Kaikki työt

Markkinointi­viestinnän strateginen kumppani

Täysi tunnustus heti alkuun: Olen Sherpan myyntijohtaja ja kirjoitan tämän bloggauksen lähinnä siksi, että haluan avata miten luova toimisto Sherpa voisi olla apuna markkinointiviestinnän strategisissa tarpeissa. Mutta ennen kuin avaan miten Sherpa voisi olla markkinointiviestinnän strateginen kumppani, ajattelin kertoa kuinka opin ymmärtämään jotain tärkeää kommunikaatiosta. Uskonkin, että tämä artikkeli pitää sisällään sellaista tietoa, joka voi olla kiinnostavaa markkinointiviestinnän strategisen kumppanin harkintaa suunnittelevalle yrityspäättäjälle.

Kertaus, intohimo ja palastelu

Kelataan ensin tämän vuosituhannen alkuun. Työskentelin silloin muutaman vuoden videokerronnan tuntiopettajana omien elokuvaopintojeni ohessa. Muistaakseni yksi noin 30 tunnin kurssikokonaisuus sisälsi niin tarinankerronnan teoriaa kuin myös ihan käytännön kuvausta ja leikkausta pienimuotoisen lyhytelokuvatehtävän avulla. Uskoakseni kurssi oli pidetty ja pidin minä sen vetämisestä itsekin. Oli hienoa päästä puhumaan intohimostaan kiinnostuneelle yleisölle ja saada siitä jopa palkkaa. Ja totta puhuakseni: vasta opettamalla asiat useamman kerran opin ne itsekin.

Sen lisäksi, että elätin itseni pitkään noina vuosina hankittuja tarinankerronnan perustaitoja jalostaen, niin erityisen paljon työelämässä on ollut hyötyä kyvystä pilkkoa laajoja kokonaisuuksia kohtuullisen helposti ymmärrettäviksi suupaloiksi. Esimerkiksi edellä mainitsemani elokuvatyön osa-alueet ovat kaikki valtavia kokonaisuuksia, joista oli pakko ottaa jokaisesta vain se ihan kaikkein oleellisin mukaan kurssille. Tästä opettamisessa oli juurikin kyse ja siitä samasta on usein kyse myös markkinointiviestinnässä. Sillä on kyse sitten ollut videon ohjauksesta, leikkauksesta, projektijohtamisesta, strategiatyöstä, uuden palvelun kehittämisestä tai asiantuntijapalvelujen myymisestä, on aina ollut tärkeää ymmärtää, että kohderyhmän kokemuksen on oltava johdonmukainen, helposti ymmärrettävä ja selkeä. Näiden määritelmät riippuvat toki siitä mitä tavoitellaan, mutta käytännössä hyväkin idea tai tärkeä asia menee harakoille, jos yleisö ei ymmärrä ja sisäistä viestiä. Eikä sekään vielä riitä, vaan aina pitää olla myös merkityksellinen ja erottua massasta.

Miten erottua markkinassa?

Törmään työssäni Sherpan myyntijohtajana suurin piirtein viikoittain siihen, että yritys X tai Y painii selkeyden ja erottuvuuden teemojen kanssa. Usein käytännön ongelmat ovat esimerkiksi:

Totuus on, että edellä esitetyt asiakkaiden ongelmat ovat hyvä juttu Sherpalle. Näin siksi, että juuri monimutkaisten asioiden selkeyttäminen ja pilkkominen helposti nautittaviksi suupaloiksi on yksi meidän ydinbisneksistä. Näiden pähkinöiden pureskeluun erikoistunutta strategiatiimiä vetää kollegani Maria Klinkmann. Hänen apunaan strategisissa markkinointiviestinnän toimeksiannoissa toimivat tyypillisesti asiakkuusjohto, luova johto ja joskus myös allekirjoittanut. Meistä jokaisella on omat vahvuutemme, joilla voimme auttaa asiakkaitamme kirkastamaan esimerkiksi oman brändihierarkiansa kommunikaation ja ytimen. Muodostetun brändistrategian pohjalta siirrytään sitten tyypillisesti luovaan konseptisuunnitteluun, eli ideointiin, jossa suunnittelijamme vastaavat siitä, miten markkinassa erotutaan ja jäädään myös mieleen. Projektipäälliköt taas osaltaan vastaavat siitä, että kokonaisuus etenee sovitussa aikataulussa ja budjetissa.

On hyvä myös mainita, että asiakkaiden maantieteellinen sijainti ei ole asiantuntijatyömme este, sillä vuoden 2020 aikana otimme käyttöön digitaaliset työkalut, jotka mahdollistavat sujuvan online-työskentelyn etänä.

Jos et usko minua, usko Mariaa

Vaikka Marian ja minun taustat ovat hyvin erilaiset, ajattelemme usein kuitenkin samalla tavalla. Olenkin sanonut Marialle, että hän usein pukee ajatukseni sanoiksi ennen kuin ehdin ne itse suustani saada ulos. Ihailen myös Marian kykyä syventyä ja kiinnostua mistä tahansa aiheesta täysillä – tämä jos mikä on strategille arvokas ominaisuus. Lisäksi hän poikkeuksetta asiakkaiden rakastama. Eikä siinä vielä kaikki, sillä hän konsultoi sujuvasti också på svenska and in English, jos niin on parempi.

Kokemusperäisesti olen vakuuttunut, että strategiajohtajamme Maria on asiantuntija, jolle kannattaa antaa aikaa ajatella ja jota kannattaa kuunnella. Jos siis painiskelet esimerkiksi brändistrategian haasteiden parissa, tai on muita monimutkaisempia markkinointiviestinnän solmuja avattavana, niin ota yhteyttä minuun jukka@sherpa.fi ja sovitaan tapaaminen.

Ps. Mikäli mietit, että miksi näin, niin ihan vain siksi, että kun minä vastaan projektien aloituksien järjestelyistä, jää Marialle toivottavasti enemmän aikaa strategiapohdintoihin. 🙂


Kirjoittaja

Jukka Niittymaa on Sherpan Head of AI & Innovations ja varustettu monipuolisella luovan markkinointiviestinnän historialla. Jukalle luonto, kestävä kehitys ja markkinointi ovat sydäntä lähellä. Hän innostuu paljon myös uuden oppimisesta, tekoälyistä, digitalisaatiosta, innovaatioista, tiedeuutisista, konemusasta ja luonnon rauhasta. Työnsä ohessa Jukka opiskelee tohtoriksi ja tutkii generatiivisten tekoälyjen vaikutusta viestintään ja markkinointiin.

Jukka Niittymaa

Head of AI & Innovations
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi