Kaikki työt

Hero-Hub-Help -malli

Hero-Hub-Help -malli on alun perin YouTuben videomarkkinointiin kehittämä sisältöstrategiatyökalu, mutta se soveltuu myös muun markkinointiviestinnän kampanjasuunnittelun avuksi.  Seuraavassa käyn läpi nopeasti mistä HHH:ssa on kyse ja miten me Sherpassa usein käytämme sitä luovien konseptien jalkauttamisen apuvälineenä. Esitettävä HHH-malli ei todennäköisesti enää täysin noudata alunperin YouTuben Hero-Hygiene-Help -mallina tunnettua ja sittemmin Hero-Hub-Helpiksi nimettyä mallia, vaan on kehittynyt omanlaisekseen ajan saatossa luovan toimiston arjen tarpeita vastaavaksi. Perusidea on kuitenkin edelleen uskollinen alkuperäiselle, ja siksi esimerkiksi mallin nimeäminen toiseksi olisi mielestäni turhaa konsulttikikkailua.

Hero-Hub-Help -pyramidi

Hero-Hub-Help -mallista puhuttaessa oheinen pyramidikuvio voi auttaa hahmottamaan tuotettavien sisältöjen määrää ja myös käyttötarkoitusta.

Hero

Hero-sisältöjen pääasiallinen tehtävä on nostaa brändin tunnettavuutta, kiinnostavuutta ja mielikuvaa. Hyvä HERO nousee puheenaiheeksi, leviää, on “wau” elämys ja saa uusia ihmisiä kiinnostumaan brändistä – oli kyse sitten B2C tai B2C markkinoinnista tai vaikkapa rekrytoinnista. Tyypillinen hero-materiaali voi olla esimerkiksi näyttävä video, lanseeraustapahtuma, massoja puhutteleva podcast-sarja tai iso kilpailu kuluttajille ländäreineen.

Hub

Hub-sisältöjen tarkoitus on nurturoida, eli pitää hyvänä, jo olemassa olevaa ekosysteemiä tuottamalla lisäarvoa olemassa oleville asiakkaille ja sidosryhmille. Hub-teot ja tuotannot ovat monesti heroja kevyempiä tuottaa, ja usein tietopohjaltaa yksityskohtaisempia / laajempia kuin massoja puhuttelevat herot. Hubit ovat esimerkiksi yritys- tai tuotevideoita, asiapitoisempia podcasteja tai vaikkapa tietorikkaita uutiskirjeitä tai blogipostauksia (kuten esimerkiksi tämä kirjoitukseni, jota tuskin koskaan suuri yleisö on kiinnostunut lukemaan, mutta markkinointia työkseen tekevä hyvinkin).

Help

Help-sisältöjen tehtävä on auttaa asiakasta ja vastata tyypillisiin, usein kysyttyihin kysymyksiin. Tämä on erityisen hyvä huomioida YouTubeen ladattavien videoiden osalta myös nimeämisessä ja sisältöjen kuvauksissa, kuvakkeita (thumbnails) unohtamatta, sillä koska YouTubesta haetaan nykyään apua milloin mihinkin, on kuvauksen vastattava kysymykseen mahdollisimman selkeästi. Kaikki edellä pätee soveltaen myös muuhun sisältöön ja jos hakukoneoptimointi onkin kriittistä huomioida nykyään kaikissa online-materiaaleissa, on se erityisen ratkaisevaa HELP-tason sisällöissä. 

Help-materiaalit ovat asiakkaalle kevyitä ja nopeita tuottaa vaikkapa itse puhelimen kameralla / Canvalla leiskaten, sillä niiden lisäarvo syntyy kyvystä auttaa kysyjää ongelmassaan, eikä yleensä korkeista tuotantoarvoista.

Hero-Hub-Help -malli markkinointikampanjan sisältöjen suunnittelussa

HHH-mallin hyödyllisyys piilee siinä, että se auttaa hahmottamaan helposti ja nopeasti mitä materiaaleja kampanjassa tarvitaan ja on mahdollista tuottaa eri käyttötarkoituksiin. On mielestäni aika helppoa päätellä, että jos kampanjan kärkenä on esimerkiksi TV-mainos tai vaikkapa tapahtuma X, on tuosta Heron tuotantoprosesista mahdollista tehdä verrattain helposti vaikka 2-4 syväluotaavampaa haastattelua faneille tai kanta-asiakkaille. Eikä ole ollenkaan huono idea, jos samalla viestikärjellä pyöräyttää vielä esimerkiksi 6-9 kappaletta selkeästi kysymyksiin vastaavia lyhyitä videoita, somepostauksia tai blogeja.

Hero-Hub-Help sisältöjen jakautuminen eri luokkiin

Näin jo hyvin pienellä sisältöstrategisella suunnittelulla konsepti X tuottaa kampanjasta kerrottavaa yhden teoksen (ja sen versioiden) lisäksi helposti tusinan verran sisältöjä. Tämän taas jokainen markkinointiviestinnän päättäjä varmasti tietää nykyisessä nopeatahtisessa maailmassa valtavaksi hyödyksi.

On kuitenkin hyvä muistaa, että pelkkä sisältöstrategiamalli ei vielä lämmitä “viivan alla”. Lopulta Hero-Hub-Help on vain kätevä työkalu luovan konseptin levittämisen suunnitteluun. Toinen usein käyttämämme malli on digimarkkinoinnin suunnittelun tueksi soveltuva REAN, josta voit lukea lisää täältä. Itse luova tuote, eli relevantti konsepti oikein toteutettuna ja toimitettuna, on lopulta se joka muistetaan ja tekee markkinointiviestinnästä kannattavan investoinnin. 

CTA

Ai niin, ja tietenkin artikkelin loppuun on pakko laittaa call-to-actionina, että kaiken edellä kuvatun ja paljon enemmän saa meiltä Sherpasta kun laittaa meiliä jukka@sherpa.fi tai soittaa 0456734942. 🙂


Kirjoittaja

Jukka Niittymaa on Sherpan myyntijohtaja ja varustettu monipuolisella luovan markkinointiviestinnän historialla. Jukalle luonto, kestävä kehitys ja markkinointi ovat sydäntä lähellä. Hän innostuu paljon myös uuden oppimisesta, konemusasta, raskaasta metallista, tiedeuutisista, teknologiasta ja digitalisaatiosta. Työnsä ohessa Jukka opiskelee tohtoriksi, erikoistuen digitaaliseen markkinointiin ja viestintään.

Jukka Niittymaa

Myyntijohtaja / New business ja tarjouspyynnöt
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi