AI-aikaan astuminen ei lähde teknologiasta vaan ihmisistä. Ei valmiista palveluratkaisuista vaan asiakastarpeen ymmärtämisestä ja räätälöinnistä. Oikeiden kysymysten esittämisestä ja avoimesta keskustelusta.
Tapahtumassa emme puhu tekoälyn yläpilvestä emmekä saivartele tuottavuusloikista. Näytämme kolme konkreettista casea siitä, miten tekoäly on otettu uudella tavalla osaksi markkinoijan arkea.
Luvassa on myös ajankohtaiskatsaus generatiivisen tekoälyn kehitykseen: mitä jokaisen markkinoijan on hyvä tietää nyt, kun maailman nopeimmin leviävä teknologia tuo uusia mahdollisuuksia lähes joka viikko?
8.30 Breakfast powered by Innovation Home
Tekoäly ei yksin ratkaise yhtään mitään. Mutta kun ihmiset ovat uteliaita, avoimia ja valmiita kertomaan, mitä oikeasti tarvitsevat, syntyy uutta ajattelua ja arkea muuttavia tekoja.
Taru Jussila, Executive Director, Communications and Public Affairs, Teknologiateollisuus Ry
Teknologiateollisuus edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Uudistuva teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille. Teknologiateollisuuden viestintä osoittaa omalla esimerkillään mallia ja hyödyntää tekoälyä aktiivisesti.
Jaana Tiura, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Drive Products, ABB
ABB:n Drive Products -divisioonan globaali markkinointi- ja viestintätiimi lähti muuttamaan toimintaansa tekoälyä hyödyntämällä. Yhteinen tekoälymatka loi pohjaa tiimin yhdessä tekemiselle ja yhteishengen rakentamiselle. Tehokkuuden lisäksi päivittäiseen tekemiseen saatiin paljon uudenlaista hauskuutta ja rohkeutta.
Sari Ylinen, Head of Marketing, Siili Solutions
Tekoäly on Siilin strategian keskiössä, ja tulevaisuuden skenaarioiden visualisoiminen tekoälyn avulla on tullut osaksi yrityksen tarinankerrontaa. Vaikka tekoälyllä voi nopeasti tuottaa rajattomasti kuvia, ilman selkeää ohjausta ne jäävät geneerisiksi ja heikentävät brändi-ilmettä. Siili on ratkaissut ongelman valmiilla AI-profiileilla, jotka varmistavat, että kaikki tekoälykuvat ovat johdonmukaisesti ja skaalautuvasti brändin mukaisia.
Jukka Niittymaa, Head of AI & Innovations, Sherpa
Miten pysyä mukana, kun tekoäly menee menojaan? Tekoälymallit päivittyvät nopeammin kuin ehdit avata uutiskirjeen. Mihin kannattaa tarttua – ja minkä voi antaa mennä ohi? Selkokielisessä katsauksessa käydään läpi, mitä tekoälyrintamalla tapahtuu juuri nyt. Miten pysyä mukana kehityksen tahdissa ilman, että on AI-insinööri tai data-analyytikko?
Taru Jussila, Executive Director, Communications and Public Affairs, Teknologiateollisuus Ry
Taru vastaa viestinnästä toimialalla, joka on Suomen viennin selkäranka ja hyvinvoinnin rakentaja — ja jossa muutosvauhti on nopeampaa kuin koskaan. Viestintäjohtajana hän pitää huolen siitä, että järjestön viestintä on aina askeleen edellä, oli kyse sitten tekoälyn hyödyntämisestä tai uudenlaisten viestintätaitojen kehittämisestä.
Jaana Tiura, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Drive Products, ABB
Jaana on ABB:n Drive Products -divisioonan markkinointi- ja viestintäjohtaja. Hänellä on yli 25 vuoden kokemus kansainvälisestä b2b-markkinoinnista eri teollisuuden aloilla. Jaana etsii jatkuvasti uusia tapoja kehittää liiketoimintaa, innovaatioita ja asiakasymmärrystä. Kun jokin tuntuu vaikealta, hän haluaa usein tarttua juuri siihen. Tästä syystä Jaanaa kiinnostaa tekoälyn hyödyntäminen liiketoiminnan arjen apuna.
Sari Ylinen, Head of Marketing, Siili Solutions
Sarilla on vahva tausta digimarkkinoinnissa, brändimarkkinoinnissa ja dataohjautuvassa tekemisessä. Sarin intohimona on yhdistää luovuus ja liiketoiminnan strategia. Hän luotsaa Siilin markkinointia tilanteessa, jossa teknologiayhtiö uudistuu ja kasvaa kohti tekoälyn aikakautta.
Jukka Niittymaa
Jukka on luova tekkinörtti ja Sherpan Head of AI & Innovations. Jukalla on kyky hahmottaa generatiivisten tekoälyjen vaikutuksia isossa kuvassa sekä kertoa, miten tekoälyjä voi hyödyntää käytännössä. Työnsä ohella Jukka tekee tohtoriopintoja Jyväskylän yliopistossa tutkien generatiivisten tekoälyjen vaikutusta viestintään ja markkinointiin.
Henri Hietala
Henri on Innovation Homen tuore toimitusjohtaja, jolla on pitkä kokemus strategia- ja kasvujohtamistehtävistä eri yrityksissä, usealta eri toimialalta. Viimeisimpänä Henri on toiminut liiketoimintajohtajana Hasan-konserniin kuuluvalla Frankly Partnersilla. Hän on tohtorikoulutettavana Aalto-yliopiston tuotantotalouden laitoksella.