Kaikki työt

Näkymättömät lapset

B2C Kampanja Markkinointi Viestintä

A-klinikkasäätiö, Ehyt ry, Ensi- ja turvakotien liitto.

Lähtökohta

Suomessa on yli 89 000 lasta, jotka kärsivät vanhemman alkoholinkäytöstä. Heille yhä vahvempien alkoholijuomien tuominen ruokakauppaan ja jopa kotiinkuljetuksen piiriin on pelottava ajatus. Kun hallitus kaavaili mittavia höllennyksiä alkoholilainsäädäntöön, kampanjan tavoitteena oli saada yhä useampi tavallinen suomalainen kääntymään saatavuuden lisäämistä vastaan.

Luova ratkaisu

Halusimme herättää ihmiset tajuamaan ja sisäistämään, että se mikä on kätevää ja kivaa itselle, on painajainen todella monelle muulle. Alkoholin helppo saatavuus lisää kulutusta ja houkutusta ostaa, halusimme tai emme. Ajatuksemme oli laatia kampanja, joka vavahduttaa tavallisen tallaajan alkoholiajattelua ilman saarnaamista tai moralisointia.

Toteutus

Yhdistimme isän tai äidin alkoholinkäytöstä kärsivän lapsen kokemusmaailman sivistyneisyyteen, joka viini- ja olutharrastukseen usein liitetään. Laadimme yksinkertaiset tekstianimaatiot, joissa alkoholijuomien luonnehdintojen jälkeen kuvaan ilmaantuu yllättävä adjektiivi sekä leipäteksti, joka pysäyttää ajattelemaan itseä pidemmälle. Viestit tuntuivat uppoavan, sillä kampanjatoteutuksia ja kampanjasivua jaettiin näkyvästi henkilökohtaisten sometilien kautta.

Tulokset

Kampanjan tavoitteena oli kerätä 10 000 allekirjoitusta vetoomukseen ruokakauppojen väkevämpiä alkoholijuomia ja alkoholin kotiinkuljetusta vastaan. Kampanja jatkuu vielä, mutta tavoite on jo täyttynyt ja koossa on 11 847 vetoomusta. Toteutukset antavat äänen lapsille, jotka eivät voi vaikuttaa aikuisten valintoihin eivätkä päätöksiin, joita yhteiskunnassamme nyt tehdään.

"Näkymättömät lapset -kampanja ei pelkästään ylittänyt odotuksiamme vaan onnistui koskettamaan suurta yleisöä. Tulokset puhuvat puolestaan – vetoomuksen allekirjoitusten määrä nousi lähes 12 000:een. Sherpa ymmärsi yhteiskunnallisen tavoitteemme ja toteutti sen vaikuttavalla tavalla."

Tarja Virolainen, viestintäjohtaja A-klinikkasäätiö

Tiedustelut

Tommi Kortesniemi

Luova johtaja, partner
+358 50 3000 523
tommi@sherpa.fi

Muita töitä