Kaikki työt

Kuka muistaa Reebokin sloganin?

Kuka muistaa Reebokin sloganin?

Monet kyllä muistavat Niken sloganin. Miksi? Onko se nerokas, vai onko sen voima rinnastettavissa kestävyysurheilussa vaadittavaan staminaan? Kolmessakymmenessä vuodessa maailma on muuttunut paljon, samoin markkinointi ja media, mutta Nike jatkaa Just do it -linjalla. Suomesta löytyy muutamia vastaavia esimerkkejä – Tietysti Pauligin – mutta varsin usein uusi markkinointijohtaja, toimitusjohtaja tai mainostoimisto kyseenalaistaa edeltäjänsä tekemiset. Uudet tekijät haluavat tuoda oman näkemyksensä ja painaa peukalonjälkensä pullon etikettiin, lentokoneen kylkeen tai puhelinoperaattorin ikkunateippaukseen – koska mä voin, koska mä haluan – osoittaakseen olevansa uutta luova, modernisoiva voima.

Vaatii rohkeutta uskoa valittuun linjaan ja jatkumoon, jonkun toisen luomaan työhön, ja rakentaa sen päälle. Brändillä eli maineella on yksi tehtävä: tukea yrityksen liiketoimintaa. Yrityksen pitää tulla mahdollisimman tunnetuksi nimenomaan siitä, mitä se lupaa asiakkailleen. Meidän alallamme puhutaan paljon rohkeudesta. Rohkeuden sijaan pitäisi puhua enemmän luottamuksesta. Sitä harvoin saavutetaan yhdessä yössä tai logoa vaihtamalla. Luottamus syntyy yhdessä tekemisestä, ja brändin vaaliminen on arvokkaampaa kuin yhdenkään yksilön oma mieltymys. Minä en tykkää tästä on maailman huonoin tekosyy. Ei kuluttajia tai asiakkaita kiinnosta, mitä mieltä sinä olet. Sen sijaan heitä kiinnostaa, mitä brändisi lupaa ja tarjoaa. Käsi ylös, kuinka moni haluaa äidin tekemää ruokaa? Aika moni. Älkää siis menettäkö toivoa. Maineen ja bisneksen kasvattaminen on yhä mahdollista, kunhan pidämme sekoilun minimissä ja tuotteet mintissä.

Ja niin, vastaus kysymykseeni Reebokin sloganista selviää Kosmoksen loosissa. Jos olet kiinnostunut, laita lounaskutsupyyntö sähköpostilla ”Kosmos & Reebok”. Kolme nopeaa ja onnekasta pääsee loosiin. Luvassa lounaskeskustelua luottamuksesta, jatkumosta ja markkinoinnista.

Tositarkoituksella
Tapu Haro, luova johtaja, Sherpa


Otsakkeen kuva, CC BY 4.0: Kari Hakli (1971), Helsinki, Kalevankatu 3, Ravintola Kosmos, ravintolasali klo 14.30. Ravintola on perustettu 1924. Taustalla pitkässä pöydässä kokoontuneena keskiviikkokerho.


Kirjoittaja

Tapu Haro

Luova johtaja
+358 40 088 7370
tapu@sherpa.fi