Kaikki työt

Iloa ja valoa uuteen vuoteen

Kun palasin 11 kuukautta kestäneeltä vanhempainvapaalta viime vuoden maaliskuussa, en toden totta arvannut, millainen hullu vuosi meillä ja alalla yleisesti olisi luvassa. Raskas vuosi ei kuitenkaan kohdellut Sherpaa liian kovin ottein. Miksi? Tässä muutama arvioni asiasta.

Ihmiset

Sherpan strategiassa ihmiset ja ihmisyys ovat keskiössä. Kaikki lähtee ihmisistä ja ilman toisiamme meillä ei ole mitään. Ja tämä koskee myös ihmisiä oman organisaatiomme ulkopuolella. Meille näitä läheisiä ja tärkeitä ihmisiä ovat niin asiakkaamme kuin kaikki yhteistyökumppanit, joiden kanssa saamme tehdä tätä työtä, oppia ja inspiroitua yhdessä. Sherpan arvoissa olemme määrittäneet, että kunnioitamme kaikkia ihmisiä juuri omina itsenään ja että teemme jatkuvasti työtä ymmärtääksemme toisiamme ja ihmisyyttä paremmin. Tätä viisasta ohjenuoraa noudattaen on itse asiassa hyvin selkeää toimia.

Palatessani operatiiviseen työhön halusin ihan ensimmäiseksi keskustella jokaisen sherpalaisen kanssa henkilökohtaisesti. Poissaoloni aikana yhteisöömme oli tullut lisää ihmisiä ja oli tärkeää jutella ja tutustua heihin paremmin. Ikävä oli ollut kova myös kaikkia tuttuja kasvoja ja toki keskustelut ulottuivat myös heihin. Tätä yhteyttä pyrin pitämään yllä läpi kevään. Tilanne oli sumuinen eikä kenelläkään ei ollut oikeita vastauksia tai ratkaisua globaaliin pandemian aiheuttamaan epävarmuuteen. Johtajuusoppaista ei siinä kohdin ollut apua.

Päätin, että viisaus asuu meidän jengissä ja halusin saada sen käyttööni. Keskusteluyhteyden lisäksi loin koko organisaatiolle Fiilispulssi-kyselyn, jossa kartoitettiin laaja-alaisesti ihmisten vointia ja kuormitusta sekä annettiin mahdollisuus antaa anonyymisti palautetta suoraan minulle. Näiden lisäksi vaihdoimme työterveyskumppania ja teimme sinne vahvasti ennaltaehkäisevään toimintaan ohjaavan suunnitelman. Osana tätä toteutimme organisaatiossa myös Virta-indeksin, jota voin lämpimästi suositella kaikille. Indeksin kautta saatu ymmärrys henkilöstön hyvinvoinnista antoi suunnan tarvittaville toimenpiteille.

 

Rohkeus johtaa ja tehdä päätöksiä

 

Epämääräisen informaation ja datan perusteella sumussa navigoidessa on myös oltava rohkeus tehdä päätöksiä. Päätöksiä, jotka ovat pieniä päivittäisiä, vaikeitakin ja näiden lisäksi antaa suuntaa henkilöstölle myös isomman kuvan suhteen. Samalla koin tärkeäksi myöntää että nyt mennään, tehdään ja kokeillaan, varmuutta toimenpiteiden vaikutuksista ei ole kenelläkään. Virheitä tulee, ja niistä ei rankaista vaan opitaan yhdessä. Sherpan historian ensimmäisen yt-neuvottelukutsun lähettäminen kuului yhteen näistä vaikeista päätöksistä, mutta myös se päätös tarvittiin. Olisi ollut heikkoa johtamista olla reagoimatta muuttuneeseen markkinatilanteeseen vain odottamalla kuinka meidän käy. Omaan päätöksentekoon sain tukea säännöllisesti kokoontuvalta hallitukseltamme. Pidimme lyhyitä työsessioita tiiviillä tahdilla ja jaoimme kokemuksia ja tietoa aktiivisesti.

Keskittyminen oikeisiin asioihin

Jotta reitti huipulle pysyy selkeänä, on annettava organisaatiolle lupa keskittyä olennaiseen ja luoda uskoa, että hyvää tapahtuu toistamalla näitä juuri olennaisia tekoja. Toki poikkeusaika vaatii poikkeustekoja. Viime vuonna reagoimme nopeasti markkinassa oleviin signaaleihin ja kehitimme myös uusia ulostuloja mm. Sanoista digitekoihin -tuotteen ja -kampanjan. Pidimme tärkeänä myös pyrkiä siihen, että perustekeminen myynnissä, asiakasyhteyksissä ja suunnittelussa pysyy mahdollisimman normaalina. Emme halunneet lietsoa enempää pelkoa vaan enemmänkin toimia asiakkaiden tukena ja turvana turbulentissa ajassa. ”Me olemme täällä valmiina auttamaan.”

Kehittyminen

Uuden johtoryhmäni arki ja suunnitelmat muuttuivat ison kuvan kehittämisestä hyvin reaktiiviseen, nopeaan operatiiviseen tekemiseen. Kuitenkin ajoimme läpi yhden isoimmista uudistuksista liittyen omaan tapaamme työskennellä. Siirryimme Sherpassa kymmenen vuoden jälkeen kiinteisiin suunnittelupareihin. Tätäkin muutosta vietiin kaikesta hässäkästä huolimatta läpi keskustellen ja keräten palautetta itse tekijöiltä, ihmisiltä, joita muutos tulisi koskemaan. On selvää, että muutos palveli osaa ihmisistä enemmän ja osaa vähemmän, mutta puolen vuoden kokeilun jälkeen en usko, että paluuta entiseen on luvassa. Tämän lisäksi digitalisoimme koko sisällöntuotantomme ja toimimme nyt joustavasti yhdessä asiakkaiden ja oman henkilöstön välillä paikkariippumattomasti.

Sumussa johtaminen on ollut haastavaa, ja yksinäistäkin, vaikka ympärilläni on tämän maan paras tiimi. Dialogia oman jengin kanssa on ollut ajoittain haastavaa rakentaa etäyhteyden yli, varsinkin kun joukkoomme oli lyhyen poissaoloni aikana liittynyt uusia talentteja. Olen kuitenkin valtavan kiitollinen jokaisesta keskustelun avauksesta, kritiikistä ja kyseenalaistamisesta, jota oma porukkamme toi esiin viime vuoden aikana. Minulle se kertoo siitä, että he välittävät. Heitä kiinnosti ja kiinnostaa, miten me pärjäämme, miten meille käy. Ja se on arvokkainta mitä meillä on.

Astumme tähän alkavaan vuoteen hyvistä asemista. Myyntikatteemme vahvistui edellisestä vuodesta ja vaikka tulos ei ole päätä huimaava, se on plusmerkkinen. Saimme jopa jaettua joululahjarahaa meidän mahtavalle jengille. Liikevaihtomme ylsi lähes ennätysvuoden 2019 tasolle. Olemme väsyneitä, sitä ei käy kiistäminen, mutta kukapa ei olisi niinkin erikoisen vuoden jälkeen kuin 2020 oli.

Pandemia on väistämättä vaikuttanut kaikkien elämään. Osalle ihmisistä rajoitukset mm. matkustamisen suhteen ovat olleet kivuliaita. Vapaa tahto, spontaanit liikkeet ja yksilökeskeinen elämäntapamme on tullut haastetuksi. Se turhauttaa ja luo epävarmuutta ja samaan aikaan koen, että se myös luo paineita niille pysyville rakenteille kuten meidän tapauksessa työlle ja työyhteisölle. Osa on toki pitänyt koronan mukaan tuomasta etämallista, osalle malli toimii paremmin jos ja kun se perustuu vapaaehtoisuuteen.

Kovin harvaan edellä mainittuun asiaan voin johtajana vaikuttaa tai korjata, mutta tavoitteenani on luoda yhteisöömme omalta osaltani pysyvyyttä ja merkityksen tunnetta. Katseen kääntäminen itsestä muiden auttamiseen tuo tutkitusti hyvää niin auttajalle kuin avun saajalle, ja tämä on mielestäni tärkeä pointti muistaa myös työelämässä, tapahtui se etänä tai toimistossa yhdessä tekien. Oma tavoitteeni on mahdollistaa vuodesta 2021 niin mukava kuin mahdollista, niin Sherpalle yrityksenä kuin meidän jengille sekä kaikille toimintamme mahdollistaville asiakkaille. Auttamalla toisiamme ja keskittymällä oikeisiin asioihin hyvä tulee meidän luo.

On myös ok olla ihan vaan ok. Superihmisyyteen ei varmaan kenelläkään ole energiaa tai edes tarvetta. Ehkä tämä ajatus keventää taakkaamme ja antaa meille mahdollisuuden uuden oppimiseen ja sitä kautta kirkkaampaan vuoteen.

 

Iloa ja valoa,

Linda


Kirjoittaja

Linda Capelletti on Sherpan asiakkuusjohtaja ja partner. Kahden lapsen äiti, joka pyrkii nauttimaan elämästä juuri sellaisena kun se kussakin hetkessä ilmentyy.

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi