Kaikki työt

Ajatuksia kestävästä kehityksestä

Yksi merkittävä tekijä siinä, että halusin aikoinaan Sherpaan töihin, oli mielikuva siitä, että Sherpalla on vihreät arvot. Näin jälkikäteen miettien perustui ajatus ainakin osin Sherpan ja Vihreän liiton hyvään yhteistyöhön 2014–2021 aikana. Mainitusta yhteisestä matkasta huolimatta Sherpa on puoluepoliittisesti sitoutumaton, eikä politiikasta juuri työn lomassa puhuta. Mutta vihreä arvomaailma on kyllä usein keskustelujen ytimessä ja useita sherpoja yhdistävä tekijä. Tästä olen myyntijohtajana henkilökohtaisesti erittäin ylpeä ja onnellinen, sillä omia arvojaan pohtiva Sherpa on osoittautunut todeksi myös käytännössä.

Miksi ilmastonmuutoksesta pitää puhua jatkuvasti?

Ilmastonmuutos on valtava tragedia planeettamme eliöstölle [1] ja todennäköisesti ihmiskunnan suurin ratkaistava ongelma tällä vuosisadalla. Mielestäni sen käsittelyyn ei saa väsyä, sillä se vaikuttaa jo nyt jokaisen elämään todennäköisesti enemmän kuin ymmärrämmekään. Tämä ei silti tarkoita, etteikö ongelmaa olisi tiedostettu, sillä jo vuonna 2019 suomalaisista 76 % kertoi kestävyyden vaikuttavan ostopäätöksiinsä ja 36 % oli valmis maksamaan 10 % enemmän, jos tuote on ekologisesti kestävä [2]. Uskon vahvasti, että nämä prosentit tulevat nousemaan vielä reilusti tulevina vuosina. Tätä ennustustani tukee esimerkiksi Nordean ”päätös vähentää sijoitus- ja luottosalkkunsa hiilidioksidipäästöjä 40–50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 2019 tasoon verrattuna.”[3]

Vain kestävä bisnes on oikea tapa toimia

Olen itse optimisti ja uskon, että peliä ei ole vielä hävitty. Mutta voittaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikkien on pelattava samaan maaliin. Myös yritysmaailman, jolta toivotaan osaltaan ekologisia päätöksiä ja ideoita kestävästä kehityksestä. Niiden kommunikoinnissa Sherpa on käytettävissä enemmän kuin mielellään. Emme halua osallistua brändien viherpesuun, mutta olemme kyllä valmiita sparraamaan yrityksiä kohti oikeaa suuntaa ja kommunikoimaan oivaltavasti asiakkaamme pienetkin onnistumiset. Uskomme Sherpassa, että maaliin päästään askel kerrallaan, vaikka kärkipaikat jaetaankin todennäköisesti nopeimmille juuri nyt:

”…siirtyminen hiilineutraaliin yhteiskuntaan tulee muuttamaan jokaisen yrityksen ja toimialan liiketoimintamallia. Sellaiset yhtiöt menestyvät, joilla on selkeä ja mitattava strategia siitä, miten ne toimivat hiilidioksidineutraalissa maailmassa.”

Nordean tulosjulkistuksen suurin uutinen mullistaa maailmaamme vauhdilla, jota harva on edes ymmärtänyt, HS.fi, lainattu 5.3.2021

Olemme mielellämme apunasi kestävän markkinointiviestinnän suunnittelussa ja tuotannossa. Tehdään yhdessä hyvää.

 

Viittaukset
[1] hs.fi/ulkomaat/art-2000007762607.html
[2] Kestävä markkinointi, 2020, Alma Talent
[3] hs.fi/talous/art-2000007783014.html, lainattu 5.3.2021


Kirjoittaja

Jukka Niittymaa on Sherpan Head of AI & Innovations ja varustettu monipuolisella luovan markkinointiviestinnän historialla. Jukalle luonto, kestävä kehitys ja markkinointi ovat sydäntä lähellä. Hän innostuu paljon myös uuden oppimisesta, tekoälyistä, digitalisaatiosta, innovaatioista, tiedeuutisista, konemusasta ja luonnon rauhasta. Työnsä ohessa Jukka opiskelee tohtoriksi ja tutkii generatiivisten tekoälyjen vaikutusta viestintään ja markkinointiin.

Jukka Niittymaa

Head of AI & Innovations
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi