Suomessa on yli 89 000 lasta, jotka kärsivät vanhemman alkoholinkäytöstä. Heille yhä vahvempien alkoholijuomien tuominen ruokakauppaan ja jopa kotiinkuljetuksen piiriin on pelottava ajatus. Kun hallitus kaavaili mittavia höllennyksiä alkoholilainsäädäntöön, kampanjan tavoitteena oli saada yhä useampi tavallinen suomalainen kääntymään saatavuuden lisäämistä vastaan.
Halusimme herättää ihmiset tajuamaan ja sisäistämään, että se mikä on kätevää ja kivaa itselle, on painajainen todella monelle muulle. Alkoholin helppo saatavuus lisää kulutusta ja houkutusta ostaa, halusimme tai emme. Ajatuksemme oli laatia kampanja, joka vavahduttaa tavallisen tallaajan alkoholiajattelua ilman saarnaamista tai moralisointia.
Yhdistimme isän tai äidin alkoholinkäytöstä kärsivän lapsen kokemusmaailman sivistyneisyyteen, joka viini- ja olutharrastukseen usein liitetään. Laadimme yksinkertaiset tekstianimaatiot, joissa alkoholijuomien luonnehdintojen jälkeen kuvaan ilmaantuu yllättävä adjektiivi sekä leipäteksti, joka pysäyttää ajattelemaan itseä pidemmälle. Viestit tuntuivat uppoavan, sillä kampanjatoteutuksia ja kampanjasivua jaettiin näkyvästi henkilökohtaisten sometilien kautta.
Kampanjan tavoitteena oli kerätä 10 000 allekirjoitusta vetoomukseen ruokakauppojen väkevämpiä alkoholijuomia ja alkoholin kotiinkuljetusta vastaan. Kampanja jatkuu vielä, mutta tavoite on jo täyttynyt ja koossa on 11 847 vetoomusta. Toteutukset antavat äänen lapsille, jotka eivät voi vaikuttaa aikuisten valintoihin eivätkä päätöksiin, joita yhteiskunnassamme nyt tehdään.
Tarja Virolainen, viestintäjohtaja A-klinikkasäätiö