Kaikki työt

Mitä myynti on Sherpassa?

Luovan markkinointiviestinnän myynti ja myynnin johtaminen on aika kaukana myyntityön stereotypioista. Emme esimerkiksi pyri ”klousaamaan” hinnalla millä hyvänsä tai naruta ”liidiä” asiakkaaksi keinoja kaihtamatta. Nämä edellä kuvatut tavat toimia ovat kokonaisuutena jäämässä varmasti b2b-myynnin historiaan, sillä asiantuntijamyynnissä korostuu jatkuvasti yhä enemmän ratkaisukeskeisyys ja relevanssi.

Myynti ja markkinointi on auttamista

Sherpan myynnin tärkein tehtävä on löytää potentiaalisilta asiakkailta ongelmia, joihin luova markkinointiviestintä voisi tarjota ratkaisun. Hienosti sanottuna tämä tarkoittaa aina asiakasyrityksen liiketoimintastrategian edistämistä. Ihan käytännössä myynti kartoittaa miten voisimme korkealaatuisella markkinointiviestinnällä toteuttaa briiffin toimeksiannon mahdollisimman hyvällä ROMIlla, eli return of marketing investmentillä.

Sherpa on luova toimisto

Usein myynnin ensimmäisessä tapaamisessa saatetaan törmätä luuloon, että Sherpa on vain mainostoimisto. Tämä on toki osin totta, sillä teemme yhä paljon mainontaa: sekä perinteistä mainontaa että myös monenlaista digitaalista mainontaa. Mutta yhtä lailla teemme myös brändien ja kotisivujen uudistuksia, strategisen markkinoinnin projekteja, sisäisen ja ulkoisen viestinnän projekteja ja video- ja animaatiotuotantoja. Laaja-alaisuudesta johtuen onkin tarkemmin ilmaistu, että Sherpa on luova toimisto.

Huipulle parasta mahdollista reittiä

Edellä mainituista syistä johtuen, ei työ Sherpan myynnissä ole koskaan tylsää, sillä yksikään projekti ei ole samanlainen: pitkälti siksi, että jokaisen asiakkaan tarpeet ovat uniikit. Tämä luonnollisesti vähentää mahdollisuuksia tuotteistaa osaamistamme, eivätkä asiakkaat sitä meidän edes halua tekevän. Meiltä ei siis saa markkinointiviestintää kilo- tai metritavarana, vaan jokaisen asiakkaan tarve kartoitetaan erikseen huolellisesti ja saatujen faktojen pohjalta sherpat ehdottavat parasta mahdollista reittiä huipulle.

Briiffi ei vaadi viikkojen työstöä

Se mitä ainakin haluaisimme tietää, jotta voisimme asiakkaan auttaa huipulle, olisi:

  1. Mikä on tavoite, minne ollaan kiipeämässä?
  2. Mitä sinne ollaan viemässä, mikä on myytävä tuote tai palvelu ja sen USP?
  3. Kuka on asiakas, eli kenen ongelmia tuote tai palvelu ratkaisee ylivertaisesti?
  4. Millaisilla resursseilla ollaan matkalla; aikaa, rahaa, erityistoiveita tai käytössä olevia keinoja ja kanavia?

Jos ihan kaikkiin kysymyksiin edellä ei löydy vastausta, niin ei matka siihen tyssää. Voimme myös mielellämme auttaa hahmottamaan kilpailuetuja ja kartoittaa potentiaalisia asiakkaita. Ainoa mitä emme voi kertoa on asiakkaan tavoite. Mutta jos se on kirkkaana tiedossa, niin sillä pääsee hyvin alkuun.

Sanoista tekoihin – ota yhteyttä

Mikäli siis tavoite on tiedossa ja matka huipulle on tekemistä vaille valmis, niin ota yhteyttä jukka@sherpa.fi – Sherpan myyntijohtajana lupaan, että palaamme asiaan vuorokauden sisällä ja sovitaan seuraavista askelista kohti huippua!


Kirjoittaja

Jukka Niittymaa on Sherpan Head of AI & Innovations ja varustettu monipuolisella luovan markkinointiviestinnän historialla. Jukalle luonto, kestävä kehitys ja markkinointi ovat sydäntä lähellä. Hän innostuu paljon myös uuden oppimisesta, tekoälyistä, digitalisaatiosta, innovaatioista, tiedeuutisista, konemusasta ja luonnon rauhasta. Työnsä ohessa Jukka opiskelee tohtoriksi ja tutkii generatiivisten tekoälyjen vaikutusta viestintään ja markkinointiin.

Jukka Niittymaa

Head of AI & Innovations
+358 45 673 4942
jukka@sherpa.fi