Luova toimisto Sherpa on toteuttanut Nesteen kanssa yhteistyössä mainoskampanjan, jossa jokaisessa vaiheessa hyödynnettiin tekoälyä – juridisessa yhteistyösopimuksessa, luovassa konseptissa sekä sen teksteissä ja visuaalisessa ilmeessä, mediasuunnitelmassa ja osin viestinnässäkin. Apuna toimivat tekoälyohjelmistot ChatGPT, Copy.ai, Gigipixel AI ja tekoälypohjainen, kuvaa tuottavaa Midjourney. Yhteistyösopimus tehtiin Docue.comilla.
Yhteisprojekti osoittaa, miten tekoäly voi muuttaa ja myös demokratisoida mainonnan tekemistä. Nesteen markkinointijohtaja Mika Hyötyläisen mukaan teknologisen kehityksen kärjessä oleminen ja alan edelläkävijyys ovat Nesteellä lähtökohta, jonka pohjalta innovoidaan ja kehitetään uutta – myös markkinoinnissa.
–Tekoälyn hyödyntäminen muuttaa jo nyt vauhdilla tapaamme tehdä työtä. Haluamme ehdottomasti olla mukana tässä muutoksessa ja hyödyntää tekoälyn tarjoamat mahdollisuudet. Yrityskulttuuriimme kuuluu uteliaisuus ja vahva halu kehittyä ja luoda uusia ratkaisuja asiakkaidemme tarpeisiin, niin kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen kuin muutenkin. Tekemisemme pohjaa vahvasti digitaalisuuteen ja dataan, joten tekoälyn valjastaminen osaksi Nesteen markkinoinnin tekemistä on meille luonteva ja jännittävä askel, Mika Hyötyläinen sanoo.
Nesteen ja Sherpan yhteisen projektin tavoitteena oli testata ja todentaa, miten tekoälyä voidaan hyödyntää luovan prosessin eri vaiheissa. Yhteistyönä syntynyt ja parhaillaan käynnissä oleva markkinointikampanja on osoitus siitä, miten tekoäly voi auttaa mainonnan tekemisessä ja sen tuomat ratkaisut voivat luoda lisäarvoa mainostajille, kuluttajille ja myös mainonnan suunnittelijoille.
Sherpan luova tiimi huomasi prosessin aikana, että tekoäly antaa melko ylätason suosituksia siihen, miten luova konsepti muodostuu. Ihmisen asiantuntemuksen hyödyntäminen tekoälyn rinnalla projektin eri vaiheissa oli kriittistä. Luova tiimi haastoi jatkuvasti tekoälyn tuomia vastauksia.
Tiimi myös huomasi, että tarkempia tekoälyn antamia ohjeistuksia ajatellen, taustamateriaalia pitäisi olla kattavasti käytettävissä jo ennen tekoälyn hyödyntämistä.
Esimerkiksi visuaalisuuden suhteen vastaukset kuulostavat ajoittain enemmän briiffiltä kuin ratkaisuilta siihen. Luovuus ja yllättävyys eivät ole ChatGPT:n vahvuuksia, tyylilajit ja kielen rekisterit ovat ChatGPT:lle myös melko haastavia. Sen sijaan tietopainotteisen sisällön tuottaminen sopivaan mittaan (kuten 125 merkin rajaan) toimii nopeasti ja tarjoaa hyvää vaihtuvuutta esimerkiksi sosiaalisen median postauksiin.
Tekoälyllä voi korvata työvaiheita ja osaamista, mutta samalla syntyy tarve uudenlaiselle osaamiselle. Tekoälyn kanssa työskentelevän pitää tietää, ymmärtää ja jäsennellä, mitä tekoälyltä halutaan ja kysytään. Ennen kaikkea täytyy hallita promptaus eli komentojen muotoilu.
Tekoälyä on hyödynnetty kattavasti jo aikaisemmin mainoskampanjoiden eri työvaiheissa niin Suomessa kuin maailmallakin. Nesteen ja Sherpan tekemä, tekoälyyn pohjautuva kampanja, on kuitenkin kattavuudessaan merkittävä askel tekoälyn käytössä mainonnan alalla.
Sherpan toimitusjohtajan Elina Bonon mukaan tekoäly tuo luovalle toimistolle kokonaan uudenlaisia mahdollisuuksia, joita suurimmaksi osaksi emme vielä edes osaa hahmottaa.
– Luovalle suunnittelulle tekoäly on ideoiden mahdollistaja. Ihmistä tarvitaan ajattelemaan, ohjaamaan, päättämään, tuntemaan. Siihen kaikkeen, mikä tekee ihmisestä ihmisen. Markkinointiviestinnässä kaikki tehdään perimmältään ihmiseltä ihmiselle, ja sitä tekoäly ei pysty korvaamaan. Miten esimerkiksi datalla mitataan rakkaus? Parhaimmillaan markkinointiviestintä saa tuntemaan suuria tunteita, aikaansaa keskustelua ja jättää pitkän muistijäljen. Huomioitavaa, että käytössä on paljon hyvin erilaisia tekoälyohjelmia. Sopimuksessa käytetty Docue.com oli erinomainen tuttavuus, kun taas vaikkapa ChatGPT:n käyttö vaatii enemmän asiantuntijuutta käyttäjältä arvioimaan ohjelman ehdotukset ja suositukset. Parhaimmillaan tekoäly vapauttaa aikaa luovempiin ja strategisempiin ratkaisuihin, Elina Bono kertoo.
Tuliko tekoälyllä tehty kampanja halvemmaksi kuin verrokkikampanjat? Bono sanoo, ettei tekoälyn avustuksella toteutettu mainoskampanja ainakaan lyhentänyt kokonaissuunnitteluaikaa.
– Tekoälyllä voi tehdä vaikkapa kuvia, joita ei tuotantokustannuksien puitteissa muuten pystyttäisi tekemään. Kampanjasuunnittelun hinta voi tulevaisuudessa laskea, kun tekoäly kehittyy. Tarkkaa vaikutusta tekoälyn tuomiin säästöihin kaikissa eri työvaiheissa, suunnittelusta toteutukseen, on vielä toistaiseksi täysin mahdoton sanoa. Tärkeintä on läpinäkyvyys hinnoittelussa ja erilaisten vaihtoehtojen läpikäynti asiakkaiden kanssa. Yhdessä opimme ja kehitymme. Odotan erityisen paljon tekoälyn tuomaa tehokkuutta tuotantovaiheeseen, Bono toteaa.
Tämä mainoskampanja on ensimmäinen askel, joka auttaa avaamaan uusia mahdollisuuksia ja ratkaisuja mainonnan sekä työn murroksessa. Olennaista tulevaisuuden kannalta on olla tekemättä vastakkainasetteluita tekoälyn ja asiantuntijoiden välille. Tekoäly on luovuuden mahdollistaja, ei korvaaja.
– Halusimme tällä kampanjalla myös herätellä Suomen yrityskenttää siihen, että AI:n tai muiden uusien teknologioiden hyödyt löytyvät ainoastaan rohkeiden kokeilujen kautta. Haluamme osaltamme inspiroida myös muita rohkeasti kokeilemaan, mitä AI voisi omassa tekemisessä tarkoittaa, kiteyttää Hyötyläinen vielä loppuun.
Voit tutustua tarkemmin kampanjaan sekä toteutukseen täältä.
Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi