yhdessä kehitämme eteenpäin yhtä Suomen tunnetuimmista hiustenhoitobrändeistä varmistaen, että pysymme suomalaisten suosikkina vielä seuraavatkin 70 vuotta.”

– Katariina Zeitler, Brand Manager, Berner

”Sherpan perusteellisuus, luovuus ja asiantuntemus ovat olleet korvaamattomia brändistrategiamme kirkastamisessa ja mainonnan konseptin uudistamisessa. Uskon vahvasti, että olemme yhdessä onnistuneet luomaan jotain uutta, raikasta ja sykähdyttävää! Erityinen kiitos myös laajemmasta strategisesta kumppanuudesta, joka on sisältänyt muun muassa tekoälyn käytön sparrausta ja uusien työkalujen käyttöönottoa. Tämä kokonaisvaltainen yhteistyö auttaa meitä ottamaan suuria askeleita eteenpäin ja saa toivottavasti aikaan huikeita tuloksia tulevaisuudessa.”

– Heidi Miessmer, Category Manager, Berner

Tiedustelut

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi