Työskennellessäni asiakkaan puolella mielipiteeni alan kilpailuista oli selkeä: kisoja tuntui olevan liikaa. Kokemani hyöty kilpailuista oli lähinnä pääsy kivoihin juhliin. Aikana ennen koronaa meillä oli joskus jopa oma WhatsApp-ryhmä, jossa keskityimme tuleviin ja menneisiin palkintokarkeloihin. Kisoissa pärjääminen oli ihan kivaa, ja jos ei pärjätty, niin eipä se haitannut. Elämä jatkui ennallaan.
Nyt kun olen työskennellyt muutaman kuukauden toimistossa, näen kisat eri tavalla. Olen siis takinkääntäjä. Tätä kirjoittaessani, Vuoden Toimisto -kisan finalistit julkistettiin hetki sitten. Jo shortlistalle kovaan seuraan yltäminen tuntui ihanalta! Vaikka kisaan osallistuttiin samoihin aikoihin, kun aloitin Sherpassa eli itselläni ei siis ole osaa eikä arpaa shortlistalle pääsyyn, finaalipaikka on tärkeää ja merkityksellistä – niin henkilökohtaisella kuin yritystasolla.
Nykyisille työkavereilleni pääsy sarjamme Vuoden Toimisto -kisan finaaliin on palkinto kaikesta kovasta työstä vuoden mittaan: luovuuden tasosta, projektin johtamisesta, asiakasymmärryksestä sekä tuloksellisuudesta. Ei yksi palkinto muiden joukossa, vaan kollektiivinen, julkinen, positiivinen palaute tehdystä työstä. On ilahduttavaa nähdä, miten sherpat arvostavat sitä, että omat asiakkaamme, joiden eteen päivittäin teemme töitä, ovat pisteyttäneet palvelumme shortlistauksen arvoikseksi. Kiitollisuus toimistollamme on käsinkosketeltavaa.
Tiedostan myös, että jo finaalipaikka tarjoaa kaupallisesti uusia mahdollisuuksia. Niin meidän kuin muidenkin finalistien tarjoama asiakaskokemus on ollut tutkitusti ja kiistatta priimaa, sillä tutkittuja toimijoita kilpailussa oli 141 kappaletta. Tiedämme kokemuksesta myös senkin, että potentiaaliset asiakkaat puntaroivat kilpailutuskutsuja lähettäessään monia eri vaihtoehtoja ja aina joku käy katsomassa Kauppalehden sivuilta myös VT-kilpailun finalistit. Näin uusasiakashankintaakin tekevänä on hienoa tietää, että Sherpa on hienossa joukossa mukana.
On totta, että ei tätä työtä pystien takia tehdä, mutta luovan työn kehittämisessä ne ovat hyvä työkalu. Parhaillaan käynnissä oleva kisakausi Vuoden Toimistosta Huippuihin sekä Kaikuun ja muihin hienoihin skaboihin, antaa monia tilaisuuksia nauttia, kehittyä ja osoittaa omaa osaamisen tasoa. Nyt jännittää, miten meidän tässä kisassa käy. Jos finaalipaikka tuntui jo näin mahtavalta, niin kuinka hyvältä voitto mahtaisi tuntua. Siitä toki osalla sherpoista on aavistus, sillä onhan Sherpa Vuoden Toimisto vuosimallia 2020.
Jo nyt koetun ilon lisäksi on takuuvarmasti tulossa vielä höytytietoa: raportti, jossa tarkempi palaute asiakkailtamme. Pystymme hyödyntämään vastauksia kehittämään toimintaamme.
Kaikki edellinen huomioiden, on mielestäni turvallista sanoa, että markkinointialan kilpailuilla on tärkeä merkityksensä. Sekä asiakkaille mutta ennen kaikkea toimistoille. Ja jos joku kyynikko vieläkin väittää, että markkinointialan kisoilla ei ole väliä, niin höpöhöpö. Kyllä on.
Iso kiitos asiakkaillemme, jotka ovat vastanneet sekä työkavereilleni, joiden ansiosta olemme finaalissa. Onnittelut myös kaikille muille shortlistalle yltäneille toimistoille. Neljän parhaan joukossa on hyvä olla.
❤️:llä Elina
Toimitusjohtaja / New business & public relations
+358 40 746 0427
elina.bono@sherpa.fi