Luovan markkinointiviestinnän myynti ja myynnin johtaminen on aika kaukana myyntityön stereotypioista. Emme esimerkiksi pyri ”klousaamaan” hinnalla millä hyvänsä tai naruta ”liidiä” asiakkaaksi keinoja kaihtamatta. Nämä edellä kuvatut tavat toimia ovat kokonaisuutena jäämässä varmasti b2b-myynnin historiaan, sillä asiantuntijamyynnissä korostuu jatkuvasti yhä enemmän ratkaisukeskeisyys ja relevanssi.
Sherpan myynnin tärkein tehtävä on löytää potentiaalisilta asiakkailta ongelmia, joihin luova markkinointiviestintä voisi tarjota ratkaisun. Hienosti sanottuna tämä tarkoittaa aina asiakasyrityksen liiketoimintastrategian edistämistä. Ihan käytännössä myynti kartoittaa miten voisimme korkealaatuisella markkinointiviestinnällä toteuttaa briiffin toimeksiannon mahdollisimman hyvällä ROMIlla, eli return of marketing investmentillä.
Usein myynnin ensimmäisessä tapaamisessa saatetaan törmätä luuloon, että Sherpa on vain mainostoimisto. Tämä on toki osin totta, sillä teemme yhä paljon mainontaa: sekä perinteistä mainontaa että myös monenlaista digitaalista mainontaa. Mutta yhtä lailla teemme myös brändien ja kotisivujen uudistuksia, strategisen markkinoinnin projekteja, sisäisen ja ulkoisen viestinnän projekteja ja video- ja animaatiotuotantoja. Laaja-alaisuudesta johtuen onkin tarkemmin ilmaistu, että Sherpa on luova toimisto.
Edellä mainituista syistä johtuen, ei työ Sherpan myynnissä ole koskaan tylsää, sillä yksikään projekti ei ole samanlainen: pitkälti siksi, että jokaisen asiakkaan tarpeet ovat uniikit. Tämä luonnollisesti vähentää mahdollisuuksia tuotteistaa osaamistamme, eivätkä asiakkaat sitä meidän edes halua tekevän. Meiltä ei siis saa markkinointiviestintää kilo- tai metritavarana, vaan jokaisen asiakkaan tarve kartoitetaan erikseen huolellisesti ja saatujen faktojen pohjalta sherpat ehdottavat parasta mahdollista reittiä huipulle.
Se mitä ainakin haluaisimme tietää, jotta voisimme asiakkaan auttaa huipulle, olisi:
Jos ihan kaikkiin kysymyksiin edellä ei löydy vastausta, niin ei matka siihen tyssää. Voimme myös mielellämme auttaa hahmottamaan kilpailuetuja ja kartoittaa potentiaalisia asiakkaita. Ainoa mitä emme voi kertoa on asiakkaan tavoite. Mutta jos se on kirkkaana tiedossa, niin sillä pääsee hyvin alkuun.
Mikäli siis tavoite on tiedossa ja matka huipulle on tekemistä vaille valmis, niin ota yhteyttä jukka@sherpa.fi – Sherpan myyntijohtajana lupaan, että palaamme asiaan vuorokauden sisällä ja sovitaan seuraavista askelista kohti huippua!