Kaikki työt

AI ♥ Markkinointi 2025

Uusi arki syntyy yhteistyöstä, ei algoritmeista

AI-aikaan astuminen ei lähde teknologiasta vaan ihmisistä. Ei valmiista palveluratkaisuista vaan asiakastarpeen ymmärtämisestä ja räätälöinnistä. Oikeiden kysymysten esittämisestä ja avoimesta keskustelusta.

Tapahtumassa emme puhu tekoälyn yläpilvestä emmekä saivartele tuottavuusloikista. Näytämme kolme konkreettista casea siitä, miten tekoäly on otettu uudella tavalla osaksi markkinoijan arkea.

Luvassa on myös ajankohtaiskatsaus generatiivisen tekoälyn kehitykseen: mitä jokaisen markkinoijan on hyvä tietää nyt, kun maailman nopeimmin leviävä teknologia tuo uusia mahdollisuuksia lähes joka viikko?

 

20.5.2025 klo 8.30–11.00
Kansakoulukatu 3, Innovation Home, Kamppi

 

HUOM! Tilaisuuteen mahtuu rajoitettu määrä osallistujia, eikä sitä streamata, joten ole nopea! Ilmoittautuminen lomakkeella alla. Muista painaa lähetä, saat kirjallisen vahvistuksen osallistumisesta. Tarvittaessa ole yhteydessä Sherpan CEO Elina Bonoon: elina.bono@sherpa.fi

Aikataulu ja rekisteröityminen

8.30 Breakfast powered by Innovation Home

 

9.00–11.00 Uusi arki syntyy yhteistyöstä, ei algoritmeista

Tekoäly ei yksin ratkaise yhtään mitään. Mutta kun ihmiset ovat uteliaita, avoimia ja valmiita kertomaan, mitä oikeasti tarvitsevat, syntyy uutta ajattelua ja arkea muuttavia tekoja.


Teknologiateollisuus näyttää tietä – tekoäly viestinnän arjessa

Taru Jussila, Executive Director, Communications and Public Affairs, Teknologiateollisuus Ry

Teknologiateollisuus edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Uudistuva teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille. Teknologiateollisuuden viestintä osoittaa omalla esimerkillään mallia ja hyödyntää tekoälyä aktiivisesti.


Tekoäly tiimihengen rakentajana ja uusien toimintatapojen mahdollistajana

Jaana Tiura, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Drive Products, ABB

ABB:n Drive Products -divisioonan globaali markkinointi- ja viestintätiimi lähti muuttamaan toimintaansa tekoälyä hyödyntämällä. Yhteinen tekoälymatka loi pohjaa tiimin yhdessä tekemiselle ja yhteishengen rakentamiselle. Tehokkuuden lisäksi päivittäiseen tekemiseen saatiin paljon uudenlaista hauskuutta ja rohkeutta.

 

Siili on ottanut tekoälyn vahvasti osaksi brändin kehittämistä

Sari Ylinen, Head of Marketing, Siili Solutions

Tekoäly on Siilin strategian keskiössä, ja tulevaisuuden skenaarioiden visualisoiminen tekoälyn avulla on tullut osaksi yrityksen tarinankerrontaa. Vaikka tekoälyllä voi nopeasti tuottaa rajattomasti kuvia, ilman selkeää ohjausta ne jäävät geneerisiksi ja heikentävät brändi-ilmettä. Siili on ratkaissut ongelman valmiilla AI-profiileilla, jotka varmistavat, että kaikki tekoälykuvat ovat johdonmukaisesti ja skaalautuvasti brändin mukaisia.

 

10.15-10.45 Selviytymisopas algoritmiviidakkoon

Jukka Niittymaa, Head of AI & Innovations, Sherpa

Miten pysyä mukana, kun tekoäly menee menojaan? Tekoälymallit päivittyvät nopeammin kuin ehdit avata uutiskirjeen. Mihin kannattaa tarttua – ja minkä voi antaa mennä ohi? Selkokielisessä katsauksessa käydään läpi, mitä tekoälyrintamalla tapahtuu juuri nyt. Miten pysyä mukana kehityksen tahdissa ilman, että on AI-insinööri tai data-analyytikko?

 

 



Puhujat

Taru Jussila, Executive Director, Communications and Public Affairs, Teknologiateollisuus Ry

Taru vastaa viestinnästä toimialalla, joka on Suomen viennin selkäranka ja hyvinvoinnin rakentaja — ja jossa muutosvauhti on nopeampaa kuin koskaan. Viestintäjohtajana hän pitää huolen siitä, että järjestön viestintä on aina askeleen edellä, oli kyse sitten tekoälyn hyödyntämisestä tai uudenlaisten viestintätaitojen kehittämisestä.

 

 

Jaana Tiura, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Drive Products, ABB 

Jaana on ABB:n Drive Products -divisioonan markkinointi- ja viestintäjohtaja. Hänellä on yli 25 vuoden kokemus kansainvälisestä b2b-markkinoinnista eri teollisuuden aloilla. Jaana etsii jatkuvasti uusia tapoja kehittää liiketoimintaa, innovaatioita ja asiakasymmärrystä. Kun jokin tuntuu vaikealta, hän haluaa usein tarttua juuri siihen. Tästä syystä Jaanaa kiinnostaa tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnan arjen apuna.

Sari Ylinen, Head of Marketing, Siili Solutions

Sarilla on vahva tausta digimarkkinoinnissa, brändimarkkinoinnissa ja dataohjautuvassa tekemisessä. Sarin intohimona on yhdistää luovuus ja liiketoiminnan strategia. Hän luotsaa Siilin markkinointia tilanteessa, jossa teknologiayhtiö uudistuu ja kasvaa kohti tekoälyn aikakautta.

Jukka Niittymaa

Jukka on luova tekkinörtti ja Sherpan Head of AI & Innovations. Jukalla on kyky hahmottaa generatiivisten tekoälyjen vaikutuksia isossa kuvassa sekä kertoa, miten tekoälyjä voi hyödyntää käytännössä. Työnsä ohella Jukka tekee tohtoriopintoja Jyväskylän yliopistossa tutkien generatiivisten tekoälyjen vaikutusta viestintään ja markkinointiin.

Henri Hietala 

Henri on Innovation Homen tuore toimitusjohtaja, jolla on pitkä kokemus strategia- ja kasvujohtamistehtävistä eri yrityksissä, usealta eri toimialalta. Viimeisimpänä Henri on toiminut liiketoimintajohtajana Hasan-konserniin kuuluvalla Frankly Partnersilla. Hän on tohtorikoulutettavana Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksella.