Kaikki työt

Linda Capelletti: tätä ennustan vuodelle 2022

Pian tulee kuluneeksi kaksi vuotta siitä, kun palasin lyhyehköltä vanhempainvapaaltani töihin. Astuin suoraan keskelle globaalin pandemian määrittelemää toimintaympäristöä, ja sieltä käsin arkea on nyt sitten operoitu. Uusien, ennen kohtaamattomien tilanteiden määrä on ollut päätähuimaava. Virheiltä ei ole vältytty, ja samaan aikaan koko organisaation oppimiskäyrä on ollut jyrkässä noususuunnassa. Liiketoiminnan kehittäminen ja muutosten – niiden pientenkin – läpivienti Meetsin kautta ei ole aina ollut sitä herkullisinta palaa kakkua, vaikka matkan varrelle on osunut monta hauskaakin hetkeä.

Olemme onnistuneet monissa asioissa

Etätyön myötä kiihdytimme uusien työkalujen käyttöönottoa ja toimimme nyt sujuvasti paikasta riippumatta. Pilvipalveluihin siirtyminen on vaatinut valtavan määrän työtunteja koko jengiltä, mutta sanoisin, että projekti on ollut sen arvoinen. Tältä kannalta ajatus paluusta vuoteen 2019 tuntuu jopa absurdilta, vaikka haikailenkin spontaaneja kohtaamisia ajalta ennen koronaa.

Olemme kasvattaneet myyntiämme nyt kaksi vuotta. Se on loistava suoritus. Kasvun myötä on tärkeää kehittää sisäisiä prosesseja entistä sujuvimmiksi. Isommat, vaativammat ja sitä kautta myös haastavammat projektit vaativat meiltä uudenlaista tapaa tehdä. Syksyllä 2021 kirkastettu strategiamme ja siitä johdetut fokusalueet – luovuus, asiakastyytyväisyys ja kannattavuus toimenpiteineen – auttavat meitä pitämään kurssin määritellyssä suunnassa. Asiakkaamme liiketoiminnan tavoitteita tukeva luova ongelmanratkaisu on päätehtävämme, ja onnistumme siinä vain, jos asiakkaamme saavat työstämme aitoa hyötyä. Siksi meidän pitää alati kehittyä ja uskaltaa mitata onnistumistamme pelottomasti.

Suuntana huippu

Haluamme katsoa maailmaa uteliaasti ja laaja-alaisesti, ja missiomme on auttaa asiakkaitamme saavuttamaan huippu luovien ratkaisujen avulla. Visiomme puolestaan on löytää uusia reittejä sinne huipulle. Juuri tämä kiihdyttää ajatteluamme. Uusien reittien löytäminen vaatii uusia tapoja katsoa liiketoimintaamme ja sen ydintä. Haastaa totuttua ja omia käsityksiämme. Tästä syystä olemme laajentaneet tarjoomaamme perinteisen luovan konseptoinnin ulkopuolelle. Asiakkaamme tarvitsevat lisää strategista ymmärrystä, ja monet projektimme liukuvat perinteisen mainonnan yli myös viestintään. Molempia alueita olemme vahvistaneet entisestään. Liikkuvan kuvan merkitys kasvaa yhä. Video on ollut Sherpan dna:ssa alkuajoista lähtien, ja siksi on luonnollista, että in-house -tiimimme on valmiudessa palvelemaan asiakkaita ja etsimään polkuja menestykseen, nyt ja tulevaisuudessa. 

Ennustan ennustamatonta

Meitä sherpoja on enemmän kuin koskaan. Uudet ihmiset ovat portti myös uuden oppimiseen. Oman alansa huippuasiantuntijat rikastavat jo olemassa olevan lahjakkaan porukan osaamista ja ajattelua. Uudet tavat ja metodit lähestyä ratkottavia asioita auttavat meitä katsomaan kulman taa ja uskaltamaan yhdessä enemmän.

Ennustan vuodesta 2022 ennustamatonta. Se samaan aikaan inspiroi, innostaa ja sopivasti myös jännittää. Onnistuminen ei ole vain meistä kiinni, mutta paljon voimme sen eteen tehdä.

Olen kuitenkin varma, että tänäkin vuonna me onnistumme, epäonnistumme ja ennen kaikkea opimme yhdessä. Itsestämme, toisistamme ja tästä asiasta, jota (työ)elämäksi kutsutaan.


Kirjoittaja

Linda Capelletti on Sherpan asiakkuusjohtaja ja partner. Kahden lapsen äiti, joka pyrkii nauttimaan elämästä juuri sellaisena kun se kussakin hetkessä ilmentyy.

Linda Capelletti

Asiakkuusjohtaja, partner
+358 40 664 5101
linda@sherpa.fi